Studeren in Montréal

Hallo iedereen!

Aangezien ik hier nieuw ben lijkt het me wel even sociaal om mezelf voor te stellen.
Mijn naam is Catharina Hoogendoorn.
Ik woon in de buurt van Utrecht en momenteel ben ik bezig mijn VWO diploma te halen. (Examens in Mei)

Na mijn examens wil ik graag in Canada gaan studeren.
Om precies te zijn in Montréal.

Natuurlijk heb ik hier nog geen ervaring mee, en ik hoop dat er iemand hier is die dat wel heeft en mij misschien het een en ander kan vertellen.

De opleiding die ik wil gaan volgen is “Creative Arts, Language and Literature” aan Dawson College.
Het is een zogehete Cegep study (twee jarige study, ter voorbereiding op de universiteit. -die ik overigens ook graag zou willen bezoeken nadat ik mijn Cegep opleiding heb afgerond-)

Omdat deze studie twee jaar duurt en ik waarschijnlijk niet aangenomen ga worden op zo’n korte termijn wil ik graag eerst een jaar in Canada gaan werken om de omgeving wat beter te leren kennen, de gebruiken, wat mensen ontmoeten enzo.

Weet iemand of het mogelijk is om een working permit om te zetten in een study permit na verloop van tijd?
Verder wilde ik ook graag weten of er al mensen zijn die in Canada studeren. Ik heb namelijk begrepen dat het niet zo makkelijk is om een beurs te krijgen. En aangezien ik er niet echt trek in heb om mijn hele scholing in Canada volledig zelf te betalen, wilde ik ook graag weten of er iemand is die ervaringen heeft met beurzen.

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen.

Groeten,
Catharina

Hallo Catharina,

Bij deze alvast van harte welkom in de provincie Québec! :smiley:
Ik hoop dat het goed zit met je Frans, want dat zul je in de stad wel regelmatig nodig hebben (alhoewel de Francophones daar met name voor toeristen en andere buitenlanders heel makkelijk overschakelen naar Engels, zit er nog steeds wel wat borrelende haatgevoelens tussen hen en de Anglophones, maar daar zul je pas merken als je echt een plekje in de lokale cultuur hebt veroverd). Ik zou de cégep gewoon aanschrijven en toch proberen binnen te kunnen komen. Study permits worden binnen 3 weken al verwerkt. De studiebeurs weet ik niet.

Mocht je willen reizen en werken, dan is de WHP een echte aanrader (zie het topic bovenaan het wonen&werkenforum)! Je moet dan uiteraard wel 18 zijn, maar de meeste VWO’ers zijn dat wel. Omzetten kan niet, je moet voor beiden een aparte aanvraag indienen. Wellicht dat je even de grens over moet gaan om je studievergunning te kunnen verkrijgen, maar dat lijkt me niet zo’n probleem.

Nogmaals: beurzen kan ik je niet mee helpen, alle andere Québecgerelateerde vragen wel! En kom ook zeker een keer buurten in Québec-City als je de kans krijgt. :slight_smile:

Hallo,

Allereerst, hoe is het daar in Canada? 'k hoop dat het niet zo koud is als het bij ons is! (Maar het zal nog wel kouder zijn)

Met mijn Frans zit het nog niet helemaal goed, als ik heel eerlijk ben. Maar aangezien ik naar een Engelse school ga… hoop ik niet een te grote achterstand op te lopen. Toch ben ik van mening dat ik Frans een heel stuk beter en sneller leer dan dat ik het nu leer uit mijn saaie schoolboeken van mijn vervelende lerares.

Gisteren heb ik mijn aanvraag voor studiefinanciering op de bus gedaan, ik hoop daar dus snel iets van te horen.
Ook heb ik de cégep aangeschreven, maar ook van hen heb ik nog geen reactie gekregen.
Zal gelijk even een poging doen om een study permit aan te vragen, als het echt maar 3 weken duurt (wat best wel heel snel is!) dan is het allemaal geregeld voor mijn examens.

Mocht ik met nog meer Quebec-gerelateerde vragen komen te zitten dan zal ik niet twijfelen om het de Quebec expert (vanuit Canada;)) te vragen!!

De winter is dit jaar zeer gematigd. Gisteren hebben we regen gehad, vandaag een paar sneeuwvlokjes. (Het lijkt wel Nederland!) De grond is nog wel ver onder nul, dus alles dat smelt zal ook vrijwel meteen weer opvriezen, wat soms tot ijsbanen leidt. Verder alles prima te doen in de stad! :slight_smile: