Ervan uit gaande dat het over een (verplichte) zorgverzekering gaat; volgens mij kun/mag of zelfs moet je je verzekering aanhouden (wettelijk geregeld?) aangezien je niet definitief Nederland verlaat.
Ik heb zelf ook geprobeerd om mijn zorgverzekering stop te zetten omdat ik voor langere tijd aan het reizen ben. Ik kon het niet omdat ik mijn huis in Nederland aanhoudt en dus ben ingeschreven bij een gemeente. De zorgverzekering is verplicht voor iedereen die woont of werkt in Nederland.
Uitschrijven zal waarschijnlijk ook niet zo makkelijk zijn omdat je dan de emigratie papieren moet hebben maar dat weet ik niet zeker.
Ik kon mijn AOV (zelfstandige) overigens wel stopzetten.
De zorgverzekering zegt: “zodra je werkt in het buitenland, stuur ons het contract, zodat we je zorgverzekering kunnen beëindigen”.
Zodra die is beëindigd, stuurt de Nederlandse overheid je een brief dat het niet is toegestaan om GEEN zorgverzkering te hebben. Iedere maand controleren ze opnieuw, dus als je geen zorgverzekering hebt krijg je na de 1ste waarschuwing meteen een boete. Na de derde boete sluit de overheid een zorgverzekering voor je af.
Dat is de Nederlandse logica. Je zou je kunnen uitschrijven (geen immigratiepapieren voor nodig), maar dat is nogal maf voor zo’n kort verblijf in het buitenland.
Gewoon doen wat iedereen doet: niet zeggen dat je werkt in het buitenland.
De Nederlandse zorgwet is gemaakt voor het Europese systeem, niet voor de Canadese. Als we iedere wet op de letter volgen, dan is het eigenlijk hypocriet dat de WHP nog wordt aangeboden…
Even gezocht en het volgende gevonden:
Vanaf dag één, dat je werkt in Canada vervalt je NL verzekering en moet je je in Canada verzekeren. Dat is gewoon een kwestie van offertes aanvragen bij Canadese verzekeringmaatschappijen.
Volgens mij kun je in BC bij de provinciale zorgverzekeraar wel tegen bijbetaling een tijdelijke zorgverzekering afsluiten. Er staat mij iets van bij dat sommige WHPers dat hebben gedaan.
Pas op met de private zorgverzekeraars, die dekken soms enkel spoedeisende hulp.
ja ik snap er niks meer van ik had bij oom verzekeringen gekeken dat is een particulier… maar ik kan ook bij tasman of joho een insurance aanvragen die ook medische kosten zoals, spoedeisende hulp en opname enzo dekken.
maar het probleem isook ik moet een zorgverzekering hebben als ik canada binnen wil… kan ik zo`n canadese verzekering ook in nederland afsluiten online ?
Je gaat in mei naar Canada. Zit er tussen vertrek en je eerste werkdag in Canada nog een aantal dagen? Of ga je direct de eerste dag aan de slag? Zo lang je niet werkt ben je(verplicht) in Nederland verzekerd.
Stel, je vertrekt 5 mei en begint 10 mei met werken ben je dus nog t/m 9 mei verzekerd in Nederland en heb je vier dagen de tijd om ergens bij een verzekering binnen te stappen, te informeren en een verzekering af te sluiten.
Via de eerdere link van www.healthquotes.ca kun je on-line een quote(offerte) aanvragen.
Ik doelde meer op de Canadese particuliere verzekeringen. De ‘backpack’-verzekeringen (Ooms, Tasman, Joho) zijn reiszorgverzekeringen. Geen idee of ze toestaan dat je werkt daarmee.
Je kan de BC provinciale zorgverzekering aanvragen, zie: Appealing a Decision - Province of British Columbia
Zorg er wel voor dat je ten minste 6 maanden op de dag af in BC verblijft en daarvan het merendeel werkt. Vraag ook meteen de PharmaCare ermee aan, zodat je ook (grotendeels) gedekt bent voor medicatie (mocht je dat ooit nodig hebben).
Of, nogmaals, gewoon tegen je huidige verzekeraar blijven volhouden dat je niet werkt. Zolang je geen ongevallen kan oplopen, die onmogelijk op een andere manier geïnterpreteerd kunnen worden dan bedrijfsongevallen, hoef je je geen zorgen te maken.