ziekteverzekering turkije

hallo,

wij vertrekken voorgoed naar turkije.
wij hebben ons laten wijs maken dat je in turkije een ziekteverzekering moet nemen. Is dit waar of kun je een ziekteverzekering nemen via Belgie.
Heeft er hier iemand ervaring mee, en zo ja hoeveel bedraagt dit dan ?

Je moet voor ziekte verzekerd zijn als je in Turkije woont. Dat geld dus ook voor buitenlanders die op een ikamet (verblijfsvergunning) in Turkije wonen. Als je niet uit geschreven bent uit Nederland ben je verplicht verzekerd (België weet ik niet zeker) in dat het geval hoef je niet bij het SGK in Turkije te verzekeren. Officieel moet je dit wel bij hun melden. Maar er zijn er maar weinig mensen die dit doen. Als je wel uitgeschreven bent en dus niet meer verplicht verzekerd bent en in Turkije leeft moet je na één jaar je verplicht verzekeren bij het SGK. De kosten voor een buitenlander zijn ongeveer 1400TL per jaar en dat is dan inclusief je getrouwde partner en/of kinderen.

Pas op! dit is het grove verhaal het kan zijn dat b.v de bedragen enige afwijking vertonen of dat de regeling voor België afwijkt. Ik weet dat het gebaseerd is op de bilaterale overeenkomst tussen Nederland en Turkije, of België ook zoon overeenkomst heeft weet ik niet

Vrijwillige verzekeringen tellen niet mee!