Ik ben, net als vele van jullie, aan het wachten op een WHP visum. Ik ga een jaar naar Edmonton (toevallig nog anderen die daar wonen, zijn, naar toe gaan)? Volgens mij heb ik alle voorbereidingen getroffen voor het aanvragen van een visum. Echter heb ik nog een vraag over de zorgverzekering. Ik heb nog geen baan in Edmonton maar wil daar wel gaan werken. Dan mag je in principe toch niet je Nederlandse zorgverzekering behouden? (Misschien dan maar niet vertellen??) Daarnaast moet je je bij de gemeente in Nederland uitschrijven indien je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Zodra je ingeschreven blijft, ben je verplicht een zorgverzekering in Nederland te hebben. Ik zal in dat jaar dat ik naar Canada ga, naar alle waarschijnlijkheid “op vakantie” gaan naar Nederland waardoor ik dus niet 8 maanden onafgebroken in het buitenland verblijf.
Dus stel dat ik ingeschreven blijf bij de gemeente, mijn zorgverzekering in Nederland laat doorlopen en een reisverzekering neem via www.europeesche.nl aangezien zij een lang-op-reis verzekering hebben. Is dit de handigste optie wat betreft de zorgverzekering? Of is er een andere betere manier?
Zoals je het verteld heb ik het aantal jaren ook gedaan toen ik voor jaar naar Australië ging. Als ik werkvisum kan krijgen, laat ik mij ook gewoon bij CZ ingeschreven (zorg wel dat je internationale pas van je zorg verzekeraar heb) en heb een wereld dekking bij Univé … Het precieze weet ik er ook niet van, maar ben in de veronderstelling dat dat voldoende is. Al las ik wel ergens dat je andere verzekering moet hebben als je gaat werken, maargoed… Ik heb toen ik op reis ging in Austraië een ISIS verzekering gehad alleen die was geloof ik nogal prijzig!
Ook nog iets waar je rekening mee moet houden is je zorgtoeslag, daar heb je namelijk geen recht op, maar krijg je wss wel doorbetaald… wel fijne inkomsten alleen moet je dan naderhand wel terug betalen
Thanks voor je berichtje! Niet?! Geen recht op zorgtoeslag? Waarom niet? Ik blijf namelijk wel als ingezete in Nederland ingeschreven waardoor ik ook de verplichting heb om mijn zorgverzekering maandelijks te betalen. Dan heb je toch wel recht op zorgtoeslag?
Klopt, had me vergist sorry! Ik was idd uitgeschreven bij de gemeente en had alleen ISIS verzekering en kreeg toen toch zorgtoeslag wat niet de bedoeling was.