Ik overweeg al geruime tijd om te emigreren naar Canada (meerbepaald Montreal), ben alleenstaand en 34j. Ik heb hier nog wat zaken af te handelen en zal ten vroegste kunnen vertrekken in het voorjaar van 2012, ten laatste na de zomer. Ik heb al tamelijk wat info ingewonnen, doch zit zoals de meesten nog met veel vragen. Ik stel er hier twee;
-
Met een gewoon paspoort mag men Canada 6 maanden binnen. Als men dan terugkeert naar Europa, hoeveel tijd moet er dan tussen zitten om terug te keren naar Canada en er opnieuw 6 maanden te mogen blijven? Ik veronderstel dat er wel een buffer zal ingebouwd zijn waardoor men met een gewoon paspoort niet bijna in Canada zou kunnen wonen door gewoon om de 6 maanden effen op en af te vliegen?
-
Voor diegenen meer vertrouwd met emigreren naar Canada. Ik zou het leuk vinden mocht je mij zeggen hoe je mijn kansen inschat om een werkvergunning te verkrijgen. Ik zou pas een werkvergunning aanvragen eenmaal ik er ter plaatse werk heb en een werkgever die bereid is om met mij de aanvraag in te dienen (bv. nadat ik er een tijdje in het zwart werk en deze tevreden is over mij). Ik zou werk zoeken in de dienstensector (resto, hotel …). Ik spreek vloeiend Frans en Engels. Ik heb de laatste 5 jaar geen werkervaring in de dienstensector (ervoor wel).
Ik heb Montreal eenmaal bezocht en kon er mij vinden in de mix tussen Europe en Amerika. De hardheid van de VS is er niet aanwezig (alhoewel ik zeer graag in de VS kom), doch het straatbeeld en veel andere zaken zijn dan weer heel Amerikaans. Het lijkt me een ‘light’ versie van de VS waar de scherpe kantjes af zijn en het leven iets makkelijker en minder veeleisend is, maar niettemin heerst er een heerlijk vrijheidsgevoel, en de uitgestrektheid en natuur van het land biedt bijna onuitputbare mogelijkheden om op ontdekking te gaan tussen de werkperiodes door. Vooral de gezelligheid van de winter is iets om naar uit te kijken, niets zo mooi en rustgevend als een wandeling door een dik pak sneeuw in de stad …
Ik zal vanaf heden dit forum regelmatig bezoeken, alvast bedankt voor jullie tips.