Woonruimte gezocht in Montreal ivm stage

Hallo,

vanaf 1 september tm eind mei kom ik 9 maanden naar Montreal om stage te lopen aan McGill University. Alles qua stage en visa is via het international experience programma gelukkig al geregeld. Nu ben ik dus op zoek naar woonruimte. Ik krijg helaas niets betaald aan stagevergoeding en ben student, dus ik denk dat mijn budget rond de 400 C$ ligt voor woonruimte. Wat kan ik hiervoor krijgen? Waar te zoeken? En aangezien ik nog in NL zit, hoe kom ik aan betrouwbare woonruimte zonder het ooit gezien te hebben?
Ik zoek een gemeubileerde kamer, liefst in een soort studentenhuis (ivm contacten) of bv een gedeeld appartement. Verder heb ik niet echte eisen.
Via de uni zelf ben ik nog niet echt verder gekomen, omdat ik geen student ben (loop alleen stage) kan ik bv niet op de campus terecht.

Graag tips, alle overige tips mbt Canada ook welkom!

Alvast bedankt!!

Groetjes Liesbeth

Hoi Liesbeth,

Lees ook eens dit topic. Diverse vragen zijn al eens aan bod gekomen. :wink:

Check http://montreal.kijiji.ca/, hier wordt veel woonruimte aangeboden. Kijk eens onder “immobilier”, bij “chambres à louer, colocs” en “locations temporaires”.

Huurcontracten lopen hier meestal van 1 juli tot 1 juli, als je tussentijds iets zoekt, moet je maar net iemand vinden die op dat moment uit z’n woning wil. De meeste kans maak je waarschijnlijk bij de bovengenoemde categorieen: kamergenoten (=colocs) en tijdelijke (onder-)huur.

Met 400 dollar per maand moet je denk ik wel een kamer kunnen betalen, mijn vriendin en ik betalen nog geen 500 dollar voor een klein appartementje (kale huur, komt nog elektriciteit, en eventueel telefoon en internet bij).

Vanuit NL iets vinden lijkt me trouwens bijzonder lastig, het werkt waarschijnlijk beter om een weekje eerder te komen en je in een hostel of zo te installeren, en dan als een dolle op kamerjacht gaan (goed je Frans oefenen van te voren).

Succes!

Klopt (en dan is Montréal relatief duur). Voor in de wintermaanden: zorg dat je dichtbij een bushalte of (liever nog) metrostation woont. :wink:

Bedankt voor de tips tot nu toe, het andere topic was ook interessant en heb contact gehad met idaho. Ik had alleen nog n vraag qua geld/wisselkoers, maybe dat Jurjen daar meer over weet? Want als ik alles met mn creditcard betaal, krijg ik steeds fee bovenop de wisselkoers. Nu ga ik 9 maanden en zal ik dit dus vaak doen, is het mogelijk voor die periode een Canadese rekening te krijgen dat iemand weet? Of moet ik daar weer n baan voor hebben (wat ik dus niet heb) of aan andere voorwaarden voldoen.
Bedankt!

Gr Liesbeth

Om een Canadese bankrekening te openen, heb je geen baan nodig, maar wel een social insurance number. Of je die kunt aanvragen, ligt aan het visum dat je hebt.

Banken in Noord-Amerika zijn erg ouderwets en inefficiënt, en je moet overal voor betalen, dus uiteindelijk is het veel makkelijker en goedkoper om zoveel mogelijk je Nederlandse pinpas en credit card te gebruiken. Daarvoor hoef je geen rekening te openen. Maar veel betalingen gaan hier nog met cheques (zoals huur) en dan kom je er niet onderuit.

Check verder met je Nederlandse bank wat zij voor pakketten hebben, ik heb bijvoorbeeld bij de ING een pakket waarbij ik wereldwijd gratis kan pinnen. Exchange rate is meestal ook het beste bij pinnen.

Succes

1 like

Thnx, ik vroeg me idd af of het goedkoper zou zijn ivm wisselkoers. Ik verdien nl niets, neem alleen geld op dus heb daar steeds mee te maken. Ik moet dan nog ff kijken als huur toch met cheques moet.
Mn bankpakket heb ik gelukkig al goed geregeld, opnemen met bankpas en betalen met creditcard is gratis.
Is het dagelijks leven een beetje vergelijkbaar met hier trouwens? Qua levensonderhoud en uitgaan etc? Zomaar n vraagje nog :slight_smile:

Wat betreft een Canadese bankrekening: laat maar zitten. Ik heb nu een rekening hier, maar ik kan geen Visa-kaart krijgen zonder permanent residency. De pinpas kun je hier maar een aantal keer gebruiken, voordat je transactiekosten moet betalen (afhankelijk van je gekozen bankpakket). Een bankrekening hebben kost aanzienlijk meer dan in Nederland, of je moet een minimumbedrag erop hebben staan aan het eind van de maand (1000+ dollars).

