In mijn eentje emigreren naar canada. Wat moet ik doen?

Hallo iedereen! Ik zal even kort mijn situatie uitleggen…

Ik wil graag emigreren naar canada (toronto), maar het probleem is dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen en welke stappen ik moet ondernemen. Waar moet ik beginnen? Wat heb ik nodig? En hoe zit het met de studiebeursen daar?

Het is dus belangrijk om te weten dat ik momenteel in mijn 1ste bach op de uni zit, en daar dus wel ga moeten studeren. Het liefst neem ik ook niet een jaar een cursus engels of iets dergelijks, en echt nodig is het voor mij trouwens niet omdat ik de taal vrij goed tot perfect beheers :). Verder wil ik ook even mededelen dat ik familie in toronto heb wonen waar ik bij terecht kan, en ik dus niet meteen een eigen plekje hoef te zoeken.

De reden dat ik dit op deze forum zet is omdat ik niet precies weet waar ik hiervoor bij terecht kan (ja, de ambassade… maar daar moet ik 2 uur voor in de trein zitten en aan de telefoon zijn ze niet zo behulpzaam zucht). Hoop dat iemand me wat advies kan geven hierover!

Bedankt! Xxx

De ambassade is inderdaad totaal niet behulpzaam (en waarschijnlijk ietsje verder treinen, want de ambassade in Amsterdam doet niets voor Nederlanders, je zal dan naar Berlijn moeten).

Ik zou willen aanraden om eerst je studie af te maken. Studeren in Canada als niet-Canadese is behoorlijk duur. Wellicht kun je een master doen in Toronto, dat duurt een stuk korter (dus minder kosten) en daarna kun je makkelijk post-graduate werkvergunningen krijgen en uiteindelijk kun je dan via Canadian Experience Class de permanente verblijfsvergunning aanvragen. Ik ben geen expert op het gebied van studiebeurzen, maar die lijken mij enorm lastig te krijgen als buitenlander.

Een taalcursus volgen is niet verplicht, enkel voor sommige aanvragen voor de permanente verblijfsvergunning moet je kunnen aantonen dat je redelijk Engels en/of Frans kan. Voor de studievergunning en werkvergunningen is dat niet nodig.

Ik stel voor dat je bij universiteiten in Toronto navraag doet over hoeveel een studie voor jou zou kosten. Vervolgens kun je een weg uitstippelen die je wilt bewandelen.

Zorg dat je in ieder geval flink wat spaargeld opbouwt. Een studie- of werkvergunning kost iedere keer CA$ 150,- en de permanente verblijfsvergunning zal uiteindelijk wellicht rond de CA$ 1100,- kosten. Daar komen nog extra kosten bij voor documenten die je moet opvragen (VOG, uittreksel geboorteregister, etc.) bij de meeste aanvragen, en alle verzendkosten.

Let er ook op dat als je eenmaal gaat werken, je als buitenlander bij voorbaat niet de meest populaire kandidaat bent bij sollicitaties. Dus ook spaargeld achter de hand houden voor als je even niet meteen een baan kunt vinden.

Mocht je meer gerichte vragen hebben, dan helpen we je graag weer verder. :slight_smile:

Alle informatie kun je ook zelf nalezen op de website van de Canadese immigratiedienst: http://www.cic.gc.ca

Succes!

Hartelijk bedankt voor je antwoord! Heeft me behoorlijk geholpen :slight_smile: