WHP - verzekering bij 'binnenkomst' Canada

Hi allemaal,

Het is bijna zover! Volgende week zondag vertrek ik naar Vancouver.

Nu begin ik toch wel een beetje zenuwachtig te worden of ik wel alles goed geregeld heb. WHP is uiteraard al een hele tijd binnen, paspoort is allemaal ok, genoeg geld gespaard etc etc.

Het enige waar ik een beetje over twijfel is het feit of mijn Nederlandse verzekering voldoende is als ik in Canada aankom. Ik heb het gecheckt met mijn verzekering, zolang ik nog niet aan het werk ben is alles ok. Ik ben van plan om een Canadese verzekering te nemen zodra ik daar ben aangekomen.

Weet iemand of het voldoende is als ik in Nederland verzekerd ben als ik in Canada aankom (in de ogen van de Canadian border officers)? Ik heb alleen mijn zorgpas (+ evt. polis) als bewijs.

Ik hoor graag jullie ervaringen! Dankje :slight_smile:

Sommige verzekeraars hebben een module werelddekking, die je dan nodig hebt. Zelf was ik destijds niet voorbereid en heb ter plekke moeten inloggen op MijnFBTO om de belangrijkste polisvoorwaarden door Google Translate te halen. Kan de verzekeraar een kopie van de polisvoorwaarden in het Engels sturen? Dat zou perfect zijn. Vooral geen brief waarin staat dat je niet langer gedekt bent als je gaat werken, want wellicht weigeren ze dan aan de grens je de werkvergunning te geven.

Let op dat je niet overal zomaar een Canadese verzekering kan krijgen. De grote zorgverzekering van de overheid is per provincie geregeld. In sommige provincies is het mogelijk deze aan te vragen als WHPer, in andere provincies weer niet. Houdt ook rekening met mogelijke wachttijden voor de inschrijving (soms krijg je de verzekering pas 3 maanden na inschrijving). Particuliere verzekeringen zijn ook een optie, maar dekken veel minder (bijv. geen omkosten voor chronische ziekten).

1 like

Hopelijk staat dat niet in de polisvoorwaarden dan, want dit is wel het geval bij mijn verzekering. Ik zal ze maandagochtend gelijk even bellen om te kijken wat er nog te regelen valt. Ik ga ook proberen om een Engelse verzekeringsverklaring te krijgen (als dit nog lukt binnen een week), maar ik ben bang dat hier ook iets zal staan over als ik aan het werk zal gaan.

Bedankt iig voor je antwoord. Ik hoop dat ik gewoon mijn whp zal krijgen!

@ELLE21

Is het allemaal goedgekomen?

Ik heb een iets andere vraag, maar heeft toch met het topic te maken.

Op deze site lees ik dat Canada een “eerste werkdag-land” is. Als je langer dan 3 maanden zult gaan werken in Canada, MOET je dus je Nederlandse ziektekostenverzekering opzeggen, en een internationale starten (of dus eentje van/in het land van bestemming, maar dan kom je niet door de Immigration).

Betekent dit dat iedereen die een LOI krijgt voor Canada, en daar langer dan 3 maanden wil gaan werken zo’n internationale zorgverzekering moet afsluiten?

Ik zit bij Menzis, ik had ergens gelezen dat Menzis ook in het buitenland gewoon dekt, net als in Nederland, maar ik twijfel of dan wel helemaal goed gedekt ben.

Ik hoor graag jullie ervaringen :slight_smile:

CVZ heeft gelijk, want dat komt uit de zorgwet. De zorgwet is gemaakt voor Europese standaarden (in de zin van: je bent lokaal verzekerd in het buitenland zodra je begint met werken). Voor Canada werkt het dus niet zo.

Mijn persoonlijke oplossing was: verzwijgen dat ik heb gewerkt. Ieder moet dit voor zichzelf inschatten en de beste optie kiezen. Sommigen kiezen voor de goedkope optie: de backpackersverzekeringen. Sommigen hebben behoefte aan meer dekking en blijven bij de standaardverzekeringen.

Ok, thanks. Ik heb wat rondgemailed, en het blijkt dat ik met Menzis prima de grens over kan gaan. En mocht ik dan een baan vinden en gaan werken, dan kan ik met bijvoorbeeld JOHO verder gaan, en Menzis stopzetten. Dit kan pas als ik een arbeidscontract aan Menzis kan laten zien. JOHO is vanuit Nederland te regelen, als ik het zo lees lijkt dat ideaal te zijn (maar het is wel basis noodgevallen verzekering).

Jokken doe ik liever niet in deze, aangezien ik wel zeker wil zijn dat ik (en waarvoor ik) gedekt ben mocht ik lichamelijk letsel e.d. oplopen :slight_smile:

Gr. VF

Beste VF,

Voor de zekerheid zouden wij je aanraden om wel te informeren in hoeverre het mogelijk is om pas een verzekering in Nederland af te laten sluiten als je al in het buitenland zit.

Bij ons (Tasman Verzekeringen) en dat geldt over het algemeen ook bij andere soortgelijke verzekeringen, móet een verzekeringspakket altijd voor de hele reisduur worden afgesloten, wat betekent dat de ingangsdatum gelijk moet zijn aan je vertrekdatum uit Nederland. En dat de verzekering ook minimaal loopt tot en met de dag dat je weer in Nederland terugkomt. Als je dit niet aanhoudt, sluit je volgens de voorwaarden een ongeldige verzekering af, daar heb je dus niet zoveel aan.

Zo’n beetje alle Nederlandse verzekeringen die voor dit soort reizen worden aangeboden zijn aan deze regels gebonden. OOM verzekeringen en World Nomads vormen daar een uitzondering op, maar houdt er dan wel rekening mee dat de premies behoorlijk hoog kunnen zijn en dat er vaak een hoog eigen risico geldt of bijv. een eigen risico bij elke keer dat je schade moet claimen (in plaats van een éénmalig eigen risico voor de gehele periode van de verzekering).

Hopelijk heb je hier iets aan. Neem bij eventuele vragen gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Gaëlle Sanders
Tasman Verzekeringen

2 likes

Beste Gaëlle,

Bedankt voor de toelichting, ik zal er rekening mee houden.

Ik begreep wel dat ik de “werelddekkende noodkosten verzekering” in NL inderdaad moet afsluiten met vertrek- en terugkomstdatum, maar dat kan een simpele aanvullende verzekering zijn.

Mocht ik dan een baan vinden, kan ik die uitbreiden naar All-in. Dat uitbreiden, kan dan wel omdat de verzekering in principe al loopt en actief is, alleen breidt ik het uit naar All-In.

Maar dat zal ik nog eens specifiek navragen.

Gr. VF

Beste VF,

Dank voor je reactie. In dat geval zou dat inderdaad wel mogelijk kunnen zijn, als de verzekering in beginsel al vanaf de vertrekdatum afgesloten is.

Maar inderdaad wellicht goed om het dubbel te checken.

Succes met alle verdere voorbereidingen!

Met vriendelijke groeten,

Gaëlle Sanders
Tasman Verzekeringen

Hoi Gaëlle,

Ik ben benieuwd of je deze vraag kan beantwoorden: WAAROM!?!?

Mensen hebben een verzekering nodig voor-het-geval-dat… (dat is zo’n beetje de definitie van een verzekering). Op het moment dat de client een andere verzekeraar heeft, is dat toch reden genoeg voor jullie om de verzekering te laten beëindigen? Zeker voordat ‘het-geval-dat’ zich voordoet. Minder risico voor jullie als verzekeraar en de client krijgt wat hij/zij wilt.

Of zie ik iets over het hoofd?

Puntje is wel, ik wil voor 6 maanden naar Canada, en als het heel goed bevalt doortrekken tot 1 jaar. Maar ik krijg alleen een work permit bij binnenkomst, voor de periode dat m’n zorgverzekering geldig is. Dus, ik moet of na een half jaar terug naar NL, of zorgen dat ik van tevoren een zorgverzekering afsluit voor 1 jaar, waar ik dus mogelijk maar 6 maanden van gebruik.

Ik was van plan m’n huidige NL zorgverzekering aan te houden + JOHO aanvullend. Als ik werk vind stopt m’n NL zorgverzekering en zet ik JOHO om naar All-in. Die had ik voor 6 maanden willen afsluiten, maar als ik dat doe, krijg ik bij Immigration een work permit voor slechts 6 maanden…

Dus ik kan beter (voor vertrek) JOHO Aanvulling afsluiten voor 1 jaar. Als ik werk vind zet ik 'm om naar All-in (dat kan vanuit Canada). Als ik na 6 maanden terugga naar Nederland hoop ik dat ik JOHO kan annuleren (maar dat kan ik navragen. En ik moet weer een nieuwe NL zorgverzekering afsluiten).

