Hallo iedereen,
een vraagje:
ik ga België verlaten om, hopelijk nog lang, in Turkije te gaan wonen. Vermits ik zeer dure medicatie nodig heb, wil ik jullie vragen of iemand van jullie mss ervaring heeft met zeer goede ziekteverzekeraar (zoals in België: een mutualiteit of ziekenfonds genaamd)? Privaat verzekeringsmaatschappijen zijn ook welkom. Het gaat er mij maar over dat ik voor dokterbezoeken en geneesmiddelen een tussenkomst kan bekomen ook voor tandarts. enz)
graag jullie bevindingen op dit vlak
met dank
Sonia
Hallo Sonia,
Ik ken natuurlijk UW ouderdom niet. Als U in Belgie met pensioen bent kan U bij Uw belgische multualitiet een formulier B.T.16 afhalen. Dit formulier moet U dan hier in Turkije bij de SGK (turkse ziekteverzekering) gaan afgeven.Van zodra U dit formulier afgeleverd ,blijft U verzekerd via Belgie.U moet zich dan wel om de 6 maanden melden bij die instantie in Turkije om een nieuw formulier af te halen. Ga je tussendoor naar Belgie moet je dit dan in Belgie melden.
Als je naar een staatsziekenhuis gaat kost een voorschrift voor je medicijnen niets als U alleen verzekerd bent via de SGK.
Ik vind persoonlijk dat het staatsziekenhuis goed is,zelfs de dokters en personeel zijn vriendelijk en in Kusadasi is het er netjes. Het staatszieknhuis is natuurlijk goedkoper dan een prive ziekenhuis.Maar daar kies je zelf voor.
Je kan dan altijd een aanvullende prive verzekering nemen om altijd naar prive ziekenhuizen te gaan.
In kusadasi zijn veel mensen verzekerd bij ERGOISVICRE insurance.
Mihraç Turkoz is de manager van dit kantoor en spreekt vloeiend engels en weet alles over het verzekeren van buitenlanders.
De premie hangt af van Uw leefdtijd.
Je kan hem altijd mailen met vragen in het engels.
[EMAIL=“mihracturkoz@hotmail.com”]mihracturkoz@hotmail.com met de groeten van Françoise ,immoturk.
Als U niet gepensioneerd bent in Belgie zal U zeker een prive verzekering moeten nemen.
Eens U hier een verzekering neemt,vraag dan de wachttijd vooralleer U ervan kan genieten.
groetjes uit Kusadasi,
Franka