Mijn naam is Viviane en ik wil graag informatie over emigreren naar Engeland.
Ik wil namelijk graag met mijn zoontje van bijna 2 naar Engeland toe, maar weet niet goed waar te beginnen. Ik weet niet wat er allemaal voor nodig is. Heb momenteel hier in Nederland ook geen baan en alleen maar een tijdelijke woonruimte (ben wel bezig om een baan te krijgen, maar het schiet niet echt op).
Ben het helemaal zat hier in Nederland… Wie oh wie kan mijn helpen om die grote stap te gaan zetten?
Mijn naam is Aida Smajilovic. Mijn doel is om in Engeland te gaan werken en wonnen. Mijn beroep is administratief medewerker. Ook heb ik universitaire studie Psychologie en pedagogiek afgerond in mijn land van herkomst Bosnie en Herzegovina. Als er iemand is die mij wat tieps kan geven zou ik het op prijs stellen.
Hoewel ik je reden erg onduidelijk vind, want wat denk je in Engeland te vinden wat er niet in Nederland is. Het weer is minstens net zo erg als in Nederland, over het algemeen is de gehele levensstandaard lager in Engeland dan in Nederland. En hoewel met sommige banen meer verdient, zijn veel producten veel duurder dan in Nederland.
Als ik jou was zou ik van te voren goed bedenken wat je hier wilt gaan doen. Heb je bijvoorbeeld de juiste kwalificaties om werk te vinden? (Laat je diploma’s vertalen in het Engels) En hoe is de werkverleden. Heb je bijvoorbeeld minstens 2 goede referenties van vorige banen? Heb je genoeg contacten die voor je zoontje kunnen zorgen als jij aan het werk bent. Heb je genoeg spaargeld om het even uit te zitten als het vinden van een baan wat moeilijker gaat?
Ik ben zelf 3 maanden geleden naar Engeland verhuisd. En ik moet zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad, maar het is mij wel enorm tegengevallen om een baan te vinden. De administratieve bureacratie die je hier vindt is enorm.
Gelukkig kan je binnen de verschillende EU staten gaan en staan waar je wilt, ze noemen het zelfs geen emigreren maar verhuizen. Je bent dus vrij om je waar dan ook in Engeland te vestigen. (Weet je al waar?) Je hebt dus ook geen (werk)visum nodig.
Ik denk dat de eerste prioriteit is het zoeken van een baan. Hierna het verkrijgen van woonruimte. Het is dan erg belangrijk om rekeningen op jouw naam te krijgen (bijv gas, water) Ze gebruiken namelijk deze afschriften als bewijs van adres. Hiermee kan je een bankrekening openen.
Als ik jouw was zou ik eerst eens gaan informeren bij de gemeente (county) waar je wilt gaan wonen, hoe zit het met woningruimte, banen en sociale zekerheid? Geloof me er komt heel wat op je af als je verhuist naar het buitenland. Ik ben dus ook erg blij dat mijn partner (de reden voor de verhuizing) mij enorm gesteund heeft en dat ik het niet zonder hem had kunnen doen. Bedenk ook goed de emotionele impact op jezelf, familie en vrienden. Voor jou is het misschien een groot avontuur maar zij kunnen daar natuurlijk heel anders over denken.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en een realistisch beeld heb kunnen geven over verhuizen naar Engeland.
Originally posted by Gast: Ellen@26-10-2003, 14:54:52
** [FONT=Arial][SIZE=7][COLOR=blue]
Hoi Viviane,
Hoewel ik je reden erg onduidelijk vind, want wat denk je in Engeland te vinden wat er niet in Nederland is. Het weer is minstens net zo erg als in Nederland, over het algemeen is de gehele levensstandaard lager in Engeland dan in Nederland. En hoewel met sommige banen meer verdient, zijn veel producten veel duurder dan in Nederland.
Als ik jou was zou ik van te voren goed bedenken wat je hier wilt gaan doen. Heb je bijvoorbeeld de juiste kwalificaties om werk te vinden? (Laat je diploma’s vertalen in het Engels) En hoe is de werkverleden. Heb je bijvoorbeeld minstens 2 goede referenties van vorige banen? Heb je genoeg contacten die voor je zoontje kunnen zorgen als jij aan het werk bent. Heb je genoeg spaargeld om het even uit te zitten als het vinden van een baan wat moeilijker gaat?
