Ziekteverzekering Turkije

Hallo,

Dit jaar gaan wij verhuizen naar Turkije, kan mij iemand meer uitleg geven over mijn laatste probleem, namelijk de ziekteverzekering. Ik heb vernomen als wij hier in belgie een papier aan de ziektekas vragen en daarmee naar het cck in turkije gaan een verzekering kunnen aanvragen?
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Zou graag wel alles hebben wat ik nu in belgie heb.

Groetjes

Patje

Dat is de goedkoopste oplossing. Je kan je altijd hier in Turkije zelf prive verzekeren maar dat kost heel veel geld. Dit hangt af van de leefdtijd . Natuurlijk hoe jonger hoe goedkoper.
Als je die verzekering via Belgie neemt in Turkije kan je hier naar de turkse ziekenhuizen als je ziek bent.Ik ben reeds een jaar bezig om het voor mezelf te regelen en het is nog steeds niet in orde.Als ik zelf alles op een rijtje heb dan kan ik er meer over vertellen.
Ik had hier vroeger een prive verzekering maar dit vond ik te duur.Vooral je kan hier zoveel medicijnen zonder voorschrift krijgen bij de apotheker . Je hoeft niet voor alles en nog wat naar een dokter te lopen om een voorschrift te vragen. Medicijnen zijn hier ook veel goedkoper.

Ondertussen,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Ik kom juist terug van Aydin waar ik eindelijk mijn ziekte verzekering heb gekregen in Turkije .
Wat heb ik daarvoor moeten doen als BELG. Ik heb nu wel alleen ervaring als Belg.
Ik ben reeds lang uitgeschreven in Belgie daar ik hier reeds meer dan 10 jaar in Kusadasi woon.Ik had hier vroeger een prive verzekering en dat vond ik wel te duur .

Ik was deze winter in Belgie en ben langs geweest bij mijn belgische multualiteit omdat ik ook gehoord had dat het nu mogelijk is je hier gratis te verzekeren als belgische weduwe wonende in Turkije.

In Belgie hebben ze me een B.T.16 aangevraagd.
Dat is een algemeen verdag inzake zekerheid tussen het koninkrijk Belgie en de republiek Turkije.
Dat is een verklarng betreffende het recht op verstrekkingen van gepensioneerden en rentetrekkers.
Met die B.T.16 ben ik deze namiddag naar Aydin geweest naar de SGK (een turks ziekenfonds) en zonder enige probleem hebben ze me een turkse verzekering gegeven.
Ik heb enkel een ikamet moeten aanvragen bij de muhtar in Kusadasi,wat je ook zo maar krijgt.Dat formulier ook afgegeven in Aydin.
Een copie van mijn verblijfsvergunning en verder hebben ze me niets gevraagd. Zelfs niet eens om een turkse vertaling gevraagd van mijn nederlandstalige B.T.16

Ze wisten echt wat ze moesten doen als ze dit formulier in handen hadden.
Nu moet ik enkel om de 6 maanden terug naar Aydin naar dat kantoor SGK en dan maken ze me een vernieuwing.

Je moet van je origineel document wel iedere keer als je bij een dokter of apotheker gaat een copie meenemen van je oficiele overeenkomst die je krijgt in Turkije.
Ze hebben me nu wel verteld dat ik ook in een prive ziekenhuis bij een dokter mag gaan .
Maar als ik in verlof naar Belgie ga moet ik dat dan ook wel melden hier in Turkije.
Ik heb het nu nog niet uitgeprobeerd hoe het in het in werkelijkheid werkt,maar volgens hen ben ik nu gratis verzekerd met tussenkomst via Belgie waar ze me ook geen geld vragen.
Het is voor mij ook nieuw, als ik enige ervaring ermee heb dan vertel ik het wel op dit forum.
Dus er is dus wel een overeenkomst tussen Belgie en Turkije voor gepensioneerden die hier permanent wonen en geen domicilieadres meer hebben in Belgie.
En nu afwachten hoe het werkt.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

kan zijn voor de nederlandse wetgeving is dat formulier E111 ziekenkas!