Gr. VF

Beste JurjenB,

Dank voor je reactie. Als een verzekering zomaar halverwege de reis beëindigd zou kunnen worden, zou dat eigenlijk een zelfde insteek hebben als halverwege de reis alsnog een verzekering afsluiten. Waarom dat niet kan is voor veel mensen vaak wel vanzelfsprekend.

Want aangezien er dan sprake kan zijn van een situatie waarin de persoon in kwestie al kosten verwacht en om die reden ook alsnog een verzekering wil sluiten, is het logisch dat een verzekeraar een dergelijk verzoek niet snel zal accepteren.

Van bovenstaande uitgaande het volgende: Als men voor vertrek ervoor kiest een bepaalde verzekering af te sluiten, dan zou men zich ook bewust moeten zijn van wat er precies wordt gekocht. Over het algemeen zul je namelijk altijd geacht worden akkoord te zijn gegaan met de voorwaarden van de verzekering en die zijn over het algemeen gewoon opvraagbaar ook als er nog geen verzekering gesloten is. En daar staat dus in dat de verzekering alleen geldig is als die voor de hele reis gesloten is. Het is dan aan de persoon zelf om al dan niet die verzekering te willen afsluiten. Het heet bovendien niet voor niets een ‘reisverzekering’ die dus ook dekking biedt tijdens de reis en niet alleen tijdens het verblijf in het buitenland.

Je hebt dan dus een overeenkomst met elkaar die gebonden is aan die voorwaarden. Als je daarna dus, halverwege je reis, toch de verzekering wilt beëindigen terwijl je nog in het buitenland blijft, dan houd je je dus niet aan die voorwaarden en is het begrijpelijk dat een verzekeraar een dergelijk verzoek niet zal honereren. Verzekeraars beschikken over allerlei risico-inventarisatielijsten e.d. en mede op basis daarvan komen dergelijke voorwaarden ook tot stand.

Het is dan ook van belang dat iemand al vóór vertrek naar het buitenland nagaat wat die precies qua verzekering wil regelen en aan de hand daarvan bekijkt wat de mogelijkheden zijn die het best op die wensen aansluiten.

Dan kan er ook geen sprake zijn van onaangename verrassingen of (on) mogelijkheden waar men zich niet van bewust was.

Ik hoop de kwestie hiermee voldoende te hebben toegelicht, maar als er verdere vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Gaëlle Sanders
Tasman Verzekeringen

Beste Gaëlle,

Geven jullie nogsteeds 10% korting op jullie verzekeringen aan Wereldwijzer.nl gebruikers? En zo ja hoe gaat dat in zijn werk?

Gr. B86

Hoi B86,

Ja hoor, gebruikers van Wereldwijzer.nl krijgen 10% korting op de premie. Daarvoor klik je op de link “10% korting op je reisverzekering” rechts onderaan op de homepage onder “Wereldwijzer voordeel”.

Je komt dan op onze website terecht en daar kun je in het aanvraagformulier je gebruikersnaam bij Wereldwijzer.nl invullen. Automatisch wordt dan de korting berekend.

Wel zijn we vandaag en morgen bezig met wat technische aanpassingen die hierop van invloed zouden kunnen zijn. Mocht je problemen ondervinden, laat het dan s.v.p. even weten. In dat geval zullen we even buiten het systeem om regelen dat toch de korting correct wordt berekend.

Met vriendelijke groet,

Gaëlle Sanders
Tasman Verzekeringen

Het tweede deel kan ik mij in vinden: erg vanzelfsprekend. Maar waarom die twee dan dezelfde insteek zouden hebben is mij niet duidelijk en valt dicht te spijkeren met voorwaarden.
De ene variant zou dus moeten zijn: opgeruimd staat netjes, de andere variant kun je gewoon weren.

Het heet bovendien niet voor niets een ‘reisverzekering’ die dus ook dekking biedt tijdens de reis en niet alleen tijdens het verblijf in het buitenland.

Maar wat als de reis van de klant geen retourtrip is? Een reis kan op een ander punt eindigen dan dat 'ie is begonnen.

Zoek ook eens (voor de gein) ‘reis’ op in de Van Dale; de definitie ervan is: van één plaats naar een andere trekken. Dus per definitie is het punt van vertrek niet het punt van aankomst.

Sorry dat ik nu zo’n wijsneus uithang ;), maar voor sommige groepen emigranten komt het erop neer dat alle verzekeringen met hun voorwaarden emigratie 100% onmogelijk maken. Alleen al omdat zorgwet NL tegenstrijdig is met de zorgwet van menig Canadese provincie.

