zoals velen van jullie, wil ook ik naar het buitenland voor een seizoen.
Maar weet iemand hoe het zit met verzekeringen? Ik zeg namelijk me baan hier in nederland op, moet ik me dan particulier verzekeren of is een doorlopende reisverzekering genoeg?
Ik weet niet hoelang je gaat maar er zijn speciale verzekeringen voor lange vakanties. Zover ik weet zijn er twee. Van één weet ik de naam. Dit is globe trotters van Elvia. Zelf ben ik via deze verzekering verzekerd. Ik woon en werk zelf in Mexico sinds een jaar en heb ook geen ziekenfonds of particuliere verzekering meer in Nederland. Verder moet jewel op letten met de voorwaarden. Volgens mij staat er ook namelijk in de voorwaarden dat je niet langer dan een bepaalde tijd in een land mag blijven of op één plaats. Is echt een reisverzekering. Verder kan ik me herrinneren dat de standaard reisverzekeringen maar een maximaal aantal dagen dekken. Was minder dan een half jaar als ik me goed herinner. Hangt dus helemaal af van de tijd dat je weg wilt.
Er zijn er meer met dezelfde vragen. Als je stopt met werken en je ziekenfonds daardoor (verplicht) stopt, voldoende de gewone reisverzekeringen niet meer. Gelukkig zijn er veel alternatieven, vaak ook goedkoper dan particulier verzekeren, mede omdat je dan niet al die verplichte bijdragen hoeft te voldoen.
Voorbeeld:
Special Isis
Elvia Globetrotter
Oom Global Traveler
Goudse Expatriate Pakket Polis
etcetera
Voor allen geldt dat je geen ziektekostenverzekering in Nederland hoeft te hebben. Bij een enkele (Goudse) moet je een vaste woonplaats in het buitenland hebben, bij de andere 3 maakt dat helemaal niet niet uit, je mag ergens wonen maar ook gewoon op reis zijn. werk / studie / niets doen, alles mag.
Welke geschikt is, hangt dus af van je plannen. Hoe lang ga je, wat ga je doen, wat wil je verzekeren, etc. Voor de verschillen tussen de verzekeringen zie ook www.joho.nl, aanvullende algemene info wat betreft verzekeringen zie ook: http://www.joho.nl/forum/index.php?board=76
Helluuppp…ik woon dus al ruim een jaar in Guatemala en ik kom er net achter dat ik WAARSCHIJNLIJK helemaal niet verzekerd ben…de grootste schrik van mijn leven kan ik je zeggen.
Ik heb een lang-op-reis verzekering bij de “europeesche” voor een jaar en die loopt volgende maand af maar nu hoor ik via via dat deze verzekering alleen geldig is als je staat ingeschreven in Nederland, ik heb dus alleen een postadres in Nederland maar ik ben officieel uitgeschreven (niet officieel geemigreerd) maar dat schijnt dus het addertje onder het gras te zijn.
Ik ben er echt helemaal beroerd van, het idee dat ik voor 500 euro niet eens verzekerd ben geweest het afgelopen jaar en het idee dat ik mij ook niet meer kan verzekeren via Nederland.
Heeft iemand dezelfde ervaring als ik??
Geef me alsjeblieft een positieve tip!!
Originally posted by birgit24@30-09-2004, 17:42:41
**Helluuppp…ik woon dus al ruim een jaar in Guatemala en ik kom er net achter dat ik WAARSCHIJNLIJK helemaal niet verzekerd ben…de grootste schrik van mijn leven kan ik je zeggen.
Ik heb een lang-op-reis verzekering bij de “europeesche” voor een jaar en die loopt volgende maand af maar nu hoor ik via via dat deze verzekering alleen geldig is als je staat ingeschreven in Nederland, ik heb dus alleen een postadres in Nederland maar ik ben officieel uitgeschreven (niet officieel geemigreerd) maar dat schijnt dus het addertje onder het gras te zijn.
Ik ben er echt helemaal beroerd van, het idee dat ik voor 500 euro niet eens verzekerd ben geweest het afgelopen jaar en het idee dat ik mij ook niet meer kan verzekeren via Nederland.
Heeft iemand dezelfde ervaring als ik??
Geef me alsjeblieft een positieve tip!!
bedankt!
Birgit**
Hoi,
Dat lijkt me inderdaad even schrikken als blijkt dat je niet meer bent verzekerd! Er zijn nog enkele mogelijkheden voor het afsluiten van een verzekering als je al in het buitenland zit. De reguliere uitgebreide reisverzekeringen (zoals de globetrotter, de special isis, europeesche etc) geven geen dekking als je ze afsluit als je al in het buitenland zit.