Laat ik me eerst even voor stellen, ik ben marloes. Ik ben bijna 25 en heb een groot tja laten we zeggen een grote uitdaging waar ik hulp voor zoek. Over een jaar geleden verbleef ik in canada op een holliday work visa en kwam ik een hele leuke jongen tegen (sean). Nu meer dan een jaar verder leef ik weer in Nederland en hij nog steeds in canada, maar willen we heel graag bij elkaar zijn en hebben we besloten (aangezien hij al een baan heeft klaar liggen voor aug na zijn universiteit) dat ik naar canada ga emigreren. Daar heb je de uitdaging!
Ik wil dus heel heel graag naar canada (calgary) maar nu weet ik al dat ik niet genoeg punten score voor een skilled worker visa en mijn baan is niet echt eentje die op de “kom maar hier heen zonder problemen” – lijst staat, ik ben een visual merchandiser. Dit weet ik al omdat ik al contact heb met het migratie bureau in Amsterdam en ik vandaag de uitslag van de punten test terug heb gehad. Nu vraag ik jullie om hulp omdat ik het allemaal niet meer weet en graag in aug daar heen wil! Wat is nu verstandig om te doen want mijn familie roepen allemaal gewoon gaan en daar een baan zoeken en dan een visum aanvragen vanuit canada, maar ik heb daar zo mijn twijfels over of dat wel zo’n slim idee is!??? Dan is het nog het feit dat ik en mijn vriend best willen trouwen maar er nu gewoon geen geld voor hebben, tja ik kan wel een papiertje ondertekenen op stadhuis en dan getrouwd zijn voor de wet maar ik weet niet of de overheid dat genoeg vind en uitgebreide trouw foto’s wilt zien die we dan niet kunnen maken zeg maar.
Dan heb je ook nog het migratie bureau wat me kan helpen maar tja dat gaat klauwen met geld kosten en als er iets is wat we straks nodig hebben ongeacht dat hij een baan heeft is geld!
HELP me alsjeblieft, zijn er mensen die in de zelfde situatie hebben gezeten en nu weten wat het slimste is om te doen?
hey marloes.
ik kan je verder niet helpen.
maar dan moet je ff de site “zevenhuizen-in-canada.reismee.nl”
ff checken
mischien dat je die mensen om advies kunt vragen.
groetjes jasper
Is een YWEP visum niks voor je?
Heb je wel een werkgever voor nodig,…maar weet niet wat je vorig jaar in Canada hebt gedaan en waar, maar mischien dat die je een baan willen geven, dan ben je in ieder geval daar voor sowieso een jaar.
Dank je wel jasper en nathalie, het lastige is dat je idd een werkgever nodig hebt voor bijna iedere visum. En werk vinden vanuit NL is niet echt erg makkelijk, mijn andere banen die ik daar heb gehad liggen niet echt in de beurt waar mijn vriend straks komt te werken dus dat gaat hellaas ook niet lukken. We zijn nu aan het kijken naar toeristen visums, een jaar vrijwilligers werk doen en samen wonen zodat we een samenlevings contract kunnen halen en dan via die weg misschien een visum kunnen regelen. Maar dat zijn wel nu allemaal aan het uit zoeken of dat mogenlijk is!
Toch weten we nog steeds niks zeker en als iemand nog info heeft hoor ik het graag!
Ga eerst met n WHP. Je kunt dan n jaar werken, aclimatiseren en misschien vind je wel n werkgever die je kan helpen met de papieren als je WHP verloopt, ondanks dat dat vrij onwaarschijnlijk is.
Plus als je hier al n jaar bent kun je ook de nodige contacten opdoen die je later verder kunnen helpen.
Dit is hoe ik het gedaan heb iig. Ik heb dat jaar met n WHP ook genomen om te wennen aan m’n partner en om te zien of t allemaal wel klikt enzo. We zijn dan ook niet getrouwd voordat m’n WHP verlopen was. Ik had inmiddels wel de nodige contacten opgedaan dus ik kon gewoon blijven werken (zwart) en verblijf nu illigaal in Canada terwijl mijn papieren op de groote hoop bij de immigratie dienst liggen.
Het belangrijkste voor de Immigratie dienst is dat je moet bewijzen dat je bij elkaar bent uit liefde, en dus als je trouwt verwachten ze inderdaad wel n redelijke bruiloft met ouders/familie van beide zijden aanwezig etc. En net als in Nederland moet je partner n minimaal inkomen hebben om je beiden te kunnen onderhouden (ik dacht iets van $35.000 p/j).
