Wie kan mij vertellen wat ik allemaal op gebied van gemeentelijke zaken moet regelen als ik voor een halfjaar naar Turkije ga? Moet ik me in mijn gemeente uit laten schrijven? en moet ik opgeven dat ik in het buitenland zit? hoelang mag je maximaal uit Nederland, of is daar geen tijd aan verbonden?
zolang je geen zekerheid hebt in t land waar je voor langere periode zit, moet je je niet uit schrijven bij de gemeente…
bel je gemeente op of ga ff langs t gemeentehuis en vraag om info of folders. zij kunnen je zeker verder helpen met al je vragen…
hoop dat t allemaal lukt…
ik ga regelmatig voor langere tijd naar t buitenland maar houd me daar eigenlijk niet mee bezig want ik woon nog thuis en dus hoef daar niets voor te regelen. hihi…
het punt is dat ik hier in NL. mijn baan ga opzeggen. Ik woon ook nog thuis, samen met mijn moeder. Wij hebben een huurhuis en krijgen geen huursubsidie, omdat we allebei werken. Nou is het zo dat als ik wegga, mijn moeder het huis niet in haar eentje kan betalen en huursubsidie aan moet vragen. Ik vraag me dan af of ik mij uit moet laten schrijven of dat als ik mijn baan opzeg en ze zien dat er minder inkomsten zijn, dat dan genoeg is?
maar ik zal zeker even langs de gemeente gaan, dankjewel!
Onze zoon had met tussenpozen, 2 x 2 jaar in Frankrijk gewoont en gewerkt. Hij had zich nooit uitgeschreven uit onze gemeente. Volgens mij is dat ook niet nodig, als je van plan bent weer terug te keren naar Nederland.
Wat betreft die huursubsidie! Daar hadden wij ook mee te maken. Zolang hij in het buitenland was, kregen wij wel wel subsidie, maar toen hij weer thuis kwam wonen, werd het gelijk weer gestopt, omdat ze aan namen, dat hij ook geld binnenbracht.
Ik gaf die gegevens trouwens zelf altijd door aan de daarvoor betreffende instantie,s.
Ik weet niets wat betreft huursubsidie maar dat is al beantwoord zie ik… Wat betreft jezelf uitschrijven… Dat lijkt me geen slim plan, dit omdat je dan geen reisverzekering via Nederland kunt afsluiten en die heb je toch echt wel nodig…
Voor iedereen die langere tijd naar het buitenland vertrekt… Sluit een goede reisverzekering af voor minimaal 180dagen (half jaar)
Hallo,
Als je naar turkije voor langere periode wil komen moet je er rekening mee houden dat je visum maar 3 maanden geldig is.Dus je moet voor een andere 3 maanden het land eens uit gaan om terug te kunnen komen.
Lonen zijn hier zeer laag ,en werkzekerheid is zeer onzeker.
Groetjes uit trukije
Franka
Roanna, ik moet het toch idd even navragen bij de gemeente. volgens mijn moeder is weer het een en ander veranderd in het systeem. je kan zeggen dat je naar het buitenland gaat, maar zij hebben nooit de zekerheid dat je inderdaad niet gaat werken in het buitenland, dus krijg je alsnog niets.
Linda, ik ga bij Elvia een verzekering afsluiten, de globetrotter. heb mij al daarover laten informeren.
en Franka, ik ga naar mijn vriend in turkije, dus om werk ben ik niet zo bang, hij heeft 2 eigen zaken, daarbij heb ik natuurlijk flink gespaard het laatste halfjaa, om hier in Nl. mijn rekeningen te kunnen blijven betalen (alleen is die ellendige huur zo duur… )
Maar moet je echt na die 3 maanden weer voor 3 maanden turkije uit?? :blink: Ik dacht dat ik hier op de forums las, dat je dan naar b.v. Rhodos kon gaan? is dit systeem veranderd? want ik denk dat deze methode heel veel mensen van plan waren te doen deze zomer… komen deze dan allemaal in de rats?? :huh:
Ýk zelf woon nu sinds januarie in Turkije en heb me wel moeten laten uitschrijven omdat me moeder anders geen huursubsidie zou krijgen.
Maar neem aan dat je je gewoon weer kan inschrijven als je terug komt.
Qwa verzekering kan je dit idd afsluiten via global de eis is alleen dat je de verzekering in Nederland afsluit maar er staat niet bij dat je ingeschreven moet blijven.
Maar als ýk jou was zou ýk gewoon ýn NEd. ýngeschreven blijven omdat hetmaar voor 6 maandjes is.
Heel veel pelzier daar en weet zeker dat je het leuk gaat vinden.
Nog even een opmerking waar je waarschijnlijk niet zo bij stilstaat is de volgende:
als je je laat uitschrijven en er zou in de tussentijd iets met je moeder gebeuren, dan heb je je rechten om na je terugkomst uit turkije in de huurwoning te verblijven verspeeld. (als je moeder tenminste de hoofdhuurder is) dit is dus het geval als je niet reeds eerder uitgeschreven bent geweest op het adres.
ik zou me dus niet te snel uitschrijven alleen omwille van subsidie.
ik denk ook dat je je het beste bij jouw gemeente kan laten voorlichten.
Hoe lang blijf je in Turkije wonen? of is het voor vast? Ik heb navraag gedaan bij de gemeente, en tot 8 maanden hoef je je niet uit te laten schrijven. maar ja, zit ik nog met die ellendige huur…