Ik ben me hard aan het voorbereiden voor een verblijf in Canada. Nu is er een hoop al geregeld maar ben ik aan het twijfelen over een verzekering.
Via de website van de JoHo Company ben ik bij een aantal verzekeringen terecht gekomen, maar ik wilde vragen wat de ervaringen van andere zijn met verzekeringen en lang verblijf in het buitenland.
Wat zijn de beste opties? Hoe is/was jouw ervaring met de verzekeraar, goedkoop of juist voor wat duurder gaan?
Ik zit in Canada voor een jaar op een WHP visum. Hoelang ga je? Als je langer dan 8 maanden gaat, ben je verplicht je uit te schrijven bij de gemeente en je kan dan je zorgverzekering stopzetten. Dit heb ik gedaan. Ik heb veel rondgekeken en overal alles uitgezocht betreft verzekering en uiteindelijk heb ik de meest complete verzekering genomen van JoHo Special Isis. Deze kost rond de 50 euro in de maand en zit alles bij in. Als je korter dan 8 maanden gaat kan je ingeschreven blijven bij de gemeente en de ziektekosten verzekering en heb je alleen een aanvullende verzekering nodig van JoHo. Dit heeft mijn vriend gedaan, omdat hij een huis heeft in NL en als je je dan uitschrijft heeft dat allerlei gevolgen. Als je je uitschrijft heeft dit ook gevolgen later voor je AOW-uitkering. Per jaar dat je in het buitenland verblijft(uitgeschreven bent) kost dat je ongeveer 3%.
Ik heb gelukkig nog geen gebruik hoeven maken van mn JoHo verzekering, dus voor zover ik er wat over kan zeggen ben ik tevreden hoe het gaat met de JoHo company. Het was allemaal erg snel geregeld.
Had vorig jaar ook Joho Special Isis, tevreden mee, heb hem eigelijk ook niet nodig gehad (gelukkig) dit jaar pak ik hem waarschijnlijk weer mocht 't lukken om weer te gaan.
Btw vraagje aan Canadasaabje; je hebt je uitgeschreven in NL, heb je je dan ook in Canada ergens ingeschreven??
Tja ik weet het ook niet, maar je moet volgens mij wel ergens ingeschreven staan. Maar heb een vraagje naar het consulaat in Edmonton gestuurd (daar wil ik graag heen nl) maar ik neem aan dat wat voor een antw daar ook uitkomt,…dat dat dan voor overal geldt.
Dus dan laat ik wel wat weten.
Voor zover ik weet schrijf je je alleen uit bij je gemeente als je langer dan 8 maanden weg blijft. Niet uit Nederland. Maar je moet je wel weer inschrijven in Canada als je van plan bent om te werken. Je hebt dan namelijk een SIN nummer nodig. (Canadese versie van het SOFI nummer). Zodra je die aanvraagt, wordt je ingeschreven. Je hebt dan hier in Canada bepaalde rechten en plichten.
@Cor; klopt, in het buitenland verblijven gaat ten koste van je Nederlandse AOW, maar ik heb begrepen dat je dat hier kunt laten doorlopen bij je werkgever. Mijn vriendin en ik werken full-time (wij zitten hier ook voor 1 jaar op WHP) en op mijn salarisstrookjes staan wel degelijk posten die cumulatief doortellen. En anders kunnen we meer belasting terugvragen en als we dat op een spaarrekening zetten, zijn we er per saldo ook niet armer op geworden. Al moet ik bekennen dat ik niet precies weet hoe het zit :drugged:
Om terug te komen op de originele post; ja, wij zitten ook op Joho Isis. Keurige verzekering voor een net bedrag. Je moet alleen geen routinebezoekjes doen bij een dokter of tandarts. Alleen spoedgevallen worden gedekt.
