Hoi,
Ik was ook bij de VGZ verzekerd toen ik in Nederland woonde (ben sinds 1 juni uitgeschreven in Nederland en bij de VGZ).
Als je voor langere tijd wilt gaan hangt je verzekering erg af van de lengte van verblijf in Engeland. Bij echt langdurig verblijf MOET je je verzekering bij de VGZ opzeggen.
Ik raad je aan om ook even contact op te nemen met de bevolkingsadministratie van de gemeente.
Een vriendin van mij is voor een paar jaar naar Engeland verhuist en heeft daar gewerkt, maar had zich niet uitgeschreven in Nederland. Bij terugkomst in Nederland vroeg de gemeente zich af waar ze al die tijd van geleeft had omdat ze geen werk/uitkering had, waarom zijn geen belasting betaalde, geen zorgpremie had betaald e.d. Gelukkig kon zijn (d.m.v. loonstrookjes) met moeite bewijzen dat zij al die jaren in Engeland heeft gewerkt/belasting betaald en verzekerd is geweest). Volgens mij kan je hier zelf een boete voor krijgen!
Want als je in Nederland staat ingeschreven ben je verplicht om een basisverzekering te hebben! (en die had zij dus niet, maar stond wel ingeschreven).
Zodra je in Engeland een huis/kamer hebt gevonden heb je een adres en kan je je inschrijven bij een dokter in de buurt. Ook kan je je inschrijven op een adres van iemand anders (vb. kennis).
Zodra je je hebt ingeschreven bij de dokter ben je verzekerd bij de NHS (ziektekostenverzekering). Dit is een basisverzekering. Je bent verzekerd voor doktersconsult,bepaalde medicijnen (pil is gratis),ziekenhuis e.d. Als je (nog) niet werkt hoef je vaak niets te betalen voor medicijnen/tandarts. Zodra je werkt wordt er een bijdrage van je verwacht. Dit is niet veel (per medicijn ongeveer 7-10 pond).
Je kan er ook voor kiezen om een aanvullend (prive) verzekering af te sluiten waardoor je een betere (soms snellere) zorg kan verwachten. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Als ik in jou schoenen stond zou ik me gewoon uitschrijven bij de VGZ (dan MOET je je ook uitschrijven uit het GBA) en me aanmelden bij een dokter hier.
Zodra je terug gaat naar Nederland kan je je weer aanmelden bij de GBA en een zorgverzekering naar keuze.
Een verzekering in Ned + reisverzekering is inderdaad een dure optie. En als je hier in Engeland hulp nodig hebt, dan heb je een hele administratieve rompslomp omdat je verzekering in Nederland het moet betalen denk ik!
Gewoon lekker alles bij de hand zou ik het handigst vinden.
Oh ja, ik zelf ben 1 maand dubbel verzekerd geweest (zowel bij de VGZ als bij de NHS, in Eng.) aangezien ik niet het risico wilde lopen om even niet verzekerd te zijn. Er zou maar net iets gebeuren.
Als je toch in Nederland verzekerd wilt blijven (met een reisverzekering erbij) dan moet je dus ook een Nederlandse bankrekening behouden (incl. de kwartaalkosten). Om te zorgen dat je saldo op de bankrekening positief blijft, moet je ook eens in de zoveel tijd een bedrag overmaken van je Engelse bankrekening naar je Nederlandse (met ook de valutakosten e.d.).
Op dit moment kan je bij de postbank een rekening openen (kosten eenmalig 20 euro) en dan hoef je geen kwartaalkosten te betalen zoals wel het geval is bij de ABN/rabo e.d.
Nou ik hoop dat je iets aan de info hebt. Wil je meer weten mijn emailadres is; [EMAIL=“baby_girl_nr0@hotmail.com”]baby_girl_nr0@hotmail.com
Groetjes Judith