De hele papier winkel om de immigratie in de partner klasse in gang te zetten + alle info daaromtrend: http://www.cic.gc.ca/EnGlish/pdf/kits/guides/5289E.PDF. Een migratie bureau kost je iderdaad alleen maar klauwen met geld
Ga eerst met n WHP. Je kunt dan n jaar werken, aclimatiseren en misschien vind je wel n werkgever die je kan helpen met de papieren als je WHP verloopt, ondanks dat dat vrij onwaarschijnlijk is.
Plus als je hier al n jaar bent kun je ook de nodige contacten opdoen die je later verder kunnen helpen.
Ik neem aan dat je bedoelt een holliday work visa? Want deze heb ik dus al een jaar gehad en dit mag je ook maar 1 keer in je leven doen, en dan is er nog wel een ander soort visum dat ook zo’n soort visum is maar daar moet je weer een werk aanbod voor hebben!
Ik heb ook een canadese partner.
Ik ben gewoon gegaan en een stempeltje voor 6 maanden gekregen bij aankomst.
Hier een aanvraag gedaan voor verlenging van visitor. Heb 3 maanden gekregen.
Nu moet ik voor 16 mei naar nl. Dat ga ik doen.
Wij hadden al plannen om te gaan trouwen, dus dat doen we deze zomer in nederland.
Dan samen terug en dan gaan we sponsership aanvragen.
Ook dat kan als je niet trouwt kun je sponsership aanvragen. Zolang als de immigratie erover doet om een beslissing te maken, moet je in canada blijven.
Win win situatie…
Dan moet je naar de website van de canadese ambassade in berlijn gaan, http://www.international.gc.ca/missions/germany-allemagne/visas/youth-mobility-mobilite-jeunes-eng.asp hier kun je van alles terug vinden kwa informatie. Het enige probleem waar je op zult stuiten is dat je eind dit jaar pas weer je aanvraag kunt in diennen voor volgend jaar. Dus als je dit jaar wilt gaan dan gaat dat niet meer met een HWV want er worden er maar een X-aantal weg gegeven aan het eind/begin van het jaar. Hoop dat je zo genoeg info hebt.
hey ferry
dat whp visa kun je het hele jaar door aanvragen.
maar als je direct bij de eerste lichting zit heb je natuurlijk de meeste kans.
ik weet toevallig dat de canadese ambassade in parijs er alweer doorheen is voor dit jaar.
maar berlijn nog niet volgens mij. en gelukkig moeten wij het in berlijn regelen.
maar dan moet je even bij dit blog kijken "
Waarom probeer je het niet als Provincial Nominee?
Als je nl een Nominee bent, is de aanvraag voor Perminent Resident een stuk makkelijker.
Wij hebben dat in Manitoba gedaan. Natuurlijk weet ik niet hoe het in Alberta gaat, maar het is misschien een idee om daar eens na te kijken.
Hier kan je de info vinden. http://www.albertacanada.com/immigration/immigrate/ainp.html
Wij zijn 3 jaar geleden hier op de bonnefooi naar toe gekomen met de wetenschap dat we iig 6 mnd hier mochten blijven. Mijn man heeft een baan gevonden die aan de eisen voldeed en een werkvergunning aangevraagd (zolang die aanvraag loopt, mag je zo wie zo blijven, dat geldt voor alle aanvragen). Toen die binnen was, hebben we de aanvraag voor Provincial Nominee gedaan. Nadat we geaccepteerd waren als Nominee, hebben we de PR aangevraagd. Bij elkaar heeft dit alles 1½ jaar geduurd.
Gebruik alle bronnen die je tot je beschikken hebt. Je werk ervaring hier en in NL, de mensen met wie je gewerkt hebt. Relatie enz.
Ik wens je succes met wat voor weg je ook vindt om je droom uit te laten komen.
Zelf zit ik met eenzelfde geval: hoe het beste beginnen?
Bijna 2 jaar geleden een hele leuke Canadese meid ontmoet, in Praag (of all places). Inmiddels ben ik bijna afgestudeerd en mijn Frans is (iets) beter dan haar Nederlands, dus als begin ga ik naar Québec.
Nu schijnt Canada op zich wel te springen om immigranten, maar een aanvraag voor een Permanent Residence Visa blijkt wel eens 8 maanden te kunnen gaan duren!! Inmiddels heb ik wel iemand gevonden die mij aan eerste werkzaamheden helpt (als theater- en evenemententechnicus werk je meestal op projectbasis, dus dat is enigszins onhandig), sowieso voor de zomer zal werk absoluut geen probleem zijn. Na de zomer geen garanties.
Nu schijnt het enorm eenvoudig te zijn voor werkgevers om een temporary working visa aan te vragen voor buitenlanders, dus wellicht kan dat voor de zomer uitkomst bieden. Maar… Daar zit uiteraard ook een aanvraagperiode aanvast en gedurende die tijd kan ik geen tweede aanvraag indienen (voor de PRV). Voor de provincie Québec heb ik niets kunnen vinden over een provincial nominee, dus daar zal ik niet op rekenen.
Een PRV aanvragen is flink wat papierwerk, hebben we al gezien, maar overkomelijk. Het grootste probleem is dat ik uiteraard niet mag werken tijdens de aanvraag (nadat de TWV is afgelopen). Mijn vriendin is ook nog niet heel lang afgestudeerd en het zal nogal een financiële last worden (niet geheel onmogelijk, maar dat wordt flink de broekriem aanhalen).
De aanvraag v.u. NL voor PR duurt 2 jaar en die kan je alleen doen als je genoeg punten hebt.
Maar Quebec heeft zijn eigen emigratie beleid en idd geen PNNP. Maar verder weet ik er niets vanaf. Maar je kan dit wel via internet vinden.
Ik heb de volgende links gevonden;
Bedankt voor de snelle reactie. De laatste twee websites ken ik inderdaad al vrij goed (met name de tweede link). Echter heb ik nergens iets gelezen over dat puntensysteem?
Ook een ding: hier op het forum las ik ergens dat ik in Canada moet blijven gedurende de aanvraag, maar in de immigration guide (pdf-document van CIC) stond dat ik alleen in Canada moest zijn op het moment dat ik de aanvraag in de brievenbus stop OF het via de ambassade moet spelen (voor Quebec moet ik dan naar Parijs, dus voor de prijs van 2 Thalys-kaartjes ga ik uiteraard liever met KLM de oceaan over).
Sterker nog: in de immigration guide voor sponsorship kan ik alleen maar halen dat ik wat formulieren moet invullen (de meesten heb ik al binnen). Wordt ik nou gek?
Bij link 1 zie je een punten lijst. Je krijgt punten voor je werk ervaring, scholing enz.
Maar zoals ik al schreef, Quebec heeft een heel eigen emigratie systeem en daar weet ik niet veel vanaf.
Normaal moet je de aanvraag doen via de emigratie ambassade die aangewezen is voor het land waar je woont. Als je in Canada woont, moet je de aanvraag doen in Buffalo, New York. Dat is, de andere Provincies. Ik weet niet of dit ook voor Quebec geldt.
Aangezien mijn vriendin en ik nog geen jaar hebben samengewoond, gelden we als conjugal partners (vandaar dat gedeelte van de website). Part 1 hebben we grotendeels nu doorgeworsteld, dus het kan zijn dat het pas verderop in een guide wordt aangehaald.
The guides zijn wel handig: PDF-documentje met alle belangrijke informatie en gedetailleerde uitleg van sommige raargeformuleerde vragen in de in te vullen formulieren. Ik ga me vanavond maar eens bezighouden met Part 2 dan.
in bankok ben ik verliefd geworden op een canadees uit (quebec) nadat hij 2 maanden in india rees besloot hij in plaats naar huis te gaan, naar nederland te komen! de liefde was nog mooier dan in bankok, dus besloten we om niet meer van elkaar gescheiden te willen zijn…na drie maanden moest hij weer terug en ben ik met hem mee gegaan, en kreeg een toeristen visa voor 6 maanden, daarna moet ik weer terug naar nederland en hij gaat mee!!! we willen hier een maandje blijven en daarna weer terug…
ik weet dus nu gewoon echt niet wat ik moet doen, ik ken namelijk geen woorde frans en het gaat erg moeizaam zonder curcus, ik kan hier niet werken en kan ook geen cursus volgen hoe pak ik dit aan…
ik wil namelijk ook hier heel graag gaan wonen en werken…het werk is hier geen probleem voor mij alleen de taal…help!!!
Ik ben de gene die dit onderwerp is begonnen aangezien ik ook naar canada ben gegaan en niet echt wist hoe en wat. Nu ten eerste weer ik niet hoe het in quebec allemaal gaat aangezien het frans talig is.
Ik zelf zit nu in calgary en ook nog op mijn toeristen visum die ik met een half jaar verlengt heb gekregen. Hopelijk eind aug (als ik hier dan een jaar samen woon met mijn vriend) kunnen we een aanvraag op steuren voor een sponser visa, hier voor moet je min. een jaar samen wonen vandaar de toeristen visum verlenging.
Nu ten tweede weet ik ook niet hoe lang jullie al bij elkaar zijn maar als ik mijn aanvraag voor de sponser visum op steur zijn wij over 2,5 jaar bij elkaar. Dit is ook erg belangrijk voor de canadese overheid omdat ze bewijs willen zien dat je relatie niet een 1 dags vlieg is! Dit betekend dat je veel bewijs moet hebben (foto’s, brieven die je hebt geschreven, bewijs dat je bij elkaar bent voor zo lang).
Nu weet ik niet wat je beroep is (of je een diploma hebt in iets) maar er zijn visums die je heel snel kunt krijgen als je een bepaald beroep hebt waar canada een tekort aan mensen in heeft! deze kun je op de site van de canadese ambasade vinden, helaas had ik dit geluk niet. Er zijn vele manieren om binnen te komen in canada maar ik moet je zeggen het is veel werk, veel wacht tijd (dus niet werken en geld verdienen, ik doe vrijwilligers werk 3 keer in de week) en het gaat je ook behoorlijk wat geld kosten.
Ik hoop dat ik je wat meer heb kunnen helpen maar nog een keertje in quebec zijn de regels behoorlijk anders dan van alberta maar alles is te vinden op de site van de ambasade.
Ik ken je verhaal. Inmiddels zit ik in Québec met een WHP om de eerste maanden door te komen, in de zomer beginnen we met mijn aanvraag voor de permanent resident. Ik worstel ook nog regelmatig met het Frans, maar het gaat met grote stappen vooruit. Op de middelbare school heb ik destijds met veel tegenzin een beetje Frans1 gevolgd, dus de eerste keer dat ik hier kwam was het ook drama.
Laat je vooral niet ontmoedigen: met name de jongere generatie spreekt best wel wat Engels in de grotere steden (Montréal en Ville-de-Québec natuurlijk voorop), zeker in de toeristische gebieden. Uiteraard kunnen jullie ervoor kiezen om in Montréal te wonen: vrijwel iedereen is daar volledig tweetalig (of meertalig), maar aan de andere kant zal dat je Frans niet ten goede komen. In Ville-de-Québec is het een stuk makkelijker om Frans in de praktijk te leren, met in het achterhoofd de wetenschap dat je nog altijd makkelijk naar Engels kan overschakelen in geval van nood.
Na een paar korte vakanties ben ik er nu sinds januari. Twee dagen terug heb ik iemand in het Frans 20 minuten lang over de Nederlandse arbowet verteld met (geloof ik) maar 2 zinnen in het Engels die ik niet wist te vertalen. Het kan dus vrij snel gaan.
ik heb besloten om permanent residence aan te vragen.
op het moment ben ik al net wat langer dan een jaar in canada,
ik ben hier een schat van een meid tegen gekomen, dus ja het algemeen bekende verhaal.
wij kennen elkaar nu 7 maand. een beetje vroeg om aan trouwen te denken.
aangezien zij een opleiding heeft gedaan in een vakgebied wat haar niet echt ligt heeft ze na 2 jaar werken weer besloten om terug naar school te gaan.
vandaar dat ze op het moment ook niet de mogelijkheden zou hebben om mij te sponseren.
nu heb ik wat ingekeken op skilled worker.
met mijn vakgebied zit dat wel goed allemaal.
op internet staat dat je minimaal 67 punten nodig hebt, en ik heb een totaal van 85.
dat is als ik een werkaanbod heb.
nou heb ik wel een werkaanbod, maar moet dat bedrijf dan een goedgekeurd labour market opinion hebben?
normaalweg om een “foreign worker” een baan aan te mogen bieden dan is dat wel nodig,
en als het bedrijf dat wel nodig heeft dan is dat werkaanbod dus niet geldig.
maar heb je echt een geldig werkaanbod nodig?? of is het al genoeg als je genoeg punten hebt??