Checklist emigreren naar Groot-Brittanie

Beste allemaal,

Voor het werk van mijn vriend gaan wij twee jaar in Engeland wonen. Hij twee jaar en ik kom een paar maanden later. Ik heb veel gezocht op info, maar kan niet echt heel duidelijk vinden wat ik allemaal precies moet doen. Ik heb hier op een rijtje gezet wat ik weet wat ik moet doen en ik heb wat vragen gesteld. Alle tips, aanvullingen en commentaren zijn zeer welkom.

• Als ik het goed begrepen heb hoef je geen visum of iets te regelen. Omdat het in Europa is mag je gewoon verhuizen naar Engeland.

• In Engeland moet je een NI-number hebben. Dit krijg je als je gaat werken of werk zoekt. Ben je verplicht zo een nummer te hebben, als je bijvoorbeeld onbetaald stage gaat lopen of als je helemaal niet meer werkt.

• Hoe draag je je belasting af?

• Als ik het goed begrijp ben je vanzelf ziekenfondsverzekerd als je je aanmeld bij een dokter? Premie hoef je of niet te betalen of als je meer verdiend wordt het vanzelf afgedragen.

• Moet je nog extra verzekeringen afsluiten voor bijvoorbeeld je inboedel? Werken dit soort verzekeringen ongeveer hetzelfde als in Nederland?

• Wij hebben een motor die hier verzekerd is en willen die graag meenemen, maar willen hem niet invoeren. Is het mogelijk hem bijvoorbeeld te laten verzekeren op de naam van iemand anders en dan bijvoorbeeld gewoon mee te nemen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

En dan nog een hele algemene. Zijn er dingen die ik nog moet doen als ik bovenstaand geregeld heb?

Hopelijk hoor ik snel iets van jullie!!

Groetjes Micha

Welkom :slight_smile:

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk op je vragen te antwoorden, hoop dat je er wat aan hebt:

• Als ik het goed begrepen heb hoef je geen visum of iets te regelen. Omdat het in Europa is mag je gewoon verhuizen naar Engeland.
    Klopt helemaal.

• In Engeland moet je een NI-number hebben. Dit krijg je als je gaat werken of werk zoekt. Ben je verplicht zo een nummer te hebben, als je bijvoorbeeld onbetaald stage gaat lopen of als je helemaal niet meer werkt.
    Als je wil werken heb je inderdaad een NI nummer nodig, die vraag je aan bij het job-centre, is in principe zo gebeurd.
    Weet eigelijk niet hoe het zit als je niet werkt, NI is National Insurance dus lijkt me dat je het nodig hebt.

• Hoe draag je je belasting af?
    Gaat automatisch van je salaris, hoef je helemaal niets zelf aan te doen!

• Als ik het goed begrijp ben je vanzelf ziekenfondsverzekerd als je je aanmeld bij een dokter? Premie hoef je of niet te betalen of als je meer verdiend wordt het vanzelf afgedragen.
    Zoals vraag 2, NI is de ziekenfonds, en zodra je aanmeld bij een dokter wordt je geregistreerd bij de NHS

• Moet je nog extra verzekeringen afsluiten voor bijvoorbeeld je inboedel? Werken dit soort verzekeringen ongeveer hetzelfde als in Nederland?
    voor de rest werken de verzkeringen inderdaad hetzelfde, auto, huis, inboedel enz. Enige verschil is dat je het elk jaar moet vernieuwen.

• Wij hebben een motor die hier verzekerd is en willen die graag meenemen, maar willen hem niet invoeren. Is het mogelijk hem bijvoorbeeld te laten verzekeren op de naam van iemand anders en dan bijvoorbeeld gewoon mee te nemen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
    Denk niet dat verzekeraars je willen als hij op nederlands kenteken staat, ik ben daar met m’n auto ook mee bezig geweest.
    **In principe mag je niet langer als 6 maanden rondrijden op buitenlands kenteken, maar ik zou hem zelf gewoon in NL geregistreerd en verzekerd houden, en gewoon je mond dicht houden verder… **

En dan nog een hele algemene. Zijn er dingen die ik nog moet doen als ik bovenstaand geregeld heb?
Ik denk dat je alles wel onder controle hebt, je ben al een stuk verder als ik was toen ik hierheen kwam!

