Hallo emigranten,
Zelf ben ik in mei 2007 geemigreerd naar Bristol met mijn kat. Ik ben ruim 1 jaar bezig geweest alles voor te bereiden en uit te zoeken afgezien van het feit dat mijn man hier al 2 jaar woont.
National Insurance Number
Zorg dat je zo snel mogelijk een NI (=sofinummer) aanvraagd.
Dit doe je bij een jobcentre (CWI).
Je dichtsbijzijnde jobcentre kan je vinden op www.jobcentreplus.gov.uk.
Voor het aanvragen moet je een afspraak maken (duurt gem. 1week).
Zorg dat je in elk geval de volgende bescheiden met je meebrengt:
- paspoort
- bewijs dat je solliciteert (voldoende: een sollicitatie email, die je vanuit Ned. stuurt, naar
een uitzendbureau in UK)
meer info: www.google.nl zoeken op “NI number”.
Bankrekening
Dit kan heel lastig zijn, vooral als je in Engeland niemand hebt en je op eigen houtje gaat.
De meeste banken willen graag een “proof of address” zien.
Dit kan een waterrekening, council tax (gemeentelijke belasting) o.i.d. zijn
Om dit te krijgen moet je vaak een huis huren op je eigen naam en om een huis te huren heb je geld nodig, dus werk en om je loon te ontvangen weer een bankrekening.
Soms is het dus een heuze cirkel waar je in belandt.
Zelf heb ik hier geen last van gehad omdat mijn man hier al een bankrekening had en ik bij zijn bank een rekening heb afgesloten.
De rekening heb ik eigenlijk al geopend terwijl ik hier nog helemaal niet woonde, maar alleen op vakantie kwam (het adres van mij heb ik natuurlijk wel gezet op het adres van mijn man)
Ze hadden alleen mijn paspoort nodig en hebben een check gedaan bij een soort BKR in Engeland. Deze bank was Lloyds, misschien dus het proberen waard voor jullie.
Werk
Het ligt denk ik een beetje aan je instelling. Als je jezelf te goed vind om een tijdje schoon te maken of minder leuk werk te doen, kan je het moeilijk krijgen. Denk eraan: niet leuk werk = tenminste werk = inkomen.
Je kunt proberen via een website in Nederland al werk te vinden in Engeland (www.gumtree). Dit is wel lastig. Alle uitzendbureau’s (UZB) willen nu eenmaal zien wie ze naar hun klanten sturen. Daarnaast verschiltlen de vacatures van uzb’s bijna elke week. Jij bent er (nog) niet, dus is er wel iemand anders die direct kan beginnen.
Ik heb wel in Nederland contact gezocht met diverse uzb’s. Mijn voordeel was wel dat ik bijna elke maand in Bristol was en in die periode dus ook langs uzb’s ging om me voor te stellen (compleet met cv, vertaalde diploma’s en een vertaalde aanbevelingsbrief). Ik raad jullie dan ook aan om in elk geval voor je definitieve vertrek in Engeland langs te gaan en dit soort dingen te doen. Ik heb echter pas een baan gekregen nadat ik hier 1,5 mnd woonde.
Woning
Woningen zijn hier in Bristol makkelijk te vinden. Ik denk dat dit geldt voor heel Engeland.
Er zijn 2 manieren:
-de council (gemeente) huizen, maar die kan je als buitenlander vergeten
-de particuliere verhuurders (landlords).
Mocht je hier van plan zijn voor altijd te blijven wonen, dan raad ik je aan je zo snel mogelijk bij een housing association/council in te schrijven om, zij het pas over een paar jaren, kans te maken op een council huis
Voordeel council huizen t.o.v. particuliere verhuur
*Council huizen zijn vaak stukken goedkoper (200-300 pound per mnd voor 2slaapk.) dan
particuliere huizen (550+ pound per mnd voor 2slaapk)
*Als je eenmaal een council huis hebt dan hoef je niet steeds weer te verhuizen. Bij
particuliere verhuurders komt het vaak voor dat ze hun huis willen verkopen (dus jij eruit
moet), of zelf weer in het huis willen wonen (dus jij eruit moet).
Particuliere huizen
Particuliere huizen kun je gemakkelijk vinden via internet (www.gumtree.nl , www.upmystreet.nl, www.trade-it.co.uk, www.google en dan zoeken “property rent in(plaats)”.
*Meestal wordt er gevraagd naar een deposit (borg) en dit is minimaal 1 maand huur.
*In de meeste woningen zijn geen huisdieren toegestaan
*let er op dat de vaste lasten (water, electr., gas, council tax) vaak nog bovenop de
maandelijkse huur komt. Soms zitten deze vaste lasten ook al in de huur, maar dan staat het
in de advertentie erbij (incl. bills). Dit is vaak het geval als je een kamer huurt in een huis.
*veel landlords willen een referentie hoe jij bent als persoon en met name of je een goede
huurder bent; en die heb je niet als je uit het buitenland komt.
Diploma’s
Je kunt altijd naar een stad gaan zonder diploma’s en hopen dat je snel werk vindt. Net als in Nederland zal dit vaak laag/ongeschoold werk zijn, maar werk=werk=inkomen!
Mocht je diploma’s hebben dan zal ik je aanraden deze te laten vertalen (www.google zoeken op diploma vertaling of www.ibg.nl ‘naar buitenland’). Mij heeft dit 75 euro gekost.
Heb je werkervaring dan adviseer ik je om een aanbevelingsbrief te laten schrijven (in het Engels) door je baas.
Huisdieren
Dit is een hoofdstuk op zich. Je mag sinds een paar jaar je huisdier (hond,kat,fret) meenemen naar Engeland. Dit kan tegenwoordige zelfs zonder je harige vriend in quarantaine te plaatsen.
Bedenk wel dat het niet goedkoop is om je huisdier mee te nemen naar Engeland en je niet in aanmerkingen komt voor veel woonruimte, kortweg omdat ze geen huisdieren toestaan!
*je huisdier moet een europees paspoort hebben (verkrijgbaar bij dierenarts)
*je moet bij invoer met je huisdier via een special route reizen. Deze moet zijn erkend door de
PET travel scheme.
*je huisdier heeft allerlei vacinaties nodig
- rabies inenting + bloedtest (+/-150 euro)
- chip laten inbrengen
- alle overige vacinatie updaten
en voor vertek;
- worm en tekenbehandeling bij de dierenarts
Volgens mij heeft het mij zo’n 300-400 euro gekost (incl. de aanschaf van een goede reiskooi waarin mijn kat voldoende ruimte had om te staan,liggen,voor een wc en haar mandje…ik wilde zo graag naar Engeland, zij had hier niet om gevraagd en dan daarbij is het voor dieren een stress om zolang te moeten reizen.
Neem hiervoor ruim de tijd! Het duurt vanaf rabiesinenting en de daarbijbehorende positieve bloedtest minimaal 6 maand voordat je je dier mag meenemen zonder dat het in quarantaine moet.
Wil je meer weten over het meenemen van je huisdier naar Engeland email me dan op [EMAIL=“baby_girl_nr0@hotmail.com”]baby_girl_nr0@hotmail.com
Ik hoop dat jullie zo wat verder zijn gekomen in je zoektocht naar emigratie!