SGK zorgverzekering voor buitenlanders met verblijfsvergunning

**Gelezen op Nederlanders in Turkije: **Per 31 januari zijn in elk geval alle buitenlanders met een Engelse nationaliteit en in het bezit van een verblijfsvergunning voor minimaal 1 jaar, verplicht een ziektekostenverzekering in Turkije af te sluiten. Op het niet registreren staat een boete van ruim 800 TL.

Heb contact opgenomen met de ambassade na het lezen van Engelstalige artikelen hierover op http://www.fethiyetimes.com/ne…..looms.html en
http://www.fethiyetimes.com/ex…..dents.html en kreeg het volgende antwoord:

Geachte heer en mevrouw Jonker,

Wij hebben zojuist met SGK gesproken. Ik kan u het volgende vertellen;
Iedereen is vanaf 01-01-2012 verplicht een zorgverzekering te hebben. Deze verzekering geldt voor iedereen die in Turkije woonachtig is. Men heeft echter tot 1 februari 2012 de tijd om zich op te geven.
Indien je een buitenlandse verzekering hebt, dien je dat bij de SGK aan te tonen, zodat je niet opnieuw verzekerd hoeft te worden.
Indien je geen verzekering zowel in Turkije als in het buitenland hebt, moet je je inkomsten laten vaststellen voor de berekening van de premies. Als je dat niet doet, wordt je automatisch in de hoogste premieschaal ingedeeld.
Vaststelling van het inkomen kan bij Sosyal Guvenlik Vakiflari.
Ook als je geen inkomen hebt ben je verplicht dit aan de SGK door te geven. De premie vaststelling is afhankelijk van de hoogte van het inkomen.
Afhankelijk van je inkomen kunnen de premies oplopen tot 212 TL.
Voor meer informatie kan men terecht op http://www.sydgm.gov.tr en dan Genel Saglik Sigortasi Gelir Testi Uygulamasi. Deze informatie is wel Turks.

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Olcan Zeren

1 like

Ik ben erg blij met dit bericht! Mijn vriend had me al gewaarschuwd, we probeerden telkens info te halen, maar nergens gevonden! Heb nog een week dus!!! t is wat! maar goed, beter verzekerd dan zoals nu al 5 jaar onverzekerd!!!

Inmiddels zijn er een paar updates op voorgaand bericht:

Indien je geen verzekering hebt of een (buitenlandse) particuliere verzekering hebt in Nederland of in Turkije en langer dan 1 jaar een verblijfsvergunning hebt dan moet je je aanmelden bij de SGK. Afhankelijk van je inkomen kunnen de premies oplopen tot 212 TL per maand.

Inkomens schalen –> Maandelijkse premie
0 TL – 295 TL –> 0 TL
295 TL – 886 TL –> 35,46 TL
886 TL – 1770 TL –> 106 TL
1770 TL of hoger –> 212,76 TL

Let op: Ben je getrouwd met een turkse partner, controleer dan of je bent bijgeschreven in zijn/haar SGK verzekering. Werkt je partner niet of heeft hij/zij geen verzekering meldt je dan zelf aan bij de SGK. De boete voor het niet, of te laat aanmelden bedraagt 886TL.
Ook als je geen inkomen hebt ben je verplicht dit aan de SGK door te geven. De premie vaststelling is afhankelijk van de hoogte van het inkomen.
Voor het laten vast leggen van je inkomen kun je terecht bij de Sosyal Guvenlik Vakfileri. Op het hoofdkantoor van de SGK in Muğla, afdeling Yurtdışı İşçi Hizmetleri bevinden zich: Ümran hanım, Tülay hanım en Asım bey om al je vragen in het Turks of Engels te beantwoorden. Tel: 0252-214 1806 fax: 0252-214 3680

Voor meer informatie (in het Turks) kun je terecht op http://www.sydgm.gov.tr –> Genel Saglik Sigortasi Gelir Testi Uygulamasi.

Ook op de site van de Hurriyet is alles terug te lezen in het Turks –> SGK'nın bu üç mektubundan birisi size de gelebilir - Haberler
Zorgverzekering
Iedereen is vanaf 01-01-2012 verplicht een zorgverzekering te hebben. Het gaat om iedereen die in Turkije woonachtig is. Men heeft echter nog tot 1 februari 2012 de tijd om zich op te geven.

Indien je geen verzekering hebt of een (buitenlandse) particuliere verzekering hebt in Nederland of in Turkije en langer dan 1 jaar een verblijfsvergunning hebt dan moet je je aanmelden bij de SGK en tevens zal je je inkomsten moeten laten vastleggen voor de berekening van de premies. Als je dat niet doet, wordt je automatisch in de hoogste premieschaal ingedeeld. Afhankelijk van je inkomen kunnen de premies oplopen tot 212 TL per maand.

Inkomens schalen –> Maandelijkse premie
0 TL – 295 TL –> 0 TL
295 TL – 886 TL –> 35,46 TL
886 TL – 1770 TL –> 106 TL
1770 TL of hoger –> 212,76 TL

Let op: Ben je getrouwd met een turkse partner, controleer dan of je bent bijgeschreven in zijn/haar SGK verzekering. Werkt je partner niet of heeft hij/zij geen verzekering meldt je dan zelf aan bij de SGK. De boete voor het niet, of te laat aanmelden bedraagt 886TL.

Voor het laten vast leggen van je inkomen kun je terecht bij de Sosyal Guvenlik Vakfileri. Op het hoofdkantoor van de SGK in Muğla, afdeling Yurtdışı İşçi Hizmetleri bevinden zich: Ümran hanım, Tülay hanım en Asım bey om al je vragen in het Turks of Engels te beantwoorden. Tel: 0252-214 1806 fax: 0252-214 3680

Adres SGK Marmaris
Sosyal Güvenlik Merkezi
Tepe Mah. 33
Sokak 48700
Marmaris

Voor meer informatie (in het Turks) kun je terecht op http://www.sydgm.gov.tr –> Genel Saglik Sigortasi Gelir Testi Uygulamasi.

Ook op de site van de Hurriyet is alles terug te lezen in het Turks –> SGK'nın bu üç mektubundan birisi size de gelebilir - Haberler

Inmiddels is de Britse Ambassade druk in gesprek met de Turkse autoriteiten. Zie info op: http://ukinturkey.fco.gov.uk/e…..nationals/ en op http://kalkan.turkishlocalnews……-in-turkey. Heb naar aanleiding hiervan contact opgenomen met NL Ambassade en NL Consulaat in Marmaris en gevraagd om duidelijke berichtgeving voor NL betrokkenen. Via Suzan Arikan van het Consulaat in Marmaris ontving ik vervolgens het volgende bericht:

Geachte medelanders,

Er circuleren vele berichten momenteel. De ambassade in Ankara is druk doende om duidelijke en correcte informatie voor u in te winnen. Zodra er iets bekend is wordt dit onmiddelijk gepubliceerd op de website van de ambassade (naar verwachting maandag):
http://turkije.nlambassade.org/

Houdt u er rekening mee dat het Nederlandse consulaat in Marmaris gesloten zal zijn van maandag 30 januari t/m vrijdag 03 februari 2012. Wij zullen trachten om per e-mail bereikbaar te blijven c.q. te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Suzan Arikan
Assistent Consul Marmaris
0252-4132691

1 like

Nou ben er voor bezig geweest, en ik kon mijn inkomen niet aantonen: lees zeer onvriendelijk, en ik zag niet waar ik het kon invullen, dan geven ze je dus automatisch het hoogste tarief!!!
Maandag nog maar eens opnieuw proberen en hopen dat er een vriendelijker persoon zit! Wat wel iets behulpzamer is!!!

