Vraag: ik wil mij graag vestigen in canada. Ik ben met de VUT en mijn vriendin is geregistreerd als mijn sponsor. Ik verblijf nu in canada. Nu ben ik nog via Nederland verzekerd maar hoe zit dat straks als ik mijn canadian citizenship verkrijg? Ik heb begrepen dat het canadese systeem beter is dan in Nederland. Krijg ik dan een algemene verzekering en dat ik dan een aanvullende verzekering moet afsluiten? Moet je de kosten eerst voorschieten? Wie weet hier meer over of misschien een tip waar ik deze info vandaan kan krijgen?
Alvast bedankt.
In principe is gezondheidszorg (Medicare) in Canada gratis maar volgens mij wordt er wel naar inkomen betaald voor de verzekering. Dit komt echter niet in de buurt van Nederlandse prijzen. Je krijgt er echter ook veel minder voor terug. Voor noodzakelijk ingrepen ben je verzekerd vanuit de staat maar andere kosten als fysio of tandarts zitten er niet bij in en moet je je apart voor verzekeren. En daar kan je voor kiezen, he bje je hele leven een goed gebit gehad kan je het erop gokken geen tandarts verzekering te doen en af en toe een controle gewoon te betalen. Verder zou ik zeker wel kijken naar ‘aanvullende verzekeringen’.
Ik weet echter niet hoe is is geregeld met mensen die met pensioen zijn want vaak ben je via je werkgever verzekerd of als ‘zelfstandig ondernemer’.
Helaas heb ik geen verstand van verzekeren ![]()
Niet helemaal…
Ziektekostenverzekering is provinciaal geregeld. Als permanent resident (Citizenship krijg je niet meteen, daar moet je een paar jaar (3) voor wachten ;)) mag je meteen meeprofiteren van een ‘gratis’ basisverzekering. Nadat je verblijfsvergunning binnen is, kun je je meteen registreren. Meestal duurt het 3 maanden (in mijn provincie in ieder geval) voordat je aanvraag voltooid is. Naderhand kun je kosten uit die wachtperiode niet meer met terugwerkende kracht declareren bij je Canadese verzekering.
De basisverzekeringen in Canada zijn heel basis, vergelijkbaar met in Nederland. Bezoeken aan de huisarts en het ziekenhuis, het aanschaffen van medicijnen op voorschrift (sommige slechts voor een deel) worden allemaal vergoed door deze verzekering.
Ook net zoals in Nederland, kun je daarmee geen kosten vergoed krijgen voor tandarts, fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen, etc. In Nederland kun je bij dezelfde verzekeraar dan extra modules afsluiten, in Canada kan dat niet; om extra verzekerd te zijn schrijf je je dan in bij een commerciële verzekeraar. Als je een goede voltijd baan hebt, betaalt de werkgever vaak hiervoor of je krijgt korting (soort collectiviteitskorting, zoals dat ook soms in NL wordt aangeboden). Helaas kun je hier geen modules kiezen: het is alles of niets. Er zijn hier verschillende bedrijven voor en de ene vergoed meer dan de andere.
Hopelijk is hiermee het plaatje een stuk duidelijker!
Eens als je permanent resident bent kan je een aanvraag insturen voor een “health card” en ik denk dat dat per provincie weer anders is. Dit is de basisverzekering waar Jurjenb het over heeft en bezoeken aan de dokter, ziekenhuis en dergelijke kosten niets.
Als je vriendin voltijds werkt en een gezondheidsverzekering heeft via haar werk dan kan ze jou daar normaal gezien ook op aangeven als “dependent”. Zo heeft mijn vriend (man ondertussen) dat in de tijd ook gedaan. Hij heeft mij als “spouse/common-law partner” aangegeven bij zijn verzekering en zo genoot ik ook van de 80% korting op medicatie en bij de tandarts. Eens als ik mijn eigen voltijdse job had, kreeg ik mijn eigen verzekering en zette ik mijn man daar ook bij op. Op die manier kan je voor beiden tot 100% terug krijgen. Je geeft eerst alles van jezelf aan bij je eigen verzekering en eens je daar een papier van terug krijgt stuur je dat naar je partner’s verzekering en zij vergoeden dan de rest wat niet door je eigen verzekering gedekt wordt.
Groetjes,
Ann ![]()