Turkse liefdeskletstopic deel 102 :-)

Wanderlust: mijn broer had mijn moeder ingelicht toen hij nog op de boot was dus wij waren vrij snel op de hoogte gelukkig. Wat een dag zeg! Nee hoor mijn papa is in het hotel. Gelukkig is hij daar sowieso niet erg actief dus komt allemaal goed! Toch bedankt!

Tamara; ohh leuk. Ik wil heel graag eens naar Palestina om de olijfboeren daar te helpen ed. :slight_smile:

Laatste dag ramadan waarschijnlijk! Wie heeft er al leuke plannen voor t suikerfeest?

@Ladyside: Je heb gelijk…ik had het allang uit kunnen leggen, maar wegens omstandigheden heb ik er bewust voor gekozen dit nog niet te doen. Ook het plan om daarheen te emigreren is uitgesteld naar minimaal een jaar of 2,3 en wellicht komt hij eerst hier, mocht dit lukken. Het is nu dat ik haar verteld heb dat hij mn vriend is en die heeft ze al vaker gezien via Skype. Hoofddoek draag ik alleen daar indd en heeft ze me mee gezien op foto’s, maar voor haar is dit alleen maar gekkigheid, de echte reden gaat ze nog niet begrijpen.

Zo ff pauze in het zonnetje

@ladyside
Haha goed idee…:wink:

Pookie
Het iş een super mooi land alleen de oorlog blijft drama en zal nooit stoppen helaas

Deniz kizi
Mag ik vragen waarom je in nld geen hoofddoek draagt en daar wel
Ik bedoel je draagt hem of je draagt hem helemaal niet…
Wel lastig met je dochtertje zou wel eerlijk zijn naar haar toe… 5 jarigen begrijpen meer dan dat je denkt
Hele fijne vakantie geniet ervan

Hoi dames hier wordt weer gezellig gekletst!

Deniz kizi je bent verstandig bezig neem inderdaad de tijd het komt heus allemaal op zijn pootjes terecht.

Tamara en Summie: Summie jij wilt naar TR en Tamara eigenlijk ook wel. Date?

Pookie wat een brokkenpiloten! En dat ook nog net op vakantie. Gelukkig dat ex askin ze zo goed opvangt!

Summie dank voor je lieve woorden. Jammer dat het met deze Nederlandse man niks is geworden zo zie je maar weer het maakt geen ene bal uit of ie nu wit zwart of paars is. Er zijn nog genoeg mannen die je pad gaan kruisen en er hoeft er maar 1 de juiste te zijn. Komt goed meid!

Hier gaat het goed askim net gezien op de cam hij is nu met papa in het stadje inkopen doen voor de feestdagen. Was ik ook nog niet thuis :frowning: hij zat al 2 uur op me te wachten. Hij komt over een dag of 10 naar huis de bussen zitten nu vol omdat er veel mensen naar het dorp komen en weer gaan. Dus nog even volhouden maar het einde is dus in zicht. Nu ik hem gezien heb kan ik er weer effe tegenaan. Leuk dat jullie weer wat meer gepost hebben! Hopelijk komen de nieuwe meiden nu vanzelf;)

@tamara82: Ik weet het…dat klopt…je draagt het of je draagt het niet. Er zijn ook vele moslims die helemaal geen hoofddoek dragen wat hen geen minder goede moslim maakt. Ik vind niet dat je over de keuze van een ander kan oordelen…in het algemeen. Voor mij was het omstandigheden/onderzoek/liefde…Ja ik weet niet. Ik droeg het in Turkije toen ik daar was omdat dat goed voor mij voelde wat hier niet zo was. Heeft ook met acceptatie van familie te maken die er niet is en eigenlijk zou dat niet uit mogen maken, maar heb besloten om het weer te dragen als ik het ook niet meer af doe. Ik was niet van plan dit op korte termijn weer te doen, maar het gevoel dat het me gaf zal ik niet vergeten.
Wat mn dochter betreft denk ik dat ik in het vliegtuig een beetje met haar zal praten. Hoe precies moet ik over na denken. Ik denk hier namelijk niet te licht en simpel over, want het is heel belangrijk.

@civciv: Dank je wel meid. Ik neem inderdaad rustig de tijd en denk overal 80x over na. Vandaar dat ik toch besloot het ook hier te vragen. Niet dat ik er zelf niet over nadacht…tuurlijk wel…maar meer omdat ik hier zorgvuldig mee om wil gaan

Ooh Deniz; je gaat me waarschijnlijk niet zo aardig vinden… Maar je dochter gaat dus in Turkije denken dat mama spelletjes speelt door het dragen van de hoofddoek, want ze ziet het als gekkigheid.
Vrienden van mij hebben een dochter van dezelfde leeftijd, en als je haar iets uitlegt snapt ze het wel. Weet ook op kinderlijke manier wie God is etc…
Misschien nog iets om over te babbelen in het vliegtuig :wink: wil me absoluut niet met je opvoeding bemoeien hoor, maar lijkt me vrij verwarrend allemaal voor je dochter.
Dan nog een dingetje (sorry!) wel of niet dragen van een hoofddoek maakt je idd niet een betere of slechtere moslim. En we oordelen absoluut niet, we vragen ons dingen af.
Maar ik snap niet zo goed dat je én een blog schrijft, in Turkije je als een moslima kleed en ik neem aan als moslima leeft. En nu zeg je dat het onstandigheden/onderzoek/liefde was… Draag je de hijab dan voor hem of ondat je zelf tot bekering bent gekomen. En is het niet goed voelen om te dragen hier een stuk angst?
En je hebt het over acceptatie; is dat dan van jouw familie en vrienden? Weten die überhaupt dat je bezig bent met het geloof, een man hebt in Turkije en als ze het weten, accepteren ze het??
Ik zit echt een beetje met dit soort vragen en absoluut niet om je in een hoek te drijven of te oordelen.
Ik doe hetzelfde met een nieuw bekeerde Christen…

Oh en Littleone: Ik ga FB overspammen met foto’s over een tijdje! Ligt er ff aan of ik dat in ons clubje doe, omdat er ook dames in staan die we nooit horen en misschien nog wel nieuwe binnenkort. En anders weet je me te vinden en mag je me altijd toevoegen zodat je mijn foto spam kunt zien :wink:

1 like

@ladyside: haha ik vind je nog steeds aardig hoor…geeft niks. Ik weet niet of je toevallig een status van mij had gezien dat ik ‘confused’ was. Dat had met het geloof te maken. Ik ben christelijk opgevoed maar was net de koran bezig en had nog veel vragen. Mn Turkse familie en vrienden steunde me Door me te vertellen dat dit normaal is en dat ook zij nog veel moesten leren en dat dit tijd kost dus dat er van mij nog niet word verwacht dat ik het allemaal zo goed uitgedokterd heb en zo goed moet weten…dat doe ik dus niet en daar ben ik heel eerlijk over. Ik kan alleen maar over mijn oprechte gevoelens en gedachte praten. Het komt vast wel…of niet…ook goed. Voorseren gaat niet. Alleen mijn broertje en moeder weet het en nee dat word niet echt van harte geaccepteerd, derest weet het niet. Wat betreft mijn dochter…ik vind niet dat ik haar nu moet bijbrengen over het geloof. Ze zit op een christelijke school en als aşkım en ik samen zijn als in samenwonende zal ik het haar uitleggen. Voor nu heeft dat nog geen haast. Wat ik wel wil dat ze goed begrijp is dat aşkım een belangrijke onderdeel van ons gezin nu is. Dit zal ik in het vliegtuig doen hihi. Dank je wel voor je reactie :wink:

