Trouwen met een Canadese partner (in Canada)

Dan zou je bijna gaan af vragen of je wel 2800 euro moet besteden aan het emigratie adviesbureau (buysse). al voor dat je in Canada zit, een (open)werkvergunning te regelen.
Ik kan in Canada, zonder werk te hebben, best wel minstens 3 maand vooruit komen. Zonder dat zij mijn spouse hoeft te zijn in de praktijk. Als we toch binnen de 1e 6 maand willen gaan trouwen…Ik weet niet hoe snel dat mogelijk is…
En bij het aanvragen van een PR gelijk een werkvergunning aanvragen. Of al in de 1e week bij het aankomen in Canada. Als het in Canada zelf net zo snel gaat als bij de ambassade in Berlijn… dus iets van 6 a 8 wqek, dan moet dat toch niet zo erg zijn. Of ik nu in Nederland zit te wachten op een werkvergunning of in Canada… als het net zo snel gaat kun je toch beter in Canada een werkvergunning aanvragen bij aankomst. Bij een Service Canada Office neem ik aan.

Als je niet vanuit Nederland aanvraag wilt doen, moet je inderdaad het land binnenkomen als toerist, waarbij je vol blijft houden dat je niet zult blijven (zelfs al heb je een enkele reis geboekt).

Ann75 heeft destijds een keer uitgelegd dat het mogelijk is een open werkvergunning aan te vragen, terwijl je op je PR wacht. Dit gaat geen 6 tot 8 weken kosten, maar 5 tot 7 maanden (in het geval van PR via sponsorship, welke zelfs de snelste is), alleen de werkvergunning zal je wel een stuk sneller krijgen. In Canada gaat dit iets sneller dan via Berlijn. Op de website van CIC kun je de gemiddelde wachttijden vinden. De aanvraag dien je niet in bij Services Canada (die hebben hier niets mee te maken), maar stuur je per post op naar een centraal CIC-kantoor.

Voordat je aan het avontuur gaat beginnen, lees een keer uitgebreid de papierhandel van de PR-aanvraag door en dan weet je een stuk beter waar je aan toe bent.

Persoonlijk vind ik dat het in handen nemen van een emigratie bureau zo wie zo geld weg gooien is. Ik ken inmiddels heel wat mensen die aardig wat meer euries kwijt waren dan die 2800 waar je het over hebt en uiteindelijk de aanvraag toch zelf hebben gedaan.
En als je kan lezen, dan kan je het prima zelf allemaal en hou je een boel geld in je zak.
Ik kan je adviseren om te kijken of er in het gebied waar je heen wil, een immigration Services Coordinator aanwezig is. Deze kan je gratis van alle info voorzien die je nodig hebt.
Succes!

dankje, ik zal eens kijken. ik vind het zelf ook wel erg prijzig. en wat me tot nu to geboden is aan service… nou ja, zo heel veel duidelijker werd het ook niet. ik ben een vrij nuchter iemand. ik trap niet snel in mooie filmpjes of praatjes, maar wil wel graag de zekerheid hebben dat het goed gaat e.d.
Beetje angst voor het verkeerd doen en mislukken zeg maar.
maar ik zal nog eens meer rondkijken naar gratis adviseurs inderdaad. ik heb zelf ook wel het gevoel dat als je in Canada bij instanties vraagt naar info of om hulp, dat ze ook wel graag bereidt zijn om je ook echt te helpen.

Ik heb met 2 mensen contact, die ik help met hun emigratie en invullen van hun aanvraag enz., die beide met Buysse in zee zijn gegaan. Beide hebben meer dan 10.000 euro betaald en hadden uiteindelijk geen zekerheid. Dus je betaald niet voor zekerheid.
En als ik, met mijn huishoudschool diploma, de hele aanvraag zelf kan doen, dan kan iedereen het. ;o)

nou dan moet ik dat maar afzeggen. en kijken hoe ik het VOG zelf moet invullen;)

Ik ben op dit moment bezig met de aanvraag voor mijn permanent residency (common-law) & working permit in Canada. Ik verblijf nu op een visitor visum hier en had via diverse bronnen begrepen dat je binnen 1 tot 3 maanden na het indienen van je aanvraag bericht zou krijgen over het werkvisum. Helaas is de wachttijd nu opgelopen tot 6 maanden, voor zover ik begrepen heb komt je aanvraag op een grote stapel en is het een kwestie van wachten. De ambassade in Vegreville verwerkt momenteel de aanvragen uit augustus. Ik heb mijn aanvraag in december ingediend en hoop snel bericht te krijgen. Bovendien geeft de ambassade hier in Canada aan dat de wachttijd in Europa korter is dan wanneer je je aanvraag hier in Vegreville indient. Kortom, informeer bij diverse bronnen voordat je je aanvraag indient en bereid jezelf goed voor. Succes

Een PR neemt vast ook meer tijd in beslag alleen al omdat de overheid wil weten wat voor vlees er bij de Canadese genenpool en kostenplaatje wordt toegevoegt.
Nou, hopen dat het positief voor je uit valt.

Ik heb zelf maar de working holiday aangevraagt. Inderdaad een fluitje van een cent. Zelfde als een landingcard, maar dan een keer zo veel.
Ik heb er 5 week op zitten wachten, bijna 6 week. Nu bezig om het vertrek te regelen naar Kimberley in B.C.
De bedoeling is er te zijn voor Canada-day.
Buyse heb ik nooit meer wat van gehoord… in mijn ogen diefstal met blauwe boorden

1 like

hee hallo! ik heb sinds februari een canadese vriendin in vancouver! nu ben ik zelf ook in vancouver en ik wil niet meer weg! ik ben hier sinds half mei. nu heb ik een werkvisum aangevraagd maar die zijn er niet meer voor nederlanders dit jaar! we hebben nu het plan om te gaan trouwen op papier, zodat ik hier kan gaan werken maar ik lees dat dat dus niet zo makkelijk is? ik weet even niet wat ik moet doen… wat kan ik het beste doen? ik wil hier namelijk een toekomst op bouwen met mijn vriendin.
bedankt…
Tom

Hoi Tom,

Dus ook jij zit in dit schuitje. :slight_smile:

Voordat je overhaaste dingen doet: zorg dat goed weet welke consequenties je handelingen hebben. Trouwen lijkt wellicht nu een snelle en simpele optie, maar hoe lang ken je haar nu al/pas? Over twee weken ga ik ook trouwen, maar we kennen elkaar pas drie jaar en het voelt zelfs nog redelijk vroeg, maar we zijn er wel zeker van. In drie jaar tijd gebeurt een hoop om elkaar te leren kennen.

Het nadeel is dat je van een huwelijk wat moeilijker af kunt komen. Scheiden is een flink gedoe, zeker in Canada als ik de verhalen mag geloven.

Bovendien gaat CIC bekijken of jullie huwelijk serieus overkomt en dat het geen truckje is met onderlinge afspraken om makkelijk aan een verblijfsvergunning te komen. Al eens de formulieren bekeken? Ze willen foto’s zien van het huwelijksfeest, details over de huwelijksreis, argumenten en redenen als je ouders er niet bij waren!

Flink gedoe. Een tussenoplossing kan geregistreerd partnerschap (common-law partnership of conjugal partnership) zijn. De ene is een soort versimpelde vorm van een huwelijk, maar zonder alle voorwaarden (dus geregistreerd samenwonen). De andere soort is dat je kunt aantonen dat jullie langer dan een jaar samenwonen (zonder enige vorm van partnerregistratie). Dit kun je doen door je toeristenvisum nog eens 6 maanden te laten verlengen. Niet leuk dat je niet mag werken, maar het is niet anders.

Nog een andere optie is dat een werkgever jou wil helpen aan een werkvergunning te geraken. Ook dit is lastig en duurt vooral lang, maar het is tenminste iets.

Lees de CIC website nog eens door voor de mogelijke opties. En anders: 1 januari met de WHP terugkomen… Dat half jaartje overleef je heus wel. :wink:

bedankt man, ik ga effe uitzoeken hoe dat werkt. is dat ook een mogelijkheid om hier aan werk te komen met zo’n common-law? we willen niet echt trouwen maar we willen een mogelijkheid voor mij om hier te werken, anders is het onbetaalbaar! ik wil niet meer terug namelijk…

Met common-law kun je niet zomaar werk krijgen, met trouwen overigens ook niet. Met common-law kun je wel een PR-aanvraag doen (maar ook daarmee moet je hele goede argumenten hebben waarom jullie nog niet zijn getrouwd).

Lees de formulieren eens door en je weet waar ik het over heb. :slight_smile:

Hallo Tom,

Als je in de common-law partnership zit, en je stuurd je pr-aanvraag in, kun je tegenwoordig alleen een open werkvergunning aanvragen nadat je partner goedgekeurd is, voor de aanvraag van je open werkvergunning heb je geen job offer nodig.

Ik zit in hetzelfde schuitje, en heb naar 4 maanden nog niets gehoord, de eerste goedkeuring duurd gemiddeld 6-7 maanden. Dus ik heb er +/- nog 3 te gaan, dus het duurd echt wel een tijdje voordat je nieuws hebt.

Gr

Marjon

Hey allemaal,

Ook ik zit in het “emigratie-schuitje”

Momenteel ben ik in Canada als toerist (dus ik kan niet werken) na een jaar op een WHV hier te zijn. We hebben een aanvraag tot PR lopen. Aangezien mijn vriendin en ik meer dan een jaar hebben samengewoond, hebben we een aanvraag als common law gedaan.

We hebben gekozen voor een “buitenlandse” aanvraag ookal ben ik momenteel in Canada. Bij een buitenlandse aanvraag stuur je je dossier op naar Mississauga, zij controleren je sponsor en vervolgens wordt het dossier doorgestuurd naar het Canadees Visa Bureau dat tot jouw nationalitiet behoord. Tijdens dit proces kan je niet werken en tot zover ik lees en hoor, is hier ook geen mogelijkheid toe.

Je kan ook voor een “binnenlandse” aanvraag kiezen. Dan stuur je je dossier naar Vegreville en wordt je dossier binnen Canada behandelt, hier kan je na goedkeuring van stap 1 en werkvergunning krijgen.

Waarom hebben we voor een “buitenlandse” aanvraag gekozen? Als je de wachttijden bekijkt op de website van CIC, zijn deze beduidend korter dan een aanvraag binnen in Canada. Bij beiden zullen voor- en nadelen zijn, maar toch goed bekijken zou ik zeggen.

Onze eerste stap binnen Canada (sponsor wordt hier gecontroleerd, deze stap duurt 1 tot 2 maanden) is reeds goedgekeurd, nu wachten op stap 2 bij het buitenlandse visa bureau.

Tom - met te trouwen sta je geen stap verder ivm een werkvergunning, ook sta je opzich geen stap verder met het verkrijgen van Permanent Residency. Voor beide moet je aanvragen doen, en voor de PR heel wat papierwerk en “bewijzen”

Ik zou zeggen begin de rekeningen op jullie beide namen, huurovereenkomsten, … en dergelijken al maar bij te houden voor je PR aanvraag :slight_smile:

Ook ik zat in hetzelfde schuitje en ben nu 4jr in Vancouver.
1jr op n whp, 2jr als illigaal (lol) en nu dan eindelijk PR.
Als je in Canada will blijven zonder vergunning is t echt niet zo heel moeilijk om zwart werk te vinden. Als je niet te kieskeurig bent uiteraard.
Een ding wat mij bijstaat is dat als je pr aanvraag in t buitenland indiend verlies je je recht op verblijf in Canada? WHP, toeristen visa verlopen? Stuur de hele zooi naar Vegreville en je hebt t recht in Canada te blijven totdat de aanvraag is voltooid. Je mag nog steeds niet werken maar als er wat gebeurt kunnen ze je niet t land uitgooien.
En er is idd geen verschil tussen t indienen van de aanvraag onder common law of als getrouwd stel, beiden vereisen dezelfde bewijzen etc.

Zoals Paulus al aangeeft, is het idd niet zo heel moeilijk om zwart werk te vinden. Maar hou er wel rekening mee, dat je niet verzekerd bent. Dus als je medische hulp nodig hebt, dan moet je die helemaal uit je eigen zak betalen.
En komen ze er achter dat je zwart werkt, dan kan dit zeer zeker van invloed zijn op je aanvraag.

Als je de PR-aanvraag in Canada doet, kun je een werkvergunningaanvraag meesturen. Je krijgt dan een werkvergunning voor tijdens de aanvraag. Deze vervalt zodra je aanvraag definitief is afgehandeld.
(Of was dit enkel voor sponsorship-PR-aanvragen?)

Beste mensen,

Ook ik heb een Canadees weten te strikken in Halifax (Nova Scotia). Ik heb geprobeerd een vergunning te krijgen via het PnP program, maar tot mijn spijt blijkt dat ik met mijn bussiness managment weinig kans maak (heb de mavo ook niet afgerond). Nu denk ik dat trouwen de enige optie is om naar haar in Canada te gaan. Zij vertelde me dat ik gewoon kon werken als ik ga trouwen maar ik heb gelezen ook in dit forum dat dat zeker niet het geval is? Moet ik als ik daar eenmaal ben gewoon net als ieder ander een werkvergunning aanvragen of krijg ik er automatisch 1 op den duur? Leven in Canada is leuk en ze wil wel tekenen om me te sponsoren maar ik kan moeilijk op haar geld gaan teren. Dus ik zal aan het werk moeten maar dit moet ik dus appart aanvragen? Ik baal er wel van dat de werkvergunning toch wel pittig is om aan te vragen namelijk

Alvast dank voor jullie hoop!

Ik ben laatst door het telefoonmenu van CIC heengewandeld, waar extra informatie wordt gegeven.

De PM-aanvraag bestaat uit 2 delen (‘stages’). De eerste is de goedkeuring van de Canade(e)s(e) om een buitenlander te mogen sponsoren (‘first stage approval’). Hierna wordt pas de echte PM-aanvraag behandeld (‘second stage approval’). Als je een open werkvergunning wilt voor de duur van de aanvraag, moet je dit formulier meteen meesturen (kosten: 150 $). Deze wordt pas in behandeling genomen NA de first stage approval. De wachttijden die op het internet staan (8 maanden op dit moment) gelden voor de first stage approval, dus je krijgt je werkvergunning pas na 8 maanden!

Vanuit Québec duurt het overigens nog wat langer, want tussen de first stage en second stage moet je eerst je Québec Selection Certificate aanvragen (en die publiceren geen wachttijden). Aan de andere kant heeft Québec ook wel weer voordelen, bijvoorbeeld dat er geen eisen aan inkomen en vermogen van de sponsor worden gesteld. (Ik weet dat dit niet van toepassing is voor ArieCalgary, maar geplaatst voor de volledigheid.)

Hallo,

Ik ben nu in proces voor mij PR. Via de sponsorship inside Canada. Toen we de papieren hadden ingestuurd, vertelde mensen dat de wachtijden niet zolang duren als de cic site aangeeft. Ga daar maar wel vanuit, ik ben vanaf Februari in proces, en ik heb nog niets gehoord. Het is nu de vakantie periode dus ik vermoed dat we de eerste goedkeuring krijgen in het najaar. Als er enige twijfel is van cic office waar je de aanvragen naar toe stuurd kan het doorgestuurd worden naar een Local office en brengt het proces vertraging op. Mijn tourist visa kreeg ik wel binnen 60 dagen, met dit visum ben je niet bevoegd om te werken en ook niet om te deel te nemen aan enige onderwijsinstituut.

Groetjes,

Marjon