*Mag je met een gewoon reispaspoort vrij solliciteren in Canada, meerbepaald in Montreal (in de VS mag dit niet als ik me niet vergis)?
*Ik zou werk zoeken in de horeca in Montreal. Wat zijn mijn kansen dat ik er vlug werk vind? (en aan welk loon en woonkost/huurprijzen mag ik me ongeveer verwachten).
Vraag 1: om precies te zijn mag je in Canada 6 maanden verblijven via het Visa Waiver programma. Net zoals in de VS, heb je hiermee geen werkvergunning, dus mag je officieel niet solliciteren. In Québec heb ik gemerkt dat men toch heel graag personeel met werkvergunning aanneemt, waarschijnlijk zal het in Montréal niet anders zijn.
Vraag 2: kansen maak je zelf. Je moet zeer actief op zoek gaan, dat wil zeggen: persoonlijk overal binnenlopen, naar de ‘gerant/gerante’ vragen, praatje maken, cv geven en dan de follow-up (bellen of bezoeken als je na een week geen reactie hebt). Kijk niet raar op als je moeilijkheden hebt werk te vinden zonder werkvergunning.
De huur: het hangt af van hoe dicht je bij de actie wilt zijn. In het centrum zijn de prijzen hoog, verder weg valt het iets meer mee. Montréal is, zoals iedere stad, niet bepaald goedkoop, maar het is ook een tamelijk arme stad, dus er zouden genoeg betaalbare woningen moeten zijn. 600 dollar is te doen voor een redelijk appartement (let op of verwarming en electriciteit zijn inbegrepen, water is gratis, telefonie/internet/tv is nooit inbegrepen). Wat ik de meeste tijdelijke (werkende) bezoekers aanraad: zoek iemand die een huisgenootje wilt! Deel de huur, telefonie/internet(/tv), electriciteit en vooral: meubilair. In de kleine bakkerszaken, koffiecafés, etc. is altijd een aanprikbord met dit soort advertenties. Kijk ook in de straten naar briefjes op ramen (bijv. bij de Dépanneur of Epicerie). Zeker ook Montreal.Kijiji.ca raadplegen!
Helaas ben je net te oud voor de jongerenwerkvisa, anders was dit een hele gemakkelijke manier om legaal te kunnen werken tot 12 maanden lang. Andere tijdelijke werkvisa zijn stukken moeilijker te bemachtigen en hangen af van een werkaanbod. Wellicht kun je een werkgever vinden die bereid is om deze procedure met je te doorlopen. Je kan dan even snel naar de VS en direct weer terug de grens over (flagpolen/around the flagpole) en bij de immigratiebalie van het douanekantoor je werkvisum aanvragen.
Succes!
P.S. Wanneer ga je? En laat vooral je ervaringen weten!
Ik denk eraan eind november of begin januari de oversteek te maken. Het is in ieder geval positief dat ik met mijn toeristenpaspoort reeds 6 maanden legaal in het land kan blijven.
Ik zou ervoor zorgen dat ik bij aankomst een studio of iets dergelijks gereserveerd heb voor een tweetal weken en eerst en vooral een permanente woonplaats zoeken (studio of klein appartement, maar zonder bewijs van inkomsten zullen mijn huurmogelijkheden in eerste instantie waarschijnlijk beperkt zijn). Ik kan me voorstellen dat werk zoeken zonder werkvisum niet evident zal zijn. Waarschijnlijk best eerst solliciteren in kleinere horecazaken (geen grote hotels of zo waar ze alles hoogstwaarschijnlijk via het boekje willen, daar kan ik dan later solliciteren als ik met alles in orde ben).
Dus als ik een werkgever vind die me wil in dienst nemen zou ik effen de grens met de VS over moeten om een werkvisum aan te vragen. Hoelang zou dit werkvisum dan geldig zijn en is het dan mogelijk om te veranderen van werkgever? Waar op het net kan ik eventueel info vinden over de details en paperassen betreffende deze procedure zodat ik van alle formaliteiten op de hoogte ben en de potentiële werkgever niet alles moet uitzoeken in mijn plaats? Ik neem aan dat ik met het solliciteren met een toeristenpaspoort geen al te grote risico’s neem en dit iets is wat wel vaker gedaan wordt?
Zoals je merkt nog een hoop vragen maar ik ben iemand die wel mijn mannetje kan staan en het feit dat ik vloeiend Engels en Frans spreek zal hopelijk in mijn voordeel spelen. Het wordt tijd om mijn vleugels te spreiden … :wereld:
Ik zou zeker de grote plekken niet overslaan. In een megahotel zal één (zwarte) werknemer meer of minder niet opvallen. Aan de andere kant: een druk klein eetcafé dat door op papier door 2 man wordt gedraaid, maar waar 3 man voor nodig is, dat zal meer opvallen bij controles!
