Uitschrijven uit het bevolkingsregister??

Hallo,

Ik ga in januari een half jaar vrijwilligerswerk doen in brazilie.
Nou heb ik een paar vragen!

Ik ben per 31-12-08 werkloos. moet ik me dan particulier laten verzekeren? of kan ik gewoon mn normale zorgverzekering aanhouden??

Als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft ben je verplicht om je uit te schrijven uit het bevolkingsregister. maar mag dat ook als je 6 maanden weggaat? dan zou ik mijn zorgverzekering helemaal op kunnen zeggen voor de tijd dat ik weg ben… (scheelt klauwen vol met geld) wel met een reisverzekering die alle basisdingen dekt en natuurlijk ook andere belangrijke dingen zoals bagage enzo. heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik me dan bijv tijdelijk inschrijven op het adres waar ik naartoe ga (kindertehuis)

Ik heb kontakt gehad met mn zorgverzekeraar en daar ben ik niks wijzer van geworden.

hoop van jullie wel ;p

Hallo,

Particulier verzekeren bestaat al een hele tijd niet meer.
Je kunt gewoon je basisverzekering behouden als je dat zou willen en dan er voor het reizen een verzekering bijnemen kun je ook lezen op www.joho.nl bij verzekeringen.
Verder zou je je wel kunnen uitschrijven uit de GBA ook als je maar 6 maanden weg gaat. Er is iets met dat verzekeringverhaal bolletje om heeft via www.aroundtheglobe.nl een stuk over geschreven misschien kun je haar contacten ze heeft ook een website www.bolletjeom.nl

gr van Moira

hallo
ik ben in dec 2007 verhuist naar thailand.
wilde me in juli toen ik op vakantie was in nederland laten uitschrijven.
toen bleek dat de gemeente mij al in maart uit het systeem had verwijdered.
mijn ziektekosten kon ik in nederland aan houden.
maar dat koste me 240 euro pp.
dus informeer bij de gemeente of dat je ingeschreven blijft.
anders schrijf jezelf in bij familie of vrienden,
zodat je altijd een postadress hebt .

Hij kan inderdaad ingeschreven blijven maar als je meer dan 8 maanden niet in Nederland woont ben je verplicht je uit te schrijven uit de Gemeentelijk basisadministratie. Wij hebben zelf nog wel gevraagd als we een postadres bij de gemeente laten registreren of we dan onze basisverzekering op mochten zeggen. De gemeente gaf toen aan dat we de verzekering dan niet mochten stopzetten omdat het niet geaccepteerd werd door de verzekering.

gr van Moira

Hmm bedankt voor de reacties.
Wel balen dat dat niet kan. Alleen als je daar echt gaat werken en strage gaat lopen dan kan het wel. slaat ook nergens op eigenlijk.
Ik heb 6 maanden helemaal geen inkomsten en moet toch mn verzekerking blijven betalen. Duuur :frowning:
terwijl er wel verzekerkingen bestaan die alles dekken zodat je basisverzekerking eigenlijk niet nodig hebt.
Maar goed. tis niet anders.
Groetjes kelly

Hoi kelly,

Ik zou voor die 6 maanden mezelf nooit uitschrijven! Ten eerste…je bent er tijdelijk…ten tweede…je weet nooit hoe het bevalt, dus misschien ben je binnen een maand thuis (dit kan ook door andere omstandigheden). Dan ben je niet verzekerd! Kijk ook even hoe het zit met je zorgtoeslag, want die krijg je ook gewoon als je toetsinkomen dat toelaat.
Ikzelf ben twee keer voor een langere tijd naar het buitenland geweest (binnen Europa) en ik heb daar veel mensen leren kennen die vaak reizen, maar van niemand gehoord dat ze zich tijdelijk laten uitschrijven. Sterker nog, het is me vaak afgeraden.
Op een uitzondering na…ze is maanden ingeschreven gebleven tot ze besloot definief te vehuizen naar dat land. TOEN PAS heeft ze zich uitgeschreven.

