Zoek info over emigreren naar Engeland

Over het algemeen zie ik hier inderdaad volwassenen, dus dit is meer voor de jongeren;

ga eerst een jaartje als au pair werken in engeland, dan kan je je settelen daar, en diverse dingen regelen en zoeken terwijl je in engeland ben, dit is veel handiger,

dit heb ik zelf ook gedaan, ik ben zelf half engels en half nederlands, en heb familie en vrienden in engeland zitten…

maar ik wilde niet echt afhankelijk van hun zijn en daarom ben ik zelf eerst gaan werken als au pair… je hebt dat vaak overdag de hele dag vrij (om te studeren, of in dit geval een baan, huis en informatie te krijgen), je krijgt minimaal 60 pond per week en je hebt kost en inwoning!

maar je moet wel opletten of je bij een goeie au pair agency gaat, ik raad in ieder geval www.smartaupairs.com aan omdat je daar zeg maar back up heb integenstelling tot au pair world, want als je je er dan niet op je gemak voelt of er is een probleem met de familie, dan heb je een (ook nederlands) spreekpunt en kan er eventueel een andere familie voor je gevonden worden)

(als je je au pair familie een brief laat schrijven dat je daar dan ook woont, kan je die zelfde dag ook een bankrekening laten openen trouwens, zonder poespas of problemen)

hoop dat dit een beetje helpt

1 like

Hoi Marco,

Ik ben ook van plan om over ongeveer 2 jaar naar Engeland te verhuizen.
Ik wil daar graag gaan werken als RSPCA inspector.
Maar hoe kan ik het allemaal het beste aanpakken?
Ik heb niet echt een idee hoe ik het allemaal moet regelen.
Mijn engels is ook niet zo goed dus ik wil na mijn opleiding dierenartsassistente een opleiding engels gaan doen op MBO niveau, is dat bijv. voldoende?
En het papierwerk bijv.paspoort , visum?

Groeten Madeleine

Hai Joos,
op 1 oktober ga ik in live take careers solliciteren, heb je die baan gedaan?
Kan ik wat vragen stellen?
groetjes,
Jade
[EMAIL=“bjadie@hotmail.com”]bjadie@hotmail.com

Hoi Joos,

Wat leuk voor je!

Ik wil ook graag naar Engeland. Heb me al bij diverse websites ingeschreven waaronder Austin Benn, maar ze willen liever iemand die er al woont, en dat vind ik nu knap lastig. Ik ben van beroep doktersassistente en heb veel dingen geleerd die een verpleegkundige ook kan.

Mijn idee was om naar London te gaan… Maar kan jij mij een tip geven?

Groetjes,
Vliegje

Vliegje79, Ik heb zelf gemerkt dat - aangezien de arbeidsmarkt hier iets anders werkt dan in NL (zie mijn eerdere posts) - je het beste een Engels adres op je CV kunt zetten.

Heb je misschien familie of een kennis die je hiermee kan helpen? Als je helemaal niemand hebt raad ik je - tenzij je heel erg sterk in je schoenen staat - af om te emigreren. Het kan in het begin heel erg eenzaam zijn en zonder hulp kan het je behoorlijk lastig gemaakt worden om telefoon, woning, NI nummer of een bankrekening te regelen i.v.m. die “proof of residence” hier… Als je dan ook al met een nieuwe baan begint heb je daar echt geen tijd voor lijkt me.

Als je wel iemand hebt raad ik je aan gewoon de stap te wagen en ter plekke actief te solliciteren, gegarandeerd dat je binnen een paar weken direkt aan de slag kunt. Voor wat betreft Londen, de huurprijzen kunnen behoorlijk oplopen dus denk ook aan de counties dichtbij Londen (met de metro/trein zit je zo in het centrum).

Geachte emigranten in spé,

Bij een emigratie naar het buitenland komt veel kijken. Het is handig om uw diploma’s, getuigschriften en eventuele uittreksels uit het GBA in Nederland te laten vertalen en beëdigen, zodat ook in het emigratieland uw papieren rechtsgeldig zijn.

Mocht u nog op zoek zijn naar een beëdigd vertaler, kijk dan eens op de website: www.degroottranslations.nl of stuur een email naar info@degroottranslations.nl

Vriendelijke groeten,
Eefke de Groot

Lieve mensen,

Na lang wikken en wegen (ongeveer 14jaar) heb ik voor mijzelf de knoop doorgehakt. Ik wil graag verhuizen naar Engeland. Ik heb regelmatig bij vrienden gelogeerd en het heeft mij altijd getrokken. Nu mijn man is weggevallen wil ik toch opnieuw beginnen. Ik heb op www.ukjobsnet.co.uk gekeken en er staan er behoorlijk wat jobs ‘te koop’ dus altijd het bekijken waard! Ook de huizen op www.pastures-new.co.uk staan leuke huizen… Ik heb al veel adviezen opgepikt maar zijn er nog mensen die mij en mijn kids misschien verder kunnen én willen helpen zodat ik niet helemaal alleen sta in mijn (natuurlijk eigen)keuze? De vrienden in Brandon Suffolk zijn inmiddels terug in de US… Ik zou graag in Brandon Suffolk gaan wonen… wie oh wie kan/wil mij een steuntje in de rug zijn?

Grtjs

Een tip die ik iedereen wil geven: Ga niet blind voor de jobs die op internet worden aangeboden. Heel veel job agencies werken met “spook-vacatures”: Ofwel die zijn al lang niet meer relevant of simpelweg verzonnen, enkel en alleen om mensen “lekker” te maken om bij hen te registreren. Ik spreek niet alleen uit ervaring, een goede vriend van mij heeft voor zo’n agency gewerkt en heeft om diezelfde reden zijn baan opgezegd.

Echt, de allerbeste manier is om (eventueel online) de lokale kranten na te speuren op passende vacatures die direkt door werkgevers worden aangeboden. Wat betreft Brandon Suffolk … wellicht kan deze council site je verder helpen:

Als je specifieke vragen hebt: stel ze gerust!

Hallo allemaal,

Ook ik ben van plan om te emigreren naar engeland. Ik ga er gewoon op de bonnefooi heen, ook al weet ik dat het niet altijd van een leien dakje zal gaan. Ik heb niks te verliezen en een terugvlucht is zo geboekt…
Ik ben 18 jaar en doordat ik nog jong ben maakt mijn vader zich erg veel zorgen over mijn veiligheid. Ik ben van plan om naar liverpool te gaan, maar dit staat nog niet vast. Kan iemand mij vertellen of de angst van mijn vader gegrond is? Is er veel criminaliteit in engeland/liverpool. En is er ook iemand die mij wat meer kan vertellen over liverpool?

Zoals in elk land varieert de criminaliteit enorm per regio. Het beste kun je de cijfers nalezen op:

In Liverpool liggen de cijfers hoger dan het landelijk gemiddelde:

Theft from a vehicle offences 13.1 liverpool / 7.6 landelijk
Burglary dwelling offences 11.7 / 4.3
Sexual offences 1.1 / 0.9
Theft of a motor vehicle offences 6.2 / 2.9
Robbery offences 3.6 / 1.2
Violence against the person 27.0 / 16.7

Crime statistics are per 1,000 of the population within the local authority area.

Deze cijfers zijn van 2006/2007

Ik zou, voordat je vertrekt, toch maar zoveel mogelijk informatie inwinnen. Een National Insurance number, Bankrekening, Huisvesting en Werk; het kan soms wel maanden duren voordat je een van die zaken voor elkaar hebt, zeker als je in je eentje bent. Ik zou zeggen: lees de diverse posts hier maar eens goed door!

Hallo iedereen. Ik zou zoals zovele anderen hier willen emigreren naar Engeland (om specifieker te zijn, Plymouth). Deze thread heeft al zeer nuttige info geschonken, maar ik ben toch nog wat onzeker. Net zoals anne_carolien hierboven, ben ik nog redelijk jong (19). Behalve mijn diploma van de middelbare school heb ik dus nog geen verdere opleiding. Ik vraag me dus af of dit enorm veel verschil maakt voor een job te vinden in Engeland, aangezien ik hier las dat het sowieso moeilijk is. Behalve het Britse accent dat nog wat moet bijgewerkt worden is mijn Engels zo goed als maar zijn kan denk ik, dus dat is op zich geen probleem. Maar ja, die leeftijd hé. Oh ja, en ik woon in België, dit forum is het eerste dat ik tegenkwam en ik vond het een geschikte plaats om wat info te krijgen, ook al zijn het hier voornamelijk Nederlanders waarschijnlijk. Bedankt!

ale een ni nr wilt hoef je geen baan te hebben …
dan kan je via jobcentre een afspraak maken
je heb dus geen reden nodig
had de mijne in 1.5 mnd en ik werk nog niet
dussssssss

Hallo emigranten,

Zelf ben ik in mei 2007 geemigreerd naar Bristol met mijn kat. Ik ben ruim 1 jaar bezig geweest alles voor te bereiden en uit te zoeken afgezien van het feit dat mijn man hier al 2 jaar woont.

National Insurance Number
Zorg dat je zo snel mogelijk een NI (=sofinummer) aanvraagd.
Dit doe je bij een jobcentre (CWI).
Je dichtsbijzijnde jobcentre kan je vinden op www.jobcentreplus.gov.uk.
Voor het aanvragen moet je een afspraak maken (duurt gem. 1week).
Zorg dat je in elk geval de volgende bescheiden met je meebrengt:

• paspoort
  • bewijs dat je solliciteert (voldoende: een sollicitatie email, die je vanuit Ned. stuurt, naar
    een uitzendbureau in UK)
    meer info: www.google.nl zoeken op “NI number”.

Bankrekening
Dit kan heel lastig zijn, vooral als je in Engeland niemand hebt en je op eigen houtje gaat.
De meeste banken willen graag een “proof of address” zien.
Dit kan een waterrekening, council tax (gemeentelijke belasting) o.i.d. zijn
Om dit te krijgen moet je vaak een huis huren op je eigen naam en om een huis te huren heb je geld nodig, dus werk en om je loon te ontvangen weer een bankrekening.
Soms is het dus een heuze cirkel waar je in belandt.

Zelf heb ik hier geen last van gehad omdat mijn man hier al een bankrekening had en ik bij zijn bank een rekening heb afgesloten.
De rekening heb ik eigenlijk al geopend terwijl ik hier nog helemaal niet woonde, maar alleen op vakantie kwam (het adres van mij heb ik natuurlijk wel gezet op het adres van mijn man)
Ze hadden alleen mijn paspoort nodig en hebben een check gedaan bij een soort BKR in Engeland. Deze bank was Lloyds, misschien dus het proberen waard voor jullie.

Werk
Het ligt denk ik een beetje aan je instelling. Als je jezelf te goed vind om een tijdje schoon te maken of minder leuk werk te doen, kan je het moeilijk krijgen. Denk eraan: niet leuk werk = tenminste werk = inkomen.

Je kunt proberen via een website in Nederland al werk te vinden in Engeland (www.gumtree). Dit is wel lastig. Alle uitzendbureau’s (UZB) willen nu eenmaal zien wie ze naar hun klanten sturen. Daarnaast verschiltlen de vacatures van uzb’s bijna elke week. Jij bent er (nog) niet, dus is er wel iemand anders die direct kan beginnen.

Ik heb wel in Nederland contact gezocht met diverse uzb’s. Mijn voordeel was wel dat ik bijna elke maand in Bristol was en in die periode dus ook langs uzb’s ging om me voor te stellen (compleet met cv, vertaalde diploma’s en een vertaalde aanbevelingsbrief). Ik raad jullie dan ook aan om in elk geval voor je definitieve vertrek in Engeland langs te gaan en dit soort dingen te doen. Ik heb echter pas een baan gekregen nadat ik hier 1,5 mnd woonde.

Woning
Woningen zijn hier in Bristol makkelijk te vinden. Ik denk dat dit geldt voor heel Engeland.
Er zijn 2 manieren:
-de council (gemeente) huizen, maar die kan je als buitenlander vergeten
-de particuliere verhuurders (landlords).

Mocht je hier van plan zijn voor altijd te blijven wonen, dan raad ik je aan je zo snel mogelijk bij een housing association/council in te schrijven om, zij het pas over een paar jaren, kans te maken op een council huis

Voordeel council huizen t.o.v. particuliere verhuur
*Council huizen zijn vaak stukken goedkoper (200-300 pound per mnd voor 2slaapk.) dan
particuliere huizen (550+ pound per mnd voor 2slaapk)

*Als je eenmaal een council huis hebt dan hoef je niet steeds weer te verhuizen. Bij
particuliere verhuurders komt het vaak voor dat ze hun huis willen verkopen (dus jij eruit
moet), of zelf weer in het huis willen wonen (dus jij eruit moet).

