Afgelopen week hebben wij bij joho een gesprek gehad voor tips met betrekking van onze wereldreis van een jaar.
Ze gaven daar aan dat je als je een jaar weggaat je je uit kan laten schrijven bij de gemeente en daarna ook bij je zorgverzekering.
Je neemt dan een goeie reisverzekering (zij raadde isis aan) en dat scheelt uiteindelijk natuurlijk een hoop geld.
Nu vroegen we ons af of iemand hier ervaring mee heeft en kan bevestigen of dit een goed idee is om te doen.
Bedankt voor je reactie maar snapte t niet helemaal…
Als je 51 weken gaat? IK denk dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is overgekomen, uitschrijven uit de gemeente kan ons veel verzekeringsgeld schelen, kunnen ons dan nl ook uitschrijven bij zorgverzekeraar. Dus op zich willen we dat best regelen maar vroeg me af of er ook haken en ogen aan zitten dat iemand weet. Of dat uitschrijven wel of niet aan te bevelen is…
Oh ja…nog n vraagje, je hebt zo’n mooie site! Wij zijn er ook 1 aan het maken maar niet zo heel erg handig in die dingen, het lukt op zich aardig maar willen ook graag een wereldkaartje invoegen waar we goed op aan kunnen geven wat we gana doen… ideeen of tips waar dat vandaan te halen of hoe te doen??
Stel dat je je uitschrijft bij je zorgverzekeraar, hoe ben je dan verzekerd??
Dat zal ik goed nakijken…
Want een ongeluk zit in een klein hoekje en als de ziektekosten zelf betaald moeten worden…
Als je gewoon hier verzekerd bijlft, dan heb je wel zekerheid! (persoonlijk vind ik dat wel belangrijk)
Wat betreft de site:
Je kunt een site maken op waarbenjij.nu of aroundtheglobe.nl.
Ik adviseer de laaste. Goede service en je kunt veel foto’s plaatsen.
Ik laat me nooit uitschrijven,ook als ik langer dan een jaar in buitenland ben,je haalt je zelf een hoop papieren rompslomp op je hals, en je kan heel goedkoop voor verzekerd zijn, want als je een jaar gaat reizen heb je geen inkomen en recht op een hoge zorgtoeslag, zodat je zelf maar een paar tientjes per maand hoeft bij te leggen. Tevens als je laat uitschrijven ben je voor dat jaar 2% van je opgebouwde AOW kwijt, dat kun je repareren bij de Sociale verzekeringsbank maar kost duizenden euros. Ikzie alleen maar meer nadelen dan voordelen.
Uitschrijven bij de gemeente gaat heel goed, je hoeft dan inderdaad geen zorgverzekering te betalen. Met JOHO heb ik erg goede ervaringen en na het insturen van de rekening betalen ze snel uit. Bij de SVB kun je van tevoren regelen dat je je premies gewoon blijft doorbetalen. Indien je tijdens je reis geen inkomen krijgt, kan je een soort minimumbedrag betalen.
Ik heb tijdelijk in het buitenland gewoond en was via JOHO ook tegen diefstal, aansprakelijkheid en inboedel verzekerd.
Overigens is Isis onderdeel van JOHO.
Als ik me niet vergis MOET je je zelfs uitschrijven. Het is natuurlijk lastig te controleren, maar ik meen dat het verplicht is. Ik geloof dat de grens 8 maanden is. Ga je langer dan 8 maanden dan moet je je uitschrijven.
Het is inderdaad handig. Het scheelt belasting en verzekeringsgeld. Heb je een auto, dan kun je dat ook stil laten zetten (geen wegenbelasting (moet ie wel binnen staan) en verzekering). Controleer ook je bank, sommige betaalrekeningen zijn niet geschikt voor een lange periode zonder inkomen.
volgens mij heeft Carolina gelijk.
Bij onze gemeent moesten wij ons ook uitschrijven bij langer dan 6 of 8 maanden…
De Aow kun je je voor verzekeren en kost als ik het me ghoed herinner tussen de 250 en 400 euro.
Wij hebben besloten om ons uit te schrijven om van de zorg verzekering af te komen…
(als je ingeschreven blijft moet je deze ook betalen, doe je dit niet en wil je je later vezekeren dan moet je een boete betalen en de niet betaalde maanden alsnog voldoen, aldus DSW verzekeringen)
Kost ongeveer 1200 per jaar en de ISIS kost een 450…
Was wel lang wikken en wegen want het is inderdaad een heel geregel en papier werk, dit omdat veel verzekeraars eigenlijk geen idee hebben hoe het zit en wij van instantie naar instantie verwezen werden!
Oke, bedankt voor je reactie!
Ja isis hoort bij joho op 1 of andere manier, moet zeggen dat het wel een puzzel is uit te zoeken wie joho nou precies is en doet maar inmiddels begrijp ik dat zij met veel instanties samenwerken.
We gaan ns aan de slag om het allemaal te regelen…
Groeten Esther en Koen
bedankt voor je snelle reactie. gaan het verder uitzoeken. Hier en daar wat tegenstrijdige tips, maar de meeste lijken positief over het uitschrijven.
Kan ik me ook laten uitschrijven als ik sabbatical leave heb bij mijn werkgever??
En om je later weer in te laten schrijven, kost dat nog wat?
Tegenstrijdige tips komen om dat iedereen in een andere situatie zit, voor de e’en is uitschrijven financieel aantrekkelijk voor de ander niet,afhankelijk van je eigen situatie, ik schrijf me dus niet uit, ik heb een hele kale zorgverzekering (o.a zonder tandartsverzekering want tandartsen in Azie zijn spotgoedkoop) ik betaal voor de zorgverz. 71 euro per maand,maar krijg een zorgtoeslag van 51 euro,dus moet ik slechts 20 euri bijdokken.Laat ik me uitschrijven, dan verlies ik dat jaar 2% AOW opbouw,en als ik me bij SVB daarvoor laat bijverzekeren kost dat alleen voor de AOW al minmaal 450 per jaar,plus nog alle andere sociale verzekeringen. Natuurlijk ben je officieel verplicht je bij de gemeente uit te laten schrijven, maar voor die gene die dat niet doen niks aan de hand ,want de gemeente heeft niet de middelen om te controleren. EEn handige site is www.vertreknaarhetbuitenland.overheid.nl je kunt zelf invoeren wat op jouw situatie van toepassing is, en daar rolt dan een advies uit
Je bent officieel verplicht uitte schrijven bij >8 maanden ,maar dat is idd lastig te controleren.
inschrijven is daarna heel makkelijk, gemeente waar je uit komt is verplicht je terug in te schrijven.
als je nog thuis inwoont moet je een briefje ondertekend door je ouder(s) en hun paspoort(en) meenemen om je terug in te schrijven.
niets moeilijk. 10 minuten werk op gemeente huis.
Ziekenfonds is en blijft een grote onduidelijkheid.
je hebt een goede reisverzekering nodig (let op dat je oa search and rescue acties vergoed krijgt, repatriering uit onherbergzame streken als je naar new zealand en australie gaat zou ik niet zonder willen!!!
en natuurlijk extreme sporten erbij nemen.
ziekenfonds opzeggen scheelt je veel geld en is overbodig om aan te houden!!! deze is NIET geldig op buitenland vakanties en het geeft geen enkel voordeel om hem aan te houden.
(wel natuurlijk weer aanmelden bij terugkomst (1 telefoontje, verplicht aan nemen ivm uit buitenland komen)
Ik heb heel goede ervaringen met de globetrotterverzekering van elvia. (elvia.nl)
Heel goede opvang, goede info wanneer iets niet duidelijk is. zeer goede dekking en 1 van de goedkoopste. ik ben er een aantal keer ruim een jaar mee op weg geweest en heb wat akkefietjes geclaimd, no problemo snel uitbetaald en geod afgehandeld.
Als je bijv naar australie en new zealand gaat op een WHV (working holiday visa) heb je recht op hun ziekenfonds stelsel. (kijk ook op markdevries.nl) als je een spoedeisend iets hebt loop je zo een ziekenhuis binnen (let op geen prive klinieken!!!) zonder voor te schieten
voor geldzake, neem een pinpas met gratis pinnen in buitenland, dat is het goedkoopst en makkelijkst.
gewoon naar ELKE pinautomaat gaan en trekken maar (wel een maximum van 750$ per dag (dit is op NL tijd, dus als je sochtends pint en smiddags in nz/aus heb je op 2 verschillende dagen gepind)
hou dus rekening met grote uitgaven en pin vooruit indien gewenst)
zoek eens op mijn username , er staan meerdere posts op wereldwijzer betreffende NZ en australie met goede info.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groet
Remko
“Het gaat niet om het reisdoel, maar de reis ernaar toe.”
Als je een jaar op vakantie gaat ben je zelfs verplicht je uit te laten schrijven bij de gemeente. Denk er wel aan dat dit gevolgen heeft voor je eventuele persioen etc.
Ik vertrek morgen om een reis te maken van tenminste 1 jaar,.
Ik heb me om die reden uitgeschreven bij de gemeente ( vanaf 30 Juni ) en heb direct daarna mijn zorgverzekering gebeld,.
Ik kreeg daar een meneer aan de lijn en heb hem uitgelegd wat de situatie is.
Ik vroeg hem of ik nog wat moest opsturen als bewijs dat ik uitgeschreven ben en ik me bij die zorgverzekeraar wil laten uitschrijven. Hij vertelde me dat, dat niet noodzakelijk was omdat hun systeem toch gelinkt is met de gemeente en dat ik via de mail mijn zorgverzekering op kon zeggen,. Zo gezegd zo gedaan,.
Nu kreeg ik vandaag een vrouw aan de lijn van CZ en die verteld mij dat ik niet uitgeschreven kan worden,. Waarop ik antwoorde dat ik alles had uitgezocht en had besproken met een aantal mensen en haar melde dat als ik uitgeschreven ben bij de gemeente en dus mijn verzekering kan stop zetten,.
Volgens haar klopt dit niet maar het tegendeel heeft ze me nog niet kunnen geven,. Volgens haar kan het alleen als ik 3 maanden aan één gesloten ga werken in het buitenland,.
Ik heb gekozen voor uitschrijven omdat ik dan een Isis all in verzkering kon afsluiten ( scheeld heel veel geld )
Iemand nog tips of links waarmee ik haar kan duidelijk maken dat ik goed gehandeld heb ? ( sorry voor de eventuele typo’s,. )
Ga met je bewijs van de gemeente naar de CZ en laat hun maar met andere gegevens komen waartuit blijkt dat het niet kan, dreigen met de ombudsman helpt ook al gauw
:DIk check zojuist mijn e-mail en had wel verwacht dat CZ weer wat terug had gestuurd na mijn boekwerk mailtjes ( met regeltjes en links naar websites ),.Ik had verwacht dat het mevrouw accijnpis weer wat nieuws bedacht had,.Dat is echter niet het geval
Geachte heer …, In uw e-mail stuurt u ons het uitschrijfbewijs van de gemeente. Ik heb deze e-mail doorgestuurd naar de afdeling Verzekerden & Service. Zij gaan de wijziging invoeren. U ontvangt een uitschrijfbewijs van CZ. Wij wensen u veel succes in Australië. Hebt u nog vragen? Dan horen wij die graag.met vriendelijke groeten,klantenadviseur afdeling ServicekantorenCZ Actief in Gezondheidtel: 0900 - 0949www.cz.nl
Ik had mijn moeder al gemachtigd om de zaken verder af te handelen maar dat is gelukkig niet nodig,. die machtiging was omdat ik nu al in Hong Kong zit,.Precies dit weekeind zijn er een paar drogen dagen en lekker warm