Beste JurjenB,

Dank voor je reactie. Het is inderdaad zo dat een tijdelijke reisverzekering in die zin niet geschikt is voor emigranten en daar zijn dergelijke verzekeringen ook eigenlijk niet voor bedoeld.

Want dan loop je inderdaad aan tegen het probleem dat er ook een terugreis naar Nederland moet plaatsvinden om de verzekering geldig te laten zijn volgens de voorwaarden.

Voor mensen die gaan emigreren is dan ook eerder een internationale ziektekostenverzekering of expatverzekering geschikt dan een tijdelijke reisverzekering.

Ik moet hierbij overigens wel opmerken dat het voor veel mensen qua premie voordeliger is om zich via een Nederlandse (reis) verzekering te verzekeren dan via een Canadese ziektekostenverzekering. Voor een totaalpakket bij Tasman inclusief bagage, ongevallen, geneeskundige kosten, rechtsbijstand en aansprakelijkheid ben je bijv. nog geen € 43 per maand kwijt, terwijl je in Canada dat bedrag per maand alleen al kwijt bent aan ziektekostenverzekering. Als mensen hierover bij ons informeren geven wij dus ook aan dat àls zij het voornemen hebben om binnen een periode van 2 jaar (bijv. voor een kort bezoek familiebezoek of om hier wat laatste zaken te regelen) terug te komen naar Nederland, het een optie is om tot die tijd via ons verzekerd te zijn en er dan in de tussentijd zorg voor te dragen dat aansluitend een Canadese verzekering geregeld is.

Gaëlle Sanders
Tasman Verzekeringen

Wederom kleine lettertjes (ik zal proberen mij te beperken tot het WHP-gedeelte): Nederlandse verzekering is goedkoper, maar ik neem aan dat ziektekosten enkel verzekerd zijn tot een bedrag dat min of meer gelijk is aan wat het in Nederland zou kosten. Nou kan een uurtje op de Eerste Hulp in Canada (zeker in Ontario) toch wel wat duurder zijn dan in Nederland. Een Canadese verzekering kan dus toch wel z’n voordelen hebben.

Bagage kun je af-en-toe ook verzekerd krijgen via een creditcardmaatschappij.

“In de tussentijd een Canadese verzekering regelen.” Volgens de zorgwet hier (tenminste in Québec) moet eerst een andere zorgverzekering zijn afgesloten, voordat een Canadese verzekering kan worden geopend. Beide landen wijzen elkaar altijd na dat de ander het fout doet, is mijn ervaring.

Begrijp me niet verkeerd, bij elkaar genomen is het een best mooi aanbod. Maar ik vind de voorwaarden af-en-toe marginaal. Heb ook nadrukkelijk niet voor een reisverzekering gekozen in der tijd, omdat chornische ziekten (met name de medicatie ervoor) niet werden gedekt. (Tenminste, dat kreeg ik destijds van JoHo via email te lezen.)

Beste JurjenB,

Bij een Nederlandse, tijdelijke reisverzekering (waaronder ook onze Tasman pakketten) wordt voor ziektekosten vaak een dekking geboden tegen kostende prijs, zodat je niet te maken hebt met beperkingen tot aan Nederlandse maatstaven.

Want inderdaad, juist in Canada liggen de ziektekosten veel hoger dan hier in Nederland dus zo’n dekking tot kostprijs is dan echt wel wenselijk.

Onze ervaring leert dat als men Canada binnenkomt met een Tasman pakket inclusief Geneeskundige Kosten, het geen probleem is om aansluitend (na een bezoek aan Nederland gebracht te hebben i.v.m. de terugreis die meeverzekerd moet zijn) een ziektekostenverzekering in Canada af te sluiten.

Het is echter inderdaad wel zo dat een dergelijke reisverzekering bestaande klachten uitsluit, dus in sommige situaties kan het voordelen hebben een ‘gewone’ Canadese ziektekostenverzekering te hebben.

Hierbij wordt soms echter ook vergeten dat het voordeliger kan zijn om bepaalde kosten zelf te dragen (bijv. voor medicijnen die je doorlopend nodig hebt) en daarnaast voor nieuwe, onverwachte zaken een voordelige verzekering af te sluiten.

Gaëlle Sanders
Tasman Verzekeringen

kan ik als belg bij jullie een verzekering afsluiten?