Werken in London: Belastingen + NL verzekeringen

Na 6 jaren gestudeerd te hebben ben ik ben de afgelopen maand in London geweest om werk te vinden, dit is gelukt en ik begin over 2 weken. Ik ben nu weer terug in NL om alles te regelen. :slight_smile:

Ik heb een vraag met betrekking tot de nederlandse ziektenkostenverzekering.

1: Ik heb inmiddels een national insurance number aangvraagd en zal dus ook verzekerd zijn voor ziektenkosten (toch?). Nu wil ik mijn nederlandse verzekering opzeggen, maar wat gebeurd er als ik (om welke reden dan ook) mijn baan in London kwijtraak. Ben ik dan onverzekerd?

2: Verder nog een andere vraag. Zijn er voordelen aan verbonden als ik in Nederland ingeschreven blijf staan. Ik had begrepen dat ik AOW blijf opbouwen, zijn er nog andere voordelen. Zijn er nadelen als je in NL ingeschreven staat (belastingplichtigheid ??). Wat adviseren jullie?

Ik hoop dat iemand mij met deze vragen kan helpen.

Misschien heeft nog verdere tips? :slight_smile:

dank!! :slight_smile:

Dutchman

Hallo,

helaas kan ik je niet verder helpen met je vragen, maar ik veronderstel dat er wel genoeg instanties zijn die dit wel kunnen…

Wat ik je wel wou vragen is hoe je werk gevonden hebt en of je werk gevonden hebt in de sector die je wou. Ik ben namelijk ook van plan om in Londen te gaan werken en wonen en zoek nog naar manieren waarop ik dit kan doen.

Groetjes,
Tania

Ik vertrek binnenkort ook naar Engeland (niet Londen) en ben dringend op zoek naar informatie over:

• belastingen
  • verzekeringen (zowel ziekenverzekering en inboedel enzo)

Zover ik weet draag je als werknemer in Engeland een bepaald bedrag van je loon bij aan de National Health Service waar je dan ook altijd een beroep op kunt doen als er iets aan de hands is.

Ik ben zelf dus zeker niet van plan om in Nederland voor een ziektekostenverzekering te blijven betalen waar ik volgens mij geen fluit aan heb als ik in Engeland zit.

Ik kan me voorstellen dat ik dan in Engeland een reisverzekering kan afsluiten voor die momenten dat ik terug naar Nederland ga om familie op te zoeken?

Hoi Tania, Ik heb werk gevonden in de financieele sector, dit heb ik gedaan via uitzendbureau’s, bijvoorbeeld Robert Walters en Michael Page. Het is wel belangrijk dat je in London bent op het moment van jezelf aan te melden bij die bureau’s.

Dutchman

Ook ik ben van plan om begin volgende maand naar de UK te vertrekken. Voor onbepaalde tijd, heb mn baan opgezegd dus zie wel waar het schip strand. Ook ik heb vragen over de ziekte kosten verzekering.
Als ik vertrek heb ik in eerste instantie dus nog geen baan (die ga ik daar na enkele weken wel zoeken uiteraard). Ik begrijp uit voorgaande posts dat als je een baan hebt, je dus automatisch verzekerd bent via je werkgever??
Ik kan dus het beste mn nederlandse ziektekosten verzekering door laten lopen totdat ik daar een baan gevonden heb??

Alvast bedankt

Hier vind je veel info die je nodig zal gaan hebben en nog in het Nederlands ook;

http://www.britishembassy.gov.uk/servlet/Front?pagename=OpenMarket/Xcelerate/ShowPage&c=Page&cid=1053699394838

Veel succes!!

Bedankt voor de link!

Je bent als je in Engeland werkt inderdaad gewoon verzekerd via de NHS als je je inschrijft bij een plaatselijke huisarts. Nu is het alleen nog een kwestie van uitschrijven of stopzetten van de ziektekostenverzekering in Nederland. Ik ben benieuwd of ze daar moeilijk over gaan doen!

Ik zal ze zometeen eens een mailtje sturen om te kijken wat het CZ zegt.

Ik adviseer je nog wel even om in Nederland naar de tandarts te gaan omdat de wachtijden via NHS hier enorm zijn en een prive tandarts duur (moet wel zeggen dat ze vriendelijk zijn en goed). Als je een bril of lenzen drager ben zou ik nog een bril of lenzen aanschaffen in nederland en wat van die kosten terug krijgen via de Nederlandse ziektekosten verzekering.

Ik zelf heb mijn nederlandse verzekering een maand door laten lopen zodat ik hier in de UK alles geregeld had. Uiteraard heb ik een reiskostenverzekring afgesloten hier voor mijn bezoekjes aan Nederland. Er is een enorm aanbod en dus ook verschillen in prijs en dekking. Via Sainsbury (jawel de supermarkt) was het voor mij het goedkoopst!

