Hoe zit het met de ziektekosten....

Stel je gaat voor een x aantal maanden naar het Buitenland. Wat doe je dan met je ziektekosten verzekering?? In het verleden als ik voor langere tijd naar het buitenland ging, betaalde ik gewoon elke maand netjes mijn rekening. Maar nu ik meer dan €100,- per maand betaal (zoals iedereen in Nederland) vind ik dat toch eigenlijk wel een beetje zonde??

Is het verstandig om als je naar het buitenland gaat, je ziektekosten verzekering op te zeggen?? Als je dat doet, kun je dan wel weer terug?? Wat zijn de voor/na delen?? Als je je ziektekosten verzekering opzegd, dien je dan een extra reisverzekering af te sluiten??

Kortom heel veel vragen,
Iemand hier ervaring mee??

Liefs Linda

Het lijkt me toch wel verstandig om goed te informeren bij je verzekering wat het verstandigst is.
Dat je er goed verzekerd naar toe moet gaan lijkt me een ding wat vaststaat.
Je moet goede medische hulp kunnen krijgen, als je daar bent.

Ga hier a.u.b. zorgvuldig mee om hoor.

Er zijn vast mensen die hier meer ervaring mee hebben dan ik.

Succes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Linda, volgens mij kun je geen reisverzekering afsluiten als je hier geen verzekering hebt bij je ziekenfonds. Waarschijnlijk wel die speciale verzekeringen,voor mensen die lang op reis gaan of voor een tijdje in het buitenland gaan werken. Maar die die zijn vaak wel erg duur.

Onze zoon heeft ook een paar jaar in het buitenland gewoont en gewerkt en zei zijn ziekenfonds hier op, omdat hij daar verzekerd was via Disney en toen hij vorig jaar terug kwam, kon hij gewoon weer terug hier in het ziekenfonds.

Mvg. Roanna

Moet het idd eens goed gaan navragen, ik zit met het idee om van de zomer weer een seizoen naar Turkije te gaan, in het verleden betaalde ik altijd gewoon mijn ziekenfonds door, nu het echter meer dan €100,- per maand is, vind ik dat teveel geld, dat is voor 6 maanden dan bijna €700,- die kan ik wel beter besteden…

Ik ga maar eens contact opnemen met mijn zorgverzekeraar!!
Bedankt iig,

Liefs Linda

Linda…helaas…je kunt je ziektenkosten verzekering niet opzeggen. iedere NL is ertoe verplicht…of je moet je dus uit laten schrijven bij de gemeente…en dat doe je niet zomaar voor 6 mnd lijkt me.

probleem daarbij is dus, dat als je terug komt, je geen “geschiedenis” meer hebt, en ze je dus niet hoeven te accepteren. Als je bewijs van ziektenkosten uit andere Europeese landen overlegt dan heb je meer kans dat ze je accepteren, maar een Turkse verz. telt hierbij niet en een reis-ziektenkosten-verz. ook niet.

Punt daarbij ook nog eens is dat je niet meer op KUNT zeggen, aangezien iedere NL voor 01-03 verzekerd moest zijn en je maar 1 x per jaar kan opzeggen of bij premiewijzigingen (die zullen het komende jaar dus niet komen)

al met al…gooi dat geld maar uit het raam.
Puntje is wel, dat veel aanvullende rubrieken 6 mnd buitenland dekking hebben (ik heb zelfs een jaar) met Eng. of NL-talige artsen. Ikzelf loop de deur bij ziekenhuis en apotheek plat, dus ik ga elke 3 mnd naar NL terug om bloed te prikken, doccie te bezoeken en een arsanaal aan medicijnen mee te nemen, dus mijn geld is goed besteed.

Heb je al zorgtoeslag aangevraagd, bij de meeste mensen is dit =/- € 30, dan is het nog “maar” € 70 weggegooid. en je kunt dan dus altijd terugkomen, en dat si toch een fijne gedachte als je alleen voor de zomer gaat.
Veel succes

Hey bloem bedankt voor je duidelijke uitleg, had het net bij reisverzekeringen ook al aan je gevraagd maar heb het antwoord dus al, bedankt!!

Liefs Linda