Studeren in Turkije (visum)

Hallo,

Over een tijdje ga ik een paar maanden in Istanbul studeren. Alles is geregeld, maar ik weet niet zo zeker hoe het met mijn visum zit. Voordat ik die kant op ga wil ik het graag zeker weten, vandaar dat ik deze vraag stel. Op de website van de universiteit waar ik heen ga lees ik:

*Student Visa will not be required from those students who are:

  • Exempt from visa obligation pursuant to agreements to which the Republic of Turkey is party to or with a Council of Ministers’ decree (please check visa specific information for your country on the Republic of Turkey Ministry of Foreign Affairs website.* Dit is de zogenaamde “European Agreement on Regulations governing the Movement of Persons between Member States of the Council of Europe”.

Nederland staat ook in de lijst. Dit betekent dus dat ik zonder visum Turkije in kan komen, als ik maar een geldig paspoort heb. Ik moet daar wel een verblijfsvergunning aanvragen. Klopt dat?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik ben eigenlijk niet de juiste man om dit te beantwoorden maar ik wil je ook niet laten “hangen”

Ik denk niet dat er uitzonderingen als student zijn, ik heb er nog nooit van gehoord.
Ik zou ook geen risico lopen en je eerste entre in Turkije gewoon op een visum doen.
Dan heb je in elk geval 90 dagen de tijd om de rest te regelen.
Zodra je gesetteld bent in Turkije moet je via het internet een studente ikamet (verblijfsvergunning) aanvraag doen.
En daar haak ik af waar het student betreft, ik kan je niet vertellen wat je nodig hebt.
De globale procedure is voor ieder gelijk. Ga naar http://www.goc.gov.tr/Main/
E-ikamet en vervolgens de linker knop. Vul de beveilig code in op het volgende blad de linker knop.
Hier vind je een keus student, daarna je provincie (istanbul) kiezen.
Het systeem dwingt je om de eerste keer een afspraak te maken.
Daarna moet je een aantal zaken invullen een pasfoto (max 500 KB) uploaden, je moet 2 formulieren uitprinten en het nodige verzamelen aan kopieën en pasfoto’s, maar dat verschilt per ikamet en ik weet je niet te vertellen wat je als student nodig hebt. Ik ga er vanuit dat ze dat op je studeer plek kunnen vertellen.
Daarmee moet je dan op het kantoor İL GÖÇ İDARESİ MÜDÜRLÜĞÜ) verschijnen.
Tijdens de procedure moet je het uitgeprinten formulier met je pasfoto in het midden bij je dragen om legaal in Turkije te zijn

P.s. mijn ervaring is dat je die internet aanvraag het best in de avond kunt doen als het rustig is. Overdag ben ik ereen paar keer uitgegooid met foutmeldingen die ook niets bijdragen :slight_smile:

Bedankt voor je antwoord.

In een mail met informatie, die ik van de school in Istanbul ontving, staat dat ik geen visum nodig heb, maar dat mij tijdens de verblijfsvergunning aanvraag gevraagd wordt 55 TL te betalen. Dat zou voldoende zijn.

Echter stond er ook bij dat het online aanvragen in bepaalde landen niet werkt (maar dat het geen probleem is, het kan in Turkije ook). Ik heb het al tientallen keren geproberd, steeds geeft hij een foutmelding. Ik weet dus ook niet of er tijdens die procedure iets over het visum word gezegd.

Ik denk inderdaad dat ik er voor de zekerheid maar een aanvraag, want ik kan op het internet niks vinden wat de universiteit zegt in haar mails. Je weet maar nooit…

Ik hou jullie op de hoogte voor eventuele lezers die tegen hetzelfde gaan aanlopen.

Word gewaardeerd als je ons op de hoogte houd.
Succes in de mooiste stad van (gedeeltelijk) Europa

Ik heb nogmaals contact gehad met de school in Istanbul. Zij beweren dat ik, als student, geen visum nodig heb. Een officieel Nederlands paspoort is voldoende. Omdat ik daar langer dan 90 dagen blijf, moet ik daar wel een verblijfsvergunning aanvragen.