Ik heb wel een SIN nummer, maar ik wist niet dat je dan gelijk ingeschreven werd! Niet echt bij nagedacht. Dus ik ben wel ingeschreven in Canada! Thanx, fijn om te weten
Groetjes,
Sabina
Trouwens, als je je uitschrijft bij de gemeente, wordt je een persoon zonder vaste woon of verblijfplaats. Of dat inhoudt dat je nog wel ingeschreven bent in NL, maar alleen niet bij de gemeente weet ik niet. Ik kon geen postadres achterlaten. Dat was althans wat die vrouw bij het stadsdeelkantoor me vertelde. Je kan je wel makkelijk weer inschrijven als je terug bent.
Klopt indd wat hierboven al gezegd is, dit kreeg ik nl van het consulaat;
For Canada you just need to make sure that your immigration papers are in order. You need to apply first for a S.I.N. number/card and once you have that you can also apply for the Alberta Health Card. You need to bring a valid passport and you immigration papers when you apply for a S.I.N. number.
Maar met dat laatste antw ben ik wel heel blij, dat van die Alberta Health Card.
Vorig jaar had ik me er niet zo héél erg in verdiept en gewoon via Joho gedaan, hoef ik dit jaar dus niet te doen. (of alleen voor een kleine periode)
Misschien handig voor andere mensen om te weten, die in Alberta willen verblijven.
Wij hebben een Joho Isis verzekering. Wij waren ook even in Nederland en toen ging het mis met de kies van mijn man. We hebben na opsturen van de rekening keurig binnen een paar dagen het geld terug gekregen echt super netjes.
Verder verloopt verlenging ook prima gaat ook super snel ze zijn erg snel met reageren als je ze een email stuurt. Alleen bellen ging af en toe wat moeizaam omdat er niet zo heel veel mensen werken op die afdeling verzekeringen.
Ik ga in September 2009 richting Canada voor een jaar. Nu heb ik qua verzekeringen uitgezocht dat de Joho isis verzekering de beste is. Alleen graag zou ik van de mensen die hem ook hebben of hadden ervoor gekozen hebben om de standaard basis of de full package hebben afgesloten en waarom? de basis is de helft van de prijs van de volledige volle verzekering!
Wij hebben voor de basis gekozen wij hebben die ook van JOHO waarom omdat we het nu er niet van in zagen om de 50 euro eigen risico niet te nemen. Wij reizen in Azie en hebben nog nooit wat terug kunnen vragen omdat de ziektekosten hier ongeveer 25 euro vaak kosten gemiddeld dan en soms wel eens goedkoper.
Ik heb de full package genomen, omdat ik gewoon goed verzekerd wil zijn. Als je je zorgverzekering in NL aanhoud kun je wel de special isis extra nemen. Deze is voor aanvullende kosten die je NLse zorgverzekering niet vergoed. (De NLse zorgverzekering vergoed bijvoorbeeld alleen wat de betreffende medicijnen of behandelingen in NL kosten, terwijl het in Canada soms duurder is) Dan zit je ook perfect. Ik heb zelf mn zorgverzekering in NL stopgezet dus ik ben gewoon voor zeker gegaan. Dus voor de meest complete, all-in.
De basis ISIS verzekering vergoed geen enkele medische kosten en de all-in dus wel. Je weet nooit wat voor medische kosten je gaat krijgen dus mijns inziens kun je beter voor de all-in gaan(of voor ISIS extra als je je zorgverzekering aanhoud).
Officieel moet je je uitschrijven bij de gemeente als je langer dan 8 maanden weg gaat. Als je bent uitgeschreven, kan je ook je zorgverzekering opzeggen, die een stuk duurder is dan de meest complete verzekering van ISIS.
De hele verzekering is veranderd wij vallen nog onder de oude polisvoorwaarden.
Wij hebben deze verzekering in 2007 afgesloten en inmiddels al 1 keer verlengd.
De basis is nu de wereld extra ik betaal daar ook voor. Wij hebben een risico van 50 euro voor ziektekosten en krijgen gewoon alles in het buitenland ervoor vergoed.
Dus ik kan geen advies meer geven in deze.