Hallo iedereen,
Ben een jonge dame van 26 en heb al 8 jaar werkervaring maar zou mn leven een andere wending willen geven…
Zou graag terug gaan studeren (heb in Belgie enkel een middelbaar diploma behaald) en dit combineren met werken en dit alles liefst in een gebied van Canada waar ze Frans spreken.
Helaas heb ik geen kaas gegeten van computer en internet dus als iemand me al eens op weg zou kunnen helpen? Welke websites ik moet gebruiken of hoe ik hier uberhaupt aan moet beginnen?
Hartelijk bedankt alvast!
Kristel, de leek…
Uiteraard helpen we je op weg. 
Voor alles, behalve touristje-spelen, moet je papierwerk doen om een vergunning aan te vragen. In jouw geval gaat het dus vooral om een studievergunning (study permit / permis d’études).
Let erbij op dat studeren voor jou als niet-Canadees een stuk duurder is dan de reguliere collegegelden. Ook zul je je bij de universiteit ver van tevoren moeten aanmelden en een speciale selectieprocedure moeten doorlopen.
Als je een voltijd opleiding volgt, mag je probleemloos een bijbaantje aannemen op de campus. Wil je echter buiten de campus werken, dan moet een werkvergunning aanvragen. Er zijn speciale werkvergunningen beschikbaar voor studenten die al een study permit hebben.
Een goed startpunt om alle details en voorwaarden te bekijken is Citizenship & Immigration Canada (de immigratiedienst), welke verantwoordelijk is voor al die ‘permits’.
Als je in de provincie Québec wilt studeren (het grootste deel van Franstalig Canada), dan zul je ook door hun eigen immigratie-afdeling heen moeten. Je moet daar alleen een Certificat of Acceptance of Québec halen. Voor details over studeren in Québec, zie: Period of study in Québec | Gouvernement du Québec
In Montréal is UQAM (Université du Québec à Montréal) de grootste Franstalige universiteit, gevolgd door UdeM (Université de Montréal). In Québec (stad) ben je aangewezen op Université Laval.
Ook in kleinere steden kun je kleinere dependences vinden van de Université du Québec.
In ieder geval heb je wat leesvoer om mee te starten. Als je nog andere vragen hebt, brand maar los. 
Hey allemaal,
Ik zit in mijn laatste jaar van de havo en wil in mijn tussenjaar naar Canada om te werken op een ranch in Britisch Columbia. Daarna zou ik kiezen of ik terug ga naar Nederland of daar zou gaan studeren maar ik heb eigenlijk geen idee wat de toelatingseisen zijn om in Britisch Columbia te studeren en wat ik verder moet weten als ik daar wil gaan studeren en wat bijvoorbeeld de uiterlijke inschrijf data zijn.
Ik heb al lopen zoeken op het internet maar kreeg veel tegenstrijdige en verwarrende informatie ook over het niveau en dergelijk, dus hoop hier wat meer helderheid over te krijgen.
Groetjes Laura
Voor informatie over kosten en inschrijfdata, kun je je het beste richten tot de onderwijsinstelling. Vaak zijn er speciale (hogere) tarieven voor internationale studenten en een vervroegde uiterlijke inschrijfdatum. Direct contact = meer zekerheid.
Vervolgens moet je nog een papierwinkel doorlopen voor een study permit, waarschijnlijk 150$ per aanvraag.
Over welke voorwaarden er gesteld worden aan je voorgezet onderwijs, daar heb ik geen ervaring mee. Je zou sowieso in ‘college’ moeten kunnen komen, maar ik ben niet zeker over de universiteit.
1 like