kosten in Canada.

Hallo,

Ik heb de mogelijkheid om te gaan werken in Canada, maar weet weinig over de kosten van het leven in dit land. Ik wil graag meer weten over een aantal zaken, vooral vaste kosten als belastingen en verzekeringen

  • hoe is de zorgverzekering geregeld in Canada, gaat dit via je werkgever of moet je hier zelf voor betalen en wat kost dit?
  • hoeveel belasting gaat er van je loon af?
  • moet je belasting betalen over je spaargeld, dus een vermogensheffing zoals in NL of belasting op de rente die je hebt ontvangen?
  • hoe zijn verder de kosten voor het leven in vergelijking met NL, is het leven er duurder of goedkoper?

Allemaal dingen waar ik graag iets over wil weten,hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.
Met vriendelijke groet,
Arie.

Arie, het is om je vraag te beantwoorden belangrijk om te weten in welke provincie je zou gaan wonen / werken.
elke provincie heeft z’n eigen regels en kosten.
En ben je ooit in Canada geweest? hoe ben je aan die baan gekomen en heb je daar de benodigde vergunningen voor?
Je mag namelijk niet " zomaar" in Canada gaan werken.
Groet,

Hallo Canadaideaal,

Dit werk is wel goed geregeld, gaat via een bemiddelaar en voor vergunningen wordt wel gezorgd. Voordat ik deze baan krijg/aanneem zal ik er wel een keer naar toe moeten gaan, maar dat komt allemaal wel goed. Maar voordat ik hier over kan beslissen of het interessant is voor mij wil ik dus graag wat meer weten over deze kosten. (en nog wel meer dingen maar dat komt later of hoop ik op het forum te vinden)
Ik zou dan in Leamington, Ontario terecht komen.

Graag hoor ik als je hier meer over kunt vertellen!
Arie.

Dag Arie,
Fijn om te horen dat dat allemaal wel goed geregeld is.Ik woon met mijn gezin ook in Ontario, 100 km vanaf Leamington.

Ik zal proberen wat te antwoorden.( in de volgorde waarin je de vragen stelt).

Zorgverzekering: iedereen die een baan heeft is (na 3 maanden na aankomst), via Healt care verzekerd tegen ziektekosten. Hier betaal je als werknemer niet voor.
Loon: elk loon wordt netto uitbetaald. Je uurloon wat je beloofd wordt is echter bruto.
Er gaat ongeveer 20% aan diverse kosten af, maar je hebt wel eenbehoorlijke belastingteruggave afhankelijk van je ( familie) omstandigheden.
Je spaargeld is van jezelf, en daar betaal je niet nogmaals belasting over.
Leven: Het leven hier is over het algemeen wat duurder, ongeveer 10%. Brandstof is een stuk goedkoper, auto’s zijn goedkoper maar je vaste lasten zijn iets hoger. Boodschappen zijn over het algemeen wat duurder., maar je houd over loon ook wat meer over in vergelijk met NL, zodat je het allemaal eigenlijk gelijk kan stellen.
Een huis huren is wel wat duurder en je bent aangewezen op partikuliere verhuur.
Gas is de goedkoopste manier van verwarmen, olie is een stuk duurder, dus pas op welk huis je zou gaan huren.
Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk een taal test zal moeten doen, een medische keuring en je moet binnen 3 of 6 maanden je Ontario rijbewijs halen. Dit zijn mischien kosten die de werkgever wil betalen, maar zo niet met je er wel rekening mee houden. ( gezamelijk zo’n $ 1400)

suxess, B.

Hoi Canadaideaal,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, zo heb ik toch een beeld van wat ik kan verwachten. Ik wist nog niets van medische testen en een nieuw rijbewijs, maar goed dat is dan eenmalig. Hoop vooral dat ik dat rijbewijs dan nog wel weer haal!
Op het moment ben ik nog bezig met besprekingen over de baan, dus ook nog even spannend maar ziet er wel positief uit. Maar is dan ook goed deze dingen te weten voor het geval ergens over te onderhandelen is!

Arie.