Hallo, sinds een jaar heb ik een relatie met een Canadees. Op dit moment ben ik woonachtig en werkzaam in Nederland (op een notariskantoor) maar na mijn bezoekjes aan Canada nu bezig om te kijken hoe ik kan emigreren (naar Alberta). Sinds juli was mijn hoop gevestigd op een bedrijf in Alberta die bezig was lmo’s aan te vragen en mij misschien een job offer wou doen zodat ik een werkvergunning kon aanvragen. Helaas bleek te toezegging van dit bedrijf om mij een job offer te doen en een lmo aan te vragen niet te lukken en moet ik nu op zoek naar een andere mogelijkheid om te kunnen emigreren.
Volgens mij kan ik nu:
a. als toerist naar Canada gaan; half jaar dan verlening aanvragen, zodra we een jaar samen hebben gewoond kan ik dan gaan voor de aanvraag permanent resident (als spouse partner). Nadeel dat ik dus niet kan werken in die tijd. Of ik moet daar een baan kunnen vinden en alsnog vanuit Canada een werkvergunning aanvragen?
b. vanuit nederland nu aanvraag indienen voor permanent resident met als gevolg dat het dan nog wel een jaar kan duren voordat ik naar canada kan… of kan ik de aanvraag opstarten in Nederland en alvast op toeristenvisum naar Canada vertrekken? Ook in dit geval mag ik dan niet werken in Canada?
Mijn vriend heeft eigen woning, ook eventuele sponsoring is geen probleem en aan eigen middelen heb ik ook ruim voldoende.
Sorry voor dit zoveelste topic maar ik zie door de bomen het bos niet meer en wil graag zo snel mogelijk naar mijn vriend natuurlijk!! Alvast bedankt!
Hey,
ik en mijn tweelingzus willen ook graag gaan werken in Canada! Wij hebben geen antwoord op je vraag, maar vinden hem wel heel interessant.
Onze vraag is eigenlijk of je gewoon naar Canada kan gaan als reiziger en dan tijdens de periode van 3 maanden op zoek kan gaan naar een werkgever en dan in Canada zelf een werkvergunning aanvragen?
Excuses voor de niet-bevredigende reactie!
Alvast bedankt
Je kan inderdaad als toerist naar Canada vertrekken en dan daar een werkvergunning aanvragen. Hoewel het heel makkelijk klinkt, de procedure blijft hetzelfde binnen Canada.
Specifieker voor Eeffritte: het is inderdaad mogelijk om in Nederland al de PR-aanvraag te starten en dan naar Canada te gaan als toerist. Bedenk wel dat je aan de grens voor de douane en immigratie aannemelijk moet kunnen maken dat je je ook enkel maar als toerist gaat gedragen (niet illegaal werken en niet langer dan het maximum van 6 maanden verblijven). Als je dit niet aannemelijk kunt maken, wordt je teruggestuurd en kan je PR-aanvraag automatisch afgekeurd worden.
Mochten jullie nog < 30 jaar zijn, dan is de Working Holiday Program werkvergunning de makkelijkste optie (daar valt hier heel veel over te lezen).
Dank je Jurjen. Ik ben 33 dus WHP is helaas geen optie voor mij… zijn er ook mensen die op toeristenvisum naar Canada vertrekken en na een jaar samengewoond te hebben een visum als spouse partner aanvragen??