Kan ik mijn ziektekostenverzekering stopzetten als ik naar het buitenland ga?

Dat is een vraag die veel expats en reizigers bij JoHo (de belangenorganisatie voor reizigers) stellen. Ondanks vele onduidelijkheden, de vele regels en informatie die her en der wordt gegeven, blijkt in praktijk dat in de volgende omstandigheden doorgaans geen Nederlandse zorgverzekering mag worden aanhouden:
• indien je bent uitgeschreven uit het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie / Bevolkingsregister) in verband met vertrek voor langere tijd naar het buitenland.
• indien betaalde werkzaamheden (of stage met loon/contract) worden verricht in het buitenland voor 3 maanden of langer
Op verzekeringeninhetbuitenland.nl kun je een flowchart vinden. Aan de hand van die flowchart kun je bepalen of je wel of niet je ziektekostenverzekering moet aanhouden tijdens verblijf in het buitenland. Ook vind je er de gevolgen van uitschrijving uit het bevolkingsregister en informatie over financiële planning: sparen, nabestaanden, pensioen, sociale voorzieningen en arbeidsongeschiktheid in het buitenland. Je kunt er de planner Achtergronden en Administratieve zaken bij een lang verblijf of migratie naar het Buitenland downloaden waarin je leest over expat verzekeringen, het hebben van een huis in Nederland tijdens een lang verblijf in het buitenland en de regels omtrent belastingen in Nederland en lang verblijf in buitenland.

.

Maar in sommige gevallen wil de zorgverzekering het contract meteen opzeggen, zodra je begint met werken in het buitenland. En in sommige gevallen wil je je ziektekostenverzekering niet stopzetten, omdat je in het buitenland geen verzekering kan krijgen.

Het stopzetten van een ziektekostenverzekering is meestal iets dat je niet vrijwillig wilt doen als je een jaartje buitenland gaat doen.

1 like