ik ben ook wel erg benieuwd !!!
is er niemand die wat info kan geven hierover ??
Beste informeren bij de Turkse consulaat.
je moet natuurlijk aanmeldeing bij Turkse overheid autoriteiten
vestigen in Turkije is geen probleem lang termijn vizium aanvragen.
wonning huren of kopen is naar jouw keuze.
Beste informeren bij de Turkse consulaat.
wat ik wel weet dat je in 2 talen opleiding kan krijgen
(in het engels/turks) op het turkse univeristeit.
vestigen in Turkije is geen probleem lang termijn vizium aanvragen.
wonning huren of kopen is naar jouw keuze. istanbul is wat duurder stad om te wonen dat je dat weet.
sinds een maand ben ik geremigeerd naar izmit(kocaeli) zo’n 100km van istanbul.
ps
je moet natuurlijk aanmeldeing bij Turkse overheid autoriteiten
Hallo, nog een aanvullende vraag: indien je, als Nederlander na verhuisd te zijn naar Turkije, na drie jaar (of langer als dat verandert (is)) een turks paspoort hebt, dan heb je geen aanvullende werkvergunning meer nodig, toch?
Groetjes!
Oops niet helemaal op de goede plaats… zit met iets te veel tabs het forum te bekijken. Sorry!
Heb je eenmaal Turkse pasport dan heb je al rechten zoals Turkse afkomst. Mag ook kiezen en gekozen worden. Mag veel meer vastgoed kopen en bedrijven starten.
Nog even over de muhtar. Ik heb mij toen ik in Denizli ging wonen bij de muhtar gemeld dat ik als ingezetene wilde ingeschreven worden. Volgens die muhtar was dat niet nodig. Hij keek mij aan of hij water zag branden. Uiteraard had ik iemand bij mij die één en ander in het Turks tegen hem vertelde om het begrijpelijker voor die (reeds bejaarde) man te maken. Hij deed heel erg onvriendelijk en we gingen onverrichterzake weer naar huis. Natuurlijk was ik bij de vreemdelingenpolitie wel bekend omdat ik daar mijn verblijfsvergunning heb aangevraagd. En die had ik ook overhandigd aan de muhtar. Maar hij kon daar niets mee, zei hij. In ieder geval kende hij inmiddels mijn gezicht, want ik moest bij hem telkens een stempeltje en krabbeltje halen voor papieren vanuit Nederland. Ook daar wordt heel raar tegenaan gekeken en je moet praten als brugman om zo’n stempeltje te krijgen. Hij wilde mij eerst naar andere instanties sturen, maar daar had ik al vernomen dat de muhtar verplicht is deze stempeltjes te zetten. Het lijkt wel of hij met zo’n stempeltje en krabbeltje zijn doodvonnis moet tekenen. Toen hebben wij hem een paar ytl gegeven en dat gaf de doorslag dat ik mijn stempeltje en krabbeltje kreeg. Later moest ik daar weer naartoe en gaf het minder problemen.
Toen ik verhuisde naar Istanbul wilde ik mij bij de muhtar uit laten schrijven. De beste man keek in de computer en zei dat ik niet eens ingeschreven stond, dus hij kon mij ook niet uitschrijven.
In Istanbul weer naar de muhtar. Deze keer was het een (ook oudere) dame. Ook zij wilde mij niet inschrijven. Nu liep precies op die tijd mijn eerste verblijfsvergunning af dus moest ik zo wie zo naar de vreemdelingenpolitie om een nieuwe verblijfsvergunning aan te vragen. Dus men weet daar in ieder geval waar ik verblijf.
Later ben ik weer naar die muhtar geweest voor mijn gebruikelijke stempeltje en krabbeltje. Echt vriendelijk wordt je daar niet behandeld en ze zei dat het haar taak niet was om een stempeltje en krabbeltje te geven en verwees ons naar de notaris of een advocaat. Maar ook daar kreeg ik nul op request. Uiteindelijk heb ik de Nederlandse Ambassade gebeld en zij vertelden dat het eigenlijk wel zeker de taak van de muhtar is, maar dat ze erg onwillig zijn. Achteraf begreep ik dat je met steekpenningen over de brug moet komen, terwijl ze er in principe geen geld voor mogen vragen. De ambassade in Ankara verwees mij naar het Nederlandse Consulaat om daar alles te regelen wat er geregeld moest worden. Eén keer kwam ik er voor niets omdat ze maar tot 12 uur open zijn. Dus de andere dag er weer naar toe en ik werd allervriendelijkst ontvangen en kreeg zonder morren mijn nodige stempeltje.