@Deniz, Ik begrijp het! Ik heb idd die status wel gezien…
Maar is het dan niet eerlijker/oprechter om de hijab dan ook niet te dragen in Turkije, tot je zeker bent van je geloof??
Heeeeel eerlijk vind ik het niet heel respectvol om hem “deeltijd” te dragen zonder dat je helemaal zeker bent van alles. Zo komt het op mij een beetje over alsof je in TUrkije gedwongen word, en in NL er niet vooruit durft te komen ivm reacties van familie en vrienden. Als het échte vrienden zijn accepteren ze je keuze en je familie hoort al helemaaaaal achter je staan.
Zelf heb ik ouders die Christen zijn, evangelisch, en die zouden het ook absoluut niet leuk vinden. Maar als ik daar gelukkig van zou worden en me zou bekeren tot Islam gaan ze het daar heel moeilijk mee hebben, maar denk/hoop dat ze het wel zouden accepteren.
Maar goed, ik persoonlijk zou me daar dus eerst eens helemaal in verdiepen, voordat je keuzes maakt waar je niet helemaal achter staat. Wat je zelf al zei: een hoofddoek niet dragen maakt je geen slechter mens.

Deniz kizi ik begrijp je verwarring meid. Ik ben 2 of 3 jaar geleden moslima geworden omdat ik het zelf wilde. Het voelt goed en het voelt nog steeds goed. MAAR ik draag geen hoofddoek en ik ben dat ook niet van plan. WEL leef ik zoveel mogelijk volgens de regels en probeer ik goed te zijn voor anderen. Geloof zit in je hart. Toen ik nog christen was liep ik ook niet met een groot kruis om mijn hals. En of het verplicht is die hoofddoek? Sommige geleerden zeggen van wel, sommige geleerden zeggen van niet. Doe waar jij je goed bij voelt. Het is belangrijker dat je een goed mens bent met een goed hart, want al draag je een hoofddoek en bid je 5 keer per dag, als je een slecht mens bent heeft dat allemaal weinig zin. Er is een verhaaltje ik geloof een hadith over een vrome vrouw die volgens de voorschriften leefde en alles goed deed maar ze had een kat in een schuurtje opgesloten en laten verhongeren. Ze kwam alsnog in de hel terecht. En wat je dochter betreft, kinderen zijn flexibel. Ze verdient het dat je eerlijk tegen haar bent dat zeker, maar als je besluit met haar in Turkije te gaan wonen dan rolt ze er gewoon tussen en pikt ze de islamitische dingetjes spelender wijs op. Voor zo’n jong kind is een gesprek over geloof nog te zwaar. Tijd genoeg dus!

Ladyside spam maar hoor! Altijd leuk om zo’n frummeltjes te zien! Verheug me nu al! :smiley:

Wat een gezellige drukte hier vandaag! Heb alles snel gelezen ga later even op jullie allemaal proberen te reageren .

@pookie heb jij plannen voor suikerfeest. Ik ben alleen thuis want ik ga niet mee naar Sivas om alle familie op te zoeken. Ben daar al eens geweest en met heel veel mensen die allemaal alleen Turks spreken voel ik me niet echt op mn gemak. Ik blijf dus lekker thuis en genieten van de zon denk ik.
De Ramadan heb ik echt weer als iets moois ervaren. Zoals laatst toen alle tantes in onze straat samen aan het koken waren en we vervolgens met iedereen samen gingen eten.

@deniz. Ik heb tijdens mijn opleiding altijd geleerd dat ALLES bespreekbaar is met kinderen hoe oud ze ook zijn. Mits dit maar op hun eigen niveau gebeurd. Eerlijk gezegd denk ik dat ze als ze vaker bij een Skype gesprek is geweest van jullie dat ze wel eens een heel duidelijk vermoeden kan hebben dat hij niet zomaar een vriendje is. Juist dit kan voor haar heel lastig zijn omdat ze het gevoel kan hebben dat je niet alles verteld.

