Vraagjes

Hallo,

Ik zal gelijk met de deur in huis vallen. Ik ben nu al ongeveer 5 jaar aan het denken om te emigreren naar een ander land. Het duurde even voordat ik een keuze heb kunnen maken. Nu ben ik momenteel bezig met het zoeken naar de benodigde informatie. Het vervelende is een beetje dat er zoveel informatie beschikbaar is, maar er toch relatief weinig “hulp” is, zover als ik het ondervonden heb.

Ik heb dus een aantal vraagjes waarvan ik hoop dat ik er hier antwoord op kan krijgen. Mijn grootste vraag die ik momenteel heb, is wat heb ik nodig? Ik heb voor Canada gekozen omdat ik het een erg mooi land vindt. En om even een iets wat persoonlijkere reden bij te geven. Dit ook dankzij een geweldige dame die ik heb leren kennen en daar momenteel woont. Natuurlijk is dat niet de enige reden, want je weet nooit hoe dit soort dingen aflopen. Maar na 3 jaar wil ik toch mijn hart achteraan gaan.

Maar, terug naar mijn vragen haha. Wat heb ik nodig. Even heel plat. Ik heb geen hoge opleiding. De opleiding die ik gehaald heb is voor de elektrotechniek, Bedrijfsinstallaties. Momenteel ben ik daar niet werkzaam in. Momenteel ben ik nu al een paar jaar “Warehouse Teamlead” in een groothandels magazijn. Nu zal ik heel eerlijk zijn, Ik ben bang dat mijn opleiding niet genoeg zal zijn om naar binnen te komen. Dat is dus ook een van de redenen dat ik nu knopen wil gaan door hakken. Ik heb hier nu mentaal voor gekozen, en ik wil niet nog 5 jaar wachten. Als ik dus een andere, of vervolgopleiding nodig heb wil ik daar nu mee beginnen.

Om het even compact af te ronden voor het moment. Zal ik de vragen die ik heb op noemen.

  • Moet ik een andere opleiding gaan volgen of maak ik hier kans mee? En zo ja. Welke richting is het beste?
  • Wat is de beste manier om vanuit Nederland een baan te zoeken?
  • En ten slot. Is er nog ander advies dat jullie mij kunnen geven?

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven, en dat er iemand is die mij hier mij kan helpen.
Alvast bedankt!

Lex.

hi Lex,

Er is inderdaad een overvloed aan informatie beschikbaar.

Hoe oud ben je? Als je onder de 30 bent kan je een working holiday visum aanvragen en daarmee een jaar lang onbeperkt werken in Canada. Dat is in ieder geval een start, bij veel van de andere immigratie programma’s heb je een hogere kans als je al reeds (legale) werkervaring in Canada hebt.

Als het heel serieus wordt met de dame in Canada zouden jullie kunnen trouwen en dan moet het volgens mij ook mogelijk zijn om te emigreren.
In welke provincie woont ze? Als je verder leest begrijp je de reden van mijn vraag.

Iemand met een goede opleiding heeft verreweg het meest te kiezen, maar het is niet onmogelijk om zonder hoge opleiding Canada in te komen. Is het een MTS opleiding?
Er zijn een groot aantal programma’s waar je gebruik van kunt maken. Voor het overzicht, zie:
https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/immigrate-canada.html
Op landelijk niveau heb je het ‘Express Entry’ systeem, als je op alle factoren hoog scoort kan je al voldoende punten krijgen om zonder baan aanbod uitgenodigd te worden om permanent resident te worden.

Daarnaast hebben alle provincies ook nog een of meerdere Provincial Nominee Programma’s. Afhankelijk van lokale behoeften is het voor bepaalde beroepsgroepen relatief makkelijk om binnen te komen. Zo is er bijvoorbeeld in veel regio’s behoefte aan vrachtwagen chauffeurs, als je hier twee jaar werk ervaring hebt is dat vaak al voldoende om een visum te krijgen als je een baan kan vinden.
Ik zou dus aanraden om bij alle provincies te gaan kijken of je op basis van jouw ervaring of opleiding misschien goede kansen maakt bij een bepaald programma. Ik weet natuurlijk niet hoe dat matcht met de woonplaats van de Canadese schone :slight_smile:
Verder is er sinds afgelopen jaar nog de ‘Atlantic Immigration Pilot’ bijgekomen, dit is een programma voor de 4 atlantische provincies. Hier zijn de eisen niet zo strict, alleen je moet wel een werkgever vinden die je wil ondersteunen met het visum. Als alles mee zit kan ik later dit jaar zelf naar Canada emigreren met dit programma.

Er zijn soms ook initiatieven van Canadese overheden en/of bedrijven die actief in het buitenland op zoek gaan naar mensen. Voorbeeld van evenementen (voornamelijk in het verleden) vind je bijvoorbeeld bij:
www.emigratiebeurs.nl
http://www.destination-canada-forum-emploi.ca/accueil.php?lang=en
http://livinginnb.ca/

Ongeacht welke route je kiest, bij de meeste programma’s is het noodzakelijk dat je een officiele taaltoets gedaan hebt (bv IELTS) en dat je door een Canadese instantie de equivalente waarde van je onderwijs resultaten laat onderzoeken (ECA). Als je serieus werk wilt maken van emigratie zou ik hier zo snel mogelijk mee starten.

Het is wederom niet bepaald weinig informatie, ik ben zelf ook af en toe verzopen in de informatie. Als je verder vragen hebt, kom maar op.