Ze zetten je hoe dan ook in het hoogste inkomen! Ze willen helemaal niks berekenen!!! Ben ik lekker mee!!! Maar we hebben nog tot eind van de maand! Scheelt weer een paar weken denken wat te doen!

Ik heb tot 13-11-2012 een verblijfsvergunning, die was 13-9-2011 ingegaan.
Ik heb een volledige Nederlandse ziektekostenverzekering met uitgebreide dekking Turkije.
Moet ik nu TOCH een Turkse verzekering nemen?
Moet ik me melden bij SGK?
ik begrijp er niets van…
Ik ben Nederlandse, getrouwd met Nederlandse man, vaak langdurig in Turkije.
Mijn man is 3 februari met nieuw 90/180 dagen visum binnen gekomen, die mmoet in april verblijfsvergunning aanvragen.
Als hij langer dan 1 jaar neemt, moet hij dan ook Turkse ziektekostenverzekering nemen???
Of is dus onze Nederlandse voldoende???
bedankt voor een snelle reactie,
Adum

Zo ver ik weet, als je een ikamet voor 1 jaar of meer hebt, dan willen ze dat je aantoont dat je verzekerd bent, zo niet dan pas moet je een Turkse verzekering nemen. T handigst is om zekerheid voor alles even langs t kantoor van SGK te gaan! Als je daar je gegevens laat zien, kunnen ze vast antwoord geven! De bedoeling is dat iedereen verzekerd is! Dus niet dubbel, dit is zelfs strafbaar!!!

Ik ben zojuist bij het DGK kantoor in Ortaca geweest… het enige dat de heer wil, is dat ik me laat verzekeren bij SGK… ik heb gezegd dat ik terug kom met iemand die voor mij kan vertalen…
Meneer vroeg ook nog of ik een particuliere of een staats-verzekering in Holland heb…
Ik heb gezegd dat ik toerist ben, en hier niet permanent woon…
maar ik kreeg geen communicatie met hem…
geen idee wat nu, ik heb me niet laten verzekeren
en hij heeft geen gegevens van mij genoteerd…
advies???

kijk even op website www.advocaatturkije.nl voor meer inl. groetjes theo

Voor ik antwoord kan geven een paar vragen:
1) heb je meer dan een jaar een verblijfsvergunning?

Alleen als je meer dan een jaar een verblijfsvergunning hebt, zijn de volgende vragen van belang. Die bepalen wat je moet doen.
2) heb je een Nederlandse zorgverzekering?

• Als het antwoord JA is, moet je een scan van je polis naar de ambassade doormailen voor een Turkse vertaling en deze laten zien bij de SGK. Je hoeft je dan niet te verzekeren.
  • Als het antwoord NEE is, moet je je bewijs van uitschrijving scannen en doormailen; dan maken ze een Turkse verklaring op waar dat in staat.

Let op: een particuliere Turkse zorgverzekering wordt door de Turkse autoriteiten niet als alternatief voor de SGK verzekering erkend.
De Nederlandse ambassade is de meest actuele en betrouwbare informatie over de nieuwe wetgeving te vinden. Op de Homepage vind je de link.

Resultaat bereikt: Als je een Nederlandse zorgverzekering hebt, dan heb je GEEN Turkse nodig!
Hoe toon je dit aan?
Vraag je Nederlandse zorgverzekeraar om een N/TUR111 formulier.
(zowel in het Nederlands als in het Turks, bewijs dat je verzekerd bent).
Dat krijg je per post (of per email als je nu in Turkije bent).
Met DAT formulier, je paspoort, je ikamet ga je naar SGK kantoor.
Dan krijg je een formulier waarop staat dat je geen Turkse zorgverzekering neemt,
en dan is alles in orde.
Zo heb ik het vandaag kunnen regelen, de meneer drong mij nu GEEN verzekering meer op.
Wellicht hebben jullie her wat aan. Groetjes