Daar vertrouw ik dan maar op…

Blijf het een vreemd verhaal vinden je zult aan de grens toch een visum nodig hebben?

Ook ik zou het risico niet nemen voor $ 20,-- = € 18,50 en simpel te verkrijgen. Wens je uiteraard veel studie plezier en laat weten hoe het verlopen is.

Ben je hiervan op de hoogte? Bron

       |[http://www.sis.itu.edu.tr/images/ustresim_en.png](http://www.sis.itu.edu.tr)

|
Türkçe

     RESIDENCY INFORMATION

Newly accepted undergraduate or graduate foreign student applicants can obtain a Student Visa from the nearest Turkish embassy in their country by showing their acceptance letter. This visa is usually valid for one month. The student must complete the admissions process with all the required documents in ITU, and must apply for residence permit to the governship within one month of their entrance into Turkey.
Students may take a ‘Residence Permit Information Form’ in sealed envelope from the Registrar’s Office between two to three weeks after admission .They are allowed a Residence Permit for the purpose of studying by supplying this form and all other necessary documents to the Police Department, Bureau of Residence . This residence permit is usually valid for one year. According to Law No. 4817 “Law on Work Permits of Foreigners” , foreign students holding a residence permit for study purposes are prohibited from working.

For as long as their residence permits are valid, students do not need a visa to enter Turkey. For example, when they go to their home countries for semester breaks,they can enter Turkey with just their Residence Permits.

Expired Residence Permits, must be extended within 15 days. Otherwise their holder will be prosecuted.

A list of graduated foreign students,as well as those who did not register for a particular term ,who took permission to not to register courses for that term, who were dismissed or had their registration deactivated at their own request or graduated ,are given to Police Department by the Registrar’s Office every term. As a consequence ,the Residence Permit of those students are cancelled and those students must leave Turkey within 15 days after deactivation of their study in ITU or must apply to take up residence by other means to the Police Department. Failure to do so will result in prosecution.

Students having permission to not register courses for less than one year can enter Turkey with tourist visa and register for courses.However if their study exceeds one year they must take a student visa(Since their Residence Permit is cancelled they can not enter Turkey with Residence Permit).
The list of applicants who are listed as eligible for admission to be student of ITU ,but did not complete their admission with required documents are sent to the Police Department by the Registrar’s Office.

Police Department web site for foreign students; http://www.egm.gov.tr/

|

1 like

Dankje Sideli

ik was op zoek geweest maar kon niets vinden.
Dit snijd hout, deze begrijp ik

Bedankt voor je reactie!

Het gaat, voor zover ik kan opmaken uit die website/pagina, in de door jouw gekopieerde tekst wel om ‘normale’ buitenlandse studenten, niet om Erasmus studenten. Mijn universiteit in Istanbul beweert:
*
According to Turkish Customs Regulations, in accordance to a new amendment in custom legislation, Erasmus Students are also allowed to enter to Turkey without a student visa in this case, during the residence permit application they are requested to pay a fee cost 55 TL!*

Het blijft een vaag verhaal. Ben benieuwd wat ze aan de grens gaan zeggen. Voor de zekerheid vraag ik toch wel een visum aan.

Klopt wat je zegt. het was me even ontgaan dat er onderscheid gemaakt werd in Erasmus en andere studenten. Ik heb hier een pagina in het Turks gevonden waar het hele verhaal opstaat zoals jij zegt. Bij punt 10. Helaas is hij niet in het Engels. De links in het verhaal zijn bepaalde formulieren die je nodig hebt voor je verblijfsvergunning. Mijn ervaring na 15 jaar Turkije is dat ik alleen nog voor safe ga en er geen rekening mee hou dat ambtenaren van toeten en blazen weten of welwillend zijn. In jou situatie zou ik ook gewoon even voor die 18 euro een e-visum halen ja :wink:

Ik zou het wel heel leuk vinden dat je, wanneer alles gaat lopen je hier af en toe eens post hoe het met je gaat en wat studeren in Turkije met zich meebrengt voor de buitenlander.

J&M en ik zijn al een beetje ‘oud belegen’ aan het worden en hebben niet zoveel kaas meer gegeten van studeren.

Bedankt en succes verder.

Ik ben gisteren veilig en wel aangekomen in Istanbul en zeer gastvrij ontvangen. Even een update over mijn visumverhaaltje.

Ik was eigenwijs genoeg om het ‘gewoon’ zonder visum te proberen. Kadir Has University beweerde dat het gewoon kon en mocht dat niet het geval zijn, dan kan ik altijd nog op het vliegveld een visum kopen. Maar zoals jullie zeiden, voor de zekerheid kan je het beter wel doen…

Bij de paspoort controle werd meteen naar mijn visum gevraagd. Ik legde uit dat ik die, volgens mijn school, niet nodig had omdat ik een Erasmusstudent ben. Ik werd doorgestuurd naar een of ander ‘special passport control desk’ waar een ‘officier’ zat. Ik deed mijn verhaal, hij tikte wat op zijn computer, belde met een paar mensen en vroeg uiteindelijk om mijn verblijfsvergunning. Dat zou genoeg zijn om het land in te mogen.

Echter had ik die niet, omdat ik die pas in Turkije aan zou vragen. (Mensen van "The Turkish authorities (migration office) komen 14 maart naar Kadis Has University om de documenten voor mijn verblijfsvergunning op te halen).

Toen ik vertelde dat ik die óók niet had, werd mij verteld dat ik een toeristenvisum moest ‘kopen’. Dat deed ik uiteindelijk maar, want er tegenin gaan had geen zin en zo 100% zeker van mijn zaak was ik nou ook weer niet. Zo kwam ik uiteindelijk Turkije in. Ik weet niet waar het mis is gegaan, maar ik heb het gemeld op school. Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord.

@Sideli het lijkt me leuk om regelmatig wat te posten over het leven/studeren in Istanbul :slight_smile: In welk (sub)forum kan ik dat het beste doen?

Welkom in Turkije, je eerste les heb je gehad :wink:

Leuk dat je een soort logboek wilt bijhouden hier. Ik stel voor dat we er in het onderwerp een Sticky post voor aanmaken. Je blijft bovenaan staan en mensen kunnen er ook gewoon op reageren. Het is wel maar 1 draad. Je kan niet afzonderlijk meerdere onderwerpen laten lopen.

Maak maar iets aan met een pakkend titel (" Losar in Turkije" zou ik niet doen :wink: ) hier in Wonen en Werken en dan zetten wij dat bovenin vast voor je.

Waar woon je in Istanbul?

Tof dat je terug rapporteert. Een verhaal dat niet echt verbazing opwekt bij diegene die hier wat langer zijn. Hoş Geldiniz Turkiye’de.
Je krijgt een vaste plek hier om af en toe wat te schrijven, leuk dat je dat wilt blijven doen.

Dat zal ik doen :slight_smile:

Ik woon in Fatih, dicht bij Kadir Has University. Met een paar andere studenten woon ik lekker tussen de vriendelijke en behulpzame locals!

Zit je in een leuke oude buurt, niet duur en goed centraal. Ik heb in de jaren '80 in de wijk daarboven gewoond, 2 blokken boven het Rum Patrikanesi ( dat rode gebouw een paar honderd meter westwaarts van je universiteit). Toen waren er langs de Haliç nog geen parken maar industrie.
Nu woon ik ver buiten de stad, maar kom elke week nog naar muziekles, ook in die omgeving en vis regelmatig op de Galatabrug. De oude stad blijft toch trekken. :wink:

Inderdaad een leuke buurt! Helaas ken ik niet niet zo heel veel mensen, aangezien de scholen nog vakantie hebben. Binnenkort zal ik mijn topic openen.

Ik heb Kadir Has University verteld over het visum-incident op het vliegveld, maar heb nog geen reactie ontvangen. Ben toch echt benieuwd wat er mis is gegaan…
Ik neem aan dat het geen probleem wordt om eind juni het land weer uit te reizen, met een verlopen visum maar met verblijfsvergunning?

Wanneer je eind juni het land uit wil zou ik niet te lang wachten met je verblijfsvergunning aanvragen. Soms wordt je een E-randevu voor de volgende maand of zelfs nog later toegekend. Je school zal je ermee helpen denk ik want alles moet online tegenwoordig en is de eerste keer best wel even lastig. Met alle papieren ga je dan naar het Valilik aan de Vatancaddesi, dat is vanaf jou aan te lopen. Heuveltje op en af, denk een 20 minuutjes. Hoop niet dat je een al te lange rij hebt. Sinds een jaar of 2 is het allemaal daar gecentraliseerd en soms staat er een rij van meer dan 50 meter…Je aanvraag gaat in vanaf de datum dat je afspraakdatum hebt gekregen via het systeem. Zou je e-visum verlopen voordat je aan de beurt bent is dat geen probleem want je hebt een afspraak staan.

Nadat de aanvraag is ingediend, alle formulieren zijn opgestuurd, duurt het ongeveer 2 maanden voordat je hem uit Ankara toegestuurd krijgt. Vraag, als ze het niet uit zichzelf zeggen, bij je aanvraag om een **Yurt dışına çıkış müracaat belgesi (**toestemming om het land uit te mogen) mocht je onverhoopt naar Nederland moeten of je hebt je verblijfsvergunning in Juni nog niet, mag je daarmee het land uit en weer in. Let op! Je mag dan wel maar 15 dagen het land uit anders verlies je het recht op de verblijfsvergunning. Voor dit papier heb je een extra pasfotootje en kopie paspoort nodig. Zorg dat je er daar genoeg van bij je hebt.

Je hoeft nu niet in paniek te raken, veel dingen lossen zich gewoon zelf op hier in Turkije. Omdat je in juni het land uit wil is het van mij alleen een tip om bijtijds te beginnen en met de aanvraag niet te wachten tot eind maart of april. Het is hier echt een land van: soms zit het mee en soms zit het tegen, altijd spannend. Ik verveel me hier geen moment :wink:

1 like

Bedankt voor je uitleg. Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden.

Ik moet inderdaad online een e-appointment date selecteren. Het maakt niet uit welke datum ik selecteer, zegt mijn school, want op 14 maart komen er mensen (van de overheid?) naar Kadir Has University om de documenten voor de verblijfsvergunning te verzamelen. ‘Als je maar een datum hebt gekozen en op 14 maart de documenten gereed hebt’, zegt de school.

Een beetje apart systeem, maar het zal allemaal wel goed komen!

Oh jawel, het komt uiteindelijk wel goed, alleen soms een beetje anders als dat je gewend bent.

Ik heb nog even een aanvulling op mijn bovenstaande bericht. Ik werd er gisteren op geattendeerd door J&M, de medemoderator hier, dat hij die **Yurt dışına çıkış müracaat belgesi **meteen al bij het uitprinten van zijn formulier kreeg. Dat wist ik niet, bij mij was het een apart formulier. De laatste keer dat ik een verblijfsvergunning aanvroeg dateert al weer van 15 maanden terug en ze zijn hier gek op veranderingen.

Wanneer je online je e-randevu aanvraagt zorg dan dat je bij een printer zit, dan kan je het gelijk uitprinten. Daar rolt ook een lijst uit met wat voor papieren je allemaal nodig hebt. Ik ga me er ff niet aan wagen ze allemaal op te noemen want zo meteen sla ik weer de plank mis. :wink: Voor studenten zullen ze anders zijn dan voor Hollandse koppels, zoals J&M en gehuwden met een Turk, zoals ik.

Die personen die de spullen voor jullie aanvragen verzamelen zijn tussenpersonen. Bureaus die dit werk doen voor bedrijven en scholen. Dan zal je ook niet zelf in de rij hoeven ( dat is fijn). Waarschijnlijk gaat de procedure dan ook sneller. Bij het ministerie zijn die tussenpersonen bekend, de formulieren komen dan ook niet tussen ander individuele aanvragen in, maar gaan meteen door. Werkt wat vlotter.