Hallo meiden!

Wat leuk weer wat oude bekenden te zien. Ik lees hier eigenlijk sporadisch nog eens bij, maar dacht zal ook nog eens wat van mezelf laten horen. Hoe gaat het met jullie? Ikzelf ben sinds het begin van dit zomerseizoen in een groot hotel aan het werk en ondanks dat het erg wennen was(/is soms) ben ik blij dat ik eindelijk aan de bak ben hier! Askim werkt in hetzelfde hotel dus we wonen in een woning van het hotel. Het is soms een beetje behelpen, maar voor nu helemaal prima. :slight_smile:

Ik wens de meiden die het vieren alvast een fijn suikerfeest!

@ladyside: klopt. En als je nog een keer lees wat ik schreef, dat zie je dat ik ook schreef dat ik geen hoofddoek meer zal dragen totdat ik het uitgedokterd heb. Sorry dat ik het zo schrijf en het ziet er botter uit dan ik bedoel hoor maar wist ff niet hoe anders hihi. En als vrienden het niet accepteren dan zijn het inderdaad geen echte vrienden, maar familie kies je niet uit en kun je ook niet dwingen je te begrijpen. Maar goed…totdat ik eruit ben draag ik het niet, maar sta nog wel achter mn geloof :wink:

@civciv: wauw je omschrijf het precies zoals ik het ook zie. Dat bedoelde ik ook. Ik heb besloten nog een paar jaar in Nederland te blijven wonen, dus dat geloofgesprekje met haar komt nog wel. Als het voor ver is dat we daar wonen zal ik haar voorbereiden en inderdaad…ze pakt het daar ook vanzelf op. Dank je wel voor je reactie xXx

@miloutje: Dat begrijp ik. Mijn vraag was ook niet OF ik het moest vertellen, maar meer HOE. Op haar niveau dat begrijp ik en ik heb er vaak over nagedacht uiteraard en misschien klonk het dom, maar dat kon me niks schelen…ik wilde gewoon vragen of er ideeën waren over hoe te brengen in wat voor woorden. Ik weet alleen niet zeker of ALLES bespreekbaar is. Sommige dingen hoeft ze niet te weten whaha :-P. Nee maar ik begrijp wat je bedoeld. Het os wel fijn dat ze elkaar al heel vaak op Skype gezien hebben. Alles komt ook wel goed…Ben misschien gewoon een zenuwachtig omdat het belangrijk voor me is. De 2 belangrijkste personen doe ontmoeten waaaa hij :wink:

@deniz, je komt niet hard over hoor, had het na mijn laatste post nog es doorgelezen en zag het staan. Maar dat neemt niet weg dat ik niet nog steeds achter mijn woorden sta :wink:
En familie kun je idd niet uitkiezen, maar het lijkt me niet dat als een geloof zo diep zit je je laat tegenhouden door je familie of vrienden.

@ladyside: Dat is ook zo, maar het blijft iets wat niet heel simpel is. Het kost blijkbaar tijd bij mij :wink:

Ladyside ik snap jouw punt helemaal maar het is niet altijd zo makkelijk. Hoe diep iets ook zit familie kan dat altijd tegenhouden. Kijk eens naar al die gebroken liefdes. Die liefde zit ook heel diep maar uiteindelijk kiest de man toch voor zijn familie omdat die hem onder druk zetten en laat hij zich dus door zijn familie tegenhouden. Nu is geloof niet hetzelfde als liefde maar het zijn wel hele diepe gevoelens. Dus zo makkelijk is het allemaal niet. Gelukkig zijn lang niet alle families zo maar als ik even terugkijk naar wat enkele meiden van hun ‘schoonfamilie’ hebben gezien dan snap je wat ik bedoel.

Super jullie reacties te lezen echt interessant allemaal :smiley:

Ik vind een geloof of een liefde heel anders civciv.
Maar als je mijn reacties leest, vraag ik mij vooral af waarom daar wel en hier niet… En of het hier angst is dat het alleen in turkije " gepraktiseerd" wordt en niet in nl door Denizkizi.
Daar heb ik nu mijn antwoord op.
Zelf zou ik absoluut niet twijfelen om mijn geloof door te zetten als het zo voelt. Familie went er vanzelf aan, is dat niet zo dan is dat hun probleem.
Gebroken liefdes en hun daarbij horende schoonfamilies vind ik een ander iets.
Maar goed, ik heb mijn twijfels uitgesproken, nog niet overal antwoord op gekregen, maar niet overal zijn antwoorden op.

@deniz, ik kan alleen maar zeggen; neem je tijd en laat je niet beinvloeden/overhaasten straks door alles wat er in Turkije gebeurd.

Ladyside gelukkig wonen wij in Nederland en kunnen wij die keuze maken. Wij kennen geen eerwraak. Maar wat betreft tijd nemen daar heb je helemaal gelijk in als je eenmaal in Turkije woont dan is de kans om beinvloedt te worden heel groot want zowat iedereen om je heen praktiseert. Dan voel je toch die druk.

Hoe pak jij dat straks aan met Blopje? Leer je hem wel wat van de islam of laat je hem later zelf beslissen welk geloof hij aan wilt gaan hangen of dat hij juist helemaal niet gelovig wil zijn? Als je geen antwoordt wil geven snap ik dat het is nogal een persoonlijke vraag.

Wat een gezellige3 drukte hier!

Pookie…beterschap voor je vader.

@summie…dit jaar geen vakanti voor mij helaas. Morgen mn laatste werkdag op de school en maandag beginnen bij andere jeugdinstelling. Eerst even aan toekomt werken dus. Al zou ik heeeeel graag even naar istanbul gaan om mn zus op te zoeken.

@ladyside…idd een hoop meiden die ook op FB nooit reageren Miss een idee om onze groep eens op te schonen?

Over geloof en politiek kun je niet discussiëren. Maar ik snap
@denizizi wel…Als je twijfel zal ik een hoofdoek dragen of niet, is de stap in TR sneller genomen omdat daar de meerderheid van de bevolking een hoofddoek draagt.

Het zijn ook dingetjes die je overneemt. Stukje cultuur wat je overneemt denk ik. Zo ben ik vanavond gaan joggen in een korte broek. Dus ik vraag voor vertrek aan mn moeder, kan dat wel zo die blote benen. Mn moeder heel droog:Uhh Filiz het is hier Turkije niet. Haha. 6 jaar in een moslimland gaat je niet in de koude kleren zitten haha.

Voor diegene die gevast hebben…een hele fijne bayram morgen

@civciv, idd blij dat we in Nl niet van die moeilijke gevallen hebben!
En voor blob… hij zal veel van christelijk geloof mee gaan krijgen. Vooral via mijn ouders, zelf kom ik af en toe in de kerk en heb vrienden die Christen zijn, en hij zal later ook zeker niet naar een openbare school gaan, maar hoogstwaarschijnlijk een christelijke school. En ex is niet praktiserend, dus veel van de Islam zal ie niet meekrijgen denk ik. Maar voor vragen kan ie natuurlijk altijd bij zijn papa terecht. Ik kan hem alleen leren respect te hebben voor verschillende religie en zal hem nooit dwingen tot een bepaald geloof. Hij zal daar helemaal vrij in zijn.

@filiz, idd die fb groep hadden we in het leven geroepen om lekker onder elkaar dingen te kunnen uitwisselen dat niet openbaar kan. Incl gezichten :slight_smile:
Ik ben dan ook geen voorstander om alle nieuwe dames zomaar toe te voegen. Sorry eventuele nieuwe dames!
Idd niet verkeerd om eens iedereen bij langs te gaan in de groep, zodat we ons allemaal veilig en anoniem hier blijven voelen.

1 like