Als je ingeschreven staat als werkzoekende bij een jobcentre ben je verzekerd volgens mij en kun je een national insurance number aanvragen.

Lees anders ook even mijn andere reacties op wereldwijzer misschien heb je er wat aan!!

Succes!!
Joos

Joos, je bent een held. Dit zijn hele nuttige tips en dingen waar ik zeker rekening mee ga houden!!

Deze twee vragen had ik ook precies!
De verzekering is mij nu wel duidelijk, dmv het NHS nummer ben je verzekerd en hoef je in Nederland niet meer verzekerd te zijn.

MAAR hoe zit het met de belasting?
Ik ga voor een jaar naar Londen, en emigreer dus niet.
Moet ik me dan wel uitschrijven?
Heeft iemand hier ervaring mee? :slight_smile:

Belasting kan je terugvragen zodra je weer naar Nederland terug gaat. En ik zou gewoon even de belastingdienst en je evrzekering bellen voor gerichte vragen.

Ziektekostenverzekering

Langdurig verblijf / Emigratie

Als je definitief gaat emigreren naar Engeland dan ben je verplicht om je uit te schrijven uit het GBA in Nederland. Verzuim je dit en immigreer je later terug naar Nederland, dan kan dit weleens minder leuke gevolgen hebben. Als je je uitschrijft uit de GBA dan heb je geen recht meer op welke verzekering dan ook in Nederland

Kort verblijf

Ga je voor kortere tijd naar Engeland, informeer dan even bij je zorgeverzekering. Het kan zijn dat ze je aanraden om in Nederland verzekerd te blijven en er een reisverzekering bij af te sluiten. Je blijft dan dus maandelijkse premie betalen voor de zorg en de reisverzekering en dit kan je op hoge kosten jagen (vooral als je geen inkomsten hebt)

Bij korter verblijf kan je er óók voor kiezen om je uit te schrijven uit het GBA en je te verzekeren in Engeland.

Ziektekostenverzekering(en) in Engeland

In Engeland heb je twee keuzes met betrekking tot je ziektekostenverzekering;

[ul]
[li]NHS (basisverzekering)[/ul] [/li]Iedere bewoner in Engeland is in elk geval verzekerd via de NHS.

1. Voor deze verzekering hoef je in tegenstelling tot Nederland geen maandelijkse premie te betalen.
  2. Premie (National Insurance, NI) betaal je via je inkomen als je werk hebt. Heb
    je géén werk dan betaal je geen premie, maar ben je wel verzekerd!
  3. Verzekerd voor: consult dokter (GP), ziekenhuis en sommige medicijnen.
    Als je werkt moet je soms betalen voor medicijnen, tandarts e.d.
    Als je géén werkt hebt, is meestal alles gratis

Hoe krijg je een NHS verzekering?
Als je nieuw bent in Engeland ga je naar de dichtsbijzijnde GP (dokter) om je in te schrijven. Je vult een formuliertje in die de dokter opstuurt naar de NHS.
Soms krijg je een bevestiging van de NHS retour, maar dit is niet altijd het geval!
In tegenstelling tot Nederland krijg je dus geen polis thuis.

Let op; bij de NHS verzekering zijn vaak langere wachtlijsten. Dit is één van de redenen dat mensen een aanvullende verzekering afsluiten.

[ul]
[li]Private Insurance (aanvullende verzekering)[/ul] [/li]Je kan er voor kiezen om aanvullende verzekeringen af te sluiten voor de zorg in Engeland. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.

1. Voor deze verzekeringen betaal je wel maandelijks een premie aan de verzekeringsmaatschappij
  2. Verzekerd voor: ligt aan de verzekeringen die je afsluit.

European Health Insurance Card (EHIC)

Zodra je bent verzekerd via de NHS (door je aan te melden bij een dokter) is het handig om een EHIC aan te vragen. Dit kan je doen via de website:

http://www.dh.gov.uk/en/Policyandguidance/Healthadvicefortravellers/Gettingtreatmentaroundtheworld/EEAandSwitzerland/DH_4114793

De EHIC is in andere EU landen het bewijs dat je een ziektekostenverzekering hebt en dat kosten gedekt zijn, mocht er onverhoopt iets met je gebeuren binnen EU.
Aangezien je van de NHS géén pasje ontvangt, is de EHIC handig om te hebben.

Tip

1.  Voordat je gaat emigreren of naar Engeland vertrekt is het verstandig om toch nog even langs de tandarts, opticien e.d. te gaan. Zo maak je nog even optimaal gebruik van je zorgverzekering in Nederland. 