Ik ben zelf 3 maanden geleden naar Engeland verhuisd. En ik moet zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad, maar het is mij wel enorm tegengevallen om een baan te vinden. De administratieve bureacratie die je hier vindt is enorm.
Gelukkig kan je binnen de verschillende EU staten gaan en staan waar je wilt, ze noemen het zelfs geen emigreren maar verhuizen. Je bent dus vrij om je waar dan ook in Engeland te vestigen. (Weet je al waar?) Je hebt dus ook geen (werk)visum nodig.
Ik denk dat de eerste prioriteit is het zoeken van een baan. Hierna het verkrijgen van woonruimte. Het is dan erg belangrijk om rekeningen op jouw naam te krijgen (bijv gas, water) Ze gebruiken namelijk deze afschriften als bewijs van adres. Hiermee kan je een bankrekening openen.
Als ik jouw was zou ik eerst eens gaan informeren bij de gemeente (county) waar je wilt gaan wonen, hoe zit het met woningruimte, banen en sociale zekerheid? Geloof me er komt heel wat op je af als je verhuist naar het buitenland. Ik ben dus ook erg blij dat mijn partner (de reden voor de verhuizing) mij enorm gesteund heeft en dat ik het niet zonder hem had kunnen doen. Bedenk ook goed de emotionele impact op jezelf, familie en vrienden. Voor jou is het misschien een groot avontuur maar zij kunnen daar natuurlijk heel anders over denken.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en een realistisch beeld heb kunnen geven over verhuizen naar Engeland.
Groetjes van Ellen **
Hallo Ellen.
Ik ga over een paar maanden ook naar Engeland verhuizen. Naar Newcastle wel te verstaan. De reden van vertrek is ook mijn partner. Kun je mij misschien vertellen hoe het zit met medicijnen verkrijgen. En de vergoeding daarvan. En ik heb dan wel een adres om te wonen maar kan ik dan gewoon een bankrekening openen? Ik trek bij mijn partner in. Hoe zit het met national insurance? Ik hoop dat je me wat tips en antwoorden kunt geven. Bedankt,
Ik woon zelf sinds juli in Engeland. Wat Ellen zegt is waar. Veel bureaucratische rompslomp. Wat tips:
NI nummer
Voor een National Insurance number moet je bij je dichtsbijzijnde social security office zijn. Je hebt wel een reden nodig om een aan te vragen (een baan). Tot die tijd kun je wel werken op een temporary national insurance number, die krijg je van je werkgever.
Bankrekening
Een bankrekening heb ik geopend door een mijn vriend schriftelijk laten te verklaren dat ik daar woon + een bewijs dat hij op dat adres woont. Dat was voldoende. Erg handig om meteen een bankrekening te openen i.v.m. werk. Maar asl jij dat niet kunt, zul je inderdaad rekeningen op jouw naam moeten krijgen.
Dokter
Voor wat betreft dokters etc.: gewoon aanmelden bij een praktijk bij jou in de buurt en zij vragen dan ook NHS nummer aan. Naar de dokter gaan is gratis, de pil ook, maar andere medicijnen kosten wel geld. Daar zijn standaard kosten voor, ik geloof zo’n 6 pond per recept, maar ik weet het fijne er niet van.
Werk
Schrijf je meteen in bij alle uitzendbureaus; ik had meteen een (tijdelijke) baan. Is niet meteen top, maar er komt wat geld binnen. Ook handig is om job alerts te ontvangen; ik krijg ze van totaljobs.com, de guardian, monsterboard, jobtrack en fish4jobs. Er zijn vast nog wel meer te vinden. Kijk ook in regionale krant. Hier is dat de Evening Mail (in Birmingham).
Een tijdelijke baan in de UK is gemakkelijk te vinden, maar het is hoofdzakelijk in telemarketing of market research. <_<
Bij het vinden van een vaste baan ligt het een stuk lastiger. Ik de telemarketing en market research zijn heel veel europeanen, die met hetzelfde probleem zitten. Ze hebben een diploma, werkervaring, e.d., maar geen Brits paspoort… Dat schijnt in Engeland het belangrijkste te zijn om uiteindelijk een goede baan te krijgen…
De meeste banen, die je kunt krijgen zijn de banen, waarbij je nederlands moet gebruiken…
ook ik ben op zoek naar informatie over verhuizen naar Engeland (doh) wat ik me met name afvraag is, hoe zit het met verzekeringen afsluiten???
naar wat ik gehoord heb zijn de verzekeringen erg duur en veel mensen schijnen ze niet eens afgesloten te hebben :blink:
Bijvoorbeeld een inboedelverzekering (zo heette het dacht ik :unsure: ) Zouden daar trouwens andere regels voor zijn als je een kamer bij iemand kunt huren en moet je inderdaad net als hier zo’n verzekering afsluiten???
Ik heb een vraagje, mijn familie komt uit Engeland maar nauw ben ik Nederland zat en wil ik hier alles achter me laten om daar of in USA een nieuwe start te maken, maar kan ik omdat mijn familie uit Engeland komt naar Engeland emigreren??
Groetjes,
best mensen, het valt allemaal best mee met het emigreren
ik heb 2jaar geleden al mijn spullen opgepakt, huis verkocht en ben verhuisd naar de UK.
Het levenspeil vind ik hier helemaal niet lager overigens, eerder hoger. Wat je wel hebt is een veel groter klasse veschil. Veel meer mensen en veel meer minder hoog opgeleiden dan bv Nederland.
Ik vond het erg makkelijk om een baan te vinden, het duurde me 2 weken en die baan heb ik 1,5 jaar gehad. Je hebt het niet echt moeilijk qua papierwerk want je bent een EU national dus je hoeft verder niet zoveel te doen. Inderdaad een National Insurance number aanvragen en een bankrekening openen. Dat laatste is redelijk wat papier werk want ze zijn erg bang voor witwassers.
Ook een hypotheek kan lastig zijn als je niemand kent (bv een engelse partner) want je moet dan 6 jaar Credit historie laten zien maar daar kan een grote Nederlandse bank wel bij helpen.
Over het algemeen (zeker de grote steden) is hier alles te verkrijgen, het weer is ook ongeveer gelijk aan Nederladd (waar ik zit hebben we zelfs minder regen) en de mensen zijn erg vriendelijk en hulpzaam.
Dr heerst hier ook veel meer een familiesfeer, iedereen gaat lekker naar de pub op vrijdagavond na werk om te kletsen en zelfs oma zit aan het bier.
Ik vind het ook makkelijker om heir op te klimmen op de beroepsladder dan in Nederland. Als je je bewijst kan je uitgroeien naar een hele goede functie, in Nederland duurt het vaak veel langer, je hebt de papieren nodig en als je te jong bent word je geacht de verantwoordelijkheid niet te kunnen dragen.
Ik ben erg blij om hier te wonen en ook al heeft het zijn voor en nadelen (zoals ieder land) is het niet moeilijk om hier te aarden.
In maart 2006 ben ik vetrokken naar Engeland en heb er geen moment spijt van! Ik kan niet zeggen dat de levenstandaard lager is of hoger het is anders dan in NL. Over het algemeen vind ik het hier relaxter. Wel hangt er veel af van de county waar je je in gaat vestigen. En wat werk betreft ikhad de baan die ik grag wilde binnen 2 weken. In de gezondheidzorg is er enorm veel werk als care workers, financieel geen vetpot maar je krijgt over het algemeen goede trainingen en dat is ook wat waard. Ik heb binnen 8 maanden een promotie gemaakt en had hiervoor nog nooit in de gezondheidszorg gewerkt.
Aangezien ik ook naar Engeland (Leeds) ga (maar momenteel nog in Duitsland woon) heb ik ook een paar vraagjes voor de experts:
Ik las over de hypotheek historie, ik moet dus mijn Nederlandse bank (en voor mij dan ook de Duitse) mijn historie laten beschrijven voordat ik een hypotheek krijg?
Heeft iemand van jullie een auto ingevoerd naar Engeland, als ik de mijne niet op tijd kwijtraak wil ik hem graag meenemen, wat moet je daar voor doen?
Alvast veel dank, ook voor de positieve verhalen (maar ja, Duitsland verslaan is niet erg moeilijk daarbij :-))
Als jij een EU nationaliteit bezit dan kan jij binnen de EU vrij wonen, werken en je vestigen. Je hoeft dan dus géén residents permit aan te vragen en kan gewoon in Engeland gaan wonen. Als je een andere nationaliteit bezit (van buiten de EU) dan ligt het anders.
Hallo Ferry,
Als jij je auto wilt meenemen dan kan dat. Je hebt dan volgens mij wel een uitklaringsbewijs nodig voor de douane. Inboedel kan jij binnen de EU zonder problemen verhuizen. Wat het handigst is, is om even de gemeente van je woonplaats te benaderen. Zij kunnen volgens mij ook een uitklaringsbewijs afgeven (of dit is alleen voor inboedel als je naar buiten de EU vertrekt). Anders moet je gewoon even de douane bellen. Dat heb ik toen ook gedaan
Ik ga binnenkort ook naar de UK verhuizen. Mijn partner woont er al 2 jaar en sinds ruim 1 jaar ben ik bezig om mijn emigratie goed voor te bereiden.
Inmiddels heb ik een bankrekening, dokter, tandarts e.d. Bij de bank heb ik ook gevraagd naar een brandverzekering, inboedel, diefstal e.d. Ik vind het eigenlijk wel meevallen. Als ik het me goede herinner was de premie ongeveer 30 pond per maand. Maar dan heb je alleen je huis/inboedel verzekerd.
Wat betreft de zorgverzekering; Door aanmelding bij een dokter naar keuze, registreer je je bij de NHS. Anders dan in Nederland betaal je geen maandpremie bij de NHS. Als je hulp nodig hebt, dan krijg je dat. Afhankelijk van of je werkt of een uitkering hebt, betaal je wel/niet of gedeeltelijk.
Voor een bezoek aan de huisarts hoef je niets te betalen. Als je medicijnen nodig hebt, dan moet je die vaak zelf betalen (als je werkt) anders zijn ze vaak gratis.
Bij de tandarts heb je 3 prijsklasses;
15,90
+/- 40
+/- 130
Voor een tandarts bezoek betaal je elke 6 mnd 15,90 pond. Dus ga je 2x per jaar (2x 15,90=31,80 pond). Dit is alleen de controle.
Als je vullingen/wortelkanaalbeh. e.d. nodig hebt, dan ga je naar de 2e prijsklasse (+/- 40 pond). Van dit bedrag gaat wel weer de 15,90 van de controle af. Je betaald dan dus 26 pond.
Als je kronen/bruggen nodig hebt, ga je naar de 3e prijsklasse.
Volgens mij bestaat er ook zoiets als private healthcare. Hoe dit zit weet ik niet. Maar volgens mij moet je hier wel zelf veel bij betalen.
Je zegt dat je momenteel geen baan hebt in Nederland. Als het goed is heb je wel een (bijstands)uitkering. Informeer eens bij sociale zaken. Volgens mij kan je voor een bepaalde periode naar het buitenland mét behoud van uitkering. Dat is in elk geval handig in het begin!
Ik heb een Russisch arts-assistent diploma, maar in Nederland is het moeilijk om een baan in de gezondheidzorg te vinden wegens laag waardering van mijn diploma. wat voor mogelijkheden heb ik daar?
Ik zou graag ook van alles willen weten over verhuizen naar Engeland. De reden daarvoor is dat ik graag bij mijn vriend wil zijn alleen zou bij god niet weten waar ik moet beginnen met informatie zoeken. Zo heb ik namelijk 3 kinderen en zou graag willen weten wat daar dan de mogelijkheden voor zijn. Ze zijn wat dat betreft nog vrij jong…6, 4 en 1 jaar en ik weet gewoon uit ervaring van anderen dat jonge kinderen de taal snel oppikken. Hier thuis ben ik er ook druk mee bezig door alles wat ik ze zeg en vertel daarna in het engels te vertalen enz. Het gaat ze behoorlijk goed af trouwens:slywink: Hoe gaat dat bijvoorbeeld straks op school…moeten ze naar een gewone engelse school, zijn er ook internationale scholen enz enz…ook zou ik van alles willen weten over verzekeringen, werk, paspoort en al dat soort dingen…kortom: Ik wil gewoon alles weten!!!:biggrin: Zou er heel erg blij mee zijn als iemand mij hiermee zou kunnen helpen.
Probeer de meest recente versie van “Living and Working in Britain” van David Hampshire te pakken te krijgen VOOR je naar de UK vertrekt! Sommige bibliotheken hebben de pil - ongeveer 5 cm dik - te leen, anders kost hij je minimaal 29 euro. Als je serieus naar UK wilt verhuizen is dit boek een must.
Probeer of een baan te krijgen via een nederlands bedrijf dat vestigingen in de UK heeft, of neem een baan bij een engels bedrijf dat hier zit en geef aan dat je op termijn geinteresseerd bent in een overstap naar de UK. Kijk via sites als Monsterboard welke vacatures er zijn in de engelse regio waar je naartoe wilt, welke opleidingen daarvoor gevraagd worden en kijk of werkgevers eigenlijk wel geinteresseerd zijn in je.
Laat zowiezo alle certificaten, diploma’s niet alleen vertalen maar ook waarderen/vergelijken. Let op dat Engelse CVs er anders uit zien.
Zelfs hoog opgeleiden (HBO) hebben moeite zomaar een baan te krijgen - ondanks EU regels. Kennis van mij met HBO diploma kreeg advies hele opleiding in UK over te doen van werkgevers waar ze solliciteerde.
Vriendin met HBO diploma en ruime ervaring als management assistente, kreeg alleen maar werk aangeboden als kamermeisje bij hotels. Recent op BBC nieuws: schoonmakers, kamermeisjes etc worden slecht betaald, krijgen zelden contract - zijn in wezen rechteloos.
Overigens 2 weken terug gehoord dat het engelse platteland momenteel verlegen zitten om seizoensarbeiders voor bijvb aardbeienpluk e.d. Geen idee hoe je aan zo’n baan komt plus: het was voor delen van de UK onder water stonden.
Denk eraan dat het dood normaal wordt gevonden dat je werkweek meer dan 40 uur is - exclusief reistijden. In London vind men het niet vreemd om 1 a 2 uur te doen over enkele reis naar/van kantoor.
Houd er rekening mee dat het leven daar stukken duurder is; je daar een nieuwe vriendenkring zal moeten opbouwen, het nog steeds een klasse-maatschappij is en er weldegelijk cultuurverschillen zijn tussen ons en Engelsen.
Als je single was en je daar vrienden, kennissen, of familie hebt, zou ik het proberen. Maar je hebt ook de verantwoordelijkheid voor je zoontje.
Hoe ga je de eerste tijd overbruggen als je nog geen baan hebt resp. op je eerste salaris wacht? Heb je een financieel vangnet als het niets wordt en je misschien terug wilt naar Nederland? Houd je er rekening mee dat eventuele rechten in Nederland op pensioen etc bevroren worden, tenzij je regelingen treft? Hoe reageert de sociale dienst?
Misschien dat je niet gelijk of binnen een jaar terug wilt - maar wat staat je te wachten als je per ongeluk na een paar jaar terug moet/wilt, omdat het je niet (meer) lukt je hoofd boven water te houden?
Ook ik heb het een eind gehad hier en wil al langer naar de UK, maar door het praten met mensen daar, financiele adviseurs en vrienden en kennissen hier, het bijhouden van het nieuws en verzamelen van informatie hoop ik een goede afweging te kunnen maken voor ik de stap waag.
Ik ben Christel en 23. Ik ben van plan om binnenkort naar Engeland te verhuizen, dichtbij Birmingham. Mijn vriendin is Engelse en ik wil graag bij haar zijn. Ik trek bij haar in, dat is al duidelijk. Het werk zoeken hebben we grotendeels al uitgezocht. Ik kan gewoon gaan werken als ik daar ben.
Ik vraag me af hoe het zit met dingen als diploma’s en bankrekeningen en ziektekostenverzekeringen.
En ik zou graag in contact komen met mensen die de overstap naar Engeland al gemaakt hebben…