Lang verblijf in Turkije

Analist bedank vast voor de tip, we zullen zeker genieten:dag:
Groetjes
Rob

Hallo Rob, leuk dat jullie plannen hebben om naar Turkije te gaan verhuizen. Ik kan je het alleen maar aanraden.

Waar ik je wel even opmerkzaam op wil maken, is dat je over de opbrenst van de verhuur van je huis in Nederland, wel inkomstenbelasting in Nederland moet betalen. En uiteraard ook andere kosten die het hebben van een eigen huis in Nederland met zich meebrengen. Maar dat is je welbekend neem ik aan.

Het maakt voor de verblijfsvergunning niet uit of je een eigen huis in Turkije hebt of niet. De eerste keer kun je aanvragen voor max. een jaar, daarna, afhankelijk van wat je op je bankrekening hebt staan, kun je langer in 1x aanvragen. Het maximum is 5 jaar per keer.

En om een langere verblijfsvergunning dan 3 maanden te verkrijgen, moet je van de uitkerende instantie een een overzicht vragen van je inkomsten, in het turks vertaald, en je moet een bankrekening in Turkije openen waarop je een bedrag zet, waaruit blijkt dat je dus in eigen onderhoud kunt voorzien. Voor bijvoorbeeld drie jaar, moet je 10.000 euro op die rekening hebben staan. Bij het eerste keer binnenkomen heb je automatisch een visum van drie maanden. Dat kost je 10 ytl. In die periode heb je ruimschoots tijd om een langere verblijfsvergunning aan te vragen bij de vreemdelingenpolitie. Je moet dan in het bezit zijn van een adres waar je woont en als je huurt een huurcontract. Zorg ook dat je een stuk of 8 pasfoto’s hebt.

Beste mensen,

Ik ben in Turkije geboren en sinds mijn derde jaar woon ik in NL.
In 1992 Heb ik de NLse nationaliteit aangenomen en mijn Turkse nationaliteit laten vervallen. Reeds anno februari 2009 heb ik weer mijn Turkse nationaliteit aangenomen,dus heb ik nu 2 nationaliteiten de Nederlandse en de Turkse.

Omdat ik weer de Turkse nationaliteit heb aangenomen hebben ze mij in NL de Turkse Consulaat wijs gemaakt dat ik nog in dienst moet anders wordt ik aangezien als dienstweigeraar.

Nu ben ik sinds juni 2009 in Turkije en in afwachting van mijn dienstplicht als het goed is moet ik in februari 2010 de dienst in.

Ik heb mij uit geschreven als “verhuisd naar Turkije” in NL bij de gemmeente omdat ik vanuit ben gegaan dat ik 15 maanden in dienst moet.

Nu hoor ik van Turkse mensen die kennissen hebben in Duitsland die daar nog wonen. Dat zij dus na 6 maanden Turkije uitgaan. Ze gaan dus een dagje naar een van de griekse eilanden en komen weer terug naar Turkije.
Dit doen ze omdat ze dan bepaalde rechten en plichten in Duitsland niet te verliezen.

Mijn vraag is heb ik juist gehandeld om me uit te schrijven als verhuisd naar Turkije en moet ik ook om de zoveel maanden buiten Turkije bevinden zoals hier boven geschreven?

En wat of welke rechten en plichten verlies ik, ook zeggen ze dat je je pensioen in NL kan verliezen als je om een bepaalde tijd niet in NL bent.

Kan iemand mij met deze vragen helpen A.U.B

met vriendelijke groet Hakan :confused:

Beste Analist, Selam

Nasilsin iyimisin? Heb een vraag aan jou wat is een “remigratieuitekreing” en hoe vraag je het aan? Ik wil dus ook remigreren naar Turkije. Hoe doe je dat? Kan je me hierbij Helpen??

met vroiendelijke groet,
HAkan

Hoi, merhaba!

Zijn er mensen vanuit NL die in Izmir of naast/dichtbij Izmir wonen en werken?

Graag hoor ik… Hakan

Hoi

zolang je Nederlandse Nationaliteit bezit dan is er geen probleem dan kan je altijd Nederland weer terug. Laat je paspoort niet verlopen.

Als je buiten Turkije woont mag je in wijze tot 38 jaar miltaire dienstplicht uitstellen en uiteraad kan tegen betaling 1 maand dienstplicht vervullen.

denk goed over na wat he gaat doen…

doei

1 like

hoi

remigratie uitkering is bestemt voor buitenlandse afkomst vanaf 45 jaar en ouder maar schijnt pas veranderd of gaat veranderen naar 55 jaar.
Op de site van VSB kan je alles terug vinden. een nadel moet je Nederlandes nationaliteit (pas) inleveren heb ik ook gedaan.

success

doei

1 like

Bedankt Analist, van je snelle reactie …en …zal goed over na denken.!!..Saol Arkadaş!!!

Hallo,

Ik heb deze vraag volgens mij al vaker gesteld maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit!! Dus neem me niet kwalijk dat ik het nogmaals vraag! 18 April vertrek ik naar Alanya en ik zal daar zeker blijven tot 1 mei 2011. Ik blijf gewoon ingeschreven staan in Nederland en blijf ook gewoon mijn zorg verzekering betalen. Nu weet ik dat je een lang op reis verzekering kan afsluiten voor de duur van 2 jaar maar deze kost best veel. Ik wil graag weten hoe andere dit doen of gedaan hebben. Welke instanties in Nederland moet ik op de hoogte brengen van mijn verblijf in het buitenland?

Nogmaals enorm bedankt voor alle info!!

Groetjes Debora

ik zou als ik jou was helemaal niet doorgeven dat s weer ten nadelen van je zelf ik heb zelf er een van unive de goedkoopste 28 e pe jaar de rest is gedekt voor de zorg verzekering ik ga iedere 3 mnd naar het eiland dus dan heb je een andere stempel in je paspoort dan maakt niemand een proleem in nederland

hoi,

in wijze mag je volgens de Nederlandse regels, weg voor 9 maanden buitenland verblijven zonder uit te schrijven heb namelijk zelf mee gemaakt.

Voor de ziektenkosten verzekering gelden andere regels en bij iedere instanties verschillen. Even informeren. Voor het buitenland vergoeden ze tussen de 3 t/m 6 maanden. Er is een verzekering instanties die langere verblijf in het buitenland verzekering (op google zoeken). Na 6 maanden kan je problemen krijgen met je ziektekosten verzekeren zo dat je alles zelf moet betalen.

Verder moet men landurige viseum aanvragen dat kan ook in Turkije. Je krijgt al voor 3 maanden aan de grens.

in wijze hoeft men niets meer door te geven in Nederland.

doei

analist even een opmerking dat je niet goed advies geeft de regels zijn vanaf sept 2009 behoorlijk veranderd en een 3mnd visa is nog altijd goedkoper en als je een adres in nld houd heb je geen last met de zorg toeslag ik doe het zelf al 2 jaar zo

Zolang je geen zorghulp na 6 maanden nodig heeft niets aan de hand.
Zou ik jou was regels van zorgverzekring door nemen hulp in het buitenland en termıjn. wij als Turken hebben altıjd jarenlang internationale ziektenzorgbewıjs moesten hebben en stond altıjd einde datum. Tegenwoordig kan zonder dit bewıjs hulp krıjgen maar in het buitenland dekking termijn is altıjd van toepassing.

Klopt je kan nog eens 3 maanden verlengen of langtermıjn visa krıjgen.
Mogelıjk was voorheen zo even land uit en weer land er in dat je weer nieuw visa te krıjgen (dit is niet altıjd te doen en duur)

Uiteraard alles veranderd.
Mensen met goede bedoeling doen ze ın Turkıje soepel over… Strenge regels zoals In Nederland kennen ze in Turkije niet.

Goede Avond,

Ik ga per 1 maart voor onbepaalde tijd naar turkije met 2 jonge schoolgaande kinderen.
We blijven in NL ingeschreven omdat het eerste jaar onderzoek jaar voor ons is.
De kinderen gaan dan naar een Turkse basisschool.
Om kids officieel ingeschreven te krijgen hebben we verblijfsvergunning nodig,
gaat helaas niet op een toeristenvisum.

Ik heb de school en schoolinspectie ingelicht over ons vertrek en vrijstelling aangevraagd,
dat schijnt zo te horen als je nog staat ingeschreven in Nederland.
Ik heb duidelijk de naam, adres en contact gegevens van de school vermeld.
Ook het adres waar wij zullen verblijven.

Nu is mijn vraag of iemand weet of dit enige problemen zou kunnen opleveren?

In Nederland is zo, zolang minderjarige kinderen ingeschreven staat in de Gemeente dan zıjn ze tot einde van ze 16 jaar leerplichtig hoevere/hoelang dat vrijsstelling werkt is nog de vraag?

Ik heb in 1996 mijn kinderen van de gemeente en van de school uitschrijven en in Turkije basis school laten ingeschreven maar wat probleem met de Kinderbijslag gekregen. (niet met gemeente en onderwijs). Later na 5 maanden terug gekeerd Nederland weer in laten schreven en probleemloos zelfde school verder gegaan. Al thans Nederlandse nationaliteit heeft.

Mijn zorgverzekering geeft aan dat ik MAX 1 jaar in het buitenland mag verblijven en dan gewoon verzekerd blijf. Wat ik graag wil weten is of het noodzakelijk is je extra te verzekeren! Ik ben al maanden bezig maar krijg eigenijk nooit de antwoorden die ik zoek… :frown:

Als het zorgverzekerıng alles dekt dan heb je geen extra verzekering meer nodig. zorg dat je pas bıj je heb en noodhulp telnr en faxnr van uit buitenland bellen mogelıjk is. om onnodig te wachten en te zoeken.

Ik heb een doorlopende reisverzekering afgesloten…

Ik wil de kinderen nog niet uitschrijven, heb ik diverse redenen voor.
Dus dan zit ik vast aan de Nederlandse leerplicht…

Ik hoop dat als ik ze in Turkije naar een basisschool laat ze geen problemen ervan kunnen maken…
Dan voldoen we aan de nederlandse leerplicht,
want ze gaan naar een basisschool of zie ik dat helemaal verkeerd?

ik denk dat je verkeerd inschat zolang in Nederland ingeschrijven staat zıjn ze in Nederland leerplichtig (omdat ze naar kıjken of ze in Nederland school gaan) Vraag bıj de gemeente afdeling onderwıjs.

Ik kan mıjn niet voorstellen bassischool voor langdurıge vrıjstelling mogelıjjk is.

Hebben de Kinderen twee Nationaliteiten dan is uitschrijven en later inschrijven geen punt.

2 likes