Aanvragen internationale zorgpas

Mensen, iedereen die naar het buitenland op vakantie gaat, moet bij zijn zorgverzekering een internationale zorgpas aanvragen, sommige verzekeraars sturen hem standaard op, andere moet je hem zelf aanvragen.
Als je die pas niet hebt moet je namelijk zelf eerst de ziektekosten die je moet maken in het buitenland voorschieten, bij terugkomst in nederland krijg je de gemaakt kosten dan weer terug, maar een gebroken been, met foto’s en gips kost ongeveer 3000 euro.

Op deze link kun je lezen voor welke landen je hem nodig hebt.

De EHIC is geldig in Australië en alle landen die binnen de EER vallen. Binnen de EER vallen de landen: België, Bulgarije, Cyprus (het Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot Brittannië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland.

Voor Turkije bijvoorbeeld heb je het E111-turkije formulier nodig.

http://www.ehic.nl/web/default.aspx

Heel goed viva :thumbsup:

Zeker doen mensen!!!

Maar bedenk wel dat sommige zorgverzekeraars ze alleen afgeven voor de periode dat je in het buitenland bent.

Dus voor 2 keer 2 keer aanvragen…
Zeker de moeite waard.
2 Jaar geleden heeft mn vader er erg veel baat bij gehad, scheelde hem inderdaad iets van 1500 euro!!!

Inderdaad! Mijn verzekering (Menz*s) 'm geeft alleen voor de dagen dat je op vakantie bent af.

Univ* gelijk voor 2 jaar… Mijne heb ik al een jaar en is geldig tot december 2008… :biggrin:

Dat is tegenwoordig juist het probleem… nu heb jij m voor 2 jaar, en over een maand stap je over… wat dat kan tegenwoordig…(nu eigenlijk tot deze week, maar als voorbeeld)
Daarom geven VEEL verzekeringen hem alleen af voor de periode van de reis!

Beste viva,

Goed dat je het weer even aankaart;vorig jaar mei hadden we er ook een topic over…

Ja ik dacht meld het maar weer even…komt heel snel in het vergeetboekje nietwaar…

Precies Viva. :thumbsup: Ik was het al weer vergeten en zal het nu ook weer aan moeten vragen voor Spanje.

Voor Turkije is hij blijkbaar niet nodig.
Turkije is geen EER land en het E-111 formulier schijnt ook vervallen te zijn.
Hieronder tekst van de CZ site.

Sinds 1-1-2006 is het ook in Nederland mogelijk een Europese Zorgverzekeringskaart oftewel een European Health Insurance Card (EHIC) aan te vragen. Andere voorkomende benamingen voor de EHIC zijn o.a. Europese Zorgpas, Europese Ziekteverzekeringskaart en Europese Verzekeringspas.

De EHIC wordt in een aantal andere landen binnen de EG al langer uitgegeven. Met de EHIC heeft u recht op noodzakelijke medische zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De EHIC is alleen geldig in landen die vallen binnen de EER (dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein), Zwitserland en Australië. De EHIC vervangt het huidige E-111 formulier en heeft als doel de procedure m.b.t. het verkrijgen van medische hulp voor Nederlandse verzekerden in het buitenland en de afwikkeling rondom de verleende hulp voor buitenlandse zorgverleners te vergemakkelijken.

Elke burger die een basisverzekering heeft afgesloten en voor een tijdelijke periode naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld vakantie of werk, kan kostenloos in aanmerking komen voor een EHIC. De EHIC is persoonsgebonden en dient daarom voor elk gezinslid apart te worden aangevraagd. Via deze webpagina kunt u snel en eenvoudig zelf uw EHIC aanvragen voor een groot aantal zorgverzekeraars. De EHIC wordt binnen 4 werkdagen, nadat u de aanvraag heeft geplaatst bij u thuis afgeleverd. Heeft u meer vragen over de EHIC kijkt u dan eens bij het onderdeel Vraag en antwoord.

Slm Sideli

Beps: ja ik heb hem nu voor 2 jaar… maar als ik overstap dan vraag je gewoon een nieuwe aan… Als hij telkens maar 1 maand geldig is, is voor mij (ivm werk niet handig) Snappie… Zou ik er veel meer moeten aanvragen per jaar… Nu maar eens in de 2 jaar… :wink:

Sideli, helaas moet ik je er op attenderen dat de europese zorgpas NIET geldig is in Turkije

in onderstaande landen is hij wel geldig…

De EHIC is geldig in:
Australië Liechtenstein
België Litouwen
Cyprus (het Griekse deel) Luxemburg
Denemarken Malta
Duitsland Nederland
Estland Noorwegen
Finland Oostenrijk
Frankrijk Polen
Griekenland Portugal
Groot Brittannië Slovenië
Hongarije Slowakije
Ierland Spanje
Italië Tsjechië
IJsland Zweden
Letland Zwitserland

zoals je ziet staat Turkije hier niet bij…voorheen had je voor bovenstaande landen ook het e111 formulier nodig…nu dus niet meer, maar zoals als eerder gezegd, voor TURKIJE WEL…

dus mensen vraag hem aan…ik heb ze al binnen voor mijn a.s. reis naar turkijke

Naar een verdragsland?
Nederland heeft met een aantal landen verdragen gesloten in het kader van de sociale zekerheid, die onder meer voorzien in het verlenen van onmiddellijk noodzakelijke medische zorg met: Bosnië-Herzegovina, Kaapverdië, Kroatië, Macedonië, Servië en Montenegro, Tunesië en Turkije. In deze landen kan niet de EHIC gebruikt worden, daarvoor ***in de plaats geldt het 111 formulier. ***Het 111 formulier kunt u opvragen via telefoonnummer 0900 - 9674 (€ 0,05 p/m) of vanuit het buitenland via telefoonnummer +31 71 36 70 911.
bron; zilverenkruis Achmea

@ Viva

Lees MIJN en JOUW eigen stukje nog eens door…:slywink:

Slm Sideli

nee Sideli…kijk even naar mijn stukje…EHIC is eenvoudig weg niet geldig in turkije…dat staat ook op de site van CZ…turkije, marokko ect…zijn verdrag landen…en geen landen die genoemd worden bij de EHIC

:dag: Viva

Maakt niet uit Sideli, vraag hem niet aan…het is niet verplicht ofzo…ga hier ook verder geen discussie over aan…

Viva: Jij hebt gelijk, iig waar het achme* ed betreft…trouwens ook die van mn ouders, en die van mn zuster(alle andere)

Sideli… Ik zou me iig iets RESPECTVOLLER opstellen, het uitzwaaien van iemand die met ervaring hierin spreekt is werkelijk ongepast!!

Ik weet alleen nog dat ik toen ziektekosten moest claimen vanuit Turkije… Had geen van beide… en kon mooi alles voorschieten… grrr

Beps,

Sideli verdiend respect voor wat ze voor ons forum betekend;die reactie zal in een verkeerd context opgevangen zijn…

Hans, dan moet ze niet zo koppig reageren… Over respect gesproken… ze weerlegt wat Viva zegt, met een tekst van 1 zorgverzekeraar, terwijl wij, de WW-ers hier verleden jaar nog met het E-111 op vakantie geweest zijn, OMDAT HET EHIC NIET GELDIG IS IN TURKIJE!!!
Staat in haar tekst, in Viva’s tekst… Dus ik snap haar reaktie op niet goed, vermeldend dat Viva onwaarheden verteld
Daarbij komt, dat dan het ‘uitzwaaien’ van Viva minimaal ongepast is…(ik zag dat ik mn gedachten meteen iets te letterlijk op papier gezet heb, en heb dit aangepast!)

Ik dacht dat mensen hier elkaar ‘vertellen’ als er iets niet klopt… Maar als dan de tekst weerlegd is, dan kan je minimaal zeggen dat je fout zit.
Nogmaals, ik heb niets tegen deze ‘Sideli’ (die mij iig niets zegt, maar blijkbaar een grote bijdrage aan ons forum geeft???) maar wil en vind wel dat als je iets weerlegt, het met gepaste respect moet zijn, wat m i hier echt ontbreekt