Ik Heb Hier Een Nieuwe Topik Voor De Nederlanders Die In Turkije Permanent Wonen.
Kan Er Iemand Mij Uitleggen Wat De Kosten Zijn Van De Visa Per Jaar?
En Zijn Er Ook Nog Andere Kosten Waar Je Geen Weet Van Heb?
En Hoeveel Zijn Die Dan,
Wij Willen Als Mijn Vrouw Stopt Met Werken Ons Vestigen In Turkije.
Wat Hans zegt is mischien anders in Side dan bij ons in Kusadasi.
Maar het blijft ongeveer hetzelfde.
Juist ,je kan hier 3 maanden verblijven en dan ondertussen je verblijfsvergunning aanvragen in Turkije .
De eerste maal moet je kunnen aantonen dat je hier een eigendom gekocht hebt dan krijg je onmiddelijk 5 jaar een verblijfsvergunning.
Bij een woning huren ,vragen ze hier bij ons in Aydin (Kusadasi) waar we de eerste keer moeten gaan, een huurcontract, en een bewijs van inkomsten, zoals pensioenuitkering,een taxnummer die je ook eerst moet gaan aanvragen, dit krijg je gratis op het taxkantoor van de plaats waar je gaat wonen voorleggen bij de vreemdelingenpolitie. De vreemdelingenpolitie komt dan wel binnen de 8 dagen kijken of je wel op dit adres woont. Dan kan je een verblijfsvergunning kopen voor 1 jaar. Prijs, Hans kan gelijk hebben, kan 500 euro zijn. Ik heb mijn verblijfsvergunning reeds langer ,heb ze reeds moeten vernieuwen,en nu in juli moet ik terug een verlenging aanvragen voor 5 jaar. Vorig jaar was dit hier dan 12OO euro voor 5 jaar.
Maar normaal geven ze hier bij huren eerst 1 jaar en daarna 3 jaar en daarna kan je 5 jaar aanvragen. Bij aankoop van een woning altijd onmiddelijk 5 jaar.
Het is aangeraden je in te schrijven bij de Muthar,velen doen het ook niet. Maar als er iets fout loopt in Turkije ,of je hebt een verkeersboete niet betaald en ze vinden je niet thuis,het gaat dan meestal om oficiele documenten dan moet je die afhalen bij de muthar.Ook de ambasade van je eigen land weet zo dat je oficieel ingeschreven staat in Turkije.
Als Belg moet ik me ook eens per jaar melden bij die muthar, omdat ze vanuit Belgie ieder jaar een document sturen en een bewijs van leven vragen. Die ondertekend in de naam van de burgemeester dit formulier en zo weten ze in Belgie dat ik nog in leven ben.
Hans ,bedoel je dan met turks pasport een turkse verblijfsvergunning ?Een blauw boekje die op een pasport lijkt. Want ik wil belg blijven en geen Turk worden.(grapje).
Verder weet ik niets van van kosten die ik hier betaal.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
De wet is veranderd dit jaar(hoorde dat van Dilek;die heeft dat uitgezocht)
Naast het turkse paspoort behoud je ook je nederlandse paspoort.
De regels voor belgen,duitsers en engelsen zijn anders;de prijzen ook.
Dat heeft te maken met de afspraken die de landen onderling hebben met de turkse regering.
Dit is niet juist.
Volgens de Turkse wetgeving kun je inderdaad na 3 jaar een verblijfsvergunning gehad te hebben de Turkse nationaliteit aanvragen.
Maar volgens de Nederlandse wetgeving kun je geen dubbele nationaliteit hebben. Hierop zijn een paar uitzonderingen, waaronder wanneer je getrouwd bent met een buitenlander en in diens land van herkomst woont.
Met andere woorden, als je getrouwd bent met een Turk en in Turkije woont, kun je inderdaad de Turkse nationaliteit aannemen met behoud van de Nederlandse nationaliteit. Maar als je niet getrouwd bent met een Turk, verlies je dus je Nederlandse nationaliteit zodra je de Turkse nationaliteit aanneemt.
