Hoi iedereen! Ben al een tijd aan het lurken maar heb mij nog nooit aangemeld. Hoop dat het okay is dat mijn eerste post een lijstje met vragen is
Eerst even een snelle introductie: ik ben enkele jaren geleden afgestudeerd als journaliste, ben toen een paar jaar gaan reizen (Canada, Australia, etc.) en inmiddels al weer een tijdje terug in Nederland. Ik woon in het noorden waar het vrijwel onmogelijk is een baan in mijn studierichting te vinden dus mijn beste optie was om naar het westen te verhuizen. Maar ik ga veel liever naar een Engelstalig land en besloot uiteindelijk dat ik ga proberen in London een baan te vinden en zal daar halverwege juni naartoe gaan.
Ik heb al veel handige tips en informatie op het forum gelezen maar er zijn toch nog wel een aantal dingen onduidelijk voor mij en ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft en een antwoord voor mij heeft. Alvast bedankt
• **Job agencies: **Na aankomst wil ik natuurlijk proberen z.s.m. een baan te bemachtigen en naast online hiervoor kijken (ik heb gelezen over Monsterboard) wil ik mij ook inschrijven bij job agencies. Hebben jullie wellicht adressen van een aantal goede en/of grote vestigingen in London?
• Ik hoef niet perse een baan in mijn studie richting te vinden, maar wil gewoon zo snel mogelijk aan de slag. Wel het liefst in de administratieve richting, zijn hier wellicht specifieke job agencies voor zijn?
• **Bewijs van adres: **Voor de aanvraag van veel dingen (zoals een bank account) heb je een bewijs van adres nodig. Nu ben ik van plan om in eerste instantie een kamer te huren in een shared flat wat betekend dat ik geen officiële papieren zoals gas/elektra rekeningen, huurcontract, etc. op mijn naam met dat adres heb. Enig idee wat ook officieel is, makkelijk/snel aan te vragen en wat ik wel zou kunnen gebruiken? Ik zat te denken aan een klantenkaart van een supermarkt maar dat zal wel niet officieel genoeg zijn als bewijs?
• **Banken: **ik heb me hier nog niet in verdiept dus ik weet niet of er veel verschillen zijn voor normale persoonlijke rekeningen maar is er een bank die jullie aanraden of juist afraden voor mij om een rekening te openen? Zitten er hoge kosten aan een rekening vast? En zijn er kosten in Engeland verbonden aan bijvoorbeeld pinnen?
• Wijken in London: Aangezien ik nog geen werk heb, weet ik ook nog niet in welk deel van London het handigst is voor mij om een shared flat te vinden. Hebben jullie wellicht tips voor goede wijken, of juist wijken die moeten worden vermeden?
• NHI: Ik heb al veel gelezen over de NHI, maar het klinkt te goed om waar te zijn. Zoals het nu lijkt zou ik na aanvraag van een NHI nummer via een huisarts enkel kosten voor tandarts en eventuele recepten voor medicijnen moeten betalen. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld als er iets gebeurt waardoor ik in het ziekenhuis terecht kom, wie betaalt dat dan? Ik snap namelijk niet waarom de Engelse overheid dit zou betalen. Als ik aankom ben ik immers geen Britse burger en heb nog geen werk dus waarom zou ik dan meer rechten hebben als bijvoorbeeld een toerist die een reisverzekering moet afsluiten voordat ze naar Engeland gaan?
• **Verblijsvergunning: **Heeft iemand hier ervaring meet een (wellicht verplichte) aanvraag van een verblijfsvergunning? Aan de ene kant lees ik dat dit niet nodig is omdat zowel Nederland als Engeland onderdeel zijn van de EU, aan de andere kant lees ik ook dat dit na enkele jaren moet worden aangevraagd.
• **Mobiel netwerk/SIM kaart: **Ik wil in eerste instantie een prepaid SIM kaart kopen voor mijn huidige mobiel zodat ik in ieder geval te bereiken ben op een Engels nummer en langer de tijd heb om naar een goede mobiel te zoeken. Welk mobiele netwerk vinden jullie het beste? En kan ik een SIM kaart gewoon in een supermarkt kopen?
• Ik heb al veel op het forum rondgeneusd naar informatie maar ik kan altijd meer advies gebruiken Dus heb je ervaring met verhuizen naar Engeland/London en heb je nuttige tips of ben je tegen dingen aangelopen die je vantevoren niet had verwacht dan zou ik het super vinden als je me daar alvast wat over kan vertellen.
Wow, dat is echt een hele lijst geworden, sorry! Maar alvast super bedankt als jullie me met een of meerdere dingen kunnen helpen