Zoek advies bij mijn situatie (emigreren)

Hallo allen.

Goed ik ben zelf al een aantal (10?) keer in Canada geweest en ja eigenlijk denk ik al een aantal jaar eraan om daar permanent te gaan wonen maar ik heb eigenlijk nooit echte stappen genomen. Mijn nationaliteit is Nederlandse, ben man van geslacht en 24 jaar oud.

Ik heb al een aantal jaar een voltijd baan in Nederland en ik kan mijn toekomst al uitstippelen maar ik zie alleen maar saaiheid en sleur in de toekomst. Een meer realistische optie is een baan die ik aangeboden heb gekregen waarvoor ik naar Velizy, Frankrijk zou gaan. Mocht het emigreren naar Canada niet mogelijk zijn dan zou ik naar Frankrijk willen. In Frankrijk huurt mijn werkgever een bedrijf in die al het papierwerk zoals verblijfsdocumenten, verzekeringen, bankzaken etc. regelt.
Voor Canada is dit niet het geval. Als iemand mij kan helpen met wat voor opties ik heb zou ik dit erg op prijs stellen.

In Canada heb ik al een baan en een woonadres. Mijn tante wil met vervroegd met pensioen en ik en haar zoon zouden het familierestaurant over 2~ jaar overnemen.
Het liefst zou ik begin 2011 al willen gaan en de 2 jaar tijd gebruiken om wat ervaring in de restaurantbusiness op te bouwen.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=75726

Ik neem aan dat mijn beste gok een Tijdelijke werkvergunning is?

Het makkelijkste is te starten met een tijdelijke werkvergunning. Aangezien je 24 bent, kun je makkelijk de eerste twee jaar op de WHP en op de Young Professionals programma’s gaan. Na twee jaar heb je voldoende ervaring om bijvoorbeeld via de Canadian Experience Class in Canada te immigreren. In de tussentijd kan jouw tante je nog aan een reguliere tijdelijke werkvergunning helpen. Volgens CIC staat er voor klasse momenteel een wachttijd van 10 maanden (niet zo heel lang in vergelijking met andere klassen).

Er zijn nog wat andere klassen, maar daar kleven nog wat nadelen aan.

• Entrepeneur/Investor (maar je moet een flinke spaarrekening hebben en dat vervolgens in Canada investeren);
  • Skilled Worker (12 maanden via Berlijn voor goede aanvragen, maar je kan snel vertraging oplopen).

Zelf ben ik niet 100% thuis in deze klassen, dus je zult zelf ook flink moeten inlezen. :slight_smile:
Begin met het lezen van “The Guide” voor iedere klasse. Hierin staat precies de procedure beschreven. De Guides zijn te vinden in het lijstje van documenten dat je voor iedere aanvraag nodig hebt, gratis te downloaden van de CIC website. Eventueel is een print-out aan te vragen via de CIC hotline (gratis, maar wellicht alleen voor mensen woonachtig in Canada).

1 like

Hallo Jurjen,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben inmiddels aan de procedure voor een WHP begonnen.
Verklaring omtrent gedrag al binnen. Betaling gedaan, formuliertjes klaar etc.
Morgen alleen nog even een aantal pasfoto’s maken en opsturen.

Mocht mijn aanvraag geaccepteerd worden dan zoek ik daar mogelijk andere oplossingingen om een verblijfsdocument te krijgen. Misschien start ik ook wel een wat langschalerige procedure in de tussentijd. Ook blijf ik dit forum aftrollen in de hoop andere “eenvoudige” methodes te vinden.

De WHP is trouwens 12 maanden als ik me niet vergis en niet 24 maanden. Tenzij je voorstelt om allebei de visums aan te vragen.

Merci!

Ik bedoelde inderdaad de twee jongerenpermits achter elkaar gebruiken, 2x 12 maanden maakt dan 2 jaar. :slight_smile:

De ‘eenvoudige’ route is er helaas niet. Zelfs de bedragen voor investeerders en bedrijvenstarters gaan verdubbelen, omdat ze erg laag waren in verhouding met andere landen. Family Class is relatief eenvoudig, maar daar heb jij niet zo veel aan.

Uiteindelijk kun je wel relatief eenvoudig nieuwe tijdelijke werkvergunningen blijven aanvragen voor tijdens het wachten op PR.

En als je nu een workpermit aanvraagt? Dat zou misschien ook nog een optie kunnen zijn.
Ik heb het wel over een workpermit dat gebonden is aan 1 werkgever en je zelf kan regelen in Canada bij Immigration. Misschien niet helemaal van toepassing dit voor je maar… het is maar een extra idee dit

Ikzelf heb een workpermit voor 2 jaar zojuist gekregen.
Ik kon een baan krijgen in Canada (bij een vriend van mij en nu inmiddels ook mijn werkgever).
Mijn werkgever moest 3 advertentie´s plaatsen, 1 op jobbank en 2 in 2 verschillende kranten. Daarna met copy van de advertentie´s uit de krant en alle papieren die ingevuld moesten worden heeft hij een LMO aanvraag gedaan.
Wij hebben het geluk gehad dat alle bij elkaar maar een maand geduurd heeft.

Daarna kwam mijn gedeelte, CV opstellen die aansloot op de job, referentie´s van oude werkgevers regelen, medische keuring.
Dit alles en het papier van de LMO van mijn werkgever en als tip ook nog als extra een brief van mijn werkgever dat hij mij graag in dienst wilde hebben en dat hij voor zo en zo lange tijd werk garandeerd ben ik naar de grens gegaan. Nadat ik overgestoken was naar Buffalo en weer terug Canada in naar Immigration gegaan. Daar hebben ze alles in de computer gezet, amper wat gevraagd aan me en betaald. Nog amper 10 minuten later stond ik weer buiten… met een workpermit voor 2 jaar.

Nu besef ik… dat ik volgens velen veel geluk gehad heb dat het zo makkelijk en snel gegaan is dit alles…

Ik heb geen duur immigration bureau gehad, maar wel een Canadese advocate in Kitchener (Ontario) die zelf velen jaren ervaring heeft bij immigration en alles weet over immigration.
Ik ben maar 1 keer op gesprek geweest en wist daarna precies wat er wel en niet mogelijk was voor mij om in Canada te mogen werken.

Het is maar een idee wat hierboven staat. Misschien heb je er iets aan of hebben anderen die hier komen lezen iets aan mijn ervaring. Als je (of iemand anders) vragen hebt stuur me gerust een pb.

In ieder geval heel veel succes en vond het erg leuk je berichtje te lezen en dat je voor het avontuur in Canada wil gaan :slight_smile:

2 likes

Hoi Cyn1980,

Ik heb vandaag mijn LOI ontvangen dus kan in ieder geval een jaar daar verblijven. Vertrek zelf over een maand of twee.

Wat jij hebt gedaan ziet er inderdaad goed uit, krijg je dan ook een verblijfsdocument zodat je bijvoorbeeld een appartement/auto op je naam kan zetten.

Waarschijnlijk zal ik zelf ook z.s.m. een immigratie bureau inschakelen om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn.