verzekeringen!

ik ben verzeild geraakt in de wirwar van regeltjes mbt het nieuwe zorgstelsel!!
graag zou ik hierover gedachten willen wisselen met mensen die wellicht hetzelfde probleem gehad hebben.

de vraag is of ik verplicht ben een basisverzekering aan te houden in nederland als ik 9 maanden naar het buitenland ga?

• het CVZ (college van zorgverzekeringen) zegt dat er drie criteria zijn om onder de verplichting uit te komen: ten eerste dat je langer dan 12 maanden reist, ten tweede dat je je uitschrijft bij de gemeente en ten derde dat je geen inkomen hebt –> ik voldoe aan 2 van de 3! Ze zeiden er echter wel bij dat ik maar contact op moest nemen met mijn eigen zorgverzekering… en ja, wat zegt die??
  • het groene land van achmea zegt dat die hele 12 maanden niet uitmaakt en dat ik niet verplicht ben een zerzkering aan te houden zolang ik maar niets verdien en me uitschrijf

waarom nou dit issue?? als ik niet meer verplicht ben een basisverzekering te hebben, kan ik een reis- + ziektekostenverzekering afsluiten bij bijv. Elvia en dat scheelt voor 2 personen toch zo’n 600 eurootjes… de moeite waard dus
Voor mij is het dus gustig om de basisverzekering op te zeggen

Nu lees ik net op de site van Elvia dat daar wel weer die 12 maanden genoemd wordt… tjezus, nu weet ik het echt nei tmeer?? ik wil natuurlijk neit na 9 maanden achterof nog 9 maanden basisverzkering ik nederland te moeten betalen (alhoewel groene land me verzekerd dat dat niet gaat gebeuren…)… maarja, wie moet je nou geloven

erg benieuwd naar jullie reacties!

officieel als je langer dan 9 maanden het land uit gaat moét je je uit laten schrijven bij je gemeente.
Maar er kraait geen haan naar als je het niet doet.
Nog niet . Dat zal in de toekomst mbv een steeds sterker wordende toekijkende Big Brother wel gaan veranderen…maar voorlopig dus nog niet.
Bedenk wel dat je bij uitschrijving geen AOW meer opbouwt he!
Ik raad aan gewoon ingeschreven en verzekerd te blijven, het eigen risico op max zetten en dankzij de zorgtoeslag betaal je dan een 35 euro per maand. Trek dan aan t eind van het jaar je bonus af(€250) omdat je geen gebruik hebt gemaakt van de verzekering dus per saldo is t beetje wat je betaalt de moeite niet waard om t anders te doen (plus je bent meteen verzekerd als je terugkeert in NL)

Hallo!

Ik zou voor de zekerheid Groeneland Achmea nog maar even checken. Ik zat in een soort gelijk probleem, maar ik kwam afgelopen maart 2006 terug van mijn reis. Ik was verzekerd bij JOHO voor 6 maanden. Toen ik vertrok (sept 2005) was er nog niet veel bekend over de nieuwe zorgverzekeringsstelsel. Ik kwam terug en liet me inschrijven bij Groenland Achmea. Ze schreven me perongeluk in vanaf 1 januari en haalde dat geld ook van mijn rekening. Ze hebben me 3 maanden lang verteld dat ik het geld van januari tot maart weer terug zou krijgen aangezien ik al een reisverzekering had gehad en er daarvoor niets bekend was. Toen ik besloot een keer te gaan bellen omdat ik mijn geld niet had terug gekregen (duurde wel een uur voor ik aan de beurt was), werd mij ineens verteld dat ik het geld niet terug kon krijgen. Dus erg betrouwbaar is Groeneland Achmea daarin niet. Ik zou ze echt nog een paar keer checken, want met hen weet je het maar nooit. Iemand vertelde mij dat er in Diemen een toezichthouder zit voor zorgverzekeringen. Misschien kun je het daar eens proberen. Ik denk dat ze wel een internetsite hebben. In elk geval heb ik begrepen dat die alle info heeft over het nieuwe zorgstelsel. Succes ermee!

Marike

Hoi,

Voor mij gold hetzelfde, maar ik ben ontzettend goed geholpen door mijn gemeente. De ambtenaren die daar werken zijn op de hoogte van alles. Het enige wat je hoeft te doen is je uit te schrijven en daarvoor moet je minimaal negen maanden het land uit zijn (het is zelfs een verplichting om je dan uit te schrijven) en dat geeft je het recht je basisverzekering op te zeggen. Je gemeente geeft op het moment van uitschrijving aan al zijn clienten door dat je uitgeschreven bent en daarbij hoort ook de basisverzekering.
vraag maar na, succes, Josan