Hoi WME,

Dankjewel voor je duidelijke snelle reactie!! Ik heb er nog wel twee vraagjes aan overgehouden…

• Als je niet gaat werken of onbetaald stage gaat lopen. Hoe betaal je dan belasting? Of is je council tax dan voldoende?

• Is je NI-number van de dokter hetzelfde als die van wanneer je gaat werken?

Woon je trouwens zelf in Engeland? Zo ja hoe bevalt het? Ik heb er erg veel zin in!! Ik ga in Poulton-le-fylde wonen, een stadje tegen Blackpool.

:dag:

Council tax is denk ik inderdaad het enige wat je dan betaald.

het is een stuk meer als in NL dus het zou goed kunnen.

Ik denk dat je als je niet werkt geen NI nummer nodig hebt, maar enkel het NHS nummer wat je van de dokter krijgt, ik zou dit nog wel ff nagaan want hier heb ik geen ervaring mee, ikzelf mag jammer genoeg wel gewoon elke dag aan het werk.

Ik woon inderdaad in Engeland, ben vorig jaar Juli verhuisd.
Het bevalt me prima, al heb ik het best wel ff moeilijk gehad met de manier waarom dingen hier geregeld (of juist niet) worden.
Nederland is een heel inventief land en heeft overal wel een oplossing voor en is continue bezig dingen te verbeteren, terwijl je het hier maar moet doen met wat er 50 jaar geleden bedacht is.

Alles is oud en het wordt pas vervangen als het echt heel erg nodig is.

Ik ben bezig ons huis op te knappen, en dat gaat hier een heel stuk moeizamer als het in Nederland had gegaan bijvoorbeeld.

D’r zijn ook wel positive dingen natuurlijk, het land zelf is prachtig, en ik heb net een nieuwe auto gekocht die me in Nederland het dubbele gekost had, dus ik ben blij :slight_smile:

Fijn om één en ander te lezen over het wonen in Groot-Brittanie!! In Januari 2010 vertrekken mijn man en ik (met onze 3 kindjes) naar Woking, bij Londen Onwijs spannend!! Dus leuk om jullie ervaringen en tips te lezen!
Wanneer ga je micha?

Prettig om te horen dat ook anderen met vragen rondlopen omtrent een verhuizing naar Engeland :slight_smile:

Ik heb bijv vragen over pensioen - het schijnt dat je elk jaar dat je buiten Nederland woont, 2% van het Nederlandse pensioen verliest.

Een verschil met Nederland is dat je je niet aan hoeft te melden bij een ‘bevolkingsregister’. Je kunt hier dus volkomen opgaan in de anonimiteit…
Niettemin wil men wel weten (bijv wanneer je een lening wilt afsluiten) of je echt wel in de UK woont. En dan is een bankafschrift met je adres voldoende.
Mijn ervaring tot nu toe is dus dat het een aanbeveling is om zsm een bankrekening te openen in de plaats waar je gaat wonen.

Wij duiken eerdaags ook in de papiermassa… dus mocht ik nog dingen tegenkomen dan zet ik ze erbij!!

Wat een reacties allemaal! Leuk om te lezen. Ik las ergens dat je je nergens hoeft in te schrijven in Engeland, dat vind ik ook maar heel vreemd om me bij neer te leggen :wink: Als het zo is, is het natuurlijk gewoon zo, maar het voelt heel raar.

Wij gaan trouwens naar Blackpool (poulton-le-fylde) verhuizen, voor het werk van mijn vriend. Hij zit er nu al 10 dagen iedere keer en als ik mijn diploma in Nederland heb gehaald gaan we echt, als het goed is rond de carnaval.

dat heb ik inderdaad ook gehoord, wij gaan via het werk van mijn vriend en gaan dus wel even navragen of daar iets aan te doen is…

Momenteel woon ik (sinds januari) in Witney, een redelijk grote plaats in de buurt van Oxford. Het is veertig minuten met de bus naar Georgestreet in Oxford. Witney is een tijdelijk adres, ik ben op zoek naar een huis in het noorden van Cornwall, om precies te zijn in Bude.

De huizenmarkt is anders dan in Nederland.
Men kent hier het ‘voorlopig koopcontract’ niet.
Dat betekent dat het kopen van een huis een bijzonder spannende aangelegenheid kan zijn: tot op het laatste moment kan de koper van de koop afzien, zonder enige boete. Daardoor is de huizenmarkt levendig, maar 40% van de transacties gaat uiteindelijk niet door.
En je kunt ook merken dat de Engelse banken sinds de krediet crisis heel wat voorzichtiger zijn met het verstrekken van hypotheken…

Inderdaad, ik heb ook 3 maanden lang niet lekker geslapen, 10 weken tot de contract exchange en dan nog zo’n 4 weken tot completion, god wat was ik blij toen het allemaal voorbij was :slight_smile:

Het is inderdaad een stuk moeilijker om een hypotheek te krijgen, zonder een flinke aanbetaling kom je nergens, het wordt pas makkelijk als je meer als 25% aanbetaling hebt, dan zijn ze ineens wel geinteresseerd omdat je geen risico meer bent voor ze.
100% hypotheek hoef je helemaal niet op te rekenen.

Heb het even nagevraagd hier bij partner-lief want zelfs na 2 jaar hier wonen wist ik dat niet zeker of je een NI nummer moet hebben als je niet werkt.
Het schijnt wel degelijk het geval te zijn dat je er eentje moet hebben (was bij mij een puinhoop om te krijgen 2 jaar geleden, pff)
Maar ook om je healthcare dus hier betaald te krijgen moet je hem aanvragen, ook als je niet werkt, want dan betekend het dat de staat het betaald
Bij mijn weten is het dus wel het geval, het is gelinkt aan het healthcare systeem
In het ergste geval moet je naar een “grote stad” en in de buurt, dat was bij mij het geval
ze konden me in ieder geval niet accomoderen qua tijd betreft, ik had toendertijd namelijk al werk, en daar werd weinig rekening mee gehouden!
het interviewtje zelf stelde niets voor!

Hoop dat je hier iets mee kunt

Denise Melanie

Ik heb er totaal geen moeite mee gehad om het NI te krijgen hoor, ffies naar het Jobcentre voor een interview en 2 weken later heb je het in de post.

Hoi allemaal, eindelijk na een jaar heb ik eens de tijd genomen om op een forum te kijken en wat leuk om te lezen.

Ik ben vorig jaar augustus verhuisd naar Engeland en woon sinds kort met mijn Engelse vriend in Bury St. Edmunds (zo’n half uur van Cambridge vandaan). Zodra ik verhuisd was heb ik mij ingeschreven bij een Dokterspraktijk; Op deze manier krijg je je NHS nr (National Health Insurance number) Dit heeft in principe weinig te maken met je NI nr (je National Insurance Number).

Ik had bijvoorbeeld een NHS nr nodig om gratis de pil te krijgen…
Of om een afspraak te maken bij de dokter…
Om me in te schrijven bij de tandarst (veel tandartspraktijken kosten geld per afspraak, deze worden niet vergoed via je je National Health Insurance en moet je zelf betalen)

Omdat ik de eerste maanden als Au pair werkte en dus zwart betaald kreeg had ik geen NI nr nodig.
Totdat ik een aantal maanden geleden ging solliciteren naar een vaste baan!! Ik heb geen moeite gehad met het krijgen van mijn NInr.
Je belt je locale JobCentre, deze maakte voor mij een afspraak in Ipswich bij een bureau voor immigranten etc. Een kort interview gehad daar waarom ik een NI wilde hebben. Twee weken later ontving ik een brief met mn NI nr erin. Wel moet je ervoor zorgen dat je voldoende bewijs hebt:
-Wie je bent, kopie paspoort etc
-Een bewijs dat je op zoek bent naar een baan of een baan aangeboden hebt gekregen
-Bewijs waar je woont: huurcontract, bankafschrift etc.

Succes!
Maaike

Hoi allemaal,

Ik heb met veel interesse meerdere topics doorgelezen over het emigreren. Ik heb na vele jaren wikken en wegen toch besloten om te gaan verhuizen en ga me in of in de buurt van Leeds vestigen. Ik kom in een warm nest terecht, omdat ik vele Engelse vrienden daar heb wonen. Dit betekend echter wel dat ik geen voorbeeld heb in mijn directe omgeving die me kan vertellen wat ik nodig heb.

Het is me volledig duidelijk wat ik moet doen zodra ik daar geland ben, maar mijn brandende vraag blijft deze:

Welke documenten heb je nodig als Nederlander als je je daar wil gaan vestigen? Uiteraard begin je met je paspoort, maar moet je nog andere documenten kunnen presenteren die alleen op Nederlandse bodem (bij het gemeentehuis) of via de ambassade te verkrijgen zijn?

Wat is jullie ervaring hiermee?

Groetjes!

Ik las net nog even alle berichtjes door over de emigratie en zag iets over het ‘verlies’ van pensioenopbouw als je in Engeland gaat wonen. Ik ga voor 3 jaar naar Engeland, dus weet niet of dit op iedereen van toepassing is, maar via het svb (sociale verzekeringsbank) heb ik een vrijwillige verzekering af laten sluiten (AOW en nabestaandenuitkering). Om dat stukje verlies wat ik in Engeland dus niet opbouw, te compenseren. Misschien een idee! Op hun website kun je daarvoor e.e.a. downloaden!

Hoi Soulfire,
Gefeliciteerd met je beslissing. Wat een mazzel dat je daar vrienden hebt zitten! Ik moet van ‘scratch’ beginnen.
Wat voor mij het belangrijkste is: hoe is het vinden van werk in Engeland? Mijn engels is goed, zoals bij de meeste Nederlanders. Maar weet je van bv je vrienden hoe je je daar het beste financieel kunt redden?
En hoe je aan een baan kunt komen? Ik hoor het graag van je.

Hoi Manja,

Ik heb het geluk gehad dat 1 van de vrienden die daar woont nu ook geëmigreerd is, vanuit Finland in dit geval. Ik zal hieronder een stuk kopiëren wat zij mij als ervarings deskundige op het hart heeft gedrukt.

“I’ll tell you about some things that came as slight surprises for me - I’m not sure how things are in Netherlands but there are some big differences compared to Finland at least. First of all: if you want to do almost anything “official”, that is, apply for a job or open a bank account for example, you’ll always be asked for “proof of residence”, sometimes proofs for all the addresses you’ve been living for last year, or even last 5 years. In Finland authorities have an official records of where people live, but here’s nothing like that. Not even post offices have any records of who lives where, they just carry the mail by the address. So, to get started with was quite difficult, as I didn’t have almost anything they would have approved as proper proof of residence. You’ll need a rental agreement maybe to prove it, or any official paper sent to your address by bank or authorities, or a household bill (=electricity, water, council tax, landline telephone/internet, or tv-licence). Good idea would be to try and open a bank account as soon as you get here, because when you manage to get a bank to approve your “proofs”, you’ll have mail from the bank and it’s approved by many others then.”

“Another thing that you might want to do right in the beginning, is to apply for NI (National Insurance) number. They’ll do an interview in local jobcentre for it, and it takes up to 4-8 weeks to actually get the NI number and a card to prove it. Even though employers can employ you without NI number, some of them are very hesitant to do so and at least one employer told me straight away that they won’t even consider hiring anybody without NI number. Jobcentre people are very nice and helpful at least here in York, I found sometimes getting things sorted out over telephone can be really difficult but once you get to talk to somebody in person things get solved more easily. In general here’s much more paperwork to be done and forms to fill out than at least in Finland - I’m not easily overwhelmed by filling out forms but it’s been close sometimes here, hehe :P”

Mbt de beste manier om een baan te vinden vertelde zij ook: MONSTERBOARD!! Zowel in NL als UK werkt Monsterboard super goed.

