Inschrijven hoeft niet, geen idee of je in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering. De meeste mensen gaan naar de UK om te werken. Je krijgt dan een National Insurrance number. Soort sofienummer eigemlijk, je betaalt dan ook belasting. Ziektekostenverzekering heb je niet nodig. Je kunt je bij iedere willekeurige huisarts in schrijven, zorg is gratis!
Ben je nog op zoek naar werk in Engeland? Ik heb diverse functies in Schotland openstaan…
Als je informatie wilt kun je een berichtje achterlaten.
Groet, Marije
ik ben bij barclays gegaan en was een piece of cake
heb meteen een rekening zeker als je wat kan storten iedere mnd…
betreft inschrijven kan wel
vul een eea 1 form in via home office effe googlen
als het goed is kan je dan een pas krijgen een soort verblijfsvergunning
betreft uitkering je komt alleen in aanmerkingen als je langer dan 3 mnd in het land woont.
geldt ook voor jobseeker allowance
wat trouwens iets van 80 pond per 2 wkn is .
:vak02:
Goededag .
Wij zijn nu wel van België hoop dat dit niet stoort…
Maar wij willen in maart 2010 verhuizen naar engeland…
Maar nu heb ik hier ergens eens gelezen dat dat gratis kan …
Maar mijn vriendin die dan mee verhuist heeft naar de ambasade gebelt && daar zeide ze dat je per man 1000 moet betalen voor een visum …
&& dat je dat om de 10 jaar moet betalen ?
Ook is het moeilijk om er werk te vinden?
&& hoeveel geld neem je best mee?
Hallo,
Ik woon nu al anderhalf jaar in Engeland, dus heb ervaring met het verhuizen naar de UK.
Het is niet nodig om een visum aan te vragen, tenzij je geen inwoner bent van de EU.
Ook inschrijven is niet nodig naar mijn weten, maar ik ga hier naar de universiteit, dus misschien dat het anders is als je werk gaat zoeken in Engeland. Een telefoontje naar de Nederlandse/Belgische ambassade in Engeland zou hier helderheid over moeten geven.
Het aanvragen van een bankrekening bleek ook voor mij zeer moeilijk. De banken in Engeland willen graag weten of je een betrouwbare klant bent, dus vragen van mensen in Engeland bankafschriften van de afgelopen 3 jaar.
Echter buitenlandse bankrekeningen gelden hiervoor niet. Waardoor je gevraagd wordt om een bewijs van adres (bijvoorbeeld huurcontract), een brits telefoonnummer en een geldig identificatiebewijs.
Dit levert problemen op omdat je om de huur te betalen of een woning te regelen meestal een britse bankrekening nodig hebt en ook voor een telefoon contract heb je een bankrekening en adres nodig.
Ik heb uiteindelijk een ‘pay as you go’ (prepaid) telefoon gekocht en heb kunnen regelen met mijn huisbaas om het huurcontract te tekenen voordat ik een rekening had door van te voren borg te betalen.
Daarmee kon ik vervolgens een Passport rekening bij HSBC aanvragen.
Na een jaar zonder problemen met die rekening kan HSBC je vervolgens ook andere rekeningen aanbieden omdat je bewezen hebt betrouwbaar te zijn en een krediet geschiedenis hebt opgebouwd.
De basis rekening die je in t begin krijgt heeft absoluut geen extra mogelijkheden. Het is puur een plek om je geld op te zetten en af te halen. Je hebt geen recht op een overdraft, credit card of lening.
Maar met een brits paspoort zouden deze dingen allemaal een stuk simpeler moeten zijn omdat je dan eigenlijk gewoon weer ‘thuis’ komt te wonen.
Hallo allemaal,
Ik heb nood aan een beetje, veel :), informatie…
Ik ben afkomstig uit Belgie en woon sinds November 2007 in Engeland. Ik ben mijn vriendje gevolgt want die ging voetballen bij een Engelse ploeg.
Ik ben uitgeschreven in Belgie en heb door de Belgische ambassade hier in Engeland een ander identiteitskaart gekregen (nog altijd met de nationaliteit Belg dus).
Ook ben ik dus niet meer bij een mutualiteit (voor de ziekenkas dus) aangesloten in Belgie want dat gaat niet als je in het buitenland woont.
Ik woon hier dus al anderhalf jaar. Ik werk niet maar ben een huisvrouw, ik heb ook geen national insurance nummer, mijn vriend wel.
Ik veronderstel dat dat is voor een ziektekostenverzekering dan? dat als je in het ziekenhuis ofzo moet worden opgenomen…?
Ik heb nu dus gewoon een beetje bang dat als er iets met mij zou gebeuren, als ik ziek zou vallen, ik ben nergens “verzekerd”, dus zou alles zelf moeten betalen. Ik wil gewoon weten wat ik moet doen voor een national insurance nummer dan en of ik dan werk moet hebben om er een te krijgen.
Ook wil ik graag weten of je hier iets van een uitkering kan krijgen als je niet werkt (is momenteel nog niet mogelijk omdat ik mijn vriend moet rondvoeren, die nog geen rijbewijs heeft)
Ik las dat sommigen hier zeiden dat je je hier niet hoeft in te schrijven?
