Ik verhuis op 25 Okt naar Plymouth, in zuid-west engeland. Ik ga daar samenwonen met mijn Engelse vriend. Ik ben heel veel te weten gekomen over emigratie en weet inmiddels hoe het ongeveer in zijn werk gaat. Maar waar ik gewoon niet achter kan komen is hoe het zit met verzekeringen. En dat vind ik nou juist erg belangrijk. Ik heb het over wettelijke aansprakelijkheid verzekering, uitvaartverzekering, levensverzekering, inboedelverzekering, maar ook hoe het zit met AOW, WW en WAO. Wie wil mij vertellen hoe hij/zij het geregeld heeft nadat je geemigreerd bent. De eerste tijd zal ik trouwens niet werken. Heb wel genoeg geld voor mijn levensonderhoud. Zal de NHS mij dan ook dekken of is het verstandig voor vertrek nog een ziektekostenverzekering af te sluiten? Ik heb zoveel vragen, en zoveel rondgebeld en gelezen, maar kan de juiste antwoorden niet vinden. Wie heeft ze voor me? En nog een vraagje, welke papieren moet ik absoluut niet vergeten mee te nemen naar Engeland voor wat betreft het aanvragen van een NI nummer? Want na een paar weken settelen wil ik echt wel opzoek naar een baan.
een hoop van jouw vragen worstel ik ook nog steeds mee, en helaas, mijn datum voor ‘verhuizen’ (ook naar engelse vriend) staat nog niet vast, ik hoop binnen nu en 6 maanden :rolleyes:
Naar wat ik heb gehoord zijn er maar weinig mensen echt goed verzekerd in engeland, in ieder geval niets vergeleken met hier. met name de inboedel en levensverzekering schijnen daar gruwelijk veel geld te kosten
wat betreft uitkeringen AOW, WW hebben wij als immigranten pech, die krijgen we geloof ik niet. 1 van de voorwaarden van in het land blijven is namelijk dat je in eigen onderhoud kan voorzien (of iemand hebt die dat voor je kan doen) op de staat teren zit er dus niet in
Van andere mensen heb ik merendeels gehoord dat die nog een ziektekostenverzekering afgesloten hebben in nederland, maar als je voor vast gaat zal dit natuurlijk moeilijk zijn
Aangezien mijn situatie eigenlijk heel veel op de jouwe lijkt heb ik ook nog een paar vraagjes, hopelijk kun je me hiermee helpen?
Ik vraag me af met wat voor een budget je ongeveer zou moeten vertrekken, gezien je natuurlijk nooit binnen de eerste maand een baan hebt, en daarna misschien alleen tijdelijk werk
Ook ben ik benieuwd hoeveel tijd het jou gekost heeft om het plan definitief door te drukken (ben zelf al geruime tijd bezig en het lijkt wel of ik maar niks opschiet) <_<
hopelijk heb ik je hier iets mee geholpen en ik wens je veel succes met de verhuizing
laat ons nog eens weten hoe het bevalt in engeland
Er is helaas niet voor alles een oplossing. Voor een deel van de vragen hebben we hier aanvullende info staan: http://www.joho.nl/forum/index.php?board=76
Ondere andere over de gevolgen voor de sociale voorzieningen.
Hoe het exact zit in Engeland met de National Security weet ik niet, misschien kan je vriend nog wat navragen?
Wat ik wel weet is dat als je een Nederlandse verzekering wilt, je de Global Traveler verzekering kan afsluiten, die is juist gericht op mensen die voor langere tijd (of zelfs definitief) in het buitenland verblijven. Eventueel met een hoog eigen risico, dan betaal relatief weinig, maar ben je in ieder geval goed verzekerd als er echt iets gebeurt. Aanvullend naast de ziektekosten kan je je ook verzekeren voor WA, Reizen, en nog wat andere zaken. Zie www.joho.nl Mocht tezijnertijd blijken dat de verzekering niet meer zo nodig is, kan je die altijd nog opzeggen.
Wat AOW, WW, WAO betreft kan je het beste even op de link kijken die ik bovenaan heb gegeven.
succes, en als je verder nog vragen hebt laat het even weten!