De dame die mij hielp vertelde mij ook dat buitenlanders niet in een gemeente behoeven te worden ingeschreven en dat het voldoende is als je je bij een Consulaat meldt.
Via het nieuws op de Turkse tv ben ik te weten gekomen dat de functies van de muhtar aardig ingeperkt zijn en dat ze in principe een beetje overbodig zijn geworden. Misschien vandaar de onvriendelijkheid die ik telkens tegenkwam als ik mij daar vervoegde.
Maar ja, ik weet, ik woon in Turkije en je kunt hier alles verwachten met betrekking tot het veranderen van regeltjes :slywink:
Hoi,
je hebt beetje pech. In de praktijk maakt Turkse mensen weinig gebruik van muhtar van daar de nieuwe regel. Komst van de nieuwe regel maakt eigenlijk muhtar overbodig. Idereen is geregistereerd in plaatse bevolking en dat was tot nu genoeg dus persoonlijk adres was echt niet verplicht men kan overall in Turkije zo maar gaan wonen. De nieuwe wet zou iedereen verplichten om persoon adres bepalend te maken. Dit kan heel lang duren omdat het nog niemand aanhoud. Algemeen doet muhtar niet zo moeilijk. wat denk dat er veel buitenladers in Alanya, Antalya wonen en die wel rond krijgen.
ik ben ook maar zo’n 10 jaar geleden bij de muhtar laten registeren hoewel ik al die tijd ik Nederland heb gewoond of te wel men is niet verplicht om uit te schrijven omda je nog relatie heb met familie/vastgoed.
Je moet eenmaal Turkse systeem weten en wenen logisch dat anders is dan Nederlandse systeem.
Inderdaad heb ik daar een beetje pech mee, maar ja, zo langzamerhand ben ik daar wel aan gewend. Over het algemeen heb ik weinig te klagen over de gang van zaken in Turkije. Je moet geduld hebben, heel veel geduld, bijvoorbeeld met het verlengen van je verblijfsvergunning. In een kleine plaats als Denizli, waar ik voorheen heb gewoond, was dat binnen anderhalve dag geregeld omdat alles redelijk dicht bij elkaar gelegen is. In Istanbul ben je iets langer bezig. Dan moet je al 's morgensvroeg een nummertje trekken als je aan het eind van de middag aan de beurt wilt zijn.
Er is hier nog niet veel geautomatiseerd en men is gek op stempeltjes en krabbeltjes. :lol:
Maar ach, alles heeft zo zijn charme
En ik woon hier graag, alhoewel het weer in Istanbul veel lijkt op dat in Nederland.
Ik woon op een ruime flat met één (soms een lastig) nadeel. De ramen sluiten niet goed en als er dan eens een plensbui is, wat hier regelmatig voorkomt, dan moeten er grote badlakens en emmers bij te pas komen om de zaak een beetje droog te houden. Maar verder gaat alles goed. :hihi:
Istanbul is mooi stad met eeuwen lang overblijfselen maar ik woon niet graag daar. grote stad grote problemen en uiteraard is te duur (wat betreft woningen). Om beters te krijgen moet men meer betalen maar zo veel verdienen ze niet minimumloon is rond 550 YTL (=225 Euro) per maand. Aan andere kant is de economische hart is istanbul en industerie hart is Kocaeli.
ik zou zeggen success er mee.
Istanbul is een hele mooie stad met heel veel oude cultuur, ook nog vanuit het Ottomaanse tijdperk. Problemen zijn in praktisch iedere grote stad waar ook ter wereld, dus ook hier.