Hoe bedoelen jullie dat dan? Zijn jullie nog altijd ingeschreven in Nederland en werken jullie hier en jullie hebben een national insurance nummer?
Ik wil dit graag nu allemaal weten omdat het voetbalseizoen er bijna op zit, en wil weten wat de beste oplossing is voor mijn sociale zekerheid, zou mij graag terug in Belgie laten inschrijven en daar een ziektekostenverzekering terug hebben en dan hier gewoon, ja, verblijven…
Kan je dan ook in belgie bij een mutualiteit zijn en hier tegelijkertijd een national insurance nummer hebben zodat als je hier naar de dokter moet voor een kleinigheid dat je niet helemaal naar Belgie terug moet…
Sorry voor al de vragen maar zou er een stuk mee opschieten als ik hier de antwoorden op weet.
Het national insurance nummer is nodig om te kunnen werken (in Nederland sofinummer) en niet per se nodig voor de NHS (national health insurance, ‘ziekenfonds’). Sterker nog, als je in de UK als toerist langskomt en onverwachts ziek wordt of je been breekt, wordt je ook gewoon door de NHS verzorgt en hoef je niks te betalen.
Dus wat ziekenkosten betreft hoef je je echt geen zorgen te maken. Ben je trouwens wel ingeschreven bij een GP? Dat kan ook gewoon zonder een national insurance nr te hebben.
Als het je gerust stelt kan je natuurlijk wel een national insurance nummer aanvragen, daarvoor moet je wel kunnen aantonen dat je of een baan hebt of op zoek bent naar een baan, dus sollicitatiebrieven kunnen tonen.
Wat betreft uitkeringen, weet ik niet wat je kan krijgen, er was hier eerst al een post over, voor iemand die net naar Engeland ging verhuizen en uiteindelijk kwam het erop neer dat hij wel recht had op korting op council tax bijv maar geen job seeking benefits oid.
Wat betreft inschrijven, het werkt hier gewoon anders. Ik kan het eigenlijk alleen met Nederland vergelijken, niet met Belgie. Maar in Nederland moet je je echt inschrijven, met bewijs van identiteit en waar je woont etc, in Engeland, is laat je alleen de council weten dat je er woont zodat je wel de goede council tax betaalt en vervolgens kan je je ook op de electoral role laten bijschrijven voor plaatselijke verkiezingen (en wat overigens ook handig is wanneer je een credit card of mortgage aanvraagt bijvoorbeeld.) Maar dit gaat gewoon per telefoon of via internet, dus je hoeft niet langs om je te identificeren.
p.s. wanneer je je bij de GP (huisarts) inschrijft, krijg je ook meteen een NHS card en een NHS nummer.
en voor de duidelijkheid, ik heb me wel uitgeschreven in Nederland. De meesten zeggen wel dat het niet hoeft, maar eigenlijk moet het wel. (vanwege gemeentebelasting etc)
Ik heb ook begrepen dat je je moet uitschrijven, ga ik vanmiddag doen. Volgens mij moet je hier doorgeven dat je gaat emigreren. En volgens mij is dat ook zo’n beetje het enige wat je moet doen… Weet iemand of je zomaar je spullen mee kunt nemen naar Engeland? Dat was ik namelijk wel van plan, we gaan met twee auto’s vol die kant op… Dank voor evt. info!
Spullen meenemen is geen enkel probleem, ik maakte me eerst ook zorgen dat ik bonnetjes van tv’s enzo moest kunnen laten zien, maar het enige waar ze naar kijken is of er geen illigalen in je kofferbak zitten
hey,
daar u niet lang geleden bent geemigreert bent naar uk, zou je me mss kunnen helpen.
Wat zijn de stappen dat ik moet doen, als ik als een belg naar uk wil vestigen.
Voorlopig heb ik nog werk in belgie tot eind september. Maar ik wil mij nu al informeren, of eventueel nu al mij gaan vestigen.
Hoe kan ik (voorlopig), zo goedkoop mogelijk een domicilie(adres) vinden.
Alvast bedankt.
hallo,
ik ben hier nieuw, en hoop dat ik dit niet naar verkeerde persoon stuur )).
Graag had ik info opmijn volgende vraag/probleem.
Ik woon en werk nu in belgie.
Maar binnenkort, binnen paar maanden is het gedaan.
Ik zou graag in uk willen wonen. Maar ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken , als een belg in Uk gaan woenen.
Ik dacht, nu al mijn adres al verplaatsen, en al de andere papierwerk in orde brengen, tegen dat ik hier volledig verhuisd ben.
Moet ik nu al een huis/studio/kamer huren, om mijn adres daar te zetten, of kan ik almijn papieren in orde brengen zonder daar voorlopig iets te huren. dat zou natuurlijk ideaal zijn, anders moet ik hier in belgie, en in uk huur betalen.
Alvast bedakt
hallo
ik kom uit belgië en ik zou graag emigreren naar de UK samen met mijn vriend want hij gaat daar studeren. Mijn vraag is dus of je moet betalen voor een visum en of dat moeilijk te krijgen is ?
groetjes