Vanaf januari gaat het nieuwe zorgstelsel in en is iedere Nederlander verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. Dit moet je volgens mij uiterlijk voor mei 2006 doorgeven aan de Belastingdienst (zij zijn verantwoordelijk voor de controle ervan en toekenning zorgtoeslag etc).
Nu komt mijn probleem: van december 2005 tot en met juli 2006 woon ik tijdelijk in Amerika en heb daar ook een ziektekostenverzekering. Mijn NL ziektekostenverzekering heb ik per dec. opgezegt.
Ik wil mij niet uitschrijven bij de gemeente i.v.m. een koopwoning. Dat is toch alleen verplicht als je langer dan 9 maanden naar het buitenland gaat?
Alleen voor de gemeente en Belastingdienst woon ik nog wel gewoon in NL en verwachten zij dus ook van mij dat ik aan hen laat weten bij welke NL ziektekostenverzekeraar ik mij ga verzekeren.
Juist omdat het pas over een aantal maanden van start gaat, is het een lastig onderwerp omdat niemand er nog ervaring mee heeft. Toch denk ik dat meer mensen hier mee te maken hebben of gaan krijgen.
Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Groetjes Loes26