misschien emigreren

hallo,

ik zit er aan te denken om weer terug te gaan naar Canada, opzich is het voor mij niet het grootste probleem ik ben daar namelijk geboren.
maar voor dat ik 100% daar heen wil gaan en dus ook canadees pasport enzo gaat aanvragen, wil ik eerst 10 tot 12 maanden daarheen om te werken in vencouver/ surrey(mijn geboorte stad). maar ik heb nog een aantal vragen:

• zijn er in nl instanties die je helpen met tijdelijk werk daar?
  • wat zijn de stappen die ik moet volgen (als ik kijk op internet kom ik alleen maar op site waarbij je als student je helpen)
  • hoe zit het met verzekering daarzo en hier
  • belastingen hoe gaat dat in zijn werk
  • ik heb geen rijbewijs is dat een groot probleem?
  • wat voor koste komen hierbij kijken?

wie kan dit (deels) beantwoorden?

Succes met je avontuur enm uitdagingen, zelf ook altijd met het idee rond gelopen (nog steeds beetje) maar tot nu toe nog geen actie ondernomen!

Succes

Hoi Jerome,

Je bent wel lekker ingeburgerd in NL inderdaad. Den Haag wellicht, dat je Vencouver schrijft? :smiley:

Hierbij denk ik dan aan een uitzendbureau. Die zijn er zeker wel in Canada. Onder andere de Nederlandse Randstad kom je daar tegen. Ook Manpower hebben ze daar. Daarnaast zijn er diverse websites waar jobs worden aangeboden, denk hierbij aan Monster.ca, Jobs.gc.ca (van de overheid), Craigslist.ca, Kijiji.ca, en diverse lokale websites (even Googlen).

Het meest makkelijke visum voor 12 maanden is de WHP. Geen idee wat jouw leeftijd is, deze kun je aanvragen t/m je 30ste levensjaar. Als dat visum geen optie meer is, dan moet je een werkgever vinden die een hele papierwinkel aan procedures voor je wilt uitvoeren om jou een tijdelijk werkvisum te bezorgen.

De zorgverzekering is provinciaal door de overheid geregeld. Deze is wel behoorlijk basic. Bij een commerciële verzekeraar kun je je bij laten verzekeren voor tandarts, alternatieve geneeswijzen, fysiotherapie, etc.
Overige verzekeringen heb ik me ook nog niet in verdiept, maar ga er maar vanuit dat dit allemaal commerciële bedrijven zijn.

Ik moet dit volgend jaar pas doen, dus ik ken de details niet. Er gaat in ieder geval een veel kleiner percentage van je loon af aan verzekeringen dan in Nederland het geval is. In januari krijg je een partij overzichten toegestuurd van werkgevers, studie-instellingen, de huisbaas, etc. Daarmee vul je de aangifte in. Ook in Canada kan dit via de computer.

Hoeft niet. Als je in Vancouver centrum woont, dichtbij het OV, moet dat voldoende zijn om naar je werk te komen (mits dat ook in de stad ligt). Getogen in Nederland mag een fiets uiteraard ook niet ontbreken. :wink:
Verder weg in de suburbs wordt je wel raar aangekeken als je geen auto hebt.

Vooral je visum kost geld, ook de procedure om je Canadese nationaliteit weer te herstellen (heb je hier als kind afstand van gedaan? Anders is het inderdaad alleen maar kwestie van paspoort aanvragen.)
Het WHP-visum kost ca. 110 euro (schommelt de laatste tijd) en een paar postzegels. Andere visa zijn doorgaans duurder en zullen meer tijd in beslag nemen om aan te vragen. Daarnaast is het verstandig om een spaarpotje aan te leggen om te kunnen voorzien in je dagelijks onderhoud voor de eerste drie maanden (vooral van toepassing op WHP).

Succes met alles!

hoi,

dat ingeburgerd mag ook wel na kleine 19 jaar in NL, ik woon net buiten Rotterdam.

ik zelf heb wat ik weet niet persoonlijk afstand gedaan om weer canadees te worden, ik zal het na vragen als me ouders dat destijds hebben gedaan
maar k weet het niet zeker.

bedankt voor de antwoorden ik ga nu rond kijken en kijken als ik wat kan vinden.