Als je je Nederlandse passen gebruikt, krijg je hoe dan ook te maken met de inkoop- en verkoopbedragen. De Nederlandse creditcard betaal je 1 keer per jaar (7 of 8 euro?) en de transacties in winkels (niet de ATM) zijn gratis. De pinpas heeft de zelfde in- en verkoopbedragen en kent een vast bedrag per transactie (geldopname bij ATM). Vaak iets van 4 euro per keer.

Levensonderhoud kost waarschijnlijk hetzelfde in Dollars als dat het in NL in euro’s kost. Zo is het bij mij in ieder geval.

Ok rekening is dus niet lonend tenzij voor heel lange tijd, thnx voor de info. Ik weet al dat ik met mijn Rabo pakket gratis kan opnemen met mn pinpas en gratis kan betalen met mn creditcard, das het enige dat ik in de gaten moet houden. Verder moet het vast lukken, heb er zin in, nog maar 1,5 week te gaan :thumbsup:

Volgende week deze tijd zit je er al :-). Heb je er internet, of moet je naar een plaatselijk internetcafé?

Hoi,

Inmiddels al iets gevonden in Mtrl?

Ik zit in de laatste ronde sollicitatiegesprekken voor een job in de stad. Als ik aangenomen ben, moet ik dus ook verhuizen. Als ik een mooi appartement vind, is het mooi meegenomen als ik een huisgenootje kan hebben. Koelkast en vaatwasser heb ik alvast.

Ik houd je op de hoogte, indien je interesse hebt.

Groeten,
Jurjen

Er staat bij ons in de straat een appartement te huur, ik dacht een 6 1/2. Om de hoek bij metro Jarry (wijk Villeray). Van de buitenkant ziet het er goed uit (net gerenoveerd).

Als je interesse hebt kan ik het telefoonnr wel opschrijven en doorgeven. Bellen kan nooit kwaad, ook goed voor je Frans :wink:

Hey wat grappig :slight_smile: Ben druk aan het mailen, ik probeer afspraken te maken voor 2 september, dan ben ik pas in de stad. Ik heb de eerste 5 dagen een low-budget hotel, van daaruit ga ik verder zoeken. Heb daar internet en laptop mee, zou moeten lukken volgens de berichten (staat genoeg op craigslist). Weet niet of je dan al wat vd baan weet? Al vind ik internationale studenten als huisgenoot ook leuk, weer even n andere cultuur proeven.

Hmm thnx voor het aanbod, jarry zit vrij ver van McGill, waar ik heen moet. Enig idee hoe lang dat met de metro is? Vooralsnog probeer ik me te beperken tot alles rond de linge verte en plateau, dat scheelt qua reistijd. En ik zoek liefst iets gemeubileerd, wel zo handig. Bedankt iig voor t meedenken!
Misschien leuk om eens af te spreken in Montreal? Ben er vanaf woensdag :slight_smile:

Groetjes Liesbeth

Het is klein half uur met de metro of de fiets. Maar een 6 1/2 is waarschijnlijk inderdaad niet wat jij zoekt Liesbeth (te groot/duur en niet gemeubileerd).

En ja hoor stuur gerust eens een berichtje als je goed en wel geinstalleerd bent, als je een keer een bakkie koffie wil doen o.i.d. :slight_smile:

Succes

Yess here I am :slight_smile: Ja iets gemeubileerds is wel n stuk handiger, liefst niet al te ver van metro Guy-concordia want moet 5 dgn/wk op en neer. Betaal ik liever iets meer om dichterbij te zitten.

Ja heb nu alweer n vraag: waar vind ik n goedkoop prepaid kaartje om hier in Mtrl mee te bellen? Zoals naar potientiële roommates enzo. Iets van merk, of voordelig pakketje? Intercontinentaal wordt skypen, dus tis alleen voor hier eigenlijk.

Ok, zit er 9 mnd dus moet wel n keertje lukken!
Weet jij trouwens meer van hoe & wat in de winter op Mont Tremblant? Heb mn snowboard bij, reken op dikke pakken sneeuw en de mont royal is mij iets te klein :wink:

Welkom! Je pakt net de laatste twee dagen van de hittegolf mee. Hopelijk de laatste dit jaar.