Ik weet dat de lonen hier erg laag zijn en de huren hoog naar verhouding. Ondanks dat verbaas ik mij erover dat je hier praktisch geen oude auto’s ziet rijden, wat je wel weer ziet in de kleinere plaatsen en dorpjes. Er zijn dus altijd nog mensen die een redelijk inkomen hebben om een auto te bekostigen. En dat zijn er heel wat als ik de drukte op de wegen zie. Maar ja, het is zoals overal. De één heeft alles en de ander heeft niets. Voordeel van Istanbul vind ik persoonlijk, dat je er echt alles kunt vinden. Je hebt de hele moderne woonwijken en de oude door de jaren heen bijgevoegde kleine dorpjes, zoals bijvoorbeeld Gürpinar, waar ik bovenop kijk vanuit mijn raam. Je vindt daar nog de eenvoudige winkeltjes waar je van alles en nog wat kunt kopen en tegen een lage prijs. Je vindt er ook nog de vriendelijkheid van het winkelpersoneel die je helpen je boodschappen naar de auto te brengen als dat veel is. De grote supermarkten, zoals Migros etc. zijn echt een ramp voor de kleine winkelier en dat is jammer. Heel af en toe ga ik ook wel eens naar de Migros voor de boodschappen die ik niet bij de kleine supermarkten kan kopen, maar bij voorkeur ga ik naar het winkeltje op de hoek of naar Gürpinar.
Het centrum van Büyükcekmece is klein maar oergezellig. Ook daar vindt je van allerhande winkeltjes van goedkoop tot duur en er zijn goedkope eetgelegenheden die echt wat goeds op tafel zetten.
Dat alles maakt Istanbul zo divers en leefbaar, althans in mijn situatie. Ik besef dat ik als Nederlandse bevoorrecht ben dat ik hier kan en mag wonen. Ondanks dat mijn Turks nog lang niet is wat het moet zijn, kan ik mij redelijk redden en in ieder geval begrijpt men mij als ik in de winkel iets zoek wat ik niet kan vinden.
Mijn man zou een keer graag naar Nederland willen op vakantie, maar dat is helaas niet zo eenvoudig. Maar ja, wie weet wat er nog in de toekomst zal gebeuren.
Ok Waarom volg niet gratis gementelijk Turks cursus voor buitenlanders.
organisatie heet komek (type in google). In Turkije is iedereen welkom als je maar goed gedraagd en voor zelf levensonderhoud zelf bekostigd. Hier is niet zo ingewikkelde regels zoals in Nederland.
ik persoonlijk hou meer van rustige stad zoals izmit (mijn geboorteplaats). hoewel ik vaak naar istanbul ga wordt ik moe van de drukte en lawaai daarom wil ik weer terug naar izmit. Zoals je ook zij grote stad is zelfde problemen als in Nederland. Inwoners van istanbul is zo’n 16 milyoen en van izmit maar zo’n 1 milyoen inwoners en veel groot verschil.
Ben 38 Jaren In Nederland gewoond te hebben, ben ik nooit (hoop mensen nooit) gelukkig geweest met al die veel regels wordt men niet beter van.
Is een van de belangrijste reden van mijn remigratie.
Ik heb nog niet eens in Turkije over de weer, eten en mensen gehad.
Dat is een goede tip van jou, Analist, ik zal daar zeker eens aandacht aan besteden, want alleen met een lesboekje en een woordenboek kom je niet zo heel ver.
Nee, het is hier zeker niet zo ingewikkeld als in Nederland. Daar wordt je gek van al die regels.
Het is 26 jaar geleden dat ik in Izmit ben geweest. Toen was het nog een heel klein plaatsje en ik zal het vast niet meer herkennen zoals ik ook andere plaatsen niet meer herkende en zelfs Istanbul niet toen ik na al die jaren hier weer kwam.
Op zich zou ik graag ergens buitenaf willen wonen, beetje in de natuur, maar dat heeft het nadeel dat je overal heel erg ver van af zit. En dan moet je nog maar afwachten hoelang je nog in de natuur kan wonen, want er wordt overal gebouwd.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je je nooit gelukkig gevoeld hebt in een land als Nederland. Zelfs ik als Nederlandse heb mij daar nooit gelukkig gevoeld. Je wordt daar veel te veel geleefd en de regels verstikken een mens.
Dat is ook één van de redenen waarom mijn man en ik ook geen moeite doen om in Nederland te gaan wonen. Hij zou zich daar ook vreselijk ongelukkig gaan voelen en al snel weer terugverlangen naar zijn eigen land en zijn vrienden. Heel af en toe, zo ongeveer 1x in de anderhalf jaar, ga ik even naar Nederland om wat familie te bezoeken, maar na een paar dagen wil ik al wel weer terug naar Turkije. Laat staan hoe het is voor Turkse mensen die zo lang uit hun land zijn geweest. Ik ben in 1974 voor het eerst in Turkije geweest voor een paar dagen. In 1982 voor 3 maanden en het was de bedoeling dat mijn toenmalige (overleden) echtgenoot en ik daar zouden blijven. Alles was voor elkaar, werkvergunning, verblijfsvergunning, maar omstandigheden dwongen ons naar Nederland terug te gaan. Daarna is het er niet meer van gekomen omdat mijn echtgenoot ziek werk en daarna overleed. Maar ik heb jarenlang heimwee gehad en nu iedere keer als ik in Nederland ben heb ik die heimwee naar Turkije meteen weer. Het geluk was mij goed gezind omdat ik een Turkse man ontmoette en daardoor de mogelijkheid had om in Turkije te gaan wonen.
Ik weet ook van andere Turkse mensen in Nederland, dat zij dolgraag weer terugwillen en ik kan ze geen ongelijk geven.
Hallo Analist,
Ik heb mij gek gezocht op Komek, maar kan niets vinden. Heb jij misschien een link naar die site?
hallo
heet in istanbul ismek
http://ismek.ibb.gov.tr/portal/brans.asp?BransCode=100
leerboeken/grammatica
http://www.studyturkce.com/grm.htm
betaalde/universiteit niveau
http://www.alokurs.com/index.html?m=ara&metin=Aranacak+Kelime&kurstur=1&egitimtur=169&il=34&ilce=&ara=++++++++++++Ara++++++++++++
Analist, tesekur ederim
Rica ederim
isine yaradiyse orastigimza deger. (heb je gebruik kunnen maken dan is moeite waard)
Ik zal wel de hulp van mijn man nodig hebben voor het vertalen van de sites, maar daar komen we wel uit.
Beste Forum leden,
Sinds kort bestaan er plannen bij mijn vriendin en mij om op kortere termijn naar Turkije te verhuizen.
Mijn vriendin is Turks en ik ben Nederlander.
Zij heeft in Turkije een eigen huis en wil daar graag met mij gaan wonen.
Zij wil eigenlijk al lange tijd voor goed terug keren, ook gezien het klimaat ‘in vele opzichten’.
Ik ben er eigenlijk ook wel aan toe en kan haar motieven heel goed begrijpen.
Ons inkomen zal niet uit arbeid bestaan maar uit een pensioenuitkering die ons ruim voldoende lijkt voor een prettig leven in Turkije.
Eerst willen we voor een 1/2 jaar gaan en daarna de zaken evalueren en mogelijk daarna de beslissing nemen om er verder te gaan wonen.
Mijn vriendin heeft 2 nationaliteiten en woont al 40 jaar in Nederland.
Ik heb de Nederlandse nationaliteit.
We spreken beide verschillende talen, ik spreek, nog, geen Turks maar wil dat best leren.
Ik heb een eigen huis in Nederland en ga dat verhuren.
Zij heeft ook een huis en Nederland en wil dat verhuren.
Dit zijn even wat zaken op een rijtje voor de beeldvorming van de situatie.
In jullie onderling, in mijn ogen wat gekissebis, uitwisselen van ervaringen zit veel ervaring op verschillend niveau, daar willen we graag gebruik van maken.
Vraag waar moeten we allemaal aan denken
Wie heeft er soortgelijke ervaringen.
Kun je met een visum voor 1/2 jaar verblijven
Kun je met daar een eigen huis voor meerdere jaren een verblijfsvergunning krijgen
Verdere nuttige aanvulling of opmerkingen??
Vriendelijke groetjes
Rob
Je moet lang termijn visum aanvragen omdat er normaal visum 3 maanden geldigi is. J kan ook na 3 maanden ook aanvragen/verlengen dat kost dubbel werk
algemeen zal Turkije beter uitkomen met jullie pension/uitkering in Turkije dan Nederland. Leef onstandigheden zijn velen malen beter dan Nederland en niet te spreken over de klimaat uiteraard top kilamaat.
Ik hen namelijk remigratieuitekreing en bevalt mij best namelijk 2.5 maand geremigeerd. ik denk niet dat je spijt van krijgt omdat het Turkije heel veel voordelen heeft dan Nederland. Dat je geen baan zoekt voor het levensonderhoud dan kom beste uit.
success er mee
doei