Montréal

Hello ello allemaal,

Enkele maanden geleden heb ik me aangemeld om te studeren in Montreal. Helaas blijkt nu dat ik pas volgend jaar (schooljaar 2011-2012) naar de CEGEP toe kan. (Bummer!)
En als klap op de vuurpijl kreeg ik vandaag ook nog een brief van de DUO dat mijn studie in het buitenland onder geen beding zal worden gefinancierd -op wat voor manier dan ook- omdat men het “niveau van de studie niet van genoeg niveau vind” :tssk:

Nu heb ik dus ineens nog een jaar om van alles te gaan regelen, doen en ondernemen.
Het lijkt me echter wel leuk om gewoon vast naar Montreal te gaan, alleen ik heb geen enkel idee wat ik daar zou moeten gaan doen en hoe ik aan een visum ga komen (omdat ik een studievisum zou krijgen wanneer ik de toelatingsbrief van Dawson College zou inscannen) heb ik me helemaal niet verdiept in het verkrijgen van een ander soort visum.:wacko:

Heeft iemand zijn studiefinanciering vanuit Nederland mee kunnen nemen naar Canada? Zo ja, welke studie was wel van ‘voldoende niveau’? Misschien is het voor mij dan wel de moeite waard om die studie eventueel te overwegen, gezien ik mijn studie nooit zelf helemaal kan betalen.
Of is het misschien iemand gelukt om een studiefinanciering van Canada te krijgen?
En ten slotte vroeg ik me af of er mensen een jaar in Montreal zijn geweest en wat ze dan gedaan hebben? Ik heb namelijk ook nog geen enkel idee wat ik in Montreal moet gaan doen dat jaar dat ik er ben, en om er gewoon op goed geluk heen te gaan lijkt me geen goed idee -gezien het geluk niet echt aan mijn kant staat zoals wel blijkt-

Ik hoop dat er iemand is, of meederde iemanden zijn, die me kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Catharina

Hoi Catharina,

Wat voor CEGEP-opleiding wilde je dan doen? Is er wellicht een universitaire opleiding die je aanspreekt (dat zou wellicht voldoende niveau zijn voor DUO)?

Op dit moment gaan de terrassen open in Montréal, want het is inmiddels regelmatig warmer dan 20 graden. Als een baantje in de horeca je wat lijkt, moet je nu solliciteren! Met een WHP-visum kom je het eerste jaar wel door.

Studiefinanciering in Canada heb ik mij niet in verdiept… Zal eens vragen.

Groeten,
Jurjen

hoi Jurjen,

ik wilde de CEGEP opleiding ‘creative arts, language & literature’ gaan doen, eventueel wilde ik Journalism gaan studeren aan Concordia University (ook Montreal) maar daarvoor is de inschrijving inmiddels gesloten. Kan pas inschrijven voor 2011, wellicht krijg ik voor die studie wel studiefinanciering/een aanvullende beurs (ik heb de brief vorige week gepost, antwoord waarschijnlijk over 8 weken)

Bedankt voor de tip wat betreft het solliciteren en het visum. Ik zal eens kijken wat er voor mij te doen is daar in Montreal.
Groeten Catharina