Als je in Engeland werk hebt, moet je meestal betalen voor een nieuwe bril, tandartsbezoek e.d. In Nederland is dit in je verzekering vaak gedekt.

1.  Het is geen problem om enige tijd dubbel verzekerd te zijn (NHS en je verzekering in Nederland). Zodoende heb je even de tijd om alles te regelen en loop je niet het risico dat je toch onverzekerd rondloopt. 

Je kan je dus het beste alvast inschrijven bij een GP, ook al woon je nog niet definitief in Engeland, (en zodoende verzekerd te zijn bij de NHS) en zodra je je uitschrijft uit het GBA (en dus ook je verzekering) dan ben je in Engeland verzekerd. Dit heb ik gedaan omdat in Engeland de administratiesystemen waardeloos werken en er dus regelmatig dingen verkeerd gaan of niet aankomen e.d.

Belastingen
Meer info op: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/particulieren/particulieren-36.html

Langdurig verblijf / Emigratie

De is een heel moeilijk onderwerp omdat er zoveel haken en ogen aan zitten. Ik kan alleen maar aanraden om heel zorgvuldig de bovenstaande website te lezen.

Helaas kan je bij de belastingdienst géén afspraak maken om advies te krijgen omtrent je persoonlijke situatie, terwijl ze op de website constant spreken over ‘dit is afhankelijk van uw persoonlijke situatie’. Op aanraden van een advocaat heb ik de belastingdienst een brief geschreven waarin ik mijn situatie uitlegde en om advies verzocht. Zodoende heb je enig bewijs in handen dat je naar beste weten hebt gehandeld.

Let op
Als je Nederland verlaat en binnen 12 maanden (gerekend vanaf de datum van uitschrijving GBA) weer terugkeerd naar Nederland, dan wordt het gezien alsof je dat hele jaar in Nederland hebt gewoont. Tenzij je aannemelijk kunt maken (via loonstrookjes) dat je in Engeland aan de belastingplicht hebt voldaan, moet je in Nederland nog belasting betalen.

Tip

1.  Het nieuwe tax jaar begint in Engeland in april. Als je een aantal maanden ná april 

begint met werken kan het zijn dat je kans hebt om een aantal maanden belastingvrij te verdienen. Het bedrag wat je dus normal bruto verdient, verdien je dan enige tijd netto. Van je werkgever krijgt je een formulier P46, als je dit invult en box A aankruist (je hebt sinds april totdat je de baan kreeg, géén werk gehad in de UK), heb je kans dat je dit belastingsvoordeel krijgt.

1.  Als je je uitschrijft uit het GBA let er dan op dat je óók je zorgtoeslag stop zet. Ik zelf heb dit allemaal schriftelijk gedaan, maar het blijkt dat ook in Nederland de administratie niet helemaal goed gaat, want nog steeds heb ik hier problemen mee. Bel de belastingdienst met de vraag waar je je brief naar toe moet sturen en vraag om een bevestiging van stopzetting!

NI (National Insurance) Number

Het is belangrijk om zo snel mogelijk een NI nummer aan te vragen. Dit doet je door naar het dichtbijzijnste jobcentre plus te gaan en daar een afspraak te maken om een NI nummer aan te vragen. Via de NI betaal je de premie voor de ziektekostenverzekering.

Belangrijk om mee te nemen is;
[ul]
[li]paspoort[/li][li]bewijs dat je werkzoekende bent (vb. Visitekaartjes van uitzendbureau’s, [/ul]uitgeprint emailcontact met een werkgever/uitzendbureau)[/li]
Wat je verder mee moet nemen staat in de brief die je toegestuurd krijgt, als bevestiging van je afspraak om een NI nummer aan te vragen.

Je krijgt eerst een tijdelijk NI nummer. Enige tijd later (kan lang duren) krijg je een definitief NI nummer en pasje.

Als je een tijdelijk nummer hebt, betaal je in eerste instantie vaak meer NI belasting. Dit kan je later terug vragen.

heyhey, ik merk dat er al een hoop mensen in londen zitten. nu is mijn vraag hebben jullie nog een plekje over voro een studente die 6 maand naar londen moet om stage te lopen of kennen jullie iemand en natuurlijk betaal ik ervoor. ik zou dat namelijk heel erg fijn vinden. owja het is vanaf januari en dan 6 maand. ben 19 jaar en ga stage lopen in hotel.

dus heb je een plekje of ken je iemand die een plekje heeft mail me dan aub(ik moet namelijk voor oktober rond hebben en ben nog niet veel opgeschoten,helaas).

Vriendelijke groeten,

Lotte

P.S.: m’n mail is [EMAIL=“sweetest_love@live.nl”]sweetest_love@live.nl graag onder vermelding woning londen,aub. is wat duidelijker voor mij;)