Leefkosten Montreal?

Hallo allemaal,

ik ga in january een half jaar naar Montreal om stage te lopen, nou kan ik fondsen aanvragen om me te voorzien in levensonderhoud. Hiervoor moet ik kunnen specificeren hoeveel geld ik denk uit te geven. Ik hoorde dat Montreal relatief gezien geen dure stad is.
Toch vraag ik mij af hoeveel zou het gemiddeld kosten om in deze stad te reizen, bv een maandkaart voor de metro ofzo?
Hoeveel zou ik ongeveer kwijt zijn aan een woning, en heeft iemand misschien nog een suggestie hoe ik aan een woning zou kunnen komen?
Hoe doen jullie dat met kleding, ik las dat het in de winter min 20 graden kan zijn. Heb je dan vijf lagen kleding over elkaar, of gewoon een hele dikke lange jas, of kom je zo weinig buiten dat je er geen last van hebt? Mijn vraag is vooral is dit een extra kostenpost of valt dat wel mee?

Ik vergat nog iets, namelijk verzekering. Hoe hebben jullie je health insurance geregeld?

Alvast bedankt voor de reacties!!

Groetjes
Inge

Hallo,

Goed nieuws voor de health insurence: als je een visum hebt waarmee je langere tijd in Canada mag wonen/werken/studeren, moet je een Canadese verzekering hebben en die is gratis! Canada heeft een tamelijk goed zorgverzekeringstelsel, dat door de overheid wordt beheerd. Dit dekt basiskosten, zoals een ziekenhuisbezoek en veel medicijnen (vaak een bepaald percentage wel zelf betalen, verschilt per soort).
Dingen als tandarts, fysiotherapeut en alternatieve geneeswijzen worden in Québec NIET gedekt en een aanvullende verzekering kost behoorlijk veel. Als je een goede voltijd baan hebt, krijg je de aanvullende verzekering vaak van je werkgever.

Wat betreft de kosten voor levensonderhoud: dat hangt af van je levensstijl. Zit je vaak in McDonalds of kook je iedere avond vers?
Ik zal komende week eens bijhouden hoeveel ik uitgeef aan supermarktkosten (zit nu in Québec). De winter is inderdaad alsof je je op de noordpool waant. Goede dikke kleding wordt warm aanbevolen! :biggrin:
Dit zijn vooral dingen die je ter plekke regelt (scheelt in bagage meenemen en het is in Canada toch meestal goedkoper). Zou zeker een kostenpost opschrijven voor goede kleding. Alhoewel Montréal een best goed openbaarvervoernetwerk heeft, zul je toch van je appartementje naar de eerste halte moeten lopen. Of je vaak naar buiten gaat, of liever zoveel mogelijk binnen blijft, je ontkomt er niet aan om toch een set winterkleding (en vooral een goede dikke jas) aan te schaffen.

Zoals ik zei is het openbaar vervoer goed te doen. Er zijn 4 metrolijnen en talloze buslijnen. Opvallend voor de stad is wel, dat je netjes in de rij moet staan bij de bushalte, afhankelijk van wie er eerst komt (mocht je het vergeten, de geïrriteerde gezichten herinneren je er wel aan! ;))
Ik probeer de prijs te vinden van een maandabonnement, maar kan deze zo snel niet vinden. De website van de grote vervoerder in Montréal is: STM.info.
Zou wel eens 60 tot 70 CAD per maand kunnen kosten. Mocht je kunnen regelen dat je een studentenstatus krijgt (moet je ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling in de stad), dan krijg je uiteraard een veel aantrekkelijker tarief.
(Als ik het eerder had geweten, had ik opgelet. Ben net terug uit Mtrl. Als ik 1 september het vliegtuig terug pak naar Nederland, zal ik opletten in de metro.)

Voor je woning moet je eigenlijk netwerken. Januari is ook een moeilijke maand om een kleinere woonruimte te vinden, omdat doorgaans op 1 juli de grote jaarlijkse volksverhuizing is. Ik ken een handjevol mensen in Montréal, dus ik zal eens voorzichtig rondvragen. Help me er over een tijdje nogmaals aan herinneren. Misschien levert het iets op. Voor prijzen moet je niet rekenen op bedragen als in Amsterdam. 200 CAD voor kale huur moet volgens mij te doen zijn. Water is gratis, gas doen ze niet aan en elektriciteit weet ik zo snel niet (zul je niet heel arm van worden, maar let op dat alle kookstellen en verwarming in huis altijd op elektriciteit werken). Als je telefonie wilt: je betaalt alleen een maandelijks bedrag voor de aansluiting en dan is bellen in het hele 514-gebied (netnummer van het grootste deel van de stad en suburbs) gratis. Alleen long distance is betalen. Mobiel bellen (en gebeld worden!) is overigens een stuk duurder in Canada.

Volgens mij zijn hierbij de meeste vragen beantwoord. Succes met het regelwerk!

/edit:
Update over het vinden van een kamer!

Mijn vriendin gaf me zojuist haar persoonlijke favoriete websites door:
www.kijiji.ca
www.ma-colocation.com (helaas wel betaald, maar goede site)

Kennelijk is Montréal iets duurder dan Québec, maar nog steeds niet onaardig.
Het handigste is waarschijnlijk om iets met kamergenoten te zoeken, dan heb je in ieder geval geen omkijken naar spullen als een fornuis, koelkast, wasmachine en droger, die kun je gewoon delen.

Succes met de speurtocht! :thumbsup:

Ook goed nieuws voor de OV-maandkaart: die kost tussen de 60 en 70 dollar in Montréal.

Een weekje boodschappen doen voor 2 personen (waarvan ondergetekende als hele grote eter): 150 dollar.

Wat staat er zoal op onze kassabonnen:

• veel verse groenten en vers fruit;
  • basisdingen als yoghurt, sojamelk, eieren, sinaasappelsap voor bij het ontbijt;
  • ontbijtgranen;
  • betere kaas dan de standaard cheddar;
  • brood van de warme bakker;
  • GEEN frisdrank of alcohol inbegrepen (let op: bier is goedkoop, wijn is duur i.v.m. Nederland).

We koken vrijwel altijd vers, dus zodoende. Afhankelijk van je gemiddelde eetlust en kookgewoonten kom je al een flink eind met 60 dollar per week, om niet te krap te zitten zou ik iets meer begroten (80?).
Bedenk ook dat je vast wel een keer uit eten wil. Gemiddeld ben ik 60-70 dollar kwijt voor 2 personen (hoofdgerecht + bier/fris + toetje + fooi) voor een goed, maar niet te duur restaurant. Als je zou willen kun je voor dat bedrag ook restaurants vinden waar je dat p.p. voor een hoofdgerecht betaald en aan het andere uiterste zit de MacDo, wat weinig kost en weinig smaakt.

/edit: ook goed om erbij te vermelden dat ca. de helft uit de biologische winkel komt.

Beste Jurjen,

Hartelijk bedankt voor de uitvoerige reactie! Ik ben net op vakantie geweest vandaar dat ik een beetje laat reageer, maar de informatie die je me geeft zal ik opnemen in mijn budget. Ik ben zelf ook een goede eter, en hou ook van gezond eten, dus ik reken wel op zo’n 80 dollar per week.
Wat betreft health insurance denk ik dat zo’n basis verzekering wel volstaat. Ik ga ook maar een half jaar.
Wat betreft het openbaar vervoer, begrijp ik goed dat ik voor zo’n 70 dollar per maand met alle openbaar vervoer in Montreal kan reizen? Dat valt me helemaal niet tegen!
Wat betreft woning ik heb me gelijk op de websites ingeschreven, ben ook aan het kijken of ik als internationale student bij de McGill university Campus kan inschrijven. Maar dat zijn ze nog voor me aan het nazoeken. Als je toevallig ergens tegenaan loopt, kun je me het iig altijd laten weten!

Waar woon jij in Montreal? En heb je het er een beetje naar je zin?
Het lijkt mij echt een hele leuke stad, maar ben bang dat ik nog wel wat aan mijn Frans moet gaan doen, om me daar goed te kunnen redden.

Nogmaals bedankt!

Groetjes
Inge

Met het abonnement van ca. 70 dollar kun je gebruik maken van alle bussen en metro’s op het eiland, buiten het eiland zit je in andere zones en andere tarieven. De (suburb)treinen en -bussen kun je ook niet nemen met dat abonnement.

Ik zit zelf in de stad Québec, 2,5 à 3 uur naar het noord-oosten. Montréal is mij persoonlijk iets te groot, maar er valt zeker veel te doen. Het Frans valt wel mee, aangezien vrijwel iedereen tweetalig is (en als je het dan wilt leren, gaat dat moeilijk als iedereen automatisch voor je naar Engels overschakeld).

Eindelijk de pagina met de tarieven gevonden. De OPUS-card is vergelijkbaar met de OV-chipkaart.

En zorg op voorhand al voor een eerste set warme kleding, voor als je op het vliegveld aankomt!