Voor een prepaid kaartje voor je mobiel zou ik gewoon even een paar telefoonwinkels binnenlopen. Het werkt hier iets anders dan in Nederland. Je koopt niet alleen beltegoed, maar ook airtime. Voor dat je airtime verloopt (meestal na een maand) moet je je beltegoed/airtime opwaarderen, anders ben je je beltegoed kwijt. In de praktijk betekent dat dat je maandelijks minimaal $10 (+tax) kwijt bent. Ik heb zelf een prepaid sim-kaartje van Fido.

Met je snowboard zul je je prima kunnen vermaken, naast Mont Tremblant zijn er nog tientallen skioorden in de omgeving. Ben zelf niet zo’n wintersporttype dus ik kan niets zeggen over de kwaliteit van de pistes.

Rogers en Fido hebben SIM-kaarten, de rest werkt met een compleet ander systeem dan GSM.
Abo’s zijn duur, prepaid is duur (en niet 100% zoals wij prepaid kennen, voicemail e.d. kost 20 dollar per maand extra, heb de Rogers-folder voor mijn neus liggen).

Voor mij is het nog altijd goedkoper om met mijn Nederlandse SIM-only abonnement korte telefoontjes te doen. Voor mij is het probleem vooral dat ik geen Canadees nummer heb waarop ik bereikbaar ben (aangezien ik niet altijd thuis naast de vaste telefoon zit). Dilemma hier, Canada en de VS zijn de duurste mobieletelefonielanden ter wereld!

Ik heb de baan niet gekregen, maar wel een lijst andere contacten gekregen. Ik ga nog even doorsolliciteren in Montreal. :slight_smile:

App. in Jarry is wellicht een optie, mits de prijs het waard maakt om wat vaker de metro te pakken (ik zie mezelf nog niet fietsen in januari). 6 1/2 moet het wel mogelijk maken om de huur te delen met 2 huisgenoten (die dan nog gezocht moeten worden). Koelkast heb ik klaarstaan (oudje, maar werkend), vaatwasser ook, alleen nog een fornuis/oven kopen.

Ja heb nu een fido-simkaart met soort prepaid wat toch n abbo is want het verloopt idd ofzo per maand :s Geen idee hoe dat werkt, maar heb iig een telefoon (mijne bleek locked) en kan canadezen bellen dus ik vind t prima. Voicemail heb ik niet genomen, doe ik niet aan dus maar beter ook qua kosten :slight_smile:

Heb denk ik ook n kamer gevonden, vlakbij metro villa maria, leuke buurt leek het me. Verder krijg ik nl weinig respons op alle mails voor kamers die ik stuur, beetje jammer! Heb er denk ik zo’n 25 gestuurd en iets van 7,8 reacties gehad.
Nou moet ik dinsdag al beginnen, dus ben er wel klaar mee. En tis maar 4-5 haltes naar atwater of concordia, helemaal goed voor mij dus.

Vaag trouwens met dat tax-gebeuren, is iets als excl btw wat wij in nl niet meer kennen. Vet onhandig, t valt dus altijd duurder uit. Nou ja ff wennen maar.

Suc6 met solliciteren Jurjen en gefeliciteerd met je huwelijk zie ik. Kom jij nu definitief naar Montreal of blijft je nog ff in Quebec?
Voor mijn verhalen trouwens: liesbethinmontreal.waarbenjij.nu

Dank!

Als ik in Québec kan blijven, is dat mijn voorkeur. Montreal is makkelijk voor mij om werk te vinden en sowieso gaat mijn vriendin haar PhD daar doen, dus binnen een jaar zullen we sowieso moeten verhuizen.

Zo hier ben ik weer even, geinstalleerd en wel :slight_smile: Niels, nog steeds in voor n bakkie ergens downtown? Maakt ook niet uit waar trouwens, starbucks/second cup everywhere, ik zit dichtbij metro villa maria. Stuur je wel ff een pm!

Ik wou nog ff reageren op het bankrekening verhaal. Ik heb nl nu een gratis studentenrekening, dus voor mij ideaal. Debit card erbij, 30 transacties per maand (1 per dag, meer dan genoeg) en erg handig, want ik kan mn transacties gewoon online bekijken en zo mn uitgaven een beetje bijhouden. Creditcard afschriften krijg ik nl maar 1x pmnd en op papier bij mn ouders, die t nu lief inscannen (hallo 2010, internetbankieren heeft zn beperkingen nog steeds :s) zodat ik dan pas mn uitgaven kan zien.
Iig heb ik bij de bank of montreal een studentenrek kunnen openen, daar n groot bedrag op gestort (want 10 euro transactiekosten vanuit NL) en daar doe ik de boodschapjes van.

Nog een tip trouwens: boucherie Atlantique heeft Old Amsterdam, Goudse Komijne en Leerdammer, naast dropjes en nog wat van die spullen. Voor de liefhebber! Ik dus :stuck_out_tongue: Gek wat je kan missen!