Succes.

Gr Inge

Hallo,

Ik zou als ik kort weg zou gaan me ook nooit uitschrijven. Wij zijn zelf nu meer dan 1 jaar aan het reizen en wij wisten dat we lang weg gingen en toen hebben we ons wel uitgeschreven.
Let wel op als je langer dan 8 maanden niet in Nederland woont is het wettelijk verplicht om je uit te schrijven uit het GBA gemeentelijke basisadministratie. Ik ken het onderzoek wat word gedaan bij twijfel van de gemeente. Dat betekend dat als je je niet binnen 3 dagen niet in persoon naar het gemeentehuis komt je alsnog word uitgeschreven wat natuurlijk concequenties kan hebben voor verschilldende dingen.

gr van Moira

Uitschrijven heeft z’n voor en nadelen en ingschreven blijven ook…

Nog even dit ter info in het algemeen omtrent in- en uitschrijven:
De controle op de verplichte uitschrijving is minimaal. In praktijk zijn vele mensen voor lange periodes in het buitenland, terwijl ze in Nederland staan ingeschreven. Wel kan het voorkomen dat een gemeente, via bijvoorbeeld de belastingdienst, wordt getipt dat je lang in het buitenland verblijft. In een dergelijk geval zal je worden verzocht je te melden. Mocht je nog belang hebben bij je inschrijving (bijv. je staat op een wachtlijst voor een huurwoning) dan dien je dus ‘even’ over te vliegen
De gemeente stelt ook de belastingdienst op de hoogte van je nieuwe adres in het buitenland. De belastingdienst stuurt je dan een formulier ‘Opgaaf informatie over verhuizing naar het buitenland’. Hierin kan je ook het adres van je zaakwaarnemer opgeven en machtiging voor belastingdienst regelen. Je kan dit formulier ook bij de belastingdienst opvragen en opsturen zodra je vertrekt. Als je je bij de gemeente uitschrijft, wordt het vaak nogmaals opgestuurd
Net als bij het aanvragen van een visum moet je vaak een (nieuw) adres opgeven terwijl je dat nog niet hebt, je kan een adres opgeven van de plek waar je als eerst heen wilt, zorg dan wel dat je dat kan overleggen / vermelden.

De gevolgen van uitschrijving uit het bevolkingsregister

http://64.233.183.104/pix/up.gif
[ul]
[li]Uitschrijving uit het bevolkingsregister (GBA) betekent niet dat je geen Nederlander meer bent.[/li][li]Je behoudt gewoon je Nederlandse paspoort. Wel kan je er een ‘permanent’ visum in laten zetten waarmee je je ook in het buitenland kunt vestigen.[/li][li]Je behoudt gewoon je sofinummer als je bent uitgeschreven.[/li][li]Na uitschrijving uit het bevolkingsregister heb je geen recht meer op zaken als bijstand, huursubsidie, AOW, kinderbijslag, ANW en de arbeidsongeschiktheiduitkering e.d.[/li][li]AOW: voor ieder volledig jaar (tussen je 15de en 65ste) dat je in het buitenland verblijft wordt je 2% gekort op je uiteindelijke AOW uitkering (voor zover daar tegen die tijd nog wat van over is).[/li][li]Voor de gevolgen binnen de verschillende regelingen kan je contact op nemen met de betrokken instanties.[/li][li]Voor een aantal verzekeringen (AOW en ANW) kun je je vrijwillig verzekeren bij de Sociale Verzekeringsbank. Dit moet binnen een jaar na vertrek geregeld zijn. Zie www.svb.nl. De premie is afhankelijk van je inkomen, met een minimumpremie voor het geval je geen inkomen/weinig inkomen hebt.[/li][li]Sommige landen vereisen een bewijs van je uitschrijving als je daar echt langere tijd wilt verblijven en / of wilt inschrijven.[/li][li]Lopende verzekeringen: een aantal verzekeringen geven geen dekking meer indien je bent uitgeschreven (aansprakelijkheids verzekering, doorlopende reisverzekering). Voor sommige andere verzekeringen kan het zijn dat het risico anders is (door leegstand of onderhuur meer risico voor woonhuis verzekeringen). Geef dit dus door aan de betreffende verzekeraars! De ene verzekeraar gaat hier soepeler mee om dan de andere, sommige verzekeraars stoppen gewoon de verzekering en geven geen dekking of alternatief. Overstappen is lastig, duur of soms onmogelijk op zo’n moment. Het is dus wat dat betreft ook voor je “gewone” verzekeringen van belang bij een flexibele verzekeraar je verzekeringen af te sluiten, om dergelijke problemen te voorkomen.[/li][li]Let ook op dat je zorgtoeslag komt te vervallen, indien je niet meer in aanmerking komt voor de basisverzekering. Zet dit dus tijdig stop indien je die had aangevraagd![/li][/ul]Uitschrijven uit het bevolkingsregister en de verplichte Basisverzekering

http://64.233.183.104/pix/up.gif
Op de volgende pagina staat een uitgebreide uitleg over het wel / niet verplicht verzekerd zijn: Klik hier

Enkele praktische aspecten, die niet op die pagina worden behandeld:

[ul]
[li]Als je geen belemmeringen hebt (zoals een huis via de gemeente of kinderbijslag), dan kan je hierdoor soms de verplichte Basisverzekering opzeggen (let op, er gelden ook andere voorwaarden, zie verderop en elders op deze site en vraag na bij je zorgverzekeraar).[/li][li]Bij terugkomst kan je je vervolgens weer inschrijven bij de gemeente en je daarna weer aanmelden voor een basisverzekering. De basisverzekering start op het moment dat je weer verzekeringsplichtig bent geworden; meestal de datum van (her)inschrijving.[/li][li]Door de verplichte acceptatie voor de basisverzekering heb je ook geen problemen met aanmelding en nabehandelingskosten etc. Die worden dan door de nieuwe zorgverzekeraar vergoed, per verplichte ingangsdatum van de verzekering. Bij de aanvullende pakketten kan er, afhankelijk van het gewenste pakket, een medische selectie plaatsvinden.[/li][li]Uitschrijven uit Nederland is een van de factoren die meespeelt bij de bepaling of je al dan niet verplicht bent een basis verzekering in Nederland aan te houden. Volgens de regels dus echter NIET de enige factor.[/li][li]Het is aan te raden een zorgverzekeraar te kiezen, die je ziektekosten vrijwel probleemloos kan overzetten naar een betaalbare buitenlandpolis.[/li][li]JoHo kan je met bovenstaande zaken behulpzaam zijn en heeft al meerdere zorgverzekeringen in het pakket die geschikt zijn als je voor jouw situatie.[/li][/ul](Bron: www.joho.nl)

Hoi Moira,

Toevallig tegelijkertijd gepost :wink:

Inderdaad…de gemeente gaat het na als ze getipt worden door de belasting. In deze tijd gebeurt dat sneller dan vroeger, omdat veel instanties info uitwisselen. Dan is het dus lullig als je aan de andere kant van de wereld zit!

ja inderdaad grappig. Ik heb bij de overheid gewerkt ik had met deze procedure voor mijn werk vaak te maken. Vandaar dat ik goed weet hoe ie werkt en met oproep en melding gemeente.
Ik starten deze onderzoeken ook zelf wel eens op als we iemand kwijt waren die papieren moet opsturen.

gr van Moira

Hoi,

ik zal toch gewoon mn ziektenkostenverzekering moeten blijven betalen hier.
een hoop regels en uitzonderingen maar helaas gelden de uitzonderingen niet voor mij.
bedankt iig voor de reacties.
ben er weer wat wijzer van geworden.

groetjes kelly