Hallo Pieter,

Om te beginnen hartstikke bedankt voor de snelle reactie. Ik ben momenteel 28 jaar oud, 04 augustus. Dus ik ben inderdaad nog onder de dertig. Dat zal inderdaad dus iets zijn waar ik over kan nadenken, en moet. Om daar een klein beetje informatie bij te geven, ik heb momenteel mijn broertje bij mij wonen omdat hij wat problemen heeft. Nu zal ik dit niet in de weg laten staan van mijn dromen maar ik zal hem er ook niet morgen gelijk uitschoppen haha, het zal dus betekenen dat het toch minimaal 6-12 maanden zal zijn voordat ik mijn huis zou verkopen.

Als voor de dame. Het is inderdaad serieus. Helaas komen ook daar weer problemen bij kijken. Zowel van haar als van mijn kant. Dat is ook een van de redenen dat ik zeker eerst zelfstandig daar wil zitten voordat ik een volgende stap neem. Een jaar zou inderdaad meer dan genoeg kunnen zijn om zo een keuze te maken, maar ik wil mijn kansen natuurlijk ook niet vast zetten op een eventuele beslissing die zou kunnen veranderen. Als voor de provincie. Hoe dichter bij hoe beter, natuurlijk. Maar elke provincie is al dichterbij dan dat het momenteel is. Al zal het wel een Engels sprekende provincie moeten zijn :p. Ze woont in Quebec trouwens.

Als voor mijn opleiding, het is een MBO opleiding. Uit mijn hoofd gezegd is het een Niveau 2 of 3. Als voor familie. Ik heb van mijn ouders begrepen dat wij er familie hebben wonen. Maar ik heb ze nooit gekend, en de rest van mijn familie heeft ook al zeker voor 25 jaar geen contact met ze gehad. Dit is dus iets waar ik niet heel veel aan zal hebben neem ik aan.

Ik heb de korte test op de website gedaan. Aangevinkt dat ik er geen familie heb wonen. Omdat ik aan neem dat ik ook daadwerkelijk contact met ze moet hebben. De test geeft aan dat ik misschien in aanmerking kom voor een express entry. Ik ga ervan uit dat ik op deze manier ook eerst een baan zal moeten vinden voordat ik dit aan kan vragen? Lijkt mij trouwens überhaupt verstandig. Ik zal iets aan geld over houden van het verkopen van mijn huis, maar het zal ook zeker niet veel zijn.

Ik zal de sites die je genoemd hebt zeker even goed door lezen zodat ik alle informatie beschikbaar heb. De twee toetsen zullen ook inderdaad een perfecte plek zijn om mee te starten.

Als voor de emigratiebeurs, helaas heb ik deze beurs dit jaar net gemist. Maar het is zeker iets om in de gaten te houden voor de toekomst.

Mijn grootste probleem momenteel is dus denk om inderdaad een plek te vinden waar ik met mijn huidige studie iets kan vinden, en daar langzaam te gaan zoeken naar een werkgever. Mocht je eventueel nog tips hebben, of speciale website die daar bij helpen. Ik pak alle informatie met twee handen aan.

Nogmaals, Hartstikke bedankt!

Je kunt je tot en met je 30e opgeven voor een working holiday visum, ik weet niet hoe de regels precies uitgelegd moeten worden maar je kan je dan dus in ieder geval volgend jaar (2019) nog opgeven en mogelijk ook nog in 2020. Er is een relatief grote kans om zo’n visum te krijgen, maar het is niet gegarandeerd. Echter als dit lukt is het wel verreweg het makkelijste pad om in Canada te starten.
Als je dicht in de buurt van Quebec wilt zitten maar wel Engels wilt kunnen praten zou ik dan in eerste plaats kijken naar Ontario en New Brunswick. Het is natuurlijk afhankelijk van waar je precies moet zijn wat dicht bij is. Fredericton NB is 8 uur rijden naar Montreal QC. New Brunswick is overigens officieel tweetalig.
In NB zijn wellicht vanwege de eerder genoemde Atlantic Immigration Pilot makkelijkere mogelijkheden.

Klinkt alsof het redelijk verre familie is. In veel gevallen heb je daar niks aan en wordt er alleen gekeken naar directe familie (of grootouders/kleinkinderen). Ik weet wel dat het Provincial Nominee Program in Manitoba ook punten geeft voor verre familie (of vrienden). Het is niet uit te sluiten dat je dat er in andere provincies soortgelijke regelingen zijn. Mogelijk niet de meest voor de hand liggende optie gezien jouw uitleg.
Als je voldoende punten heb om een Express Entry profiel aan te maken zonder dat je een baan hebt, dan kan je volgens mij gewoon dat profiel aanmaken. Vervolgens kan je ook solliciteren op vacatures in de Jobbank en dan is je profiel gelinkt. Ik weet zelf niet precies hoe dit werkt, ik kwam net niet in aanmerking.

ECA is overigens geen toets, je moet officiele kopieen van je diploma’s en cijferlijsten (laten) opleveren aan een Canadese instantie en zij zullen dan checken wat het in Canada waard is.

Wat betreft het vinden van een baan, je kan in principe gebruiken maken van alle vacature sites zoals careerbeacon.com, indeed.ca, monster.ca. Waar de moeilijkheid in zit is dat je gericht moet zoeken naar werk waar je een kans maakt met het visum programma dat je wilt gebruiken.
Zorg dus dat je weet welke visum programma’s voor jou relevant kunnen zijn, kies het programma dat naar jouw inzicht de meeste kans van slagen heeft en ga dan solliciteren.