maar dan!! in turkije en je gaat buiten turkije reizen moet je alsaar ook weer een reisverzekering nemen bij een reisagentschap als je buiten turkije gaat

ISEP heft voor 241 euri all in een maandverzekering met alles erop en eraan kun je de hele werled over tip!!!
ik ga het ook doen denk ik!!

in belgie mag je niet ziek worden want dan kleden ze je uit tot op het bot!!! alleen maar werken en dan je graf in dar is het echt bont!! net me schoonmoeder weggebracht((

frank heb jij nog sugesties laat me weten dan patje

groet frank

Ik reis nu eenmaal niet buiten Turkije. Ik reis enkel 1 maal per jaar naar Belgie voor 3 weken. En er werd me in Belgie gezegd als je dat dan in Turkije meld dat je op vakantie naar Belgie gaat is dat voldoende.Het is trouwens en verdrag tussen Belgie en Turkije.
Dus, ik probeer het een jaartje uit en dan zie ik wel hoe alles werkt.
Ik heb gelukkig nog mijn dochter in Belgie wonen en die helpt me toch voor alles.
Maar als je die verzekering voor 241 euro per maand een verzekering kan krijgen en geldig is over de hele wereld . Dan is dat jou keuze. Mischien willen jullie nog veel gaan reizen.Ik vind Turkije al groot genoeg om rond te reizen en heb vroeger de wereld rond gereisd.
Ik hou het toch maar tussen Turkije en Belgie meer om te reizen.
Met vragen steeds welkom.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

HOi Fanca bedankt voor je berichtje hier,

ja Inmiddels naar de second home beurs geweest !! en afdeling turkije bezocht,en is me bekend geworden dat de oostzijde van alanya al aardig wordt volgebouwd met onr goed in de maak!!!
Het is en blijft oppassen natuurlijk altijd een laywer in de arm nemen.

Ja ik ben en blijfw wel reizen!!

ben benieuwd als je een turkije (ziektkosten)verzekering neemt en je daar een reisverzekering aan koppelt voor wereldwijd reizen of dat kan,
en wat betaal je in turkije voor de zieknfonds per maand hoorde al bedraggen vanaf 40 p mnd en als je de dr nodig hebt dan betaal je eenmalig 50 euro aan en dat is voldoende voor elk bezoek daarna aan de dr opdat deze allemaal internisten zijn wordt beweerdt !!! en je gelijk zonder doorsturen op de goede afdelin zit!!! klopt dit verhaal

ben benieuwd!!!

mijn motivatie is alles op paier te hebben voordat ik enige stap buiten nl zet!! en in in goede harmonie het nest ga verlaten indien wenselijk!!

groet frank

ook andere ervaringen van ieder hoor ik graag!!!

Hallo Frank,

IK moet zeggen dat de verzekering die ik hier heb gekregen in Turkije alleen geldig is voor gepensioneerden en renteniers.En ik betaal niets in Belgie en niets in Turkije. Heb wel moeten bewijzen in Belgie en Turkije dat ik een weduwe ben met pensioen van mijn overleden echtgenoot.

Turkse mensen betalen hier inderdaad minder voor een turkse verzekering.Hangt af waarvoor ze verzekerd willen zijn. Grote of kleine rissicos.Prive ziekenhuis of staatszieknhuis.
Maar wij als buitenlanders kunnen van die verzekering niet genieten.
We zijn verplicht een prive verzekering af te sluiten. Kostprijs hangt af van de leefdtijd die je hebt .Maar kan oplopen tot 1000 euro per jaar. Maar dan full-casco verzekering.Heb ik nu niet meer, ik wil het 1 jaar proberen met hetgene ik nu genomen heb.

Als je ooit naar Kusadasi komt, altijd welkom dan kunnen we het samen uitzoeken.

Als je ooit plant hier een woning of appartement te kopen kan je ook altijd bij mij terrecht . Ik ben hier zelf reeds lang makelaar en heb hier reeds veel mensen op weg geholpen.We verkopen door gans Turkije, maar Mersin is wel een beetje tever weg.
Nog een raad …een advokaat alleen is echt niet voldoende bij de aankoop van een woning. Heb ervaringen zat met advokaten die ook mensen verkeerd behandelen.Hier iets kopen is echt een vertrouwens kwestie. Leer uit de ervaringen van mensen die hier gekocht hebben zonder
problemen.En neem van me aan, er zijn ook goede makelaars.

Met vragen steeds welkom,

francoisevanhaesebrouck@hotmail.com

Ik mag zeggen dat ik zeker een belgische ben die hier heel wat ervaring heb opgedaan.

groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hoi franka,

Hoe gaat zo’n ziekteverzekering dan in z’n werk, mijn man is 36 en ik ben 34, we hebben 3 minderjarige kinderen. moeten mijn man en elk een verzekering nemen en moeten de kinderen ook apart verzekerd worden of heb je daar een gezinsverzekering en zijn de kinderen net als hier in nederland tot hun 18de gratis mee verzekerd. want 1000 per jaar is altijd nog goedkoper dan hier in nederland wij we betalen 1300 per jaar per persoon. En wat ik ook graag wil weten, hoe zit dat met de tandartsen zit dit ook in de ziekteverzekering want ik wil wel dat mijn kinderen hun mooie tandjes blijven houden.

groetjes desiree

hallo Franka,

bedankt voor je reactie in ieder geval,

klinkt interessant voor me ofschoon ik ook rentenier wordt!! aldaar indien ik de stap neem.
het mooie van turkije vind ik dat ik niet steeds visa`s hoef te halen en datgeen een onbehagen gevoel je steeds als een buitenlander bent en beseft dat t e zijn aldaar!!
ik ben nog jong maar heb voor 2 gewerkt!
die €-1000 p.jaar all inclusive is denk ik niet slecht!!! als die geldig is voor de hele wereld mag je me daar wel wat info over geven idd!!!
hou me aanbevolen dat is 83 euro pmnd koopie!!! en dat met een ziekenhuisbed met gouden knoppen))) haha lol

wat betreft onr goed mag je wel eens wat linken is dat kusadasi beter dan alanya en is dit het gegel jaar t everhuren als ik er neit ben hoef er niet perse te zitten enkel ingeschreven is voldoend huur dan wel een hotelletje als ik een paar keer kom p jaar!!! nar daarheen.

het mooie is ook dat je lekker hollandtv kan kijken met meerder programma`s!!!

laat me weten ik zal je ook een mail sturen met nadere info van me oke

bedankt alvast!!!

het zou kunnen dat ik zomaar v week in turkije zit 3 dagen ri antalya dan voor het een en ander !! laat me weten

frnak michel

Ik zal eind deze week eens langs gaan bij mijn verzekeringsagent in Kusadasi en jullie situatie uitleggen en dan een antwoord geven.Ik spreek altijd uit ervaring voor mezelf, maar ik woon hier wel alleen.
Het is mischien ook voor anderen intresant de juiste informatie te krijgen.
Tot binnenkort ,
Groetjes uit Kusadasi
Franka

Hallo Frank,

Mail me eens persoonlijk.Kan ik je prive vragen beantwoorden.
Wat betreft onroerend goed kopen in Alanya of Kusadasi of andere badplaats in Turkije hangt af van Uw persoonlijke keuze.Je moet je er zelf thuis voelen.

Ik kan alleen zeggen als je hier iets moet kopen met het idee veel geld te verdienen aan de verhuur.Geloof die verkoopspolitiek verhalen niet.

De huurprijzen liggen hier zo laag dat ik zelf nooit mijn eigen mooi appartement in de verhuur zou durven geven.Of je moet het heel goedkoop inrichten en als je er later zelf in wil komen wonen alles vernieuwen.Het word echt uitgeleefd.

Geen makelaar die je schriftelijk met een contract via advokaat of notaris hier een gans jaar een verhuurgarantie zal geven.De meeste beloven dit wel mondeling, soms ook schriftelijk,maar daar zit een addertje onder het gras.

Een voorbeeld :

Als je hier iets komt kopen dan vraagt een makelaar meestal of het voor eigen gebruik is of als je het appartement ook in verhuur wilt geven.
Dan zullen sommige U vertellen, verhuur garantie voor 3 jaar geen probleem .
Maar…na de 3 jaar vervalt de huurgarantie en dan ??? wie zal je na die 3 jaar dan wel helpen bij de verhuur ???

Firma’s die met die formule werken rekenen dan bij aankoop reeds de meerprijs op het appartement dat je wil kopen met het bedrag dat ze je beloven voor je huurgarantie.Zo verliezen ze niets, want dan kunnen ze ,je wel 3 jaar die huur betalen want ondertussen staat Uw meerprijs die je betaald heeft op de bankrekening van de makelaar en bekomen ze nog intrest ook… Dus voor die firma geen probleem je 3 jaar lang , om de 2 maanden je huur te betalen ,Ook al is je appartement niet verhuurd.

Maar vergeet niet dat je bv. op die 3 jaar wel makkelijk 18.000 euro zal terug krijgen via het verhuursysteem. Maar het is toch beter het appartement onmiddelijk 18.000 euro goedkoper te kopen zonder verhuursysteem.

Mischien zie ik het verkeerd, maar ik zelf vind dit een oneerlijke praktijk. Ik verkoop het liefst zonder verhuurgarantie te geven en de aankoopprijs laag te houden . Vind je dan zelf via vrienden of kennissen mensen die hier iets willen huren dan is dat echt extra verdienen.

Ik moet zeggen, ik heb een paar jaar geleden ook appartementen verkocht met zo een systeem en voel me er nu niet goed meer bij zulke praktijken te gebruiken om te kunnen verkopen.Want nu komen die klanten na 3 jaar vragen en wat nu met ons appartement ?

Denk er heel goed over na als je eraan denkt hier iets te kopen om te verhuren en eraan te verdienen.
Als je hier iets koopt, doe het voor je zelf en je eigen plezier om hier te kunnen wonen en te kunnen komen en gaan als je daar zin in heeft.En het blijft zeker een investering als je aan een goede prijs iets mooi’s kan kopen.
Mensen huren hier ook niet zo snel zolang de all-inclusief hotels zo goedkoop blijven.

Maar ieder zijn mening daarover.
Maar mail me gerust,
francoisevanhaesebrouck@hotmail.com

groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hoi franka,

Dank je, ik hoor nog van je.

groetjes Desiree

super van je !!

maar tussenbeide… ik ben ook alleen hoor,heb lat relatie wel ,maar dit slaat los ervan!! enkele en alleen voor mezelf dus.

buiten de ziektekosten wil ik ook weten,maar daar ben ik nog mee bezig, hoeveel de vermogen/inkomsten/en andere soortenbelastingen zijn in %
wat wel minder is geloof ik als ik het goed heb dat je 20% belasting betaald uit winst van rente en inkomsten uit onr goed !! is dit juist?
zo ja lijkt het me een fiscaal ongunstig land!!!

en als je ingezetene bent van turkije en je verkoopt onr.goed buiten de turkse landgrenzen of deze net zoals in spanje belast wordt met 25 % van de verkoopprijs!!

bijvoorbeeld:

huis vekocht voor 150.000 euro daarvan 25 % = 37,500 moet je betalen aan de fiscus in spanje!
nederland niet deze is vrij en je ontvangen vermeerderd vermogen gaat einde boekjaar in minus pers. schulden en hypo. schuld als 1,2 % belastbaar inkomen in box 3
ik wil deze vraag wel graag beantwoordt zien ,mocht ik het antwoord vinden zal ik deze ook kenbaar maken.

groet frank

Ik was deze morgen in het verzekeringskantoor in Kusadasi.
AIG Turkey.
De manager die engels praat was er niet ,maar ik heb zijn mailadres gekregen.
Zo kan iedereen die meer wil weten over een ziekteverzekering of andere verzekeringen in Turkije hem met vragen direct in het engels mailen. Mensen die turks praten kunnen in het turks mailen

AKIN TOPSAR is zijn naam.

akintopsar@yahoo.com
Je kan altijd mailen met de groeten van Franka of Françoise van Immoturk.The belguim women.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hoi franka,

Bedankt voor de informatie, ik zal hem zeker mailen vandaag.

Groetjes Desiree

Beste Forumlezers,

Hier ben ik nog eens terug .
Vandaag was ik bij een andere verzekeringsmaatschappij in Kusadasi ook om een ziekte en hospitalisatie verzekering voor een klant aan te vragen die wil emigreren naar Turkije.

Nu heb ik pas vernomen dat je in Turkije na je 6O jaar geen ziekte verzekering meer kan afsluiten als je op die leefdtijd naar hier emigreert.
Er zijn wel een paar uitzonderingen volgens die verzekering ,als je kan bewijzen dat je in heel goede gezondheid verkeerd.
Ook vertelde Mihraç bay me, dat als je dan 10 procent meer op die verzekering betaald en hij goedkeuring krijgt van het hoofdkantoor in Istanbul ,ze toch een oplossing zoeken.
Bij het vorige adres dat ik heb opgegeven helpen ze geen mensen boven 6O jaar, wat ik dan heel jammer vind.

Je kan steeds naar hem mailen voor een ziekte en hospitalisatie verzekering met de groeten van Françoise van Immoturk.Hij geeft heel uitgebreid uitleg in het engels.

ERGOISVICRE Sigorta
Mihraç Türköz

michracturkoz@hotmail.com
gsm: 0090 533 465 04 02

Indien lezers betere voorstellen hebben altijd welkom

groetjes uit Kusadasi,
Franka

Beste Forumlezers,

Ik heb vandaag mijn nieuwe ziekteverzekering die ik via Belgie terug heb gekregen omdat ze nu een overeenkomst hebben met Turkije, uitgeprobeerd in het ziekenhuis in Kusadasi.
Ik was op visite bij een dokter en heb inderdaad niets moeten betalen.
Alleen als ik binnenkwam in het ziekenhuis hebben ze me die formulieren uit Aydin gevraagd en nagekeken, en hebben ze me een etiket gedrukt waarmee ik bij die dokter moest gaan.
Dan heb ik 2 copies van die formulieren moeten afgeven aan die dokter en kreeg dan ook een voorschrift voor de medicijnen.
Dan naar de apotheker geweest, daar moest ik een copie van mijn belgische pas en terug 1 copie van mijn verzekering afgeven en ook de medicijnen waren goedkoper.
Dus , dit is mijn eerste positieve ervaring met mijn gratis verzekering via Belgie.

Ik zeg nog, eens, ik ben belgische…ik weet niet of jullie in Nederland zo een verzekering kunnen krijgen in eigen land voor Turkije.

Ik hou jullie wel verder op de hoogte,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

hoi frankie tijdje terug alweer,

veler emails verspeeld aan info maar… niet ongeholpen!!!
door iedereen en alleman info gekregen,en daaruit mijn zoektocht kunen voortzetten en met succes.

Je moet het maar vinden!!!

in ieder geval alles is rond en we gaan aan de slag nu!!

groet frank

hoe zit dat met de ziektenkosten verzekering voor nerderlanders die zich in turkije gaan vestigen?

groeten MD

verschillende meningen zijn daarover,bijv als je van bengie bent is dat gratis.

Moet je maar even notitie nemen van het forum.
wordt je resident kun je je daar verzekeren.