Begin wellicht met couch surfen (hele actieve community in de provincie!) Dit is meteen ook een manier om met een netwerk te beginnen voor evt. werk.
Om je in te lezen voor de procedures, zie de website van CIC.
In de Québec provincie is er overigens nog een extra stap als je legaal wilt werken: Québec Certificate of Acceptance (Certificat d’Acceptation du Québec*). Lees alles over het Québec gedeelte op de website van Immigration Québec.
Kijk of je op de één of andere manier mee kan doen in het uitwisselingsprogramma voor de Wallonen in Québec (is tot 35 jaar). Zie Exchange Programs for Citizens of Belgium.
*In het Frans betekent ‘Québec’ de stad Québec en ‘le Québec’ is de provincie.
Inderdaad een uitdaging! Aan welke temperaturen mag ik me verwachten in januari/februari? Ik hou wel van een gure winter dus dat schrikt me zeker niet af. Mochten jullie nog tips hebben van sites waar studio’s/kleine appartementen te huur op staan …
Ik had nog een praktische vraag; indien ik een werkaanbod op papier heb en hiermee ‘around the flagpole’ ga, moet ik dan nog een ‘proof of funds’ voorlegggen?
Kijk ook eens op craigslist.ca (selecteer montreal natuurlijk), daar staan zowel (tijdelijke) app als rooms op, als je bv eerst n kamer of gedeeld app wil om rond te gaan kijken voor iets moois. Wat mij opvalt in de stad is dat er redelijk wat beschikbaar is qua app, maar dat staat gewoon aangegeven bij het appcomplex zelf. Dus als je ergens werk hebt, zou ik daar in de omgeving eens rond gaan lopen (of in de omgeving waar je wil wonen) om het aanbod te bekijken. Of je gelijk binnen kan lopen weet ik niet, maar valt te proberen. Kijiji is idd ook een goeie, is meer Franstalig. Huur ligt idd aan welk deel vd stad, le plateau zit vol bars en restaurants maar is daarom ook geliefd. Wel veel studenten/jongeren, dus gedeelde app zijn er wel te vinden denk ik.
Qua regels en procedures ben ik niet zo op de hoogte, proof of funds weet ik niet echt iets van :S Was bij mijn werkaanvraag (via young workers program NL) ook nodig, maar heeft niemand naar gevraagd (ondanks dat ik onbetaald stage ging lopen). Via de ambassade kun je hier denk ik wel meer info over krijgen, zij hebben een uitgebreide site over alle paperassen. Dat regelen kostte mij niet eens zo veel tijd, tenminste toen ik mn stagecontract had (verplicht bewijs van werk nodig voor young workers program).
Denk trouwens dat je idd wel gelijk hebt, verschil tussen NYC en Montreal is denk ik wel de vriendelijkheid en openheid hier. Zeker als je Frans spreekt heb je n giga streep voor! Lijkt me voor jou dan ook niet zo lastig om werk te vinden!
als je een werk aanbod hebt, heb je geen proof of funds nodig, omdat je betaald krijgt voor de baan waar je werkt,
nou zou ik niet alleen met een werkaanbod over de grens gaan, want dat kan nog wel eens fout gaan.
als een bedrijf je een baan aanbied dan moeten ze eerst een labour market opinion aanvragen bij human recources.
dat is dat het bedrijf goedkeuring aanvraagt voor het werkaanbod.
ze moeten hierbij aan kunnen tonen dat ze geprobeert hebben een canadees voor deze werkplek te vinden, maar dat ze geen geschikte kandidaat gevonden hebben, en dat jij wel geschikt bent.
en volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) moet je een extra formulier van de quebec regering hebben om daar te kunnen werken met een werkvergunning.
in ieder geval duurt het proces bij Human Recources rond de 6/8 week.
leuke uitdaging in ieder geval, en ik wens je heel veel succes, maar voor je gaat vlagpolen, bekijk wel even wat je precies nodig hebt.
voor mij (in ontario) was dit het rijtje
1 paspoort dat lang genoeg geldig is, (als je nu een nieuwe aanvraagt, dan kun je je werkpermit nog een paar keer verlengen)
2 $150 voor de werkvergunning (plus nog een beetje extra, omdat je ook nog de amerikaanse visa waiver moet betalen, ik geloof dat dat rond de $24 was)
3 je werk aanbod/contract van de werkgever
moet je positie, loon per uur, hoeveel uren per week, en totale duur van contract bevatten.
4 approved labour market opinion
5 bewijs dat je de nodige opleidingen en ervaring hebt voor het werk dat je gaat doen.
en 6 speciaal voor als je in quebec wilt werken,
certificat d’acceptation du quebec (uitgerijkt door “ministere de L’immigration et des communautes culturelles”)
spaar in ieder geval even een zakcentje op dat je het een tijdje uit kan houden, want het kan nog wel een tijdje duren voordat het allemaal klaar is.