Job agencies zijn anders in de UK dan hier in Nederland over het algemeen, de ratio goede agencies vs slechte agencies ligt daar veel negatiever. Wij zijn best verwend wat dat aan gaat en de algemene consensus die ik van mijn vrienden heb gehoord is dat agencies over het algemeen niet hard voor je zullen rennen. Persoonlijk contact, dus langs gaan e.d. als je dan ook maar iets nodig hebt schijnt daar echter wel bij te helpen ipv bellen.
Het is echter wel raadzaam om je direct bij 1tje aan te melden zodra je een huurcontract hebt getekend, zodat je je NI nummer aan kan vragen.

Hoop dat dit weer iets helpt!

Groetjes

Hoi Soulfire,

Geweldig alle info! Hardstikke bedank (en je vriendin ook)t! Het lijkt me een heel gedoe zeg! Zet me wel even met beide benen op de grond.
Maar stel nou dat je net als ik een beetje gespaard hebt om in ieder geval de eerste 3 maanden te overleven, en in die drie maanden moet het gewoon lukken om aan een baan te komen. Kun je dan toch een huurcontract aangaan? Dit vraag in verband met het bewijs dat je moet overleggen bij een bank of werkgever. Wat vragen ze eigenlijk wanneer je een kamer of zo wilt huren? Vragen ze naar bewijs van inkomen? Want in principe zou ik dat niet hebben.

Wow, het klinkt allemaal zo moeizaam…

Groetjes,

Manjamoon

Hoi allemaal.

Ik ben vier jaar geleden in Londen komen wonen met mijn Engelse vriend.
Kan mij nog herinneren dat ik mij bij mijn gemeente in Nederland moest uitschrijven en dat ik voor de Belasting een formulier moest invullen van waar ik naar toe ging en waarom en voor hoe lang etc.

Toen ik eenmaal in Londen was ging mijn NI aanvraag niet zo soepel, ik werd van hot naar her gestuurd en het duurde wel 5 maanden, maar de NI aanvraag schijnt nu beter geregeld te zijn. Je kan overigens wel werken zonder NI nummer, je krijgt dan gewoon een tijdelijk nummer van je werkgever toegewezen, maar dan betaal je wel meer belasting, maar dat kan je dan weer terugvragen. Het belasting jaar is overigens van april tot april.
Als je hier werkt check dan even met de Inland Revenue of je in de juiste Tax Code categorie valt en of je niet teveel belasting betaalt. Ook als je van baan verandert altijd checken.

Een bankrekening openen ging iets makkelijker. Kan mij herinneren dat ik mijn paspoort mee moest nemen, bewijs van werkgever en gas/water/electra rekeningen.

Ik heb mij ook aangemeld bij de ‘gemeente’ voor de council tax en de Electoral Roll. Ik hoor vaak dat het goed is om je bij de Electoral roll aan te melden vanwege je credit rate.

Huisarts was geen probleem. Wat betreft de tandarts, die nemen niet altijd NHS patienten aan. Dus als je via de NHS een tandarts wil, dan moet je even rondbellen. De NHS heeft een goede website met informatie. Een tandarts via de NHS is goedkoper, maar de wachttijden kunnen langer zijn. Schoonmaak en foto’s kostte me 46,50 dacht ik.

Na een paar maanden in de UK verscheen er ineens een ‘Arrival in the United Kingdom’ formulier in de brievenbus van de Inland Revue (UK belastingdienst), die wilden weten waar ik vandaan kwam en waar ik de afgelopen vijf jaar had gewerkt.

Mijn Nederlands rijbewijs heb ik bij de DVLA in Wimbledon om laten zetten in een Engels rijbewijs. Dat ging makkelijk en zo hoefde ik niet mijn rijbewijs en paspoort op te sturen.

Mijn paspoort moest overigens vorig jaar verniewd worden, dat heb ik bij de Ambassade in Londen laten doen. Ging supersnel.

Je bouwt hier trouwens als je werkt ook UK state pension op. Ik had hier een gat, omdat ik in januari begon met werken en het taxjaar loopt van april - april, maar dat gat heb ik aangevuld.

Als iemand nog vragen heeft, hoor ik het wel.
Succes met jullie move!

groetjes

Christina