Emigreren naar Engeland

Hoi

Wij zijn een klein gezinnetje van 5 personen en we willen dolgraag naar Engeland emigreren over anderhalf jaar en we zijn al druk bezig met het uitzoeken van allerlei zaken, maar we hebben nog geen concrete plannen en dus weet mijn en zijn familie er nog niks van. Dus ik doe zo’n beetje anoniem mijn verhaal hier

Ondanks dat mijn vriend steeds alle positieve dingen roept over de UK, wil ik toch ook graag weten wat er de minpunten zijn!

Zo heeft hij gehoord dat er daar geen deurwaarders zijn (lijkt mij heel sterk), dat het leven er veel goedkoper is als in Nederland en dat je er goed rond kan komen. Dat er een gratis ziekenfonds is en dat de huizen er goedkoper zijn. En dat je elke week kinderbijslag kan ontvangen.

Lijkt mij een hele sterke droomwereld, maar het lijkt mij dat er ook minpunten aan vast zitten!

Zo wil ik dus weten: hoe goed kan je rondkomen als bijvoorbeeld geen diploma’s hebt. Wat is dus het minimun-loon? Hoeveelmoet je verdienen om 5 mensen te kunnen voorzien? Kan je er goed leven als de een werkt en de ander thuisblijft? Hoe betalen ze dat salaris uit, per maand, per vier weken, per week? Is het te doen om er te leven, boodschappen doen, je kinderen te eten geven en kleding voor hun en jezelf. Moet je betalen om je kind naar school te doen, hoe zit het daar mee? Wat kosten uniformen? Zijn er dingen die ik moet weten? Als je je inboedel (= alles voor je huis) in Groot-Brittanie koopt, is het daar dan goedkoper of maakt dat niet uit? Hoe makkelijk of moeilijk is het om daar een huis te krijgen? Ik weet dat je dan naar iets gaan “social housing” heet. Maar ik was dus ook aan het surfen op zulke woonsites en daar las ik steeds het woord “landlord”. Hoe moet je een huis krijgen bij zo’n persoon, of is dat gewoon een bedrijf? Hoe lang zijn de wachtlijsten voor beide? Kan je er makkelijk een huis kopen?

Ik weet dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt… Kan iemand mij dit vertellen, wat zijn of haar ervaring is met dit soort dingen?

Ook wil ik weten, wat ik precies moet regelen als ik echt vertrek met mijn gezin…

ok… een aantal dingen maar gelijk uit de wereld helpen.

Ik heb zelf in engeland gewoond (nottingham)

Het leven is in engeland flink duurder, in de supermarkt is een euro ongveer een pond. Als gezin kun je echter flink bezuinigen tenopzichte van alleenstaanden (6 2 literflessen cola is bijna net zo duur als 1 fles Coca-Cola bijv.)

Alhoewel er geen deurwaarders zijn, zijn er voor bedrijven natuurlijk wel methodes om je te dwingen de rekeningen te betalen. Dus dat heft elkaar weer op.

NHS (ziekenfonds) is gratis, maar je doet er goed aan extra prive verzekering te nemen (als je dezelfde standaard als nederland verwacht).

Je kinderbijslag en salaris kunnen idd per week uitgekeerd worden, of per maand. Voor zover ik begrepen had was dat een keuze.

Geen diploma’s is een slechte voorbode… mensen met diploma’s hebben in engeland al problemen met het vinden van een baan. Je kunt natuurlijk altijd als taxichauffeur of schoonmaker gaan werken, maar verwacht dan zeker niet meer dan het minimum salaris, als niet minder…

Met social Housing bedoel je denk ik council houses, en daar zou ik maar niet op gokken dat je die aangewezen krijgt.

De huren zijn in engeland erg hoog (bij een landlord), koophuizen leken mij echter een stuk goedkoper (maar ik woon nu dan ook in Noordwijk aan Zee). De huur wordt in Engeland per week betaald (ong 50-75 pond voor een kamer met gedeelde keuken).

Zonder diploma’s en de idealen die hij/jij van de UK heeft zou ik lekker thuis blijven in Nederland… Zeker als je ook nog 3 kids hebt…

Hallo,

Zoals Flamenco al aangaf liggen de huurprijzen inderdaad erg hoog, en op social housing via de council hoeft men eigenlijk nieteens te rekenen. Zelfs voor een Engelsman is dit een uiterst moeilijk bewandelbaar pad. Veel mensen kiezen er dus voor om privé te huren bij een “landlord” (huisbaas) Dit is duur en biedt helaas weinig tot geen enkele zekerheid aangezien een huisbaas iemand heel makkelijk uit huis kan zetten. Huurdersbescherming kennen ze amper in het V.K.

Helaas heb ik dit alles van heel dichtbij meegemaakt, met mijn vriend, die zelf van Engelse afkomst is.
De Housing Department werkt met een puntensysteem, punten worden toegekend aan de situatie, dus hoe dringender, hoe meer punten.
In de praktijk echter wordt er erg veel gesjoemeld. Veel punten is nog steeds geen enkele garantie voor een dak boven het hoofd.

Zo heeft mijn vriend ruim een maand (!!!) op straat gestaan en geslapen (het zogeheten “sleeping rough”), voordat er eindelijk een klein flatje voor hem beschikbaar gesteld werd. Ondanks dagelijks bellen, mailen, schrijven en continue bieden, werd hij keer op keer teleurgesteld.

Ook zijn de procedures bij de housing departments vreselijk. Papieren en documenten raken zonder reden (of excuses kwijt). 5 keer hetzelfde document inleveren is meer regel dan uitzondering.