Particuliere huizen
Particuliere huizen kun je gemakkelijk vinden via internet (www.gumtree.nl , www.upmystreet.nl, www.trade-it.co.uk, www.google en dan zoeken “property rent in(plaats)”.

*Meestal wordt er gevraagd naar een deposit (borg) en dit is minimaal 1 maand huur.
*In de meeste woningen zijn geen huisdieren toegestaan
*let er op dat de vaste lasten (water, electr., gas, council tax) vaak nog bovenop de
maandelijkse huur komt. Soms zitten deze vaste lasten ook al in de huur, maar dan staat het
in de advertentie erbij (incl. bills). Dit is vaak het geval als je een kamer huurt in een huis.
*veel landlords willen een referentie hoe jij bent als persoon en met name of je een goede
huurder bent; en die heb je niet als je uit het buitenland komt.

Diploma’s
Je kunt altijd naar een stad gaan zonder diploma’s en hopen dat je snel werk vindt. Net als in Nederland zal dit vaak laag/ongeschoold werk zijn, maar werk=werk=inkomen!

Mocht je diploma’s hebben dan zal ik je aanraden deze te laten vertalen (www.google zoeken op diploma vertaling of www.ibg.nl ‘naar buitenland’). Mij heeft dit 75 euro gekost.

Heb je werkervaring dan adviseer ik je om een aanbevelingsbrief te laten schrijven (in het Engels) door je baas.

Huisdieren
Dit is een hoofdstuk op zich. Je mag sinds een paar jaar je huisdier (hond,kat,fret) meenemen naar Engeland. Dit kan tegenwoordige zelfs zonder je harige vriend in quarantaine te plaatsen.

Bedenk wel dat het niet goedkoop is om je huisdier mee te nemen naar Engeland en je niet in aanmerkingen komt voor veel woonruimte, kortweg omdat ze geen huisdieren toestaan!

*je huisdier moet een europees paspoort hebben (verkrijgbaar bij dierenarts)
*je moet bij invoer met je huisdier via een special route reizen. Deze moet zijn erkend door de
PET travel scheme.
*je huisdier heeft allerlei vacinaties nodig

• rabies inenting + bloedtest (+/-150 euro)
  • chip laten inbrengen
  • alle overige vacinatie updaten
    en voor vertek;
  • worm en tekenbehandeling bij de dierenarts

Volgens mij heeft het mij zo’n 300-400 euro gekost (incl. de aanschaf van een goede reiskooi waarin mijn kat voldoende ruimte had om te staan,liggen,voor een wc en haar mandje…ik wilde zo graag naar Engeland, zij had hier niet om gevraagd en dan daarbij is het voor dieren een stress om zolang te moeten reizen.

Neem hiervoor ruim de tijd! Het duurt vanaf rabiesinenting en de daarbijbehorende positieve bloedtest minimaal 6 maand voordat je je dier mag meenemen zonder dat het in quarantaine moet.

Wil je meer weten over het meenemen van je huisdier naar Engeland email me dan op [EMAIL=“baby_girl_nr0@hotmail.com”]baby_girl_nr0@hotmail.com

Ik hoop dat jullie zo wat verder zijn gekomen in je zoektocht naar emigratie!

Hallo iedereen,

Het is heel tof om over jullie ervaringen en reacties te kunnen lezen.

Ik ben een 24-jarige Molukse en ben van plan om naar London te verhuizen. Momenteel ben ik aan het uitzoeken wat er allemaal geregeld moet worden. Ik woon op het moment in Wellington, Nieuw Zeeland met mijn vriend.

Ik heb de HAVO afgerond en ben toen op mijn 20e naar de kunstacademie gegaan waar ik documentaire fotografie heb gestudeerd maar daar ben ik 2 jaar later vanaf gegaan en heb zonder te weten waar ik begon mijn biezen gepakt en naar NZ verhuisd (zonder qualificaties maar met enig administratieve ervaring zoals filen/data entry etc) om bij mijn vriend te zijn.

Mijn eerste baantjes hier waren receptioniste/data entry operator, maar ik werd daar gauw heel erg moe van omdat ik het maar dull, mindnumbing werk vond dus heb ik mezelf proberen om hoog te werken naar het Personal Assistant/Executive Assistant niveau door vooral gewoon hard te werken en daardoor te bewijzen dat het allemaal te gemakkelijk was. Zeuren bij uzb’s en huidige werkgevers (managers) over dat het werk me verveelde en ik iets anders wilde doen wat meer inhoud had hielp ook. Ik heb een paar maanden als EA gewerkt bij verschillende Overheids instanties als the Ministry of Social Development en the Ministry of Health en heb ook even voor een project gefungeerd als fotograaf/designer bij Min.SocDev.
Voor de rest heb ik totdat mijn eerste werkpermit afliep gewerkt als designer/fotograaf bij Kirkcaldies&Stains (de Harrods ahem van Wellington) Ik freelance in mijn vrjie tijd als fotograaf voor verschillende agencies en ben mezelf design skills aan het aanleren om mijn portfolio te kunnen uitbreiden.
Om voor huur/eten/fun te kunnen betalen ben ik nu fulltime werkzaam als Accounts Adviser bij een semi-overheidsinstantie, een junior management functie die vooral om interne logistiek draait en people-person skills vereist. Het is waarschijnlijk mijn laatste baan hier want ik wil over een paar maanden naar Engeland gaan.
Ik spreek vloeiend Nederlands en vloeiend Engels (zonder accent) en weet wat het is om vrienden/familie achter te laten. Ik heb pas na een jaar hier zijn met de cultuur verschillen kunnen dealen maar heb er veel van geleerd en het heeft mijn ogen ge-opend

Ik ben me er heel goed van bewust dat Wellington London niet is. Ik heb in het verleden vaak citytrips naar Engeland gemaakt en ik weet dat Wellington t.o.v. London een dorp is en dat Wellington is nog een relatief veilige plek waar men nog op elkaar past en rekening met elkaar houd.
Maar ik mis Europa, is mis het ’ gritty city’ leven en het is altijd een droom van me geweest om in London te wonen. Kiwi’s zijn fantastische gastvrije mensen maar het lackt hier aan ‘zwarte’ cultuur; Ik mis de omgang die we in Nederland als mensen in een multiculturele samenleving hebben, ookal is die niet 100% perfect.
Een andere reden om naar London te verkassen is dat het DE creatieve hoofdstad van Europa is. Mijn plan is om daar een tijdje te werken (kantoor werk op hetzelfde niveau als mijn huidige baan) en als ik gesetteld ben mijn bachelor af te maken (of een nieuwe te beginnen).

Zou iemand me misschien een indicatie kunnen geven van hoe ik het (wel of niet) ga redden in London met mijn ervaringen en werk ethiek? [SIZE=2]Zal ik minder moeite hebben met de transitie dan iemand die rechtstreeks vanuit Nederland naar London gaat? Als ik daar een baantje heb, zit ik daar dan aan vast of kun je daar ook ‘tempen’? Helpt het dat ik overheidsinstanties als werkgevers op mijn CV heb wanneer ik werk ga zoeken? [/SIZE]

Groet.

B.

Hallo B,

Je zult het vast wel redden hier aangezien je je ook geredt hebt in NZ. Wat betreft je instelling m.b.t. werk kun je het moeilijk gaan krijgen, vooral als je geen (vertaalde) diploma’s o.i.d. in die richting hebt. Ik vrees dat je hier weer van beneden af aan moet beginnen en zeker niet direct als PA of EA aan de slag kan (maar je kunt natuurlijk altijd geluk hebben).

Zelf heb ik 4 jaar voor de overheid (ministerie van justitie) gewerkt voor ik hierheen kwam. Ik kan niet zeggen dat ik hierdoor voordelen heb gehad. Ik had zelfs een vertaalde aanbevelingsbrief van de hoogste officier van justitie, maar daar werd niet naar gekeken hoor.

Bij de uzb’s hebben ze zowel permanent als temporary werk. temporary houd na een bepaalde tijd weer op. Bij een permanente baan heb je na je proeftijd (3 of 6 mnd) een vast baan, maar die kan je natuurlijk ook weer opzeggen (met in achtneming je opzegtermijn, vaak 1 of 3mnd).

Nou ik hoop dat je iets aan deze info hebt.

Hey iedereen,

Ik ga dus binnekort ook verhuizen Naar the Uk…
Birmingham… Ik ga bij familie van mijn broer inwonen…
Dus dat is op zich geen probleem…
Er is mij wel vertelt dat ik me hier moet uitschrijven en daar in moet schrijven.
Maar waar moet ik me precies in schrijven daar…?

Om nog (dubbele) kinderbijslag te krijgen moest ik mijn uitschrijving en inschrijving ook weer opsturen of iets dergelijks… (ja ik ben nog vrij jong 17 )
Maar ik ga er naar toe voor mijn studie…
Moet ik mijn Tl diploma ook vertalen??
groetjes

Hallo Wij zijn nieuw op deze forum,ik Ben Paddy Mcgowan een brits burger,en ben getrouwd met een nederlandse en we hebben 2 kinderen met NL nationaleteit.
We willen graag naar Engeland emigreren (Essex) daar heb ik tevens mijn familie zitten.
Heb ook fam in nederland.
Het grootste probleem is dat ik bij een Sociale werkplaats werk en mijn vrouw een WAJONG uitkering heeft.Ik heb wel begrepen dat zij in de UK geen WSW hebben(WET SOCIALE WERKVOORZIENING). We hebben wel beide schoonmaak diplomas,En ik heb zelf diploma’s leidinggeven deel 1+2 Lage kade.We kunnen denk ik wel bij TESCO werken 24hr supermarkt.
of de schoonmaak.
hebben jullie meschien wat ideeen of tips om toch onze wens mogelijk te maken.
de reden waarom wij naar engeland willen is meer Space/klimaat/en het land zelf natuurlijk.daar liggen mn roots.
alvast bedankt
Paddy+Natasja McGowan enne de kids natuurlijk

Beste allemaal,

Omdat mijn man (uit Irak) in Nederland geen verblijfsvergunning kan krijgen zijn we op zoek naar een land waar we wél samen mogen wonen en werken.
Weet iemand of hij in Engeland mag wonen?

Groetjes,

Maria:wereld:

Hoi,

Ik las je vraag of je in Engeland wel met je Iraakse man mag wonen.

Helaas is het zo dat, als je man in Nederland (nog) geen vergunning heeft, je niet zomaar naar Engeland kan komen. Hebben jullie wel een vergunning aanvraag lopen? Is dit een verblijf bij partner of gewoon een onafhankelijke vergunning aanvraag (bv op basis van politiek/economisch asiel)?

Als je een aanvraag hebt lopen of een afwijzing hebt, ben je afhankelijk van de zogenaamde ‘dublin claim’. D.w.z. dat je een vergunning aanvraag altijd moet doen in het eerste Europese land waar je bent aangekomen.
Is dit Nederland geweest, dan ben je van Nederland afhankelijk.

Er zijn wel andere mogelijkheden maar daarover kan ik hier niet uitwijden en het is een hele lange weg die niet zeker is.

Jij mag je als Nederlandse (EU-onderdaan) overal in de EU vestigen en ook werken. Je hoeft je hier nergens in te schrijven (zoals de basis administratie in Nederland).

Hoi Judith,

Hartelijk dank voor je reactie.
Alan heeft 10,5 jaar in Nederland gewoond, maar krijgt geen verblijfsvergunning op basis van asiel (omdat hij uit Noord Irak komt, wat als veilig beschouwd wordt) of de pardonregeling (omdat hij ook in België asiel aanvraag heeft gedaan). Daarom hebben we op basis van verblijf bij partner (MVV) een verblijfsvergunning aangevraagd, maar dat is helaas ook niet gelukt. De komende 5 jaar mag Alan niet in Nederland wonen.

Ik was al bang dat Engeland lastig zou worden. Ik heb geen zin om wéér een lange onzekere weg tegemoet te gaan. We willen gewoon lekker ons leven gaan opbouwen, zonder procederen, zonder IND en dat soort zaken.

We zijn ook naar Turkije aan het kijken, ik hoop dat dat wat wordt. Mocht je nog een ander land weten (het allerliefste lekker warm :zon02:en niet te ver weg) dan hoor ik het graag.

Liefs,

Maria:wereld: