Hallo,
Ik heb het zo druk dat ik nog steeds niet uitgebreid kan mailen.
Ik woon in Birmingham. Tweede grootste stad van Engeland. In London heb je veel werk maar wonen in London is erg duur. In Birmingham is wonen nog goedkoper, dus vandaar die keuze.
Ik heb online contact genomen met iemand die hier woonde, ik had afgesproken met mijn man dat hij als eerst zou moeten gaan om werk te vinden en een woning. Natuurlijk ben ik met hem mee gegaan en zou voor twee weken blijven en dan terug gaan naar Nederland en zo blijven vliegen tot dat ik een baan kon vinden. We zijn op een maandag avond gearriveerd en de volgende ochtend gingen wij direct naar de job centre (CWI) daar zijn we gelijk gaan zoeken naar werk. In onze sectoren waren erg veel vacatures en daar werden wij erg blij van.
We kregen een gesprek met een jobcoach en hij gaf ons tips voor onze CV’s en waar wij naar werk konden zoeken.
Bij de jobcentre zijn er telefoons waar je gelijk contact kan nemen met de werknemer en andere sociale instanties zoals voor je national insurance number ( dit is erg belangrijk!!!). Je kunt gratis gebruik maken van de telefoons. We hebben toen gelijk gebeld op die dinsdag en gevraagd of we een afspraak konden maken om een NIN aan te vragen, we hebben wel duidelijk gezegd dat we geen adress hebben. We hadden toen onze tijdelijke verblijf adress door gegeven. Blijkbaar was dit niet slim want waar wij bleven werd die jongen niet zo blij van wnat hij kon in gevaar komen met zijn uitkering, maargoed dat wisten wij niet dus we hebben gelijk gebeld en nadruk gezet dat wij daar niet wonen. Waar we bleven ging hetniet zo lekker, het is erg stressvoll als je wilt emigreren en op zo een moment is steun erg belangrijk. Waar we bleven proberen de mensen hun manier van leven en denken op ons indirect op te leggen en daar stonden we niet op te wachten. Dus de volgende dag ging ik gelijk opzoek naar een shared room. ( je verhuurt een kamer en deel dan keuken en badkamer).
Op dezelfde dag dat we op zoek waren naar een kamer hebben we er eentje gevonden en zijn we toen in onze kamer ingetrokken.
Mijn man had binnen 1 week een baan gevonden, dat ging erg snel en ik kreeg binnen twee weken een baan. Dus ik ben nog niet terug geweest naar Nederland. We moeten onze kamer verhuren voor 4 maanden dus rond juni juli waneer we gaan verhuizen naar onze woning ga ik terug naar Nederland voor mijn inboedel.
Engeland is erg anders dan Nederland, een Cv en sollicitatiebrief is geen masterwerk net als in NEderland. Hier zijn ze straight to the point laat zien wat je te bieden hebt. Hier moet je alle snog handmatig invullen en dat kan handig zijn maar ook erg lastig vooral als je gaat solliciteren. Je moet hier wel achter alles aan lopen, people are so much relaxed here dus je papier werk schiet ook niet altijd op. Dus af en toe bellen en een beetje druk zetten.
Als je iets wil weten probeer dit van diverse kanalen te informeren want de ene zegt A terwijl de andere B zegt en het is eigenlijk M :retard:
Een tip die ik zal geven is Online werk zoeken is niet the thing hier. Ik heb werk gevonden door binnen te stappen in een organisatie en door te vragen of ze op zoek zijn naar iemand, verkoop je zelf. Toevallig zochten ze iemand en heb ik gelijk gesolliciteerd. Ik moest een application form ingevuld en ben kreeg na 5 dagen een uitnodiging voor gesprek. Mijn interview was anders want ik moet een presenatie geven en datging ERg goed, tja I got the job dus dat zegt al genoeg.
In Engeland kennen ze geen vakantiegeld en pensioen zou je vaak zelf moeten regelenen. De meeste dingen kun je regelenen via je bank, hier heb je geen 1000 verschillende bureau’s voor verzekeringen.
Een kamer of een huis zoeken is easy job, overal hangt er wel een papier dat ze een woning verhuren. Op gumtree.co.uk kun je de meeste dingen vinden, dat is een UK marktplaats.
Als je via een makkelaar een huis wilt gaan huren zullen ze voor referentie vragen, ik raad je aan om je huurbaas een engelse verhuurdersverklaring aan te vragen. Als je gaat werken zorg ervoor dat je twee referenties hebt, ze zullen deze ook bellen ( hangt af van de maatschappij) om te bevestigen.
Een bankrekening openen is wel een hoofdpijn, wnat heir bestaat er geen gemeenteleijke basis administratie. Dus je moest steeds kunnen bewijzen dat je op die adress woont door brieven aan te tonen van je NAtional insurance number, bankafschriften, electric bill etc etc.
Ik ging naar de HSBC bank en daar wilden ze een brief van mijn werkgever die aangeeft dat ik daadwerkelijk op mijn Nederlandse adres heb gewoond en nu op de ENgelse adress woon. Dit is te gek voor woorden, hoe kan mijn werkgever aantonen dat ik daadwerkelijk woonde op mijn Nederlandse adres ??!! Zulke somme dingen kun je hier dus wel meemaken. Maar gezien de manier van leven hier, dan maakt dit allemaal niet uit.
Ik ben naar BArclays geweest en heb toen een rekenening kunnen openen door mijn brief van national insurance number te geven als proof of adres.
Voro de national insurance number daarvoor krijg je ene gesprek en ze vragen waarom je een national insurance number nodig hebt, je reden moet ook altijd werk zijn. Geef aan dat je werk zoekt, als men een vermoeden heeft dat je het wil om uitkering aan te vragen dan geven ze dit niet. Natuurlijk was dit onze intentie niet wnat we hadden allebei al werk voordat we naar die gesprek gingen. In de periode dat je afwacht voor je gesprek en je national insurance number krijg je een tijdelijke nummer die je kunt gebruiken.
Gezondheidszorg is heir gratis, als je werkt moet je 8 pond betalen per medicijn. ( als je inkomen hoog genoeg is).
Ik heb nu geen kinderen dus heb niks op dat gebied opgezocht. Wat ik wel weet is dat je hier 26 weken betaald krijgt als je op zwangerschapsverlof bent, je moest wel 26 weken bij je werkgever hebben gewerkt. Na die 26 weken kun je nog 33 weken 90% van je slaris betaald krijgen als je nog 33 weken verlof neemt…Ja je leest het goed je kunt totaal 1 jaar zwangerschapsverlof krijgen en voor de vaders totaal 2 weken.
Op deze site kun je echt alles krijgen voor informatie en je kunt ook werk zoeken. Welcome to GOV.UK
hier heb je ook huurtoeslag als je daarop recht hebt.
Belangrijkste dingen die je moet regelenen is je National Insurance number, zodra je die hebt gelijk een bankrekening openen…
De mensen zijn hier erg aardig en ind e regio waar ik ben is alles goed koop voor 2 pond heb je een hele menu. Maar dit is weer een meer asian buurt.
In welke deel van Engeland wil jij gaan wonen?
wat mis ik van NEderland…???
Tot nu toe niks en ik moet heel hard gaan dneknen of ik daadwerkelijk iets mis…:wub: