De afgelopen 1,5 jaar heb ik in Canada doorgebracht met twee verschillende visums. De WHP and een backpack visum, nu wil ik graag hier in Canada blijven en heb daarom contact gezocht met een bedrijf in Nederland. Deze rekend om en nabij rond de 3000 euro hiervoor. Veelste veel geld en er moet denk ik een makkelijker weg zijn. Hun gaven me 3 opties:
1: Work, ik werk nu al 1,5 jaar bij dezelfde baas en die zou me dan moeten ondersteunen en moeten kunnen aan tonen dat hij geen canadees voor deze functie kan vinden. Weet niet hoelang dit proces duurt?
2: work experience: Minimale werkervaring van 2 jaar, daar zit ik bijna aan maar dat is pas aan het eind van dit visum. Dat zou betekenen dat ik een aantal maanden naar Nederland terug zou moeten. Dit bureau vertelde me dat dit 18-24 maanden kon duren.
3: Of met me vriendin trouwen, dit schijnt de makkelijkste en snelste manier te zijn.
Om het proces makkelijker te maken hoorde ik van iemand dat een eigen bedrijfje starten een goed begin is, weet niet of dit waar is? Ook hoorde ik dat als je eenmaal bezig bent met het aanvragen van een visum, je een soort ‘in process’ vergunning kan aanvragen, dit zou betekenen dat je in canada mag blijven zolang je met het visum aanvragen/behandeling bezig bent?
Heeft iemand tips wat de beste manier is om dit te bereiken? Graag zou ik voor zo’n kort mogelijke periode terug naar Nederland willen.
Beetje over mezelf ben 23 jaar, woon nu in London Ontario en werk als vliegtuigtechnicus.
Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen, zelf zie ik door de bomen het bos niet meer op het moment.
Trouwen met je vriendin (een Canadese veronderstel ik?) moet niet, maar is zeker wel een mogelijkheid. Ik weet niet of jullie al meer dan 1 jaar samenwonen, zoja dan is dat de manier om een aanvraag te doen. Als je kan aantonen dat je 1 jaar of langer met een Canadese samenwoont in een relatie zoals een getrouwd koppel dan kan je een aanvraag doen onder “Common Law Partner”. Hier kan je daar meer over lezen: http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/sponsor/spouse-apply-who.asp
Trouwen is inderdaad een optie en biedt voordelen (een extra werkvergunning terwijl je wacht). Je moet echter wel de immigratiedienst kunnen overtuigen dat het een echte relatie is, dat jullie elkaar al voldoende tijd kennen en dat er niet alleen voor trouwen is gekozen voor immigratie. Ik ben ook begonnen met 23 jaar, dus dat is geen bezwaar!
Bedrijf starten: is inderdaad een goede optie. Je moet echter wel iets van 200.000$ kunnen investeren in banen voor Canadezen. Geen idee of zo’n dikke spaarrekening hebt…
Skilled worker kan inderdaad ook flink lang duren. Ook makkelijk 2 jaar. Ik hoorde overigens dat deze categorie tijdelijk is gesloten, tenzij je baas je een geldig work offer kan geven (moet je ook waarschijnlijk een Labour Market Opinion voor aan laten vragen).
Provincial Nominee: staat jouw beroep op de lijst? Dan kun je wellicht sneller immigreren!
Met optie 1 wordt denk ik bedoeld dat je voor een temperatuur work permit zal gaan, jou huidige baas kan je dan sponsoren omdat de positie waar je in werkt dan door een LMO ( labour market opinion) process moet gaan.
Optie 2 is de aanvraag voor de daadwerkelijke PR status. Let op!: de twee jaar werkervaring MOET ‘skilled’ zijn. Dat betekent skill level O, A en B op de NOC lijst. Valt het daar niet in telt de werkervaring niet.
Tot slot zou ik even de regels voor ‘common law partner’ zoals eerder beschreven even besturen en tevens de ‘Provincial Nominee Program’ voor de desbetreffende provincie waar je woont.
Jurjen, ik las in je andere posts dat je een werkvergunning kan aanvragen als je voor je PR-bezig bent, dat zou dan ook voor mij gelden neem ik aan? Ik ga bezig met optie 1 van rudy en de provinical nominee. Trouwen is idd een makkelijke optie maar ik ken haar nog niet al te lang en om dan te gaan trouwen, nee liever nog niet.
Bult leeswerk, zoals ik in een vorige post al zei. Bij de vorige 2 visums heb ik dat bedrijf in gehuurd, was lui Maar 3000 euro is me van de gekken
Immigratie-advocaten zijn inderdaad verschrikkelijk duur. Ik heb er ook voor gekozen om 't allemaal zelf te doen, maar wij waren ervoor getrouwd, dus dat was een tamelijk ongecompliceerde aanvraag (kostte alsnog wel ca. 1600$ excl. bruiloft).
Tijdens het wachten voor de sponsorship PR kun je inderdaad door blijven werken onder een paar eenvoudige voorwaarden. Als je voor de Experience Class PR gaat, zul je de normale route voor werkvergunningen moeten bewandelen om tijdens het wachten een legale (werk)status in Canada te kunnen behouden.