Goede morgen wijde wereld.
Ik heb besloten om uit NL te vertrekken en me in Canada te vestigen. Nu zoek aanknopingspunten…Werk heb ik in principe aldaar , een woning ook dus wat is nu handig om te doen?
Laat wat van je horen.
MvG
Gerard
Goede morgen wijde wereld.
Ik heb besloten om uit NL te vertrekken en me in Canada te vestigen. Nu zoek aanknopingspunten…Werk heb ik in principe aldaar , een woning ook dus wat is nu handig om te doen?
Laat wat van je horen.
MvG
Gerard
Je zult sowieso een werkvisum nodig hebben. Voor de lange termijn (vestigen) moet je voor Permanent Resident gaan. Deze laatste procedure kan LANG duren (2 of 3 jaar in sommige gevallen).
Wat je zou kunnen doen, is eerst proberen een tijdelijk werkvisum te krijgen (kan ook al moeilijk zijn, waarschijnlijk ben je geen 30- jaar meer, dus dan vallen de jongerenprogramma’s af).
Als je eenmaal aan het werk bent, kun je de PR-aanvraag versturen. Tijdens de aanvraag kun je aangeven door te willen blijven werken, dus ook een verlenging van de werkvergunning aanvragen (zorg in ieder geval voor een heel nieuw paspoort, anders verloopt je werkvergunning met je paspoort).
Mocht je een baan vinden in een veld waar ze een gebrek hebben aan mensen, dan kun je provincial nominee worden (gaat de procedure makkelijker en sneller).
Kijk eens op de website van CIC voor de mogelijkheden. Je bent altijd welkom voor gerichte vragen.
okey, lastig om een begin te maken,
zit heel wat uitzoeken bij.
in ieder geval vertelde je dat je een baan had.
dat is altijd fijn, maar dat wil nog niet veel zeggen.
een bedrijf mag niet zomaar iemand uit het buitenland aan nemen.
de overheid wil eerst bewijs zien dat het bedrijf geprobeerd heeft om een canadees voor die positie geprobeerd heeft te vinden.
nou ja, nou zou ik als eerste beginnen met een tijdelijke werkvergunning.
verschillende opties natuurlijk.
maar iets heel wat heel erg help is een Labour Market Opinion (kort gezegd LMO)
dat is iets wat het bedrijf die je een baan aanbied moet aanvragen voor jou.
daar komt bij kijken dat het bedrijf eerst aan moet kunnen tonen dat ze
*advertenties in de krant zetten met de specifieke omschrijving van de baan, en de benodigde ervaring en diplomas.
*hoeveel mensen hebben gesolliciteerd,
hoeveel mensen zijn aangenomen,
hoev eel mensen zijn afgewezen, en waarom
hoeveel mensen ontslagen zijn het afgelopen jaar, en de reden waarom.
*de reden waarom ze jou liever aan nemen dan de mensen die afgewezen zijn.
en waarscheinlijk nog wel wat meer van dat soort vragen.
als het bedrijf bereid is om dat aan te vragen, vraag dan gelijk voor 2 jaar in plaats van 1 jaar.
als je geluk hebt krijg je het, en anders moet je elk jaar weer opnieuw aanvragen.
als je de labour market opinion hebt, dan neem je je
*contract
*je contract met het bedrijf
*diplomas & certeficaten of kwalificaties voor het soort werk dat je gaat doen
*een verklaring van goed gedrag (in engels zou gemakkelijk zijn)
*een paspoort dat lang genoeg geldig is
*150 dollar voor de permit fees.
en daarmee vraag je bij de grens een werkvergunning aan.
(je kunt het natuurlijk insturen, en op antwoord wachten, maar dat duurt onnodig lang.)
als je eenmaal binnen bent dan inderdaad net zo als jurjen al zegt de PR (permanent residence)
procedure starten, en ondertussen om werkvergunning verlenging vragen.
natuurlijk is de keuze aan jouzelf hoe je het wilt doen,
maar dat is wat ik zou doen/doe
Hallo beide
In iedergeval heel erg veel dank voor de info. En ja ik ben al een jaartje ouder (46 maar dat zegt niets) dus de jongere programma’s vallen af. Helaas.
Nu heb ik een meer dan goede vriendin in Creston (BC) wonen waar ik zo graag verder mee wil. Zij heeft de mogelijkheid om mij aan een baan te helpen in een bakkerij. Volgens mij staat op de goedgekeurde lijst. Ik heb al een mail verstuurd naar hun om te kijken wat ze verder voor me kunnen betekenen. Daar is het wachten dus op.
Dus ik blijf even in de wachtkamer zitten en kijk verder rustig rond van uit NL.
Gerard