Wat betreft de prijzen voor aanvraag van Turkse nationaliteit, die hangen niet af van welke nationaliteit je hebt.
De prijzen voor een verblijfsvergunning hangen wel af van welke nationaliteit je hebt.
Dank je Buzz voor deze aanvullende informatie;de denktank werkt echt wel;Carlos: ik draag de info over aan mijn collega-modurator qua gebied Kusadasi Franka6,zij kan je verder helpen
Dus, doen zoals ik. Gewoon je nederlandse pas aanhouden en ook tijdig vernieuwen, in Belgie is dit om de 5 jaar, kan je ook in de ambasade van nederland doen in Turkije zelf . Ik vraag hier ook om de 5 jaar in de belgische ambasade in Turkije een nieuwe belgische pas aan. Want ik kom nooit meer in mijn eigen land.
En naast je nederlandse pasport koop je gewoon je verblijfsvergunning. Zo behoud je ,je eigen nationaliteit en kan je altijd naar eigen land terug.
Ik leef bijna 10 jaar op die manier hier . Samen met veel anderen. Ben hier ook niet getrouwd met een turk en ben weduwe. Dus dat zal in nederland dan wel hetzelfde zijn .Dus je zal net als ik gewoon je uitkering blijven krijgen uit nederland ,vraag gewoon een verblijfsvergunning aan.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Binnen een maand moet ik alles zelf verlengen zowel mijn belgische pas als mijn verblijfsvergunning, mijn 5 jaar zitten er al terug op. Als er echt iets veranderd is laat ik het wel op het forum weten. Maar bij nadere informatie hier in Kusadasi , is alles gelijk gebleven tot op heden. Maar we wonen in Turkije, je weet het hier maar nooit. Ik kan ook maar vertellen wat ik zelf meegemaakt heb net als jij. Groetjes uit Kusasdasi,
Franka
Ik kom uit Turkije en woon 5 jaar in Nederland. Ik ben getrouwd en mijn vrouw is Nederlands. Ik heb sinds 2 jaar dubbele nationaliteit. Wij gaan volgend jaar voorgoed naar Turkije verhuizen. Daarover wou ik je paar dingen vragen.
1- Mag ik mijn dubbele nationaliteit behouden als ik in Turkije ga wonen?
2-Hoe lang mag ik in Turkije blijven als ik met mijn Turkse passport bij de douane binnenkom?
3- Wat kunnen we het beste voor mijn voruw doen. Visum etc…
even een korte rea. maar er staan wat foute antwoorden hier je kan niet zo maar een paspoort krigen meer nadrie jaar dat wordt wel vaker gezegt maar er zitten veel meer haken en ogen aan en dan de gevolgen nog van nederland je kan geen afstand doen van je nederlander schap zo makkelijk want dat heeft van af januari gevolgen voor heel vel dingen als je terug gaat voor vakantie naar ned bijvoorbeeld laat het maarweten als je meer info wil
met je dubbele nationaliteit mag in Turkije levenslang wonen
om 5 jaar moet je Nederlandse pas aanvragen
om(voor) 10 jaar moet laten bevestigen dat je Nog Nederlands natioanliteit wil behouden bij NL consult geldt voor Dubbele nationaliteiten.
Je vrouw kan Turkse nationaliteit krijgen wegen huwelijk alleen even bij de gemeeente of NL consul of zij NL nationaliteit mag houden.
Ik had een vraagje… de moeder van mijn vriendin (gescheiden vrouw met 2 kinderen) wil graag naar turkije (istanbul) gaan verhuizen. Ik zou dan ook graag mee willen, mijn vriendin en ik willen daar naar een internationale school gaan en haar zusje ook. Is daar mogelijkheid toe? Waar moeten we dan naar gaan kijken? Waar kunnen we informatie opvragen? Hebben mensen nog handige tips?