Dit is ons helaas overkomen, dus daarom hier de waarschuwing. Wees voorzichtig en zorg altijd voor een achterdeurtje. Er zijn natuurlijk ook heel veel positieve dingen in Engeland, maar wat betreft huren lopen ze jaren achter op Nederland.

Voor meer vragen mag je altijd berichten

Veel succes en beste groeten,

Denise Melanie

Ik moet er sterk op aandringen om eerst werk te vinden en dan je pas permanent te vestigen in de UK. Is niet altijd even gemakkelijk maar er is werk zat dus is op zich niet een groot probleem.

Om enkele zaken meteen uit de wereld te helpen: Koophuizen zijn hier bepaald niet goedkoop. Heb zelf een maandje of acht geleden een huis gekocht en daar betaal je goed voor.
Moet er wel bij vermelden dat de huisprijzen erg verschillen van regio tot regio en dat een huis dichter bij het centrum/de stad stukken duurder is als net buiten de stad.

Met een auto/vervoer kun je net iets verder weg wonen en betaal je meteen een stuk minder.

Het leven is hier inderdaad een stuk duurder, maar daar staat tegenover dat je minder belasting betaald als dat je in Nederland doet.
Hoogte van inkomen verschilt ook enorm, en hangt geheel van het bedrijf en je functie af.

Het beste advies dat ik kan geven is dat je niet naar Engeland verhuist als je afhankelijk bent van sociale hulp, kinderbijslag, sociale huisvesting e.d.
Het is hier prima, zelfs beter als in Nederland te doen als je een baan hebt, zelf huisvesting regelt e.d. maar als je van een uitkering of sociale bijstand afhankelijk bent kun je het vergeten. Dan kun je beter in Nederland blijven.

En als alleenstaande lichamelijk gehandicapte, als vrijwilliger, of met eigen bedrijf? Hoe is het dan?
Is het NHS nog steeds zo slecht? Kun je wel dezelfde medicijnen krijgen?

De NHS is helemaal zo slecht niet, net zoals in Nederland hangt het er maar net vanaf welke dokter je hebt. Je kunt gewoon dezelfde medicijnen krijgen.

Voor lichamelijk gehandicapten zijn er veel voorzieningen, maar dit hangt net af van waar je gaat wonen. Hier in York hebben alle Bussen bijvoorbeeld rolstoel voorzieningen en alle (grote) winkels ook. Voorzieningen binnen bedrijven zijn verplicht en als deze er niet zijn, dan zijn ze verplicht zodra je als lichamelijk gehandicapte aangenomen wordt.

Met een eigen bedrijf moet je op de hoogte zijn van alle wetten en regels, maar je kunt hier goed een bedrijf runnen als je weet wat je doet. 2 jaar gelden was Web Certain bijvoorbeeld met 6 full-time medewerkers en nu zijn we er met 26 full-time en ongeveer 15 part-time. Wat zoeken in Google levert een ruim aanbod aan informatie op dit gebied.

Veel geluk!

Hallo Wij zijn nieuw op deze forum,ik Ben Paddy Mcgowan een brits burger,en ben getrouwd met een nederlandse en we hebben 2 kinderen met NL nationaleteit.
We willen graag naar Engeland emigreren (Essex) daar heb ik tevens mijn familie zitten.
Heb ook fam in nederland.
Het grootste probleem is dat ik bij een Sociale werkplaats werk en mijn vrouw een WAJONG uitkering heeft.Ik heb wel begrepen dat zij in de UK geen WSW hebben(WET SOCIALE WERKVOORZIENING). We hebben wel beide schoonmaak diplomas,En ik heb zelf diploma’s leidinggeven deel 1+2 Lage kade.We kunnen denk ik wel bij TESCO werken 24hr supermarkt.
of de schoonmaak wereld…
hebben jullie meschien wat ideeen of tips om toch onze wens mogelijk te maken.
de reden waarom wij naar engeland willen is meer Space/klimaat/en het land zelf natuurlijk.daar liggen mn roots.
alvast bedankt
Paddy Natasja McGowan

HAllo allemaal…
Ik was gewoon ff aan het zoeken naar info en kwam op deze site…Ik zit namelijk ook met een probleem…
Mijn man is sinds eind 2004 ziek…Hij heeft gewoon doorgezet en bleef werken,tot dat hij echt niet meer kon,en hij dus sinds 2007 in de ziektewet zit…
Het is namelijk zo zijn hele onderrug is bechadigd,zijn tussenwervelschijven zijn inmekaar gezakt…Naar verschillende klinieken gegaan,via de bedrijfsarts…een heel dik medich dosssier hebben we nu verschillende MRI-scans gehad…Naar verschillende fysiotherapeuten gegaan.maar er is geen oplossing voor hem…Ze zijn na 4,5 jaar achtergekomen dat hij de ziekete van scheuremann heeft.
Nou om het kort samen te vatten…Mijn man kan niet eens 15 min staan.lopen.zitte…We hebben nu bij de UWv een WIa aangevraagd,maar volgens hen moet mijn man gewoon werken…
Mijn man ziet het helemaal niet meer zitten en dacht eraan om dan maar naar de Uk te verhuizen…
We hebben 3 kids maar ja mijn man kan niet werken terwijl de UWV zegt dat hij dat wel moet doen…
Mijn vraag is ,is er kans dat we daar een uitkering ,plus een huis kunnen krijgen van de gemeente,zodat we gewoon normaal leven gaan leiden,zonder al dit stress.Mijn man is zijn leven gewoon zat.
Hoe gaan ze in de Uk om met mensen die ziek zijn?We hebben wel familie in Blackburn…Kan